Вдъхновена от скоро пусната тема за цитат от книга, реших да пусна тази тема. Надявам се тя да бъде полезна за всички нас, да споделяме мнения, тактики, опит, а не поле за нападки, обиди и упреци към някои мами, които според нас прилагат неправилни методи за възпитание. Знаем, че всеки е свободен да възпитава детето си както сметне за добре, нека споделим как го правим, как мислим да го правим. Никой не знае правилния метод, всеки от нас греши понякога, нека си помогнем. Децата не са продукт от конвейр на завод – всяко е различно и еднакви правила за всички няма.
В книгата са описани някои важни според автора правила, нека обсъдим част от тях и да наблегнем на това, което я последствие ни се стори интересно.
Целта ми не е да правим рецензия на една книга, това има кой да го прави, а да обменим полезни съвети и идеи. Благодаря предварително на всички, които изказват мнението си тук!
Ще започна със съдържанието, защото не мога да напиша всичко (а и кой ли ще го прочете), за да насоча темата нанякъде, а ако някои от вас се интересува – можем да обсъдим и някоя част от тази книга.
Не искам майките само на момиченца да се чувстват пренебрегнати – заповядайте тук, споделете. Ще бъде интересно да разберем различията и приликите между половете в поведението, подхода, възпитанието.
‘Как се възпитават момчета’ – Стив Бидълф
Защо момчетата са различни и как да им помогнем да израснат като щастливи и уравновесени мъже
Глава 1 – Какво става с момчетата?
Глава 2 – Трите етапа в развитието на момчетата
Глава 3 – Тестостерон!
Глава 4 – По какво се различават мозъците на момчетата и момичетата
Глава 5 – Какво могат бащите
Глава 6 – Майки и синове
Глава 7 – Развиване на здрава сексуалност
Глава 8 – Революция в образованието
Глава 9 – Момчетата и спортът
Глава 10 – Предизвикателство към обществото
Ще се опитам да цитирам малко от всяка глава – който иска – нека чете!
Глава 1
Днес момичетата са по-уверени в себе си, по- мотивирани и упорити. Различията се проявяват отрано. Момичетата работят заедно с удоволствие, а момчетата ‘бръмчат’ наоколо, дразнят момичетата и се бият помежду си.
В началните класове момчетата често са немарливи, учат се по-лошо. Когато стигнат трети клас, повечето от тях вече не четат книги. Говорят с изречения от една дума: ‘Кво?’, ‘Леле’. Правят се, че нищо не ги интересува и че ‘да си тъп, е яко’.
Тийнейджърите са неуверени във взаимоотношенията си и не знаят как да накарат момичетата да ги харесват. Някои стават болезнено срамежливи, други са агресивни и неприятни в присъствието на момичетата. Липсват им елементарни умения за водене на разговор.
Глава 2
1. Първият етап е от раждането до шест години – възрастта, когато момченцето принадлежи най-вече на майка си. То е ‘момчето на мама’, макар че бащата също може да играе много важна роля. В тази възраст целта е да му се даде силна любов и чувство за сигурност, детето да се ‘събуди’ за живота като за приветливо и топло изживяване.
2. Вторият етап обхваща годините от шест до четиринадесет, когато момченцето, движено от свои вътрешни механизми, започва да се учи да бъде мъж и все повече се обръща към баща си в своите интереси и занимания. (Макар че майката продължава да има важно участие, а големият цвят също го зове.)
3. И накрая – годините от четиринадесет до пълното израстване, когато момчето се нуждае от участието на мъже-ментори, за да завърши своето пътешествие до света на възрастните. Целта е да се усвоят умения, отговорности и самоуважение чрез все по-голямо включване в обществото на възрастните.
Тези етапи не означават внезапно или рязко преминаване от единия родител към другия. Най-добрата ситуация е тази, в която и двамата родители са еднакво ангажирани с детето през цялото му детство и юношество.
Бащите на момчета между шест и четиринадесет не трябва да бъдат просто заети работохолици, нито да отсъстват физически и емоционално от семейството. Ако го правят – със сигурност ще навредят на децата си.
Твърде често тийнейджърите излизат навън, в големия свят, но там няма кой да ги поеме и те прекарват младежките си години в някакво опасно междинно състояние. Някои от тях така и не порастват.
Глава 3
Тестостеронът въздейства върху настроението и тонуса – той е повече от хормон на растежа. Няма съмнение, че предизвиква енергично и буйно поведение. Смисълът е, че тестостеронът влияе върху мозъка и кара момчетата да обръщат повече внимание на йерархията и конкуренцията.
Глава 4
Половите различия в мозъка на още неродено бебе са очевидни в още много ранен етап. Едното от тях е, че мозъкът на момченцето се развива по-бавно от този на момиченцето. Другата особеност е, че при момчето между лявото и дясното полукълбо се образуват по-малко връзки.
Глава 5
Да бъдеш татко на момче в много отношения е проста работа. Ето някои идеи:
- повечето момчета обичат да бъдат физически активни, да се забавляват с бащите си. Те обичат да прегръщат татко си и да се боричкат с него;
- обичат да ви придружават по време на преживявания и приключения в големия свят;
- обичат да слушат истории за вашия живот, да се срещат с приятелите ви и да виждат какво работите;
- обичат да ги учите на разни неща – всъщност няма значение на какво.
Научете сина си да уважава жените и да уважава самия себе си.
Глава 6
Раждането на син изважда на повърхността отношението ви към мъжете изобщо. Внимавайте да не струпате твърде много предразсъдъци върху това невинно малко момче. Малките момченца се учат на любов от майките си. Бъдете мили и нежни и им се радвайте. Помагайте на сина си да опознае момичетата и да се разбира добре с тях. Хвалете начина, по който изглежда, и уменията му да разговаря, за да има добро самочувствие. Съобразявайте родителския си стил с порастването на сина си. Ако сте силна и способна майка, внимавайте да не изместите съпруга си в близостта му към децата и родителската му роля. Вие и момчетата имате нужда от неговото участие. Насърчавайте синовете си и техния баща да се сближават помежду си.
Глава 7
Научете момчетата каква е разликата между харесването, любовта и желанието. Предайте му позитивни послания за секса (около десетата година). Защитете сина си от мръснишко отношение, като го научите да уважава всички хора. Не забравяйте, че момчетата имат нужда и от любов, не само от секс. Нежността се учи, когато човек я получава. Маструбацията не е просто безвредна, тя е полезна. Не насърчавайте порнографията. Майките могат да помогнат на синовете си да разберат какво момичетата харесват в младите мъже.
Глава 8
Училищата могат да бъдат добро място за момчетата, ако:
- дават възможност на момчетата да тръгват на училище една година по-късно от момичетата, когато фината им моторика е готова за работа с хартия и молив (уменията на момичетата се развиват по-бързо);
- правят всичко възможно, за да привлекат на работа мъже (млади и по-възрастни) като учители;
- обръщат внимание на слабите места на момчетата (особено на грамотността);
- бъдете нащрек за проблемно поведение.
Глава 9
Спортът може да донесе огромна полза на децата. Той ги натоварва физически, осигурява им забавление, предизвикателства и чувство за принадлежност. Особено важно е, че може да бъде област на общи интереси между бащи и синове и между момчетата и мъжете изцяло.
Глава 10
Момчешкия дух не може да се побере само в семейството – хоризонтите му са по-широки от тези, които то може да предложи. Към средата на своето тийнейджърство момчето вече иска да направи скок към бъдещето си, но му е нужно място, към което да се насочи, и силни ръце, които да го подкрепят. Това означава в обществото да се изграждат определени връзки, чрез които да се помага на момчетата.