Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 6 юни 2019, 18:26 ч.

МОН - промените продължават (3)

  • 26 727
  • 462
  •   1
Отговори
# 435
  • Мнения: 3 435
Когато ние бяхме ученици, не ми се струваше, че така се препуска по материала. Не сме взимали всеки час по математика нова тема. Имаше часове, в които се отделяше време да упражняваме определен вид задачи. Вместо да се опростява материала, дали пък да не се върнем към добре работилото старо?

Никой (освен учениците) няма интерес от това. Нарича се пазарна икономика!

# 436
  • Русе
  • Мнения: 9 917
Облекчаване, не е задължинелно да значи опростяване. Може да е свързано с по-малко правила, повече прилагане и отработване на основни такива. За мен е по-полезно и ефективно

# 437
  • Мнения: 4 580
Когато ние бяхме ученици, не ми се струваше, че така се препуска по материала. Не сме взимали всеки час по математика нова тема. Имаше часове, в които се отделяше време да упражняваме определен вид задачи. Вместо да се опростява материала, дали пък да не се върнем към добре работилото старо?
И учехме два отделни предмета - Алгебра и Геометрия (трябва да си видя дипломата в отделни редове ли са) и материала по всеки от тях вървеше постъпково. Сега има едно постоянно прескачане от едното в другото и ахааааа, някой нещо почне да разбира и са се метнали пак! А 10токласниците (първите по новата програма) имаха материал който не са взели в планирания в момента за 6ти клас и хоп, трябва вече да го знаят и да "надграждат". Кой разбрал - разбрал, кой не, да се оправя! Не, че по история е лесно като не са изучили епоха, но по математика е направо невъзможно да се хване логиката, особено за деца без явни заложби в дисциплината. Rolling Eyes Че има нещо сбъркано, има... Ама и начина по-който говореше професора от СУ за належащите промени, също беше тотално сбъркан. Обема на съдържанието бил малък, особено за началния курс Close Не му се виждат малко часовете за разбиране и затвърждаване, обема бил малък... началния курс бил "простичък", та видиш ли заради това до университета не стигат подготвени... Обема на материала за основен и среден курс изобщо не ги спомена!

# 438
  • Мнения: 3 731
Е, за началния курс е така. От втори до четвърти клас все умножават и делят. Писнало им беше на моите от едно и също. И после в пети клас - юруш.
Аз умножение и деление с трицифрени числа учих в трети клас, дроби в четвърти. Не знам за какво смъкване на материала в по-долни класове ми говорят непрекъснато.

# 439
  • European Union
  • Мнения: 463
Стон, точно там е проблемът (според мен), че в начален курс не само умножават и делят. По наше време беше така. И понеже всички се научаваха да умножават и делят едноцифрени числа, започвахме и с трицифрени. Сега математиката е пълна с логически задачи. Децата още нямат никакво абстрактно мислене, а логически задачи ги заливат отвсякъде. Не казвам, че е лошо да си развиват мисленето, но ето че това не работи добре. Когато бях дете, имах една книжка "Математически фолклор" и използвахме задачите от нея по разни викторини и забави, т.е не беше "нормалната" математика, която се учи в училище. Сега намирам куп задачи от нея в учебниците за втори и трети клас.
Освен това децата не просто умножават и делят, за да автоматизират действията. Винаги се гледа да се затруднят по някакъв начин. Давам пример с обикновена задача за домашно на третокласник от втората седмица на учебната година. "На едно състезание участвали някакъв брой деца (дадено е число, но не го помня). Колко са момчетата, ако момичетата са два пъти повече?" В по-горен клас това се решава за секунди Х+2Х=общия брой. Как обаче това се решава в трети клас? И ако 1/3 от децата в класа го решат, останалите просто се убеждават, че математиката е някаква мъглявина, заради която не си струват усилията.

# 440
  • Мнения: 3 731
Кети, това в учебника на кое издателство е?
Моите в периода до четвърти клас бяха с учебници на Булвест. Там, смея да твърдя, логически задачи нямаше, заради което аз се ядосвах, можеше да има по някоя и друга. Текстови имаше доста, да, но нищо сложно. Основно си беше наистина елементарно смятане, тип бакалски сметки. Особено в четвърти клас с милионите беше кошмар.

# 441
  • European Union
  • Мнения: 463
Мисля, че е на Просвета (мога да видя със сигурност утре), но не мисля, че проблемът е в издателството.
Задачата, която дадох за пример, не я слагам в графата "логически". За мен си е математическа, но за по-горен клас. За логическа задача се сещам една от втори клас, която беше нещо от рода на "Как ще разположите 6 стола в стаята, така че на всяка стена да има по 2 стола?". Не съм много сигурна как точно беше формулирана, но никой не може да ме убеди, че това е задача за задължителна подготовка по математика на второкласници.

# 442
  • Мнения: 4 580
Кети, това в учебника на кое издателство е?
Моите в периода до четвърти клас бяха с учебници на Булвест. Там, смея да твърдя, логически задачи нямаше, заради което аз се ядосвах, можеше да има по някоя и друга. Текстови имаше доста, да, но нищо сложно. Основно си беше наистина елементарно смятане, тип бакалски сметки. Особено в четвърти клас с милионите беше кошмар.
Преди колко години? (аз имам 4токласничка, сравнявам с на батковците учебниците)
Че аз като дете най мразех математиката, ама след 4-ти клас се оказа, че математиката не са бакалски сметки и взех, че я заобичах... Сега бакалските сметки са силно намалели, но пак са в количество, което би отвратило някои деца. И да, има много словесни и в голямата си част логически задачи... и (доста от) малките деца трудно разбират абстрактни неща. Но все пак това е математиката, не аритметика Simple Smile
На мен материала в началния курс хич не ми се вижда малко. Виждат ми се малко часовете (не материала) в основния курс, и ми идва хаотичен с това скоростно прехвърляне между разнотипните раздели Rolling Eyes

# 443
  • Мнения: 3 731
Съвсем скоро. Сега са седми и пети клас. По един и същ учебник бяха и двамата. И за малко да намразят математиката в четвърти клас точно заради безкрайните еднотипни бакалски сметки.

# 444
  • Sofia
  • Мнения: 15 122
Когато ние бяхме ученици, не ми се струваше, че така се препуска по материала. Не сме взимали всеки час по математика нова тема. Имаше часове, в които се отделяше време да упражняваме определен вид задачи. Вместо да се опростява материала, дали пък да не се върнем към добре работилото старо?


Не помня, откровено казано, по колко часа седмично сме имали мат в малките класове. Но със сигурност сме учили същия материал - това, оказва се, доста добре помня. Със сигурност, обаче, имахме общо 2 часа физическо седмично, 1 рисуване и 1 музика. В момента преброих на Врячо 4 часа физическо, 2 музика и 2 рисуване.


Облекчаване, не е задължинелно да значи опростяване. Може да е свързано с по-малко правила, повече прилагане и отработване на основни такива. За мен е по-полезно и ефективно


Това са го опитали средновековните християни - изтрили са постиженията на Древните Гърци в областта на геометрията и логиката и са имали само елементарна аритметика. По-малко правила и много практически упражнение на колко прави 2+2 и колко пък е 4-2, а после се набляга на катехизиса.


Ама и начина по-който говореше професора от СУ за належащите промени, също беше тотално сбъркан. Обема на съдържанието бил малък, особено за началния курс Close Не му се виждат малко часовете за разбиране и затвърждаване, обема бил малък... началния курс бил "простичък", та видиш ли заради това до университета не стигат подготвени... Обема на материала за основен и среден курс изобщо не ги спомена!


Признавам, не си направих труда да го изгледам, но принципно съм съгласна. Абсурдно е 1 седмица да се "затвърждава" 2+3 и 3+2 за цвят. Т.е. материалът, особено представен в основните курсове / задължителните учебници, е смешно малък в 1-4 клас, след което се чудят как да се борят как едновременно да ги научат да учат, да мислят, да подреждат, да се упражняват И да вземат, вече както си трябва материал, за да се изучи нужното. Ми... няма как да се получи. А сума неща, като, примерно, кръговете на Ойлер или основните бинарни операции, са споменати някъде мимоходом, без дори да си личи твърде, че са споменати някъде м/у 5-2 и 5-3, пък който разбрал... разбрал.


Е, за началния курс е така. От втори до четвърти клас все умножават и делят. Писнало им беше на моите от едно и също. И после в пети клас - юруш.
Аз умножение и деление с трицифрени числа учих в трети клас, дроби в четвърти. Не знам за какво смъкване на материала в по-долни класове ми говорят непрекъснато.


И правоъгълния паралелепипед беше в 4-и.


Стон, точно там е проблемът (според мен), че в начален курс не само умножават и делят. По наше време беше така. И понеже всички се научаваха да умножават и делят едноцифрени числа, започвахме и с трицифрени. Сега математиката е пълна с логически задачи. Децата още нямат никакво абстрактно мислене, а логически задачи ги заливат отвсякъде. Не казвам, че е лошо да си развиват мисленето, но ето че това не работи добре. Когато бях дете, имах една книжка "Математически фолклор" и използвахме задачите от нея по разни викторини и забави, т.е не беше "нормалната" математика, която се учи в училище. Сега намирам куп задачи от нея в учебниците за втори и трети клас.
Освен това децата не просто умножават и делят, за да автоматизират действията. Винаги се гледа да се затруднят по някакъв начин. Давам пример с обикновена задача за домашно на третокласник от втората седмица на учебната година. "На едно състезание участвали някакъв брой деца (дадено е число, но не го помня). Колко са момчетата, ако момичетата са два пъти повече?" В по-горен клас това се решава за секунди Х+2Х=общия брой. Как обаче това се решава в трети клас? И ако 1/3 от децата в класа го решат, останалите просто се убеждават, че математиката е някаква мъглявина, заради която не си струват усилията.


Имахме логически задачи.
И уравнения имахме.
И сега се решават, както и по наше време.
Ама как се решават без мама, която да обяснява, това не знам. В моето детство - в началния курс поне - не само, че не съм имала нужда от допълнителна помощ, ами и помня нещата по начина, по който са ми го обяснявали учителките ми - та... може би и учителите са били с различна мотивация, знам ли.

Последна редакция: чт, 10 окт 2019, 19:33 от katiABV

# 445
  • Мнения: 4 580
...Ама как се решават без мама, която да обяснява, това не знам. В моето детство - в началния курс поне - не само, че не съм имала нужда от допълнителна помощ, ами и помня нещата по начина, по който са ми го обяснявали учителките ми - та... може би и учителите са били с различна мотивация, знам ли.
Е, мойте спомени са по-други Hands V По-рано въведохме означаването на неизвестно с буквичка... и не звучеше толкова стресиращо като витиеватите обяснея на решението в момента (2-3 клас), многословни и без ясен и чист математически запис.
И колко рев съм изревала от безкрайните домашни с 27-18 и 56:7... и като са 3 страници в тетрадката с квадратчета все някъде стане техническа грешка и учителката "мотивиращо" пред мен разказва на майка ми "Това дете е много зле с математиката, мно-го! Ми работете, на какво прилича това!?!"... и така до 4ти клас (тогава основно, не начално), когато се появила абстрактните задачи и "математиците", т.е. калкулаторите окапаха. Та не бих генерализирала за учителите.

# 446
  • Русе
  • Мнения: 9 917
Не си спомням какво съм решавала до 4 клас. Със сигурност никой не ми е помагал в къщи по каквото и да било през целия училищен курс. Със сигурност не съм решавала допълнително задачи освен домашните, които никога не са били количество. Даже и за кандидатстудентския изпит по математика не съм се скъсала да решавам, да не кажа почти не съм решавала, а се водеха сериозни изпити и го взех с 5.50. Учителката ми до 7 клас беше с нищо незапомняща се . Сега учат много повече правила, които често подтискат самостоятелно осмисляне, а при някои деца блокират изобщо мисленето, гони се автоматизъм ,но пък и прилагане с разбиране. При сина ми контролните в езикова гимназия винаги имат много задачи , без да има някаква градация за трудност и във всички има разписване и съобразяване. Много малко са оценките над 4 във випуска, а повечето са влезли с висок бал и ако не се занимават в къщи допълнително, както е у дома, ходят на уроци по математика.Средният успех на класа по математика е под 4.

Последна редакция: пт, 11 окт 2019, 10:01 от A m b e r

# 447
  • European Union
  • Мнения: 463
Неоспорим факт е, че децата са претоварени. Ударихме го на носталгия в темата, но по мое време в четвърти клас имахме само един ден с 6 часа, имахме и един ден с 4. Сега в трети клас, имат четири дни по 6 часа и един ден 5. Всички предмети са "жизненоважни" за развитието на детето. Дори и обикновеното рязане и лепене вече се нарича "технологии и предприемачество". По музика вече не се пее, а по рисуване не се рисува. Учи се теория (поне в половината от часовете, а може и в повече). Всеки учител е убеден, че неговият предмет е най-важният. По-голямата част от тях още не са осъзнали, че простото наизустяване на някакви неща, не е нужно на никого. Не е само математиката, не са виновни и програмите, цялостна промяна е нужна.

# 448
  • София
  • Мнения: 37 740
Не мисля, че специално с математиката, ситуацията се е променила кой знае колко в сравнение с преди 30 години примерно, когато аз съм ходила на училище. И тогава тя беше препъни-камъка и по този предмет успехът беше най-нисък. Отново в клас имаше едва по 3-4 шестици за годината, още толкова петици и останалото беше 3 и 4. И редовно имаше оставени на поправителен. Часовете бяха дори по-малко - 2 алгебра и 2 геометрия. Сега децата ми имат по 5 часа седмично математика в обикновено училище.
Някъде другаде е скрит ключът от палатката...

При равни други условия за мен проблемът е още отрано, от градинска възраст. Най-субективно моите впечатления са, че на децата им липсва основата, която имат предишните поколения - не умеят и не знаят много неща на битово ниво - рядко виждат жив морков, не са пипнали ръчна работа вкъщи или на село, за тях светът е от енциклопедията и пъзелите, вместо от това да се въртят около бащите и дядовците си и да забият два пирона или около майките и бабите си да изчистят една чаша боб. Вече има и много бащи, които не знаят как да забият един пирон, а майките едни компоти на могат да направят. Кога и къде се учат първите математически представи? Вкъщи - броене на хората, вилиците на масата и слагане по две кюфтета в чинията на всеки. Едно време децата първо са се научавали да броят овцете и кокошките, защото ако не могат да ги преброят, после няма какво да отговорят вкъщи. Опростено го газвам, макар сега да рискувам да си навлека недоволството на много потребители. Текстовите задачи са кошмар за повечето деца, защото не могат да си представят нещата, а не си ги представят, защото не са пипвали в бита.

# 449
  • Мнения: 359
Може би съм завършила в древността, но начален курс беше от 1 до 3ти клас и се повтаряше, в 4ти вече се минаваше на различни учители. С моя късмет всяка година до 7ми клас включително съм имала различни учителки по математика. Не всички бяха добри, но и ние не всички сме се справяли като за математическа гимназия. Но всички  в 4ти клас имахме достатъчно знания, за да можем да продължим в 4ти с дроби (обикновени със сигурност имаше, че точно, когато ги бяха учили бях с шарка, та съм го запомнила), имаше обемни тела - паралелепипед със сигурност, които сега не виждам в учебника за 4ти клас. Но най-важното според мен е, че сега в 5ти клас отиват голяма част неграмотни и се очаква да продължат нагоре с липсващи базови умения.  Не може да не си научил таблицата за умножение във 2ри клас и да делиш и умножаваш с двуцифрени числа в 3ти, а в 4ти с огромните. Не може да не си се научил да четеш и да разбираш какво да четеш в 1ви клас, но да се очаква да решаваш текстови задачи. Сборниците, направени така, че само да попълваш цифрички даже за текстовите задачи, да не би да се затормозиш да напишеш едно ДАДЕНО и да отсееш какво ти трябва от всичката "плява" в задачата и картинки, много картинки като за детската градина. Единици учители не искат сборници и обясняват как става разписване на задача с текст.  Сигурно е било срамно да повтаряш, ама е било и добра мотивация да се стегнеш, като видиш, че в класа ти пристига повтаряч вече за 3та година (реален случай от моя ученически живот). И сега, и преди е имало прекрасни учители и такива, които  не стават за тази работа. Разликата е, че прекрасните сега са затрупани и с още 10000 неща, които трябва да вършат извън преподаването, обясняването, консултирането и те отнемат много повече време от самата дейност по подготовката и преподаването и така самите учители се изхабяват много по-бързо емоционално и физически. И точно тези учители не преподават по учебниците или го правят само за проверката, защото всичко  в системата се проверява на документи и никой не го интересува какво реално се случва в класната стая.
Интересното е, че сега в 4ти клас са с по 30 учебни часа седмично, а аз навремето в 7ми клас съм била с 29, в бележника за 4ти пише обща заетост 26 часа, ама няма ЗИП=ИУЧ, 3 часа сега в 4ти клас, допълнителен час по физическо и ето ти разликата.

Общи условия

Активация на акаунт