Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
# 31 245
  • Мнения: 8 416
То далавери и печалби, ама само Германия ли ги е открила? В другите държави все се опъват и не искат така лесно да печелят.
Впрочем тази новата Урсула говори за връщане на Дъблинското споразумение,  да не дръпнем и ние икономически ненадейно...

# 31 246
  • в оазис
  • Мнения: 530
 Всъщност , когато съм гледала по колко деца имат африканските и азиатските семейства , си мислех , че ще претопят европейците с течение на времето. Но не ми е стигало въображението , че този процес ще протече с активното участие на самите европейци. "Ела, Вълчо изяж ме" е работата.  Такова културно самоубийство не мисля, че е ставало някога. Загивали са народи и цивилизации, но със съпротива.  Дали е за отвличане на вниманието, дали е някакъв рестарт,  не знам. Но става с активното участие на т.нар. елити и заблудите на обикновения европеец, чувството му за вина - че е колонизатор, че е провел Холокоста.  Дано се окажем лоши сценаристи, все пак.
То далавери и печалби, ама само Германия ли ги е открила? В другите държави все се опъват и не искат така лесно да печелят.
Впрочем тази новата Урсула говори за връщане на Дъблинското споразумение,  да не дръпнем и ние икономически ненадейно...
   Аз не вярвам да се опазим дълго време - знаем, че като затанцува мечката при съседа , идва и у нас. След като са подхванали тази политика на "благоденствие", ще се облагодетелстваме и ние. Тази земя хубава, празна няма да остане.

# 31 247
  • Мнения: 1 354
А според мен историята има много общо с днешните събития. Или някой не я знае, забравил я е. Или я знае перфектно, затова заселва Европа с тонове мюслита. А целта? Само можем да гадаем. Според мен е второто.

Та малко бг история, ще ползвам уикипедия за по-лесно и се извинявам на знаещите.

Цитат
Завоюване на България от османските турци
Съпротивата на българските владетели е част от българо-османските войни ( Българо-османските войни са войни, водени от различни български държави или българския народ срещу Османската империя между 1340 и 1923 г. От 1340 до 1396 г. се водят войни между разпадащото се Българско царство и новопоявилата се ислямска сила – османските турци, за съхраняване на българската държава. Войната приключва с гибелта на една от най-могъщите европейски държави – Второто българско царство, през 1396 г. ). Както показват фактите, превземането на България трае 55 години
1   Установяване на тюрки в Мала Азия и взаимодействие с ромеите
2   Поражение на цар Иван Александър при Димотика
3   Сръбско разширяване в Македония
4   Първи османски нашествия и завоевания в европейския югоизток
Когато през 1347 г. Йоан Кантакузин се насочва към черноморските градове на Българското царство, той привлича на своя страна султан Орхан I, владетел на османския бейлик в Мала Азия. Орхан I изпраща сина си Сюлейман и градовете са превзети, с изключение на Созопол. Същата година Йоан Кантакузин влиза победоносно в Константинопол и се възкачва на престола. Междувременно османските турци продължават своите набези по българските земи, които са съпроводени с разрушения и насилие.
5   Завладяване на Тракия (1360-1372)
6   Васална зависимост на България (1390-1396)
6.1   Падане на Търновското царство (1393)
6.2   Падане на Видинското царство (1396)

7   Съдба на българските благородници, болярите
Първородният син на Иван Шишман Александър Шишман приема исляма през 1398 г., получава името Искендер бей (на турски: İskender Bey) и става управител на черноморския град Самсун.
8   Причини за завоюването на Българското царство
Историографията обичайно изтъква следните причини: феодална разпокъсаност, стопански срив, духовна криза, слаба и късогледа политика на управниците. Някои историци добавят и следните: чумна епидемия ( 1349- 1351), суша и демографски срив като последица от двете.

Цитат
Българските земи под османско владичество

Според Уолш (1828) и Бейкър (1877) в Османска България живеят следните народности, описани от авторите: турци като „господстващ народ“ от различни социални категории („турците от полето, селяни, прости и честни, работливи, много рядко полигамни и чиито жени не са забулени“; феодални турци (почти изчезнали към 1850 г.); големи земеделски собственици (рядко пребиваващи в земите си); турци от градовете (занаятчии или търговци на дребно); турци на правителствена служба (служители, куриери, жандарми, заптиета, военни), чиято класа „е може би единствената, която е корумпирана, която се възползва от злоупотребите на режима и ги поддържа, и същевременно тя предоставя мъдрите администратори и просветените личности“; албански мюсюлмани, които играят голяма роля в ежедневния живот и във външния вид на европейската част на Турция, по която са разпръснати на малки подвижни групи, работещи като занаятчии, ханджии, каваси, жандарми и най-вече войници. През 19 век в българските земи на Османската империя са приети няколко вълни кримски татари и черкези, изгонени от страната си от руските завоеватели. Немюсюлманите са разделени на няколко традиционни религиозни групи – евреи, арменци и християни. В Стара Турция евреите са наричани „мусафир, или посетители, защото са търсили убежище“ в Турция, арменците – „кая, или поданици, защото постепенно са се стопили в населението на империята“, а християните – „йешир или роби“.

Цитат
Килийното училище е вид начално училище с църковно-религиозна насоченост, които съществуват в българските земи през епохата на османското владичество.

През периода XV – XVIII век единствените училища са килийните. Първоначално възникват при черкви, манастири или техните метоси и имат обществен характер, а през XVII и XVIII век се появяват и частни килийни училища. Развиват се върху основата на съхранената през годините на османското владичество средновековна българска книжовна традиция.

Цитат
Търновската книжовна школа е българска книжовна школа от втората половина на 14 и 15 век с изключително важни приноси за средновековната литература.
Тя е част от Търновската художествена школа, която олицетворява в най-голяма степен културата на Второто българско царство. Евтимиевата правописна реформа и книжовна школа с представители Григорий Цамблак и Константин Костенечки оказват значително влияние върху руската, сръбската, влашката и молдовската средновековна култура. Това влияние се приема за вторият по значимост южнославянски принос към културата на тези народи.
Основна и водеща предпоставка за появата ѝ е културният подем на българското царство от втората половина на 14 век ( 1301- 1400).
Цитат
Търновската художествена школа е известна във византийско-славянския свят и характерна за европейския югоизток школа. Центърът ѝ е Търново – столицата на Втората българска държава. Възходът на Търновската живописна, книжовна и архитектурна школа е през периода XIII – XIV век, наречен Втори „златен век“ за българската култура, свързан със строителството на дворци, църкви, книжовна дейност в царския двор и манастирите.

А по това време на запад:
Цитат
Хайделбергски университет
На 23 октомври 1385 г. ( точно по времето, когато България окончателно пада под турско робство!) университетът получава учредителна грамота от папа Урбан VI, с което става третия университет в границите на Свещената Римска империя, след тези в Прага и Виена. От неговото създаване през 1386 от княза на Курпфалц Рупрехт I той векове наред има 4 факултета (Теология, Право, Медицина и Философия).

Цитат
Кеймбриджкият университет
Основан е през 1209 година от група учени, напуснали Оксфорд. Както и в Оксфордския университет ( основан в град Оксфорд през 1167 година) по онова време, а и дълго след това, преподаването и заниманията с наука са тясно свързани с религията, теологията и богословието.

Исак Нютон ( 1642-1727) Ражда се в английското селце Улсторп, баща му е бил заможен селянин, умира 3 месеца преди раждането му. Майката на Нютон се омъжва повторно за възрастен свещеник и го оставя при баба му. Той също умира след няколко години и майка му се връща в Улсторп с още три деца от свещеника.
Исак Нютон започва образованието си около 1655 година в Кралското училище в Грантъм.
Майката на Нютон се е надявала той да поеме земеделската ферма, но
Цитат
Нейният брат, който е посещавал Кеймбриджкия университет, и учителят на Нютон от Грантъм Хенри Строукс успяват да я убедят, че той трябва да продължи образованието си. Строукс дори поема част от разходите по престоя на Нютон в Грантъм, където той довършва обучението си, подготвяйки се за Кеймбридж.[12]
През юни 1661 година Исак Нютон е приет в Тринити Колидж в Кеймбриджкия университет, където работи, за да покрива част от разходите за обучението си

Написах малко от биографията на Нютон, защото тя е много показателна и от нея си правя няколко извода. Не произхожда от много богато семейство, учителят му е помагал с разходите, работил е ,за да си помага. В Англия през средните векове е имало Кралски училища ( не килийни!!! ), а Университетите са били относително достъпни за доста хора.

Ако Нютон се беше родил по същото време в българско семейство на селяни ( роби), нямаше да има никакъв достъп до образование и съответно нямаше да ги има и неговите открития.

Търновската художествена школа е възникнала в периода на образователен подем в западните държави и е оказала силно влияние върху другите славянски народи. Със сигурност тя също щеше да се развие в училищна и университетска система, ако България не беше паднала под турско робство.
Не мога да го наричам по друг начин, след като християните са били роби, евреите - посетители, а арменците - поданици ( защото са се слели). Всички постове, служби и възможности за развитие са предоставени само и единствено на мюсюлмани. А образование няма.
Много характерен в това отношение е примерът с втория в света университет:
Цитат
Al-Azhar University, Египет
Основан през: 970г.
Въпреки че получава официален статут на университет чак през 1961 година, Al-Azhar University заслужава да бъде споменат в списъка. Основан в Кайро, Египет, „Ал-Азхар“ е най-старият университет в света след университета „Ал-Карауин“ в Мароко и е известен като най-престижния университет в сунитския ислямски свят. Той е и единственият оцелял модерен университет със светски предмети в учебната програма. В наши дни той е главният център на арабската литература и ислямския свят. През 1961 година са били добавени нови нерелигиозни предмети в учебната програма. Днес се предлагат програми в областта на бизнеса, икономиката, науките, медицината и инженерството.

Това е характерно не само за Османската империя, а въобще за всички страни, изповядващи мюсюлманска религия, по всички времена. И днес се забелязва асимилационната политика на верско налагане от т.нар. мигранти.
И точно затова трябва да знаем историята. Защото народ, който я е забравил, е обречен на повторение.



Последна редакция: пн, 22 юли 2019, 11:52 от Diorela

# 31 248
  • Мнения: 8 416
То ние не сме забравили, и затова сме "расисти и ксенофоби", ама на запад като не им е минало през главата, и сигурно им се вижда много интересно и приключенско и държат да го преживеят и те. Това си е тяхна работа, но проблемът е, че държат и нас да завлекат. А ние вече сме "мерси", този филм сме го гледали.

# 31 249
  • Мнения: 2 489
В историческия преглед защо пропускаш факта, че остатъците от български армии се включват в европейските битки срещу османската инвазия и подпомагат спирането й, но европейските владетели си подсигуряват своите територии и обръщат гръб на балканските държави и дефакто Турция разполага с нас и е направила всичко, което р направила с нас, по благоволението на тогавашна Европа?
Безсмислено е да предполагаме, какво е било възможно да стане.  Историят познава и гръмки провали на могъщи държави без външна намеса. Можело е да стане и много по-добре, и много по-зле, но вече няма да се промени.
За мен лично въпросът е, че от 11 век в Европа е имало установени университети, а в българските земи само елементарни училища, но разликата в стандарта на обикновения човек не е била кой знае каква.
 

# 31 250
  • Мнения: 1 354
Цитат
"В историческия преглед защо пропускаш факта... "
Както се казва, защото не е било цел на изследването. Simple Smile
Целта ми беше припомняне на исторически факти, които тотално са ни блокирали развитието във всички аспекти. И защо тези фактори на блокиране са валидни и днес.

То може да се дискутира доста и върху въпроса, защо, след като първите учебни заведения, възникват в арабския свят, светското образование като ценност не се развива, а се заглушава от религиозното...
Защо, след като първият университет ( „Карауин“ в Мароко) е създаден като медресе още през 859г. от жена, после жените в мюсюлманския свят са толкова безправни и необразовани, с малки изключения. И защо тези първи учебни заведения придобиват статут на университет едва средата на 20 век? Защо не са се запазили цивилните дисциплини в учебните заведения в мюсюлманския свят?...
И каквито и отговори да даваме, ще стигнем все до характера на мюсюлманската религия, до характера на управлението им, до културните традиции, или по-точно тяхната първобитност, многоженството, многото деца...

Последна редакция: пн, 22 юли 2019, 13:51 от Diorela

# 31 251
  • Мнения: 6 685

Ако Нютон се беше родил по същото време в българско семейство на селяни ( роби), нямаше да има никакъв достъп до образование и съответно нямаше да ги има и неговите открития.

...
Не мога да го наричам по друг начин, след като християните са били роби, евреите - посетители, а арменците - поданици ( защото са се слели). Всички постове, служби и възможности за развитие са предоставени само и единствено на мюсюлмани. А образование няма.

Ние наистина позакъсняваме със светските училища /въпреки че не знам как стои въпросът с гръцките, каквито е имало на доста места/ , но за християнския елит, който е държал да учи в Османска Турция, е имало Велика школа в Истанбул. Фанариотите  са имали достъп до доста служби и развитие в администрацията. Т.е. до голяма степен потискането на българската култура е идвало по гръцка линия. Отделен въпрос е общото изоставане на империята.

ПП Тук цитат от Софроний Врачански "Грешният аз между хората съм се родил в село Котел от баща Владислав и от майка Мария и ми сложили първото мое име Стойко... И като станах на девет години, ме дадоха да се уча на книга, по-рано не бе възможно да тръгна на учение, понеже повече болен бях и слабосилен. И като тръгнах на учение, голямо прилежание и остроумие имах и за кратко време се научих на просто четене. Понеже в България няма философско учение на славянски език, наченах да уча по гръцки език и изучих Октоиха."  Съвсем аматьорски разсъждавам, но по принцип би трябвало да го е имало "на славянски език".

Последна редакция: пн, 22 юли 2019, 18:50 от Vapor

# 31 252
  • Мнения: 1 354
Това е в един доста по-късен етап.
Аз визирах периода преди и началото на турското робство, когато е прекъснат и унищожен българският културен възход.  А той е бил не по-малко значим, или закъснял спрямо този в Западна Европа.
И също, исках да направя връзката на този исторически период и последиците до които е довел, с днешното велико преселение на мюсюлманите.


# 31 253
  • Мнения: 6 685
Това е в един доста по-късен етап.
Аз визирах периода преди и началото на турското робство, когато е прекъснат и унищожен българският културен възход.  А той е бил не по-малко значим, или закъснял спрямо този в Западна Европа.

Разбира се, че е бил значим. Позакъснял е по-скоро в смисъла на светска наука. Тоест ако в Болонския университет от 11 век са изучавали седемте изкуства, Търновската книжовна школа от 14 век мисля, че е била по-скоро с религиозна насоченост. Което вероятно е щяло да се промени, ако не сме били завоювани, разбира се. Просто исках да подчертая и немалката гръцка роля в унищожаването на българския културен възход.

ПП Ако "доста по-късет етап" се отнася до школата в Истанбул, тя е открита през 15-ти век.

Последна редакция: пн, 22 юли 2019, 19:46 от Vapor

# 31 254
  • Мнения: 1 354
Ти говореше за фанариотите и Софроний Врачански, затова казах, че това е доста по-късен етап.
А и Болонският университет е започнал, както и всички други, от църковната наука, светските науки, първоначално са в допълнение. Но те и времената са били такива.

Апропо, аз не визирах само Търновската книжовна, а  и художествената  школа, от която книжовната е част. И Златния век на бг култура.  А по това време е имало други задачи за решаване, различни от западните - правописна и езикова реформа като начало.

Но нека не задълбаваме толкова в тема, по която всички сме съгласни и да не изместваме от основния мигрантски въпрос.

# 31 255
  • Sofia
  • Мнения: 2 348
Отново тотално отклонявате темата.

# 31 256
  • Мнения: 8 416
По темата:
https://dnes.dir.bg/svyat/14-evropeyski-strani-shte-si-razpredel … -spaseni-migranti
Четиринадесет европейски страни дадоха съгласието си за създаването на "механизъм за солидарност", целящ разпределянето на спасени в Средиземно море мигранти. Това съобщи френският президент Еманюел Макрон, цитиран от Франс прес и БТА.
Осемте "активни" страни са Франция, Германия, Ирландия, Люксембург, Литва, Португалия, Хърватия и Финландия, съобщи президентството, без да уточнява имената на другите шест.
Подканвани от Париж и Берлин, министрите са решили да сключат съюз от доброволно участващи страни, които системно ще си разпределят спасените мигранти без мъчителни преговори след всяко спасяване. Механизмът предвижда търсещите убежище да бъдат разпределяни възможно най-бързо, като в замяна Италия и Малта ще отворят пристанищата си.

Известни са 8 активни държави, и не са обявени "пасивните" 6. За нас това намерих:
https://dnes.dir.bg/politika/zaharieva-i-marinov-se-obyaviha-pro … ektno-ot-korabite

# 31 257
  • България
  • Мнения: 3 434
Да, теми за робството и "ползите" от него има няколко.
Скрит текст:
Да не даде човек пример за това, че африканците далеч не са страдали повече от европейците в миналото и определена личност повлича темата към ключ.
Не ѝ/му ли свикнахте вече Disappointed
.
Та, по нашата.
14 европейски страни ще си разпределят спасени мигранти
https://dnes.dir.bg/svyat/14-evropeyski-strani-shte-si-razpredel … -spaseni-migranti
Ние уж не сме от тях:
https://btvnovinite.bg/svetut/balgarija-e-protiv-priemane-na-mig … -ot-korabite.html

# 31 258
  • Мнения: 6 850
Цитат
през септември в Малта да бъде подписано споразумение за механизъм, позволяващ по-голяма ефективност и по-хуманно отношение при пристигането на мигранти през Средиземно море. Очаква се то да бъде подписано от десетина страни.
Ама разбира се!ЕС никога не е достатъчно хуманен към всякакви съмнителни типове от Африка и БИ прииждащи без документи.Португалия не си оправи мизерното съществуване на местните,тръгнала да се ''обогатява'',та съвсем да се довърши.Ирландците и те луди за връзване.Ние как да искаме,като сме извън всяка класация.....Очаквам и исландците да се намесят,не само да страдат и съчувстват по филмите.Не ги е срам да очернят работещите в страната им поляци!Нали ги изкараха хомофоби и расисти,били се изпикали  в обувките на ганаеца.Много ксенофобски уклон към поляците.Моя приятелка беше наскоро по работа в Исландия.Каза,че здрави,млади поляци отиват да работят най-непривлекателната работа.По студени цехове транжират риба и месо.И пак на местните не им стигат работниците.Колко зап.европейци ще се навият да работят така?!За африканци и араби хич няма и да коментирам.
И да успокоя широкоскроените,че минаващите през Б-я мигранти си продължават към зап.Европа.Не знам какви показни акции правиха,какви канали разбиваха,но на мен ми казаха,че афгани и подобни се разхождат спокойно в ''модерното'' предградие.

# 31 259
  • Мнения: 8 416
За поляците дори и по филмите ми е направило и на мен впечатление как им се подиграват. Наскоро не помня в кой филм беше нещо им се присмиваха,  още във Флашданс оня стендап комик разказваше тъпи вицове за поляци...Та руснаците все някакви страшни злодеи, поляците тъпи, само западняците умни и добри.

Общи условия

Активация на акаунт