Анда, радвам се, че заговори за това, защото ми предостави чудесната възможност да насоча вниманието към този явно неправилно разбран у нас въпрос.
Името Монтесори е доста звучно и популярно по света, тъй като трудът на д-р Монтесори е изключително ценен не само за последващите педагогически и детски психологически системи, но и за детето в домашни условия. Факт.
У нас обаче, ако изобщо се знае нещо за Монтесори, то се свързва предимно с духа на философията й и с домашното й приложение. По света съвсем не е така - по-точно не е само това.
Твърдението , че по-скоро се прилага общият дух на Монтесори категорично не е вярно. Когато говорим за програма по М., за център, градина и училище по М., т.е. излизането извън домашната среда, става въпрос за много сериозна педагогическа система, която се прилага едно към едно в основата си. Наред с осъвременяването предвид века на Монтесори, който апропо се чества преди три дни.
И това се контролира и координира от международни институции като AMI и NAMTA например. Контролът е толкова сериозен, че всъщност никой, който няма лиценз от съответната институция, не може да твърди, че работи по системата на М. или по програма на М., или "на базата" дори на М. Изключвам домашните условия, разбира се.
Причината толкова горещо да обръщам внимание на този факт е една единствена.
В интерес на нашите деца и на нас е да сме правилно информирани по тъзи въпрос. Това е така, защото само тогава ще имаме реалната възможност за избор на педагогическа програма, когато системи като Монтесори и Валдорф навлезат и у нас. Когато в Закона за просветата се запише, че обучението на българските деца може да се извършва по програми, изготвени от Министерството на образованието и програми по Монтесори (или Валдорф), точно, както е в по-голямата част от света. А аз вярвам, че това ще стане скоро.