Забранява ни се да пазаруваме в Интернет!

  • 1 906
  • 30
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 212
Тъй като явно много хора не разбират същността на въпроса, ще се опитам да обясня съвсем нагледно. Тук в сайта има линк към магазин за детски аксесоари, дрешки и други. Ако влезе в сила промяната в закона, на магазина ще бъде забранено да взема пари, докато не извърши доставката до клиента + трябва да минат 7 дни. Мислите ли, че магазинът ще продължава да работи? Нека, ако има представител на ДаНет.бг и той да се изкаже, за да видите, че проблемът засяга не само  търговците, но и потребителите.
Е добре, хайде сега ми обясни ако можеш съвсем просто какъв е проблема на магазина в случая ДаНет.бг. Значи някой си поръчва нещо от този магазин. Магазина му го доставя. Човека се уверява с очите си че това което е доставено е точно това което е поръчал и точно с това качество на производство което трябва да бъде. Минават 7 дни в които евентуално се проявяват скритите дефекти на фалшивите китайски стоки т.е. боклуците. И ако след това всичко е ОК аз си плащам и нещата си идват на мястото. Ай сега ми обясни къде е проблема тук за магазина. Ако стоката е ОК магазина си получава парите а самия потребител е максимално защитен от фалшиви стоки и недобросъвестни търговци. Единствения проблем от цялата тази работа е за онези търговци които печелят на гърба на доверчивия купувач продавайки му стока която не е това което е обявено на сайта. Тези мошеници няма да получат парите си за фалшивата стока. Не виждам ако магазина е добросъвестен какъв проблем ще има за него. Никакъв.

# 16
  • Мнения: 6 323
Нека, ако има представител на ДаНет.бг и той да се изкаже...

Ще започна с малко обяснения.

ДаНет и БГ-Мамма са наши - на мен и Tatti.
Ясно ми е, че доста хора не знаят за това, както и не знаят, че доста дълго време всъщност ДаНет храни БГ-Мамма.
Разделението обаче бе съвсем тенденциозно.
БГ-Мамма не е бизнес, не е комерсиална идея и искахме търговията да бъде отделно, за да запазим идеята на БГ-Мамма чиста. Вследствие на това и вследствие на факта, че се опитваме да не се натрапваме с реклами в темите (с изключение на случаите, в които се включваме с информация по повод зададен въпрос), а в същото време теми и постинги са изпълнени с опити за реклама на какво ли не, доста от потребителите нямат представа, че БГ-Мамма и ДаНет дефакто са едно цяло и БГ-Мамма и форумите нямаше да ги има, ако не беше ДаНет да ги храни, както и нямаше да имаме възможност с Tatti години наред да се занимаваме с БГ-Мамма и да я развиваме, особено в дългия период, когато сайтът имаше изключително много разходи и никакви приходи.

Сега по отношение на закона.
Законът за Защита на потребителите в този му вид е приет още на 29 декември 2006 година и е в сила от 1 януари 2007 г.
Законът е недомислен според мен и по-долу ще се опитам да се обоснова ясно.

borisfx, не си прав и ще обясня защо.
В закона отдавна беше записано, че при сключване на договори от разстояние (каквото е поръчката през интернет), потребителите имат право да върнат стоката обратно на търговеца в 7 дневен срок, като търговецът е задължен да възстанови парите. Това може да стане, ако стоката е със запазен търговски вид и е в оригиналната опаковка, като заедно със стоката трябва да се върнат и всички придружаващи ги аксесоари, документи и т.н.
Не могат да се връщат стоки, изработени съобразно изискванията на потребителя или по негова индивидуална поръчка,  стоки, които подлежат на разваляне, аудио и видеозаписи или програмни продукти, които могат да бъдат копирани, вестници, списания и други печатни издания и т.н.

Това е ОК и в реда на нещата.
Всеки интернет магазин е длъжен да упомене това в условията си и всеки магазин има правото да определи допълнителни условия за връщане на стоката (изисквания за запазване на артикулите и опаковката, както и условия за заплащане на транспортните разходи).
Считам, че задължението за приемане на стоката обратно в 7 дневен срок (не става въпрос за рекламация или при наличие на дефект), в случай, че потребителят не е доволен, стоката не отговаря на изискванията му или просто защото така е решил + неавансовото плащане, т.е. плащане на стоката едва когато тя пристигне при него (с наложен платеж например) или изискване за онлайн разплащане едва след предаване на стоката от  куриер, дава достатъчна защита на всички потребители и наистина мисля, че както borisfx казва, това не би трябвало да притеснява който и да било добросъвестен търговец.
Освен това, в ЗЗП е указано, че на всеки сайт на електронен магазин трябва ясно да е описано това, както и да са дадени данни за юридическото лице, което стои зад сайта, адрес, телефон и т.н. данни за контакт.
При липса на което и да било от горните, както и при отказ на магазина да замени или приеме обратно стока, която отговаря на изискванията, в 7 дневен срок, всеки потребител има право да подаде оплакване в КЗП.

Какво е новото?

В Глава четвърта от ЗЗП - Търговски практики и способи за продажба, Раздел II - Договор за продажба от разстояние, чл.53 гласи:

“Доставчикът няма право да изисква или да приема авансово плащане преди изтичане на сроковете по чл. 55.”

Новият член привидно засяга само търговците, които предлагат онлайн разплащане.
Но това е само на пръв поглед.

Електронните търговци се определят от Законодателя като търговци, сключващи договори от разстояние.

По член 55 срокът е определен в размер на 7 работни дни.
Изключително трудно и странно е тълкуването на този член от закона и не съм убедена, че и законотворците, които са го списали биха могли да дадат ясна и точна формулировка какво точно означава той и в кои случаи се прилага.

Приема се, че всички плащания, приемани от търговеца преди изтичането на тези 7 дена, са незаконни независимо дали потребителят е платил с кредитна или дебитна карта, по банков път или с наложен платеж (който се извършва по време на доставка).

Изключително интересен е случаят, когато е налице наложен платеж.
По дефиниция  авансово плащане е всяко плащане, което се осъществява преди настъпване на данъчното събитие. Т.е. плащанията преди доставка са авансови, но плащането с наложен платеж – не е. Но има нещо още по-смущаващо – според този член търговецът няма право да взима авансови плащания преди изтичане на 7 дена от доставката, но в същото време, след доставката това плащане вече престава да бъде авансово.
Надявам се да успявате да видите огромното противоречие.
Държа да отбележа, че тук не става дума за срок за връщане на стоката или рекламация при неудовлетвореност от страна на потребителя, а забрана търговецът да получава заплащане в рамките на 7(седем) работни дни след доставката.

Виждам, че всички са настръхнали и настроени срещу търговците.
Вярвайте ми, колкото некоректни търговци има, толкова и некоректни потребители има.
Честно казано, ако трябва да се доставят стоки и едва след 7 дни да се искат парите за тях, надали ще просъществува търговец,  продаващ онлайн.
И още нещо. Това засяга не само онлайн магазините. Това засяга всички договори сключени от разстояние.
Представете си - поръчвате си пица по телефона или през интернет, доставят Ви я и Вие след 7 дни трябва да се сетите да си я платите. Колко злоупотреби ще има, ако се спазва това? Колко хора ще бъдат нахранени, но няма да си платят? Отговорът е - МНОГО, много повече отколкото тези, които ще се сетят да си платят.

ОК, нямам нищо против плащанията да са неавансови - т.е. да не се плаща преди изпращането/получаването на стоката, но да не може да се изиска плащане преди да минат 7 дни откакто клиентът си е получил стоката - това е безумно. Дори да приемем, че голяма част от потребителите биха били коректни и 7 дни след като са си получили стоката се сетят, че трябва и да я платят, повярвайте - много ще са тези, които ще "забравят" да платят вече получената стока.

В крайна сметка, ако законът остане в този си вид, то всички фирми, предлагащи услуги и стоки от разстояние просто ще трябва да пренасочат бизнеса си и считам, че това ще засегне колкото тях, толкова и всички клиенти, които се възползват от съвременните комуникации (телефон, интернет), за да поръчват стоки и услуги.
Аз лично, като клиент, не като търговец, не съм готова да се откажа от това удобство да пазарувам онлайн.

Моля, не слагайте всички под един знаменател. Аз редовно пазарувам онлайн, правя го от повече от 5 години и пазарувам от къде ли не - и аз съм се сблъсквала нееднократно с някакви проблеми или с недобросъвестни търговци, но определено не считам, че всички са "маскари".

За мен възможността да пазарувам онлайн и да ми носят стоката до дома е удобство и услуга.
Мисля, че доста от онлайн магазините (включително и ДаНет) предлагат възможност потребителят да отиде на място в магазина/офиса да получи стоката си. В този смисъл, изпращането по куриер е просто допълнителна услуга, която улеснява потребителя, който няма възможност поради една или друга причина да отиде на място, за да вземе поръчката си.

Ще се опитам да дам няколко насоки на тези, които пазаруват онлайн.
Обръщайте внимание на дребни неща и внимавайте, преди да направите поръчка от някой нов магазин.

1. Уверете се, че на сайта са описани цените за доставка (има случаи, в които те се калкулират автоматично, има сайтове, в които са описани отделно, има обаче и такива, в които хем не се калкулира при оформянето на поръчката, хем не е указано на сайта какви са цените за доставка и разбирате за добавената сума едва когато стоката пристигне на вратата Ви).

2. Уверете се, че на сайта, от който ще пазарувате, има ясно указани условия за рекламация на стоките.

3. Уверете се, че на сайта, от който ще пазарувате, са указани условията за връщане на вече закупена стока. (в срок от 7 дни след получаване на стоката, клиентът има право да я върне или замени, като са спазени следните условия: запазен добър търговски вид, не са налице повреди, причинени от неправилна употреба, запазена оригинална опаковка, консумативи и аксесоари, в случай, че е имало включени такива.)

4. Уверете се, че на сайта, от който ще пазарувате, има указани ясни данни за контакт с фирмата - име на фирмата, адрес, телефони.


Това са 4 неща, които са задължителни за търговците онлайн според закона за защита на потребителите и наличието на тези неща в сайта на търговеца са един добър атестат.
И като последно допълнение - аз лично имам много по-голямо доверие на магазини, които се обаждат по телефона за потвърждение на поръчката.

# 17
  • Мнения: 7 837
Как така клиента да се сети да плати след 7 дни? Нали още при поръчката, си даваш информацията на картата напр. Просто парите се дърпат от търговеца със закъснение и след доставката. Аз така го разбирам, но може би греша...

# 18
  • Мнения: 6 323
Кейси, над 99% от потребителите ни плащат стоката с наложен платеж, т.е. при доставката.
Ние не изискваме авансово плащане и никога не сме изисквали такова.

Според този закон обаче, клиентите ни няма да имат право да заплатят стоката при доставката, както и ние няма да имаме право да изискваме плащане от тях в 7-дневен срок след като те са си получили поръчката.
Като в случай, че клиентът няма карта и не може да се разплати онлайн, 7 дни, след като куриерът му е занесъл стоката, потребителят ще трябва да се сети да ни плати (или ние да го подсетим) и той трябва да отиде до поща или банка, за да нареди плащането.
И какво правим, ако той не извърши плащането?
Имали сме фиктивни поръчки, дори потвърдени по телефон, за над 2-3000 лева, като после се е оказвало, че било майтап, някой направил шега на някого или на адресът няма такова лице. Ако не се изисква заплащане при доставка и няма данни за карта, дали всеки би върнал скъпа стока, която му "идва на крака" и не трябва да се заплаща?

Съгласна съм, че е необходимо да има закон за защита на потребителите, но считам, че е необходимо и търговците да бъдат защитени.
В тази връзка считам, че неавансово плащане (т.е. плащане при доставка или при изпращане/получаване на стоката) + възможност за връщане на стоката в 7-дневен срок дори и без да има причина (дефект или рекламация), както и изискванията за публикуване на коректни данни за фирмата, са достатъчни условия за защита на потребителите, но без да се ощетяват търговците и да ги излагат на риск.

# 19
  • Мнения: 1 909
Моля подкрепете петицията! Скоро само от БГ няма да можем да си купим нищо през Интернет!

http://www.petitiononline.com/stop53/

Над 3 милиона са българските потребители притежаващи кредитни и дебитни карти според последната статистика на Борика, но на практика същите тези 3 милиона няма да могат да си купят нищо с тях в интернет, поне не и в България. Това ще е ефекта от поредната недомислица в родното ни законодателство, която ще принуди българските и чуждестранните онлайн магазини да преустановят дейността си на територията на страната. Това ще се случи благодарение на Закона за защита на потребителя, Глава четвърта - Търговски практики и способи за продажба, Раздел II - Договор за продажба от разстояние, чл.53, който гласи: „Доставчикът няма право да изисква или да приема авансово плащане преди изтичане на сроковете по чл. 55”. Или с други думи казано забранява на потребителите да заплащат стоката поръчана по интернет преди да са изтекли 7 дни от получаването й, дори и ако те искат да платят. И ако по някаква случайност те все пак платят, като например преведът парите за поръчката си по банковата сметка на търговеца, то те веднага го поставят в ролята на законо нарушител, макар и неволно.
Абе mihaella77 ти нас за балъци ли ни вземаш тук, или нещо майтап си правиш. Ти със сигурност си свързана с т.нар. "интернет магазини". Как искаш от нас потребителите да протестираме срещу нещо което изцяло ни защитава от недобросъвестни продавачи в интернет. Явно за съвсем малоумни ни вземаш. С две думи да обясня как стоят нещата до сега и как се предлага да бъдат за бъдеще. Значи сега какво става - поръчваш си нещо от някой интернет магазин и си принуден да го платиш авансово за да ти го пратят. След като платиш остава да се молиш на Господ при теб да пристигне това което си поръчал което не винаги е гарантирано. Всъщност нищо не ти гарантира какво ще получиш след като си платил. Точно за това се предприемат тези мерки с това изменение на закона за да бъдат защитени обикновените хора като нас. Т.е. плащаш си като получиш стоката и ако си доволен от това което си получил както трябва и да бъде.  Какъв е проблема на интернет магазините - те ще си получат парите след като доставят стоката. Не виждам тук защо трябва да протестирате. Ако доставяте навреме и качествени стоки ще си получите парите. Ако сте мошеници - няма да получите пари. Това е.

Искам да попитам каква е практиката на заплащане в момента в България? Кога се превеждат парите?
Навсякъде по света - за най-лесно да вземем ebay - първо плащаш и после (не) ти доставят стоката  newsm78

# 20
  • Мнения: 6 323
Тук се опитват да направят обратното - първо ти доставят стоката, а след това (не) плащаш.

Засега най-разпространения метод е "наложен платеж".
Куриерът ти носи стоката и заплащаш на него.

Банков превод - в този случай магазините искат първо плащане, после изпращат стоката.

Плащане чрез e-pay.bg , ebg.bg , paypal - и тук се изисква първо плащане, после изпращат стоката.
Тъй като ние (ДаНет имам предвид) сме зависими от складове на доставчици и вносители, не изискваме предварително плащане, а едва след комплектоване на стоката и предаването й на куриер изискваме нареждане на плащане.


Както писах по-горе обаче, все още най-разпространеният метод на заплащане е плащане чрез наложен платеж, което дефакто е почти равносилно на пазаруване в реален магазин - получаване на стоката и заплащане в един и същи момент.
Клиентът още на място, когато куриерът пристигне, може да провери стоката, да не я заплати и да я върне.

# 21
  • Мнения: 1 909
Мерси за подробното пояснение bouquet Hug

# 22
  • Мнения: 2 022
Абсолютно безумно е и не знам кой може да седне и да сътвори такъв закон. Все едно да отидеш до магазина, да си купиш сирене, да го изядеш и ако го платиш по-рано от 7 дни след покупката му да си нарушил закона. Абсурд е т'ва да го гласуват, някакво недоразумение е станало или стилистична грешка, според мен. Надявам се да се усетят.

# 23
  • Мнения: 6 164
Не може ли да остане онлайн пазаруването само с наложен платеж. Това е най-приемливият вариант, след като не се стига до единодушие по въпроса с петицията. Онлайн пазаруването е супер удобно, не ми се вярва в 21 век да ни лишат от това удоволствие.

# 24
  • Мнения: 656
Не може ли да остане онлайн пазаруването само с наложен платеж. Това е най-приемливият вариант, след като не се стига до единодушие по въпроса с петицията. Онлайн пазаруването е супер удобно, не ми се вярва в 21 век да ни лишат от това удоволствие.
И като ти донесат нещо друго с обяснението "ми то се изчерпа, затова носим от по-скъпите модели", а сайтът в това веме е блокирал (ти не можеш да провериш дали ти казват истината), връчат ти най-боклучавия модел, просто ги отпрати обратно и не давай никакви пари. Нека се вътрят с транспорта хитреците.
Но да си призная пазарувала съм с "наложен платеж" от и-нет книжарница учебници и книги на цени значително под напечатаното на корицата, при това бяха много коректни. Е, може би се опитаха веднъж да ме пробват за шаран - не донесоха цялата доставка, но и не настояха да платя цялата сума - заявих че ще я дам като получа цялата стока.

Мама го е написала - преди са се предпазвали и-нет магазините он нелолялни клиенти, с новия закон предпазват нас клиентите от нелоялни търговци. А кои са повече - нелоялните търговци или нелоялните клиенти - това не мога да кажа. Знам само за себе си. Все пак този закон е "Закона за защита на потребителя" а не "Закона за защита на търговеца"

# 25
  • постоянно
  • Мнения: 7 123
Абе това Българина угода няма- хора като Мама и Тати улесняват живота на много хора  с подобни онлайн магазини.Тук и хладилника си можеш да заредиш онлайн и кола можеш да си купиш от ибеи пак по нета.В кои век живеят тези които гласуват подобни закони и как с приемането на такива  ние ще претендираме да ставаме Европейци?
Знаете ли колко много инвалиди има  в Бг , които даже не могат и на магазина сами да отидат по простата причина  че   в повечето няма рампи за такива.От един онлайн магазин  могат да получат и купят всичко , което им е нужно.А колко майки чиито дечица  са болни или нямат необходимият транспорт биха могли да си напазаруват от нета?
Разбира се че си плащате веднага за това , което сте си купили- така  е в повечето случаи.Дава ви се тн cooling  период през които можете да върнете стоката ако не отговаря на вашите очаквания.Simple as that!
Аз съм за Онлайн магазините стига  да  имат  нужните  секюрити системи за защита  данните на клиента...Цените в тези магазини в повечето случаи са по-достъпни поради факта че  имат по-малко "разходи"- персонал,наем на помещение и т.н
Вили

# 26
  • Мнения: 90
Е добре, хайде сега ми обясни ако можеш съвсем просто какъв е проблема на магазина в случая ДаНет.бг.
borisfx, отговорът на Mamma, достатъчно изчерпателен ли е?

Пазарувам в интернет предимно в чужбина и ВИНАГИ, наистина ВИНАГИ ПЪРВО ми чарджват картата и след това получавам стоката/услугата, независимо дали се отнася за книги от Амазон, закупуване на домейни, ползване на рекламни услуги и пр.

Така че, ако искате да има БГ-мамма, подкрепете петицията!

# 27
  • Мнения: 6 164

На мен досега не ми се е случвало да ми донесат нещо, различно от това, което съм поръчала. След поръчката се чуваме по телефона и ако няма ми казват "В момента нямаме този цвят" примерно "Искате ли друг? Или ще почакате ден-два да намерим този" или пък се отказвам. И така в крайна сметка винаги знам какво ми носят. Поръчвала съм вече от 4-5 онлайн магазина и не е имало проблеми. Ако пък стане така, че ми донесат нещо, което не съм поръчвала, или не съм предупредена, ще го върна, естествено. Не виждам какъв е проблемът. Simple Smile

И наистина книгите ми излизат по-евтино понякога. Peace

# 28
  • Мнения: 656
Да, наистина понякога книгите излизат по-евтино, понякога пазаруването през и-нет излиза по-скъпо. Всеки си преценява като поръчва.
Но лично на мен наистина се е случвало да направят този номер, затова го пиша. При това поръчката не я бах направила аз лично, а зруг човек.
Вярно е и че по телевизията гледах как съществуват сайтове, които след превеждане на парите по дадена сметка просто престават да бъдат достъпни и фирмите, предлагащи стоки през този сайт просто изчезват.

# 29
  • Мнения: 6 904
Аз пък искам да си плащам авансово Crossing Arms Е да, нямам нищо против и варианта на Кейси, да ми вземат детайлите за картата и да си дръпнат парите след доставката, но досега от такъв онлайн магазин не съм имала честта да пазарувам.

Общи условия

Активация на акаунт