Биозеленчукова градина – нашето райско кътче! /тема 33/

  • 106 577
  • 748
  •   1
Отговори
# 300
  • дядовата ръкавичка
  • Мнения: 3 967
Това ли е тученица? При нас е пълно с нея. Индикатор за каква почва беше?

Това намерих за свойствата на тученицата
http://www.bb-team.org/articles/4051_tuchenitsa

Праскова нямаме ни една, както и грозде  Sad, сланата го порази.

Последна редакция: пн, 11 юли 2016, 10:43 от Айяла

# 301
  • Перник
  • Мнения: 5 072
Да, това е тученица, аз ядох вече, жива съм  Laughing Направих си листенцата на салатка с домати, рукола, пресен лук и сирене, вкусно стана.
И ние мислехме, че няма да има грозде, но не е чак толкова зле положението - има, макар и не толкова много, като други години.

amica1 през лятото не чакай птички на хранилката, но ако им слагаш суров слънчоглед през зимата, ще идват много. Ние имаме хранилка от пластмасова бутилка и щом падне сняг, постоянно си имаме синигери, червеношийки, врабченца.

# 302
  • Мнения: 1 184
Това ли е тученица? При нас е пълно с нея. Индикатор за каква почва беше?
За хубава, богата почва. Не е случайно, че расте само в градините. Не съм я опитвала, не мога да се престраша, но правя смело салати и ги предлагам на мъжа и децата (особено им хареса една с чесън и кисело мляко, нещо като салата "Снежанка", но зелената маса преобладава).
Да се оплача от моите домати - листна маса и височина над 2 метра, а завръзи тук там. Най-много с 5-6 домата на растение. Имам и 6 корена, които нямат и един плод.  Sad

Имам и още един въпрос - като се събират семена от домати, могат ли сега да се обеззаразят и по какъв начин.
Пролетта обеззаразявах с разтвор на калиев перманганат преди засяване. Изникнаха чак след 20-30 дена, дори бях решила да сея нови.

# 303
  • Мнения: 2 760
Тученицата явно оцелява и в гадни почви - в моята градина е страшно калпава пръстта - глинеста,  твърда като камък, когато е суха, мазна и слузеста, когато е мокра, имам тученица тук-там.

# 304
  • Перник
  • Мнения: 5 072
Тученицата явно оцелява и в гадни почви - в моята градина е страшно калпава пръстта - глинеста,  твърда като камък, когато е суха, мазна и слузеста, когато е мокра, имам тученица тук-там.

И у нас расте точно на такова място. И в една саксия с мушкато  Grinning

# 305
  • Варна-София
  • Мнения: 428
EE, има сортове (обикновено от бабините домати), които, като мине време и краят на китката им се възбужда да продължават да цъфтят, някои там и листа правят, и цвят. Време има много, така че не бързай да ги пустосваш. Случвало се е цяло лято да ме е срам от някои директни сортове, примерно до септември, и оттам-нататък като луднат, като занаправят едни китки - само за снимка.

Мен сега като ме е заглождило ... гледам и при мен се навъдили голи охлюви и плужеци в района на моите ЧКЧ. От друга страна всеки ден джанката я шета една сврака. Вече си представям как ще я зарадвам. Ще й стъкна една хранилка и на нея.

# 306
  • Мнения: 22

Наруших семейното решение, тази година да не се занимаваме със зеленчуци.


Амика, наистина ли?  Не съм писала от няколко месеца, но това така ме изненада, че се логнах, за да попитам дали не се шегуваш?! Shocked Т.е., имам предвид не нарушаването на решението, а самото решение да се откажете от отглеждането на салатките и гозбите от собствената градина.


# 307
  • Варна-София
  • Мнения: 428
Да, бях обяснявала преди ... имаме в семейството тежко болен, после нещата налекнаха, но не съвсем. Тази година живея с вашите градини и много им се радвам.

# 308
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 976
Да, бях обяснявала преди ... имаме в семейството тежко болен, после нещата налекнаха, но не съвсем. Тази година живея с вашите градини и много им се радвам.

 Hug здраве и много късмет от мен  Hug

# 309
  • на брега на Дунава
  • Мнения: 117
Здрвейте ,
и аз отдавна не съм писала.Тази година доматите повсеместно боледуват.И моите имаха алтернария и картофена мана.Наложи се да пръскам с ридомил голд и инфинито.До сега не съм пръскала толкова.От пръскането и високите температури картофената мана се стопира.Поне за сега.Първите зачервени доматки бяха черитата.При мен е високо и още няма узрели ,но до седмица ще почна да бера.


# 310
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 976
как са се наредили милинките  Crazy като гирлянди  Hug

# 311
  • Мнения: 1
Тези най-долните Изумрудена круша ли са?

# 312
  • Мнения: X
Приличат ми на Сан Марцано. Simple Smile

Намерих систематизиран материал за растителна защита.
Скрит текст:
Източник: http://agro.bg/topical/article11696.html
Растителна защита на придворна биологична и интегрирана градина

1. Физични методи за борба срещу болестите и неприятелите
Физичният метод се основава на прилагането на редица меха­нични мерки и физични фактори. Механичните мерки са трудоем­ки, но на малки площи, срещу неприятели по овощните и зе­ленчуковите култури, са изклю­чително ефикасни. Механичните мерки се изразяват в събиране на насекомите, в използване на примамни течности и на ловни пояси.
Използване на различни ви­дове уловки
Те имат за цел да привличат и улавят важни неприятели, като използват различни техни осо­бености. Използват се главно за установяване сезонната динами­ка на летежа, но могат да се при­лагат и като средства за борба чрез масов улов или дезориен­тация на насекомите.
Светоуловки
Много насекоми, активни при­вечер и през нощта, се привли­чат от светлина. С най-силна привличаща способност е ултра­виолетовата част на спектъра. Във връзка с това са конструи­рани специални светлинни при­мамки. Наред с вредните и индиферентните видове в кафеза на светоуловката попадат и много полезни видове. За да се, запа­зят от унищожаване, след като, се уловят неприятелите, кафезът се отваря и се оставя така до следващото запалване на лам­пата, при което всички полезни видове се връщат на свобода.
(Светоуловките са ефикасни срещу царевичен стъблен проби­вач, редица видове нощенки, еднопоясов гроздов молец и др.)
Цветни уловки
Използват се за проследяване популационната динамика на листни въшки и бълхи, белокрил­ки, плодови мухи, много пара­зитни насекоми и др. За наблюдение могат да се използват цветни блюда или табла (плоскости), намазани с незасъхващо лепило. Цветните уловки се пос­тавят една-две седмици преди очаквания летеж. В практиката най-използвани са белите и жъл­тооранжевите уловки, но може да има и други цветове. Такива табла се поставят при оранже­рийната белокрилка. Жълтият цвят е най-привлекателен и за черешовата муха. Привличаща­та способност на таблата се увеличава, когато се използват флуоресциращи бои. Оранжевата флуоресцираща боя повишава улова с 60% и уловките, поставе­ни по 3-4 на дърво, успешно се използват за борба с този неприятел. Белият цвят е най-прив­лекателен за плодовите оси. Бе­ли лепливи табла с размер 5х10 см закачени на моделни дърве­та, се използват за проследява­не летежа на мъжките индивиди на щитоносните въшки. При лис­тните въшки цветовете се под­реждат в следния низходящ ред по привличащата си способност: жълт, зелен, червен, кафяв и че­рен. Синият цвят привлича мъх­натия бръмбар.
Хранителни примамки
За привличане, улавяне и прос­ледяване динамиката на насеко­мите се използват и някои храни­телни вещества. Това са най-чес­то различни ферментиращи теч­ности, като например 10 % разт­вор на меласа, захарен разтвор, изкуствена медена роса (меласа, мед), сокове от различни части на растението-гостоприемник и др. Примамки от топъл оборски тор широко се използват за привличане, събиране и унищо­жаване на поповото прасе.
Феромонови уловки
Тези уловки използват синте­тично получени полови хормони, които в природата са едно от най-важните средства за ориен­тирането и намирането на инди­видите от различен пол при го­лям брой насекоми. Уловките мо­гат да се използват за борба с неприятелите чрез масов улов на мъжките индивиди. Използване­то само на феромонови капсули, с високи дози синтетичен феро­мон се прилага за дезориентация на плодовите червеи и др. насе­коми.
2. Възможности за борба с неприятелите и болестите в биологичното зеленчукопроизводство
2,1. Борба с неприятелите
Попово прасе
Борбата може да се проведе с при­мамки и земни капани. Примамките мо­гат да се приготвят от пресен оборски тор, като се поставят в канавки, дълбоки и широки около 40 см или направо вър­ху земята. В тях насекомото се привлича да зимува. През зимата, когато се засту­ди времето, торът се разхвърля и попо­вите прасета загиват. Друг вид примам­ка може да се направи от 0,5 л бутилка, в която се налива 100  мл бира. Бутилка­та се закопава до половината в неголя­ма ямка, около 30 см, така че гърлото и да се показва. Отгоре ямата се покрива с ламарина, керамична или друга плос­кост. Почвата вътре се навлажнява доб­ре, защото поповите прасета предпочи­тат влажните места. Веднъж седмично капана се проверява и събраните насе­коми се унищожават. Такива примамки могат да се направят на всеки 10 кв. мет­ра.
При интегрираното производство мо­гат да се ползват и примамки от пшени­ца с химични инсектициди. Пшеничено­то зърно се потопява в гореща вода за 10 минути, за да се убие кълняемостта и след това на 100 кг зърно се прибавят 3­4 кг от тиофосфорните препарати: Золон 35 ЕК, Релдан 50 ЕК, Агрия 1060 и др. Ос­вен това примамки могат да бъдат при­готвени от сварена или едро смляна ца­ревица, която се накисва 6 часа в 3%-ов разтвор на същите препарати. Примам­ките се разхвърлят равномерно на цяла­та площ по 3-4 кг на декар. Добри резул­тати се получават, когато примамките се прилагат 1-2 седмици преди сеитбата и след това се затрапват. В парниците на 1 кв. м се разхвърля по 15-20 г зърно от примамките, което се заравя на дълбо­чина 1-3 см. Предпочита се примамката да се разхвърля веднага след засяване­то на семената в парниците и оранжери­ите, преди да е поставена торовата поч­ва.
Телени червеи
Така се наричат ларвите на няколко вида бръмбари, които са известни под името скокльовци и полски ковачи, за­щото, когато се поставят на гръб, те под­скачат (скокльовци) и издават звук, кой­то наподобява чукане (полски ковачи).
Телените червеи са ръждивокафяви, с дълго и сравнително твърдо тяло, от къ­дето са получили името си. Те са разп­ространени повсеместно в нашата стра­на. Многоядни са и нападат почти всич­ки култури - полски, зеленчукови, цветни и т.н. Развиват едно поколение за някол­ко години и зимуват като ларви от раз­лични възрасти и като възрастно насе­комо в почвата на дълбочина до 20-30 см. Ларвите повреждат кълновете на се­мената, възела на братене, корените, младите стъбла на растенията и дълбаят ходове в кореноплодите и клубените. Те прекарват цялото си развитие в почва­та.
Икономическият праг на вредност (т.е. - тогава трябва да се вземат мерки за унищожаването им) на телените чер­веи при зеленчуковите култури е 5-8 лар­ви на 1 кв. м.
Агротехническите мероприятия, които ограничават плътността на телените червеи са качествената сеитба в най-подходящите срокове, редовните обра­ботки и торенето на почвата, унищожа­ването на плевелите, варуването на киселите почви, обилното напояване, сеитбообращенията с бобови култури и др.
При интегрираното производство хи­мичната борба се провежда както при поповото прасе с гранули рани препара­ти Каунтер 5 Г, Скипер и др. - 3-7 кг/дка, които се заравят на малка дълбочина или чрез обеззаразяване на семената.
Бели червеи
Това са ларви на листорогите (майс­ките) бръмбари. Възрастните на отдел­ните видове се хранят с листата на овощните и др. растения, но не нанасят повреди на зеленчуковите растения.
Ларвите повреждат подземните части на растенията-корени, подземни стъбла, кореноплоди и клубеноплоди, като ги нагризват повърхностно. Предпочитат картофите, цвеклото, лука, зелето, сала­тата, ягодата и др. Борбата се води като при телените червеи, но плътността им се установява само чрез почвени раз­копки.
Сиви червеи (подземни нощенки)
У нас са разпространени повсеместно. Те са многоядни видове - над 150 ви­да културни и плевелни растения. Пепе­рудите са активни през нощта, а през деня се крият под листата на различни плевели и под буците с пръст. Гъсеници­те през деня остават скрити под листата, в почвата или под буците, а през нощта се хранят като скелетират листата, изяждат кълновете и прегризват стъбла­та близо до повърхността на почвата.
Агротехническите мерки за борба включват унищожаване на плевелите, редовно окопаване, дълбока оран, торе­не, поливане и др. Биологична борба с тях се води чрез яйчният паразит трихог­рама.
При интегрираното производство хи­мичната борба срещу сивите червеи се прилага при икономически праг на вред­ност 2-3 гъсеници на 1 кв. м при тютюна и др. култури.
Добри резултати се получават, когато се използват отровни примамки. При­готвят се от прясна люцерна, листната маса на цвекло, картофи, зеле, лобода и др., като се напрашват с Агрия 1060, Зо­лон в доза 2-3 кг на 100 кг зелена маса. Към тях се прибавя и 2 кг меласа. При­мамките се разхвърлят на малки купчинки по 10-20 кг на декар. Примамки могат да се приготвят и от едро смляни царе­вични зърна или пшенични трици, като на 100 кг се прибавя 3-4 кг от същите пре­парати, смесени с вода и 3-4 кг меласа. На декар се разхвърля по 4-6 кг от при­мамката. За борба с тях се препоръчва и предсеитбено обеззаразяване на семе­ната, внасяне на гранулирани препарати.
Листни въшки - отвара от полски хвощ, дървесна пе­пел, отвара от ревен, извлек от коприва, абсент, извлек от пелин, сапунен разтвор, отва­ра от квазия (Quassia amara), противоглистна папрат, орло­ва папрат; подпомагане, на естествените врагове – божа кравичка, хищни калинки, их­невмония, бълхи, щипалки, препарати на основата на пи­ретрум, поръсване на расте­нията с варовик, с водорасли или с каменно брашно, отва­ра от обелки на лук, отвара от обелки на картофи и извлек на чесън, отвара от листа на алабаш, отвара от вратига или пелин.
Бяла зелева пеперуда - из­влек от листа и стъбла на до­мати.
Лукава муха - отвара от ре­вен, смесена култура с моркови.
Морковена муха - смесена култура с лук, чесън, лаванду­ла, праз.
Гъсеници (общо) - абсент, стипца, извлек от пелин, от­вара от вратига, разтвор на мек сапун, улавяне на пепе­рудите с примамки от плодов сок, меласа и бира.
Акари - ферментиращ те­чен тор с отвара от полски хвощ, 0,3% мек сапун с тор от коприва, извлек, от чесън, из­ползване на биопродукт - фи­тосейлус (по-ефективен в оранжерийни условия).
Щитоносна въшка - разт­вор от мек сапун, сернокисе­ла глина.
Белокрилка - сернокисела глина, енкарзия (по-ефекти­вен в оранжерийни условия).
Нематоди - сеитбообраще­ния, смесени култури с таге­тис, инкорпориране на бенто­нит в почвата;
Голи охлюви - стипца, ме­ханични бариери, капани сбира, използване на естествените врагове - торен бръм­бар, домашни и диви птици, чист компост и мулч, извлек от бегония, разпръскване около растения на пепел, сажди, каменно брашно и вар, примамки от части от картофи, загнили домати, парчета краставици, кори от грейпфрут.
Земни бълхи - особено опасна при зелевите култури. Да се прилага смесена култу­ра със спанак или салата, от­вара от пелин и вратига.
Сляпо куче - сухи и свежи листа от пелин или хризанте­ма.
Други средства с общо предпазно действие срещу неприятели на зеленчуковите култури са чесън за пръска­не, тютюнев извлек и отвара, отвара от квазия, разтвор на Теобалт. Добро действие има и прилагането на разреден капсаицин. В биологичното зеленчукопроизводство сре­щу неприятелите широко мо­гат и трябва да се използват феромонови уловки и препа­рати и лепливи плоскости.
2,2. Борба с болестите
Бактериален пригор по домати - отвара от вратига, отвара от полски хвощ, пръскане с медни препара­ти.
Ръжди - отвара от полски хвощ, сяра.
Брашнеста мана - пръска­не с колоидна сяра през ин­тервал от 8-14 дни, отваpa от полски хвощ, сяра.
Гъбни болести (общо) ­чесън, лук, калиев перманга­нат, калиев тиосулфат.
Бактериални заболява­ния (общо) - чесън на прах.
Мана - медни препарати, профилактично отвара от полски хвощ.
Обеззаразяване на се­мената - отвара от лайка, термич­но обеззаразяване (термо­терапия) - особено подхо­дящ за семена от фасул, грах, домати, бамя. При се­мена от домати срещу бакте­риално изсъхване - в гореща вода 56 градуса С в продъл­жение на 30 минути, а срещу тютюнево-мозаечен вирус ­суха термообработка - за 6 часа при температура 56 градуса С и след това за 24 часа при температура 80 градуса С. При семена от зе­ле - срещу бактериоза и ма­на - в гореща вода за 30 ми­нути при 50 градуса С, а за цветното зеле за 18 минути. При арпаджик - срещу мана - 16 часа при температура 40 градуса С, 8 часа при темпе­ратура 4З градуса С или 1-2 седмици поставени на пряко слънчево нагряване.
При някои почвени пато­гени
- причинители по сечене на разсада, фузариум, вер­тицилиум е удачно да се прилага биологичния про­дукт триходермин.
Като средство за обезза­разяване на почвата се препоръчва отвара от хвощ.
Много добри резултати се получават и чрез солариза­цията - обработената почва се полива добре с вода, пок­рива се с пластмасово фо­лио и в продължение на ед­на седмица под въздействие на слънцето се получава обеззаразяващ ефект. Това трябва да се повтори 2-З пъ­ти.
За общо стимулиране на растенията
- течен тор от коприва (подходящ и срещу хлоро­за), отвара от лайка; течен тор или отвара от глухарче (подходящ и за добавка при компостиране); екстракт от валериана (предпазва от замръзване и стимулира цветообразуване) .
 

# 313
  • на брега на Дунава
  • Мнения: 117
Да ,Сан Марцано са. А черито е розово и сравнително едричко.

# 314
  • Мнения: 2 208
На мен отвън са ми пожълтели листата на доматите, долните, дали, защото им е топло, не знам нагоре са си добре. А в оранжерията на няколко корена пак най-долните листа са като все едно краствичена мозайка, като напръскани с петна, жълти , така са ми и краставичките вън. тях ги садих късно, иначе в оранжерията имам краставички, тиквички всякакви, ягодите минаха, малинките също. Благодаря Анисавд, за хубавия разсад, почти всичко се прихвана, тиквичките патисон раждат и раун де найс също, много съм доволна. Едни зелета даже не ги знам какви са, пореча цъфти, вие какво го правите, имам и кейл, алабаш, червено цвекло аа и зелен боб пешак, даже два вида, граха го оскубах вече. Не съм пръскала да ви кажа само доматите и краставиците съвсем в началото..... Хубав ден Hug

Общи условия

Активация на акаунт