МОН - промените продължават

  • 129 880
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: 3 040
Основното си зависи от учениците.

Те са продукт на семейството и обществото. Да не ни ги носят извънземните.
В общи линии са жертвите на хаоса, а не причината за него.

# 361
  • София
  • Мнения: 1 082
Ами, нищо не е само черно, или само бяло.

Факт: Извън София, Пловдив и Варна, учителската заплата далеч не е най-клетата, която можеш да получаваш.
Нямам претенции, че знам навсякъде как стоят нещата, но познавам и млади хора, които не могат да получат учителско място в града, защото хем ги няма младите учители, хем и там едни връзки, едни контакти се въртят, за да те назначат.

Неудовлетвореността на учителите се дължи на всички неща, за които си пишем тук и заплатата е само една от причините и за много не най-съществената.
Да си мислим, че ей така, ако от утре започват да им дават повече пари и вече всички ще си вършат съвестно работата е като великата идея от това лято, че с една седмица повече учене ще преборим неграмотността.

Това е друга глупост на мон, в частния сектор заплатите в София са четири пъти по-високи, отколкото в Харманли, да кажем, но държавните-едни и същи. Къде е логиката? Това изкривява страшно системата. Живо доказателство, че по-високата заплата, без контрол, дава по-лоши резултати. Справка: оценките от нво например, в пъти по-лоши. Излиза, че в София хем учителите са по-долу в класацията, хем децата по-добре образовани. Отговора е прост, според мен: огромния сив сектор на частните уроци. Ето да видите политическите програми на основните партии :

http://ime.bg/bg/articles/obrazovatelnite-programi-na-partiite-z … dite-i-zaplatite/

Всички залагат почти едно и също, да се повишат заплатите. Според мен само прах в очите, без никакви реформи и това няма да доведе без нищо положително без да е съизмеримо с резултатите.
Така че, парите за едно външно оценяване след всеки клас, макар и някакъв общ тест не са много, в пред вид целите. Само, че учителите искат по-високи заплати за всички, без нищо насреща, като резултат.

# 362
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...Толкова прости решения има, обаче много бързо ще се разкрие мързела им. То навсякъде е така, трябва контрол и по-добрите да се стимулират, иначе ще вървят надолу и всички ще я карат през просото.

Не видях прости решения, а само прости фантасмагории, които биха стрували много, не само средства.

# 363
  • София
  • Мнения: 1 082
А темата за ромската интеграция дайте да не я отваряме, защото четох точен математически анализ, колко ще спечели бюджета, ако тези деца получат квалификация. Само, че учителите и мон това не ги интересува, защото социалните помощи не излизат от техния бюджет.
Обществото пък скочи срещу това да се дават някакви стипендии на циганетата, за да не ходат да се завират в буклуджийските кофи или крадат, а да учат. Ганьо изобщо не мисли, че след няколко години ще трябва да плаща социални помощи.

# 364
  • Мнения: 2 837
Това, че учениците днес не уважават учителите така, както ние (всъщност и аз имах съученици, които никак не уважаваха учителите и в чиито домове за учителите се говореше с пренебрежение), се дължи на различното време, не толкова на разликата в знанията и уменията на учителите. Като учителско дете имам поглед върху това съсловие вече десетилетия и въобще не мога да идеализирам миналото.  Което не значи, че като цяло учителите не си вършат работата - нямам такива наблюдения.
Учителите са заложници на учебната програма и не могат да си позволят да мърдат. Имат много часове за нови знания - специално за това съм спорила доста ожесточено с професори методици, които имат някакво влияние в МОН, но тяхната теза беше, че новата програма с много по-облекчена откъм понятия и нови знания и че не може да има такъв драстичен скок, за какъвто говоря аз. Така например новата учебна програма за седми клас по БЕЛ, която ще е в сила от 2018/2019, препоръчва 44% уроци за нови знания, 37% за упражнения, 6% преговор, 6% за обобщение и 7% за контролни и класни работи. Учебниците съответно залагат уроци, които да отговарят на това разпределение. Какво става при грипна ваканция например - преструктурира се учебното съдържание. Как? За сметка на упражненията, разбира се, никой учител няма да си позволи да не преподаде уроците за нови знания.
Ходенето в музей, в парка и пр. изисква  логистика - трябва да е извън часовете, защото в противен случай ще наруши учебния процес за целия ден. Всеки гледа от своята камбанария, но има родители на ученици, които не искат да ходят по музеи, защото това струва пари; има учители, които не са склонни да извеждат учениците, така както не са склонни да ги водят на екскурзия, за да не се случи инцидент. И са прави. Не е лесно да водиш сам 30 деца. То и учебен процес не се води с 30 деца, при това често със съвсем различни потребности.
Има класове, в които има по 5 деца със СОП, при това с различни увреждания, а ресурсен учител на щат няма - идва от време на време по график. Има деца от смесени райони, има деца, които помагат на родителите си, като работят и пр. Те също имат право на образование. Общественото образование е и за тях. Даже от гледна точка на държавата е по-рационално да се намери начин по-посредствените училища да заработят по-добре. Защото контингентът на СМГ и АЕГ няма да остане в България в огромната си част. И тогава онези, посредствените, ще бъдат следващите учители, следващите инженери, следващите лекари дори. Този процес вече го виждаме в действие.
П.П. Именно в пъти по-ниските заплати водят до оголване на цели райони от България. За мен това е голям проблем, даже повече от голям.
И друг ПП. Голяма илюзия е, че само малцинствата взимат помощи. Свидетел съм как хора с много висок стандарт взимат детски надбавки и търсят всякакви начини да направят така, че да излъжат системата и да се облагодетелстват. Но това е друга тема.

# 365
  • София
  • Мнения: 1 082
...Толкова прости решения има, обаче много бързо ще се разкрие мързела им. То навсякъде е така, трябва контрол и по-добрите да се стимулират, иначе ще вървят надолу и всички ще я карат през просото.

Не видях прости решения, а само прости фантасмагории, които биха стрували много, не само средства.
Ето Ви според мен един добър анализ на проблемите:
"1) Освобождаване на учебните програми – понастоящем отделните училища и учители имат прекалено ограничена възможност да изменят учебното съдържание, програма и подход, за да се съобразяват с потребностите и възможностите на учениците си. Унифицираният подход обаче води до учебен процес, който не е съобразен или подходящ почти за никого.
2) Реформа на финансирането – интегрирането на измерител на качеството на образование в метода на финансиране на училищната система е необходимо, за да се създаде мотивация за подобряване на постиженията и оптимизиране на училищната система. В противен случай ще продължи неефикасното финансиране без стремеж за подобряването на качеството.
3) Създаване на интерес към учителската професия – сред най-тежките проблеми на образователната система е застаряването на преподавателите и липсата на интерес към професията сред по-младите. Увеличаването на заплатите е важна първа стъпка, но надали ще е достатъчно за тази цел – необходимо е чувствително подобрение на условията на труд, както и реформи в специалностите, насочени към подготовката на педагогически кадри.
Преди предприемането на тези три стъпки, всички други опити за реформи биха имали най-вече козметичен ефект. По тази причина е необходими и дебатът да се върне именно към тях.


Прочетете повече на: http://ime.bg/bg/articles/debatyt-okolo-obrazovanieto-prikriva-i … ta/#ixzz4oxuqfZCO

# 366
  • София
  • Мнения: 1 082
...Толкова прости решения има, обаче много бързо ще се разкрие мързела им. То навсякъде е така, трябва контрол и по-добрите да се стимулират, иначе ще вървят надолу и всички ще я карат през просото.

Не видях прости решения, а само прости фантасмагории, които биха стрували много, не само средства.
Колкото и да се мъчите да неглежирате проблема, връзка между качеството на преподаване и заплатите ще има. Не мога да кажа, колко ще струва един такъв тест, защото ако мон реши да направи такова нещо, наистина ще трябва да платим милиони часове труд на научни екипи и "експерти" за нищоправене и накрая я направят нещо, я не. Изключително е просто да се състави тест върху материала и е изключително просто да се оцени и провери, поне за мен, като човек който работи много и имам контакт с изключително умни и интелигентни хора. Не знам колко би струвало. Иначе видях това колко е трудно за контингента от мон, сбъркани задачи на нво, на състезанията също, за тях наистина ще е сложно.

# 367
  • София
  • Мнения: 62 595
Те не искат да го направят както трябва, просто не искат! Сякаш нарочно гонят хората, които могат да помогнат, познавам експерти именно в конструирането на тестове и оценяване на качество и т.н., но те не играят, защото... не играят, ако ме разбирате.

# 368
  • София
  • Мнения: 1 082
"Всеки гледа от своята камбанария, но има родители на ученици, които не искат да ходят по музеи, защото това струва пари..."

Разбира се, че трябва да е безплатно, така е в САЩ, в Англия.

# 369
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
О, а някаква твоя мисъл?
Как точно си представяш това "Освобождаване на учебните програми"?

И не, не е просто да се проведе изпитване на всички ученици във всички класове, да се пазят от независими квестори, да се оценяват от независими учители, а колко пари ще струва, няма да казвам колко не е просто.

И така в проблемните училища ще имаме ниски заплати, съответно няма да се привличат добри учители и резултатите ще стават все по-лоши. Другият вариант е, просто да им изкарват добрите оценки. Това вече се наблюдава.

# 370
  • София
  • Мнения: 62 595
А аз като родител не исках не заради парите, а защото се разбиваше целият график на децата извън училище. Да, участваха и в училищни кръжоци, но основно имаха живот и извън училище и точно наопаки на МОН не исках децатами да "бъдах задържани в училище, вместо да ходят по улиците". Хубаво е отиването на музей, не ме разбирайте криво, но всичко се разбутваше, а децата и толкова слушат в музеите, доста бързо им омръзва в начална степен, нали помня и ние какви бяхме - водеха ни на музей и ние гледахме по-бързо да приключи, за да се върнем да учим и после да излезем пред блока. А ии на учителите това им е в извънработно време, те също са с объркана организация.

# 371
  • София
  • Мнения: 1 082
О, а някаква твоя мисъл?
Как точно си представяш това "Освобождаване на учебните програми"?

И не, не е просто да се проведе изпитване на всички ученици във всички класове, да се пазят от независими квестори, да се оценяват от независими учители, а колко пари ще струва, няма да казвам колко не е просто.

И така в проблемните училища ще имаме ниски заплати, съответно няма да се привличат добри учители и резултатите ще стават все по-лоши. Другият вариант е, просто да им изкарват добрите оценки. Това вече се наблюдава.

Това дали е "просто" или не е относително понятие. За мен е просто, за вас е сложно.
Аз вече казах, че натоварването в частния и държавния сектор е различно.

# 372
  • Мнения: 3 040
"Всеки гледа от своята камбанария, но има родители на ученици, които не искат да ходят по музеи, защото това струва пари..."

Разбира се, че трябва да е безплатно, така е в САЩ, в Англия.


Да не го говорим, че и това трябва да се прави с малко мисъл и отношение, за да има полза.

Моето дете, например, много обича(ше) да ходи на театър, но тази година от училище се погрижиха това да се промени - водиха ги на неподходящи за възрастта постановки плюс ситуация да събират пари за театър, а това да се окаже концерт класическа музика, та някак и нея вече е склонен да не харесва, защото не беше подготвен, за това, което ще види.

Та ако така ще ги водят и по музеи - не, благодаря!

# 373
# 374
  • Мнения: 9 123
Угодия няма за всички. Всеки си иска нещо , както му е удобно. Четох някъде една мама написала ,че ваканцията се удължава, защото искат да и отнемат детето,да го отделят от семейството  и да го вкарат учителките в техен си калъп( по спомен))). Да, ама това за мен се прави, заради родители дето не могат да ги гледат или не желаят. Като сравних ваканциите и учебните дни (тук имаше някакъв линк), че то нашите учат повече и са с по-малко ваканции от другите страни.
Те пък учителите като са ревнали да се удължи годината и като са се засилили да са в жегите в класните стаи с разните заболявания, та...май децата трябва да ходят на курсове за първа помощ да ги свестяват.
Какво значи контрол? Някой дори иска на дистанционно да ги сложи от разстояние да дава нареждане какво да правят с тяхното дете, дотам са стигнали нещата май. Това за самоотлъчка, за разните там провинения си имат Кодекс на труда и наказания , както навсякъде. Те да не са роботи на програма как ти харесва , айде щрак и те почват да пеят и подскачат. Като нарушава правилника си носи наказания или го гонят, това си е по закон.
С толкова много изисквания , с такова отношение, с това несвойствено натоварване (а другите институции само предписания дават, но не работят с децата) не виждам и за 2000 лв някой дори в момента да се наеме. Те не преподават пълноценно и не по тяхна вина за мен. Това за големите градове, в малките е ясно , хората са доволни на някаква работа да имат за съжаление(((  
Че само тук като четем мненията колко изисквания се има ...ама заплатата не била важна. Иначе всяка услуга и труд си имало цена. То и заплатата не е толкова  май болежка, ами че са станали изтривалка на всички. От образование и от футбол май всеки разбира.
Аз искам да има повече мъже учители в училищата. Да се върнат  старите нормативи -да има ред, дисциплина, униформи, дори вечерен час, да има наказания, отговорност да си носи всеки за детето. Че то така е и на запад бре, нали всеки е ходил , виждал е , гледал по тв-то ,ако не е бил някъде. Къде има без униформи и облечени как да е, като нашите, къде има по нощите да обикалят дискотеки, къде има да се проваля час и да не го изгонят, къде има да бие системно и да не се вземат мерки и завърти колелото.(това задължение ли е на учителя, и той ли ще се справи, къде му отива урока и обучението на децата) Аз така разбирам нещата... иначе нищо не става.
Всеки седнал да дава предложения, ама кой ще ги изпълнява е въпроса и за какви пари.
Може някой китаец да си внесем, хем екзотика, хем ще научат бойни изкуства и няма да се трепят, Ми...малко черен хумор , ама не е зле ))

Общи условия

Активация на акаунт