10 техники за наказание

  • 5 425
  • 45
  •   1
Отговори
  • До хладилника, който обичам
  • Мнения: 22 825
10 ТЕХНИКИ ЗА НАКАЗАНИЕ

Д-р Сиърс и съпругата му имат 8 деца. Препоръките им са резултат от техния опит.

1. Прекарвайте много време с детето си
Основният принцип за наказание е: прекарвайте много време с детето си. Когато то се държи зле или не слуша, позитивното отношение на родителя се прекратява за кратък период от време чрез наказание. По този начин детето се научава да се чувства добре, когато слуша, и да се чувства зле, когато не слуша. След като направи връзката между доброто поведение и добрите чувства, детето вече има мотивация да се държи добре. НО за да действа наказанието, детето има нужда да прекарва много време с родителите си.

2. Подгответе детето
Детето трябва да направи връзката между лошото поведение и наказанието. До 18-месечна възраст не наказвайте, а когато детето може да направи нещо опасно, привлечете вниманието му към нещо друго, разсейвайте го. Например, бебето пълзи към шнура на лампата, вие го взимате и го отнасяте в другия край на стаята или сядате между него и лампата. Когато го направите няколко пъти, бебето ще разбере, че има неща, които не трябва да пипа.
След 18-месечна възраст нещата стоят по друг начин. Сега не само пречите на бебето да направи беля, но можете и да намерите място за наказание, например някой стол. За предпочитане е наказанието да е да поседи известно време в скута ви или до вас, ако столът е прекалено плашещ за бебето; НО тогава съществува рискът бебето да разбере, че по този начин ще го гушкате често. Можете да избегнете това, като гушкате и носите по-често детето си, когато е послушно. Което ни връща кам точка 1.
Към 2-годишна възраст бебетата вече разбират, какво им говорите. Когато има кажете, че ако не слушат, ще ги накажете, те знаят, че това означава да седят определено време на стола (или в кошарата, бел. пр). Те приемат наказанието като прекъсване на дейността им, като нещо, наложено от родителите им като следствие от техните действия. Колкoто по-голямо е детето, толкова по-подробно можете да му обясните.
Наказание, когато сте навън – Можете да накажете детето и когато не сте вкъщи. Можете например да го накарате да седне на някоя пейка в търговския център, в някое скучно ъгълче, до някое дърво в парка или в колата. Сложете детето на задната седалка, докато вие се разхождате пред колата за около 5 минути. НО никога не изпускайте детето от поглед!

3. Нека наказанието да бъде кратко
Заведете детето на мястото, на което ще стои наказано, веднага след провинението му. Ясен и обоснован с факти подход може да ви спести много протести. Тъй като сте обяснили, какви ще са последствията от лошото поведение, не е необходимо да обяснявяте или да се извинявате.Ако детето усети, че сте несигурни, ще протестира повече. Избягвайте да крещите: 'Хиляди пъти ти казах 'не'! Сега си отивай в стаята и да не си излязъл, докато не ти разреша!' Такова поведение ядосва детето, превръща наказанието в отмъщение и не помага за промяна в поведението на детето. Нека наказанието да е кратко – примерно, по една минута за всяка година на детето (напр. за дете на 4 години – 4 минути). При по-големи деца може наказанието да варира в зависимост от провинението.

4. Пазете тишина по време на наказанието
Пазете тишина. Сега не е времето, детето ви да пищи или вие да му четете морал. Ако има поука, която искате да обясните на детето си, запазете я за по-късно, когато детето ще ви изслуша и ще я приеме.

5. Вие отчитайте времето
'Две минути' не означава нищо за дете под 3 години. Таймерът на печката или часовник например ще направят по-силно впечаткение на детето и ще ви помогнат да прецените времето. Когато се чуе звънът, значи просто времето е изтекло. Нека детето да реши, какво да прави от тук нататък. То може още да мисли върху поведението си. Не е необходимо да му казвате 'Наказанието ти свърши'. То само ще разбере.

6. Изберете подходящото място
За малко дете можете да използвате стола за хранене или кошарата. За по-голямо – стаята му. Ако сте извън къщи, използвайте всяко място, което отдалечава детето от 'местопрестъплението' .Често това, което прави впечатление на детето, е че го отвеждате от мястото, на което е направило белята, а не това, къде го отвеждате или колко дълго е наказанието. Важно е едниствено това, мястото на наказание да е скучно.

7. Какво да правите, ако детето откаже да стои или седи наказано?
Стойте с него и, ако трябва, го слагайте да сяда отново и отново. Нека да разбере, че това е наказанието му. Ако наказанието не е дълго и вие не сте ядосани, няма да има причина детето да протестира. Ако детето пищи или вика, оставете го наказано, докато млъкне. За да избегнете прекалено негативното възприемане на наказанието, можете да кажете на детето: 'Имаш нужда от малко време на спокойствие' или 'време за размисъл', или използвайте името на детето: 'време за Лорън'.
За да обясните на по-голямото дете, какво означава наказанието, можете да използвате например баскетболен мач по телевизията: 'Виждаш ли, какво прави треньорът, когато отборът се разпада? Иска тайм-аут, което позволява на играчите да отдъхнат и да помислят, как да играят по-добре.' (На английски език думата за наказание е тайм-аут(time-out)-бел.пр.)
Всичко това може и да звучи логично, но не забравяйте, че до към 6-годишна възраст децата не могат да мислят много логично. Обяснете на детето, че сега е време за наказанието, каквото и да прави. При дете над 5 години, добавете време за съпротивата: 'Още 5 минути заради протестите ти'. Ако детето продължава да протестира, наложете забрана на някои от любимите му неща – например, да не гледа телевизия до края на деня или на седмицата. Дайте му възможност за избор: 'Можеш да отидеш в стаята си за 10 минути или да скучаеш до края на деня'.

8. Наказание за размисъл
Наказанието дава възможност на детето ви да помосли върху стореното, а на вас дава възможност да се успокоите и да помислите върху по-нататъшната си стратегия. Доакто детето ви е наказано, помислете, дали провинението му е малко и не е необходимо допълнително възпитаване, или е значително и трябва да се вземе под внимание. Ако е значително (например, наранило е друго дете), кажете на детето нещо от сорта на: 'Искам да помислиш за това, което направи. Ти как би се почувствал, ако твоят приятел те нарани?' Много деца не знаят какво да правят по време на наказанието. Така детето ще има върху какво да помисли, докато е наказано. Най-трайно впечатление се постига, когато детето само разбере, какви са последствията от действията му. Това вече е самодисциплина.
Наказнието(time-out=време 'навън', почивка) може да е времето за почивка за майката. Можете да оставите децата, когато сте сигурни, че са в напълно обезопасена стая и нищо не може да им се случи, и вие да си дадете време за почивка. Понякога детето е шумно и палаво, въпреки че играете с него и му обръщате достатъчно внимание. Тогава му кажете, че имате нужда от почивка, че поведението му ви пречи, и се нуждаете от тишина и спокойствие. Това помага на децата да се научат да уважават правото на другите на спокойствие. Дори опитните родители, свикнали с шума, имат нужда от почивка!

9. Освежете атмосферата
След като наказанието свърши, значи всичко е свършило. Детето и понесло наказанието си и сега денят продължава. Кажете му, че очаквате от него вече да се държи добре. Можете да започнете нова игра с детето.

10. Родителите като рефери
Малките деца често много се вълнуват от играта си. Когато има много деца и много играчки в сравнително малко пространство, играта понякога излиза от контрол. Ако видите, че играта загрубява, прекъснете я, преди да излезе от контрол. Махнете някои от играчките, разделете децата или променете вида активност. Може би е време да седнете с децата и да им прочетете приказка.
Когато в една стая има много деца, често е трудно да разберете, кой е причината за лудориите. Понякога просто трябва да разделите всички, да ги сложите да седнат на столове покрай стените на стаята и да ги накарате да си починат 5 минути, преди да започнат да играят пак. Понякога се налага дори да седят в различни стаи. Макар децата рядко да го признават, те се радват, когато родителите им ги спасяват от самите тях.
Основната цел на наказанието е да прекрати нежеланото поведение. То дава възможност на родителите и н по-голямото дете да помислят върху случилото се. По-голямото дете не трябва да приема наказанието като присъда, а да се научи, че по този начин визстановява самоконтрола си. Наказанието дава време на родителите да не се държат зле с детето си в пристъп на ярост, а да се успокоят и да обмислят следващия си ход. НО наказанието трябва да се използва за оформяне поведението на детето, а не за унижение. Нека детето да види, че по този начин няма да може да привлича вниманието на другите към себе си и да знае, какви ще са последствията, ако не слуша.


Превод от www.askdrsears.com

# 1
  • Мнения: 3 161
Бу, благодаря, че ни просвещаваш и за възпитанието.  Wink Искам да предложа: когато се пускат такива статии, ако може майки, които практикуват подобни методи, да споделят как работят при тях. Аз лично не съм пробвала този метод и ми е интересно до каква степен теорията действа и на практика. А какви други методи ползвате?

# 2
  • Мнения: 3 161
А ето тук има и други методи за наказание: http://www.babycage.net/  hahaha

# 3
  • Мнения: 5 877
Ъъъ, не я наказвам. Мисля, че е още малка. Пробвах няколко пъти time-out, но ревът беше неистов.
Все още действам като с малко дете - ако не ме послуша, ставам и я принуждавам физически да не бърка в контакта/да не къса книжките/да не чупи каквото там е чупливо и така нататък. Тоест изтръгвам нещото от ръцете й, пренасям я на ръце от мястото, на което не искам да бъде и прочие.
После клякам до нея и казвам, че не искам да прави така. Опитвам се да обяснявам защо. Обичайно ме слуша.
Когато й казвам нещо и тя си прави каквото си знае, предупреждавам, че много ще се ядосам. Най-често спира. Ако не, обяснявам същото на по-висок глас с гледане в очите и ръкомахане (дано не ме виждат съседите).
Ако нещо много ме ядоса, понякога си изпускам нервите и й крясвам. Общо взето рядко се случва. После се извинявам и я гушкам.
Това е, не знам дали е правилно, май не съм много добра майка в това отношение, но не ме бива да я държа наказана дълго време. У Додсън четох, че е хубаво наказанието максимално да прилича на естествено последствие от действието, тоест ако е нашарила стената, да й отнема пастелите за един ден, а не да я наказвам без десерт примерно. Звучи ми логично, но за по-големи деца.

# 4
  • Мнения: 1 278
Бу, благодаря за превода.

Анда, и аз не наказвам децата си. Изобщо идеята за наказанието ми звучи леко дресьорска. Не одобрявам нито един вид наказание, включително и тайм-аута.

Всъщност самият тайм-аут се отразява по различен начин на различните деца и далеч не е унивесално средство.
За едно дете, което е интровертен тип, тайм-аутът може и да го накара да се почувства по-добре. То просто по природа има шанс да си помисли в един такъв момент - по-лесно се концентрира навътре към себе си.
За дете, което е екстровертно обаче, отделянето няма никакъв шанс да го накара да се почувства по-добре. То просто изобщо не би могло да осъзнае за какво става въпрос в това време. Единственото, което ще чувства е силна болка и обида.

Цитат
Когато то се държи зле или не слуша, позитивното отношение на родителя се прекратява за кратък период от време чрез наказание. По този начин детето се научава да се чувства добре, когато слуша, и да се чувства зле, когато не слуша. След като направи връзката между доброто поведение и добрите чувства, детето вече има мотивация да се държи добре.

Този принцип за мен е тотално погрешен.
На практика в основата на реакциите на детето винаги стои някакво чувство, което е предизвикано от нещо - чувство на радост, на щастие, на страх, на гняв, на ревност и пр. Струва ми се далеч по-логично обаче да използвам този израз на преживяване, за да разбера какво е развълнувало моето детето, отколкото да го използвам за инструмент!

Освен това, според Д-р Марта и Уилям Пийпър, авторите на "Мъдрата обич" (те са различни от д-р Уилям и Марта Сиърс - авторите на преведената статия, независимо от съвпадението на първите имена  Simple Smile ),
та, според Д-р Пийпър, когато детето се чувства нещастно, неразбрано и изолирано, което е задължително в моментите на наказание, то се научава да изпитва потребност от тези отрицателни чувства. По този начин в бъдеще то започва да се самонаказва вътрешно и да не умее да се радва пълноценно на щастието си.
(академичният труд на д-р Пийпър се нарича "Интрапсихичен хуманизъм" за тези, които се интересуват повече)


ПП: Много го накъсах тоя постинг, но нещо не се чувствам много добре. Май пак съм събрала границите на кръвното. Нещо започна да ми се случва всеки ден напоследък... Извинявайте, де

# 5
  • Bristol
  • Мнения: 9 364
И аз използвам някои от гореспоменатите методи.
Например открих, че голямото ми дете най-много се впечатлява, когато го игнорирам. И така, когато не слуша, вместо да викам, да се ядосвам и хабя нерви, просто спирам да говоря с него, сякаш не съществува. Разбира се не мога дълго време да го правя, но даже и 15 мин са достатъчни, за да се справим със ситуацията.
Никога не влизам в ролята на съдия (рефер), когато няколко деца си играят. Карам ги сами да се справят с проблема си, а ако видя че не могат, просто ги разделям или им отнемам причината за раздора, ако е материална. Да видиш тогава как бързо се сплотяват и уреждат недоразуменията си  Laughing
Така нареченият time out го давам само ако видя, че е много ядосан и разстроен, което води и до истерия. Изпращам го в стаята му и му казвам да се върне, когато се е успокоил и можем да разговаряме нормално. По този начин пак си спестявам много нерви, защото не е никак лесно, да се опитваш да озаптиш едно изпаднало в истерия дете, което нито приема, нито предава.

# 6
  • До хладилника, който обичам
  • Мнения: 22 825
Time-out - а при нас не работи, пробвах наскоро. Изпада в истерия и не мога даже да обясня защо я карам да стои в друга стая (не затварям вратата, за да не се чувства хептен изолирана). Общо взето и аз като Анда правя - казвам няколко пъти, после - на висок глас, после крясък, ако и това не действа - плясвам по дупето, но е рядко. Сега я уча да се извинява, като е направила беля. Първо отказва, докато е афектирана, после изкрещява 'нинявай!!!'...но бавно и полека към успех Simple Smile

# 7
  • София, Младост 2
  • Мнения: 8 374
Прилагала съм много отчаяно тайм-аут,когато Камен беше по-малък,обаче с нулев успех - освен да изпадне в абсолютна истерия,ефект нямаше.Признавам си,че съм го оставяла да се наистерясва до насита на моменти(а и съм пляскала,когато истериите ни съвпаднат Blush).
Но отдавна съм установила,че май най-много помага да се опитам първо да го успокоя,а после да говоря и обяснявам до посиняване - това обикновено ни дава някакво време да се успокоим (когато успея да игнорирам всичките му грозни подмятания и пубертетско тръшкане) и евентуално нещо му остава в главата.Напоследък - всъщност отдавна - се опитвам да го накарам да ми каже разбира ли всъщност защо му се карам и защо не е правилно това,за което се караме.Много често се оказва,че той интерпретира нещата въобще не така,както е правилно...примерно на въпроса защо татко е ядосан (Камен беше разбил методично с чука на балкона една играчка - защото друга му била заседнала вътре Rolling Eyes) - ами защото е направил бъркотия.Та за момента ми се струва много важно да наблягам ей на това - да разбира кое е неправилното в поведението му.Но той е вече голям,де - с едно 3-годишно дете е много трудно Grinning
Иначе се извинява - дори без да го подсетя,след като мине известно време и се осъзнае,идва и се извинява самичък - ей такива моменти ми връщат вярата,че не съм съвсем провал като родител Rolling Eyes

# 8
  • Мнения: 5 877
О, за извиненията равна няма! Аз не я и карам, но като й се сопна за нещо, толкова невинно отронва "няма вече"...

# 9
  • Мнения: 2 452
При мен наказанието работи. Използвам един фотойл в хола, който се нарича "naughty chair". Аз я наказвам рядко, само когато прекали с палавостта си. Първо я предупреждавам и ако продължи да се държи зле я слагам на този стол, където трябва да седи "нормално" изправена (той е голям и би могла да легне на него). Там я държа 3-4 минути (броя минути = възрастта на детето), след което отивам и разговаряме, за да успокоя както нея, така и себе си. Тя обикновено знае, защо е била наказана и се извинява.
В същото време я поощрявам, ако направи нещо добре, като и давам сладки неща - гумени мечета, близалки, като колкото по-голям е успеха, толкова по-голяма е и наградата. Уточнявам, че в ежедневието тя не получава такива неща, освен ако няма специален повод.

# 10
  • Мнения: 3 367
zdr,
практикувам казаното от Лаура 1 към 1,само че с по-малко дете и работи с пълна сила..оставям я в кошара,к не и е леглото нормално,за около 1.5мин в момента..  давам 3 предупреждения преди това..не даваме бонбони за похвала,само много пляскаме  и викаме браво до откат всеки път,без изключение,ако прави нещо хубаво

# 11
  • Мнения: 2 032
При нас тайм-аута работи. Ако реша, че нещо е достатъчно неприемливо и кажа на Калина, че започвам да боря до 3, и после или ще е в стаята си (или ако сме навънка, че например ще я сложа в количката), още на 1 или 2 спира. Учудва ме самата мен колко е ефикасно като наказание и като начин да се спре неприемливо поведение. (По-сложни са техниките за мотивиране на поведение, което е желателно, обаче.) Препоръчвам книгата "Магията на 1-2-3" на Томас Филан (не знам дали е преведена, автора е американец).
А, само да кажа, че Калина е на 2 години и 7 месеца и разбира за какво става въпрос. Ако детето е по-малко и не разбира, няма смисъл.

# 12
  • Мнения: 2 452
При нас тайм-аута работи. Ако реша, че нещо е достатъчно неприемливо и кажа на Калина, че започвам да боря до 3, и после или ще е в стаята си (или ако сме навънка, че например ще я сложа в количката), още на 1 или 2 спира. Учудва ме самата мен колко е ефикасно като наказание и като начин да се спре неприемливо поведение. (По-сложни са техниките за мотивиране на поведение, което е желателно, обаче.) Препоръчвам книгата "Магията на 1-2-3" на Томас Филан (не знам дали е преведена, автора е американец).
А, само да кажа, че Калина е на 2 години и 7 месеца и разбира за какво става въпрос. Ако детето е по-малко и не разбира, няма смисъл.

И аз използвам 1-2-3, но отдавна не ми се е налагало, затова забравих да го спомена. работи като магия!

# 13
  • Варна
  • Мнения: 4 969
zdr,
практикувам казаното от Лаура 1 към 1,само че с по-малко дете и работи с пълна сила..оставям я в кошара,к не и е леглото нормално,за около 1.5мин в момента..  давам 3 предупреждения преди това..не даваме бонбони за похвала,само много пляскаме  и викаме браво до откат всеки път,без изключение,ако прави нещо хубаво

И ние от няколко дни практикуваме този метод.Причината е ,че постоянно ни удря много силно-както си лежа идва и ми прасва шамар ,веднъж направо ми причерня без да преувеличавам,замерва ни с топки за тенис и все в главата.Баща му като си легне и задрямва той се засилва от единия край на стаята и право в корема /слабините му.И не се бие само с нас ами с всички.Пробвах с приказки със обяснения,заплахи ,стигнахме и до шамари но не момогна нищо Naughty И реших да го пращам в кошарата(покрай шамаренето стана доста изнервен Embarassed)Първия път беше доста нещастен -голям рев,пълна истерия.Уж спря да удря за малко и вече на втория път си хвърля шишето (като го пращам  му казвам да си вземе водата и да не мърда от там)и тръгва да го взима и да става -абе с две думи намери ми цаката CrazyИ сега вариянта е ,че го пращам в коридора.Вратата е постоянно отворена,но него го е страх и си мисли,че там има "бау-бау"(не сме го плашили сам си го е измислил).Ефикасно е и сега като направи някоя голяма беля и сочи коридора -знае какво следва.При нас работи

# 14
  • Мнения: 6 390
Случайно попаднах на темата... и я побутвам  Blush

Иначе по въпроса - все още не наказвам, а и убежденията ми също са против наказанията...

# 15
  • Мнения: 524
Трудно е! Много ми хареса опита на една позната.
Като си "заработят" наказанието ги кара да правят лицеви опори около10 за 8 год. дете. Laughing
Хем здравословно, хем много бързо ги изважда от ситуацията.
Опитах в къщи -лошотията им и лиготията им мина в бурен смях. Хубавото беше, че и моя афект мина много по-бързо и леко #Crazy

# 16
  • Мнения: 2 439
Това с изолирането е пълна американска глупост. Моя братовчедка има син на възрастта на моя, преди 12 години този метод е бил модерен в Щатите, прилагали са го като панацея. Но резултатите след години от него са плачевни и трагични. Племенникът приличаше на Маугли - детето от джунглата.
Единственото наказание, което съм прилагала е лишаване от удоволствие, но никога от ХРАНА. Например - няма да се гледа телевизия, да се играе на компютъра, да се слуша музика за определен период от време - ден, два. През това време на децата се обяснява кое е правилното поведение, кое е общоприето и как да бъдат оригинални и неповторими без да вредят на себе си или на другите.

# 17
  • Мнения: 652
Ние си имаме Непослушно място. Когато малкия направи беля - сяда на непослушното място. Това е табуретка в спалнята. Стои там няколко минути, а аз му напомням да помисли над причината, довело го до Непослушното... И има ефект. Преди да стане от там, аз клякам до него и го питам защо е там и какво е трябвало да не/прави. От доста време не се е стигало до почивка в спалнята.  Grinning
Стремжът ми сега е, да налагам един обяснителен метод - ако поведението му е стил "Още малко и ще се наказваме", гледам да му стане ясно какво прави, кого, как и какво засяга. Изяснявам му  последиците и му остявям избора - да се коригира или да седне на непослушното място. Естествено, не винаги успяваме и двамата да се удържим - понякога му кресвам или той все пак стига до наказанието си... Трудна работа е - все пак гледаме деца, не кукли.
Дай Боже да сме по-търпеливи и децата ни да са умни и добри Simple Smile

# 18
  • Мнения: 3 367
Това с изолирането е пълна американска глупост. Моя братовчедка има син на възрастта на моя, преди 12 години този метод е бил модерен в Щатите, прилагали са го като панацея. Но резултатите след години от него са плачевни и трагични. Племенникът приличаше на Маугли - детето от джунглата.
Единственото наказание, което съм прилагала е лишаване от удоволствие, но никога от ХРАНА. Например - няма да се гледа телевизия, да се играе на компютъра, да се слуша музика за определен период от време - ден, два. През това време на децата се обяснява кое е правилното поведение, кое е общоприето и как да бъдат оригинални и неповторими без да вредят на себе си или на другите.
аз явно съм от американските глупаци,практикувам тайм-аут който още е "модерен" тук и намирам резултатите за повече от добри когато се прави като хората;няма нищо нито плачевено,нито трагично..има и редица обяснения защо работи тактиката,цели книги има писани по темата,но това е за интересуващите се,които избягват прибързаното категоризиране..
да се сравняват деца м-у другото базирано на 1 нещо от живота им ми се струва най-малкото несериозно..

# 19
  • София
  • Мнения: 2 952
Темата е отдавна, но това няма значение в случая.

Не бях привърженик на time out или игнорирането с големия ми син, но сега на моменти оставам без избор - единият трябва да се изнесе от помещението. Най-често е малката (2.5 г.), тъй като той вече е на 10 и разбира от дума  Simple Smile

Първите два пъти дъщеря ми изпадаше в истерия и дори и когато влизах при нея след 2-3 мин, ме гонеше от стаята. На третия път схвана напълно замисъла. От тогава 3 или 4 пъти съм я наказвала по подобен начин: тя плаче и крещи две-три минути, след което се примъква тихо и кротко при мен и започва да бърбори за нещо съвсем друго, но от 100 км личи, че е гузна и гледа да се сближим. Аз се правя, че нищо не е станало и подхващам разговора, който тя е започнала. Няма вид на травмирана или засегната, явно това е един от малкото начини да пресечеш конфликта, от каквото и естество да е бил.

# 20
  • Мнения: 154
Това с изолирането е пълна американска глупост. Моя братовчедка има син на възрастта на моя, преди 12 години този метод е бил модерен в Щатите, прилагали са го като панацея. Но резултатите след години от него са плачевни и трагични. Племенникът приличаше на Маугли - детето от джунглата.
Единственото наказание, което съм прилагала е лишаване от удоволствие, но никога от ХРАНА. Например - няма да се гледа телевизия, да се играе на компютъра, да се слуша музика за определен период от време - ден, два. През това време на децата се обяснява кое е правилното поведение, кое е общоприето и как да бъдат оригинални и неповторими без да вредят на себе си или на другите.
аз явно съм от американските глупаци,практикувам тайм-аут който още е "модерен" тук и намирам резултатите за повече от добри когато се прави като хората;няма нищо нито плачевено,нито трагично..има и редица обяснения защо работи тактиката,цели книги има писани по темата,но това е за интересуващите се,които избягват прибързаното категоризиране..
да се сравняват деца м-у другото базирано на 1 нещо от живота им ми се струва най-малкото несериозно..

Абсолютно съм съгласна с Анет. Аз също практикувам тайм-аут, когато се налага и мисля, че има страхотен ефект. Според мен това е доста по-възпитателен метод от крещенето или плясването по дупето. Много съществена част е разговорът накрая, когато родителят трябва да се увери, че причината за наказанието е ясна и детето трябва да помоли за извинение.

# 21
  • Мнения: 2 439
За да накажеш едно дете, то трябва да разбере и осмисли смисъла на наказанието. Това става на определен период от неговото физическо и психическо развитие. Детето не осмисля изолирането, то се плаши. Е да го карам да осмисля страха си - че това и академик не може да направи, камо ли едно дете.
Освен това децата не бива да се наказват заради наши пропуски. Елементарен пример - когато детето ми изрови пръста от цветята, аз първо му измих ръцете, после почистих и махнах саксиите. И дума не може да става за наказание в този случай.
 За каквото и да било физическо наказание - и дума не може да става.
Пиша това като юрист и психолог със специализации в областта на защитата на децата. Най- вече като МАЙКА.

# 22
  • В офиса
  • Мнения: 4 018
За това, че не трябва да се наказват заради наши пропуски, съм абсолютно съгласна. И винаги трябва да се анализира какъв е мотивът. Повечето т. нар. пакости се правят от любопитство. Е как да накажеш дете, което просто е било любопитно, или се е опитало да направи нещо само. Без значение какъв е резултатът.
Скоро имахме една случка. Цвета взела пастелите си и една ножица, и ги нарязала. Влизам аз в стаята, навсякъде по земята парченца от шарени пастели. Избухнах в смях. Тя ме пита: мамо, ти няма ли да ми се караш. Аз: За какво, че си си нарязала пастелите и няма да има с какво да рисуваш ли? Тя: Да. Аз: Не, няма, ела само да ми помогнеш да съберем парчетата. Защо ги наряза? Тя: Да те видя как ще реагираш  Crazy
Детска им логика.

Наказвам я, когато вземе да хленчи за глупости. Моят метод е игнор. Така ми идва от вътре. Млъквам, оставям я да се жалва и отивам в другата стая. Казвам й нещо от сорта, че като й мине киселото настроение, може да заповяда, но на мен с такива хленчещи и разлигавени деца не ми се занимава и мисля да си поиграя малко на компютъра, вместо да й слушам жалванията.
Ама тя вярно се жалва като стара баба, с толкова драматизъм и патос, чак да ти стане смешно. Ако иска да й се купи нещо и почва: "Аз никога, никога няма да имам едикоеси. И никога повече няма да мога да си играя. Край, играта свърши. Никога няма да е същото. За винаги ще си остана тук. Сама." Абсолютна драматична артистка. Лежи, забила нос във възглавницата и нарежда. Веднъж беше решила да бяга от къщи. На думи де. Говореше как щяла да отиде в друг блок и нямало повече да се занимава с нас Simple Smile
Та като си помели малко, или тя идва, или аз влизам да я питам дали й е минало. Мисля, че не е толкова важно кой прави първата стъпка на сдобряването, стига накрая двете страни да се чувстват добре след това и да са разбрали кое е предизвикало случката.

Много по-трудно ми е, когато прояви с нищо непредизвикана аграсия. Случвало се е няколко пъти, сякаш подивява и започва да се държи като животинче. Тогава хем я виждам, че се чувства ужасно виновна (гледа като наакана Simple Smile Хем още не е узряла сама да си признае, че е сбъркала, и го замаскирва като враждебност. В такива случаи започвам да й говоря с леден глас. Случвало ми се е, ако буйства, да я завличам в нейната стая, но не я оставям сама, а съм с нея. Точно това, за което пише в статията - отдалечаване от местопрестъплението. Това трае до момента, когато се разреве. Тогава знам, че пред себе си е признала, че е виновна. Гушвам я и си говорим. Все още не разбирам кое е тригера, който я кара да избухне. Но знам, че е още малка и й е ужасно трудно да контролира тези изблици. Общо взето се опитвам да й обясня, че е нормално да се ядосва, че на всеки се случва, но да не се го изкарва на хората около нея, а на играчките. Знам ли дали съм права. Щото ако не съм, не дай боже да се окаже, че гледам у дома бъдещ престъпник.

# 23
  • Мнения: 2 567
Още един глас за тайм-аута!  Peace
За метода 1-2-3 имам цяла книга, но ми се струва, че е още малка  и само ще се обърка Thinking

# 24
  • Няма такава държава!
  • Мнения: 1 308
При нас пък тайм-аут не работи - щерката изпада в истерия и не спира дълго време. На мен ми се струва, че това точно наказание е твърде жестоко за нея и не отговаря на провинението. За сега се карам, обяснявам защо не бива да прави това и онова, понякога се случва да я тупна по дупето - но все още търся верния подход към нея.

# 25
  • Мнения: 4 451
След като и се скарам и тя продължава да върши нередното, я изпращам в нейната стая. Но напоследък се е научила още като повиша тон, да каже: "Мамо, извинявай!" и аз направо се разтапям... Laughing

# 26
  • Мнения: 479
Изброените технитки ми се струва, че биха свършили работа при по-големи деца, които съзнателно правят бели, имат лошо поведение и проч. неща. Децата докъм петгодишна възраст трудно осъзнават защо са наказани. "Лошото поведение" (примерно тръшкането, пищенето, удрянето, ако въоще може да бъде наречено "лошо поведение") при тях често е резултата от фрустрация от дадена ситуация. Ако детето бъде наказано за това, че изпитва гняв, това би влошило нещата повече.

От известно време Теди страшно много се промени и стана толкова разбран, че направо не е за вярване, че само преди около половин година не можехме да излезем на глава с него за абсолютно нищо. Ако ние му кажем, че нещо се прави така и така, защото така е възхприето, правилно..., той прави точно обратното, защото "така е решил" (отговорът обикновено беше "аз си решавам").  Ако продължим да настояваме, се е случвало  да последва - "ти си лоша". Тогава вече следва наказание. Пращах го в стаята му да обмисли поведението си и да си помисли така ли се говори на мама, като му обяснявах, че никога не се казват такива думи на родителите, защото ние много го обичаме, грижим се за него и се стараем да правим всичко така, че да бъде той щастлив. И че когато той е щастлив, ние с тати също сме щастливи.

Случвало се е, когато беше по малък, да къса от някоя книжка или да я драска. След като съм обяснила, че не се прави така, а той е отговорил: "тя е моя и аз си решавам какво ще правя с нея", съм я отнемала за наказание. И пак обяснявам, че вещите (каквито и да са те) трябва да се ценят, пазят и уважават. Защото сега му се струва интересно да изпонадраска някоя книжка, а утре ще плаче, че вече няма точно такава книжка и ще настоява да му я купим отново.

Не го наказвам за неща, които са резултата от неговото любопитство. Напримр късал е листа от цветята, за да си прави апликации или хербарии, или пък ако из цялата кухня е разпилян ориз, докато се е опитвал да сипе ориз в шише от Млечко, за да си направи маракаси.

Сега обаче той е така сговорчив, разбран, добър, старае се да помага вкъщи. Явно наистина настъпва промяна у децата след 4-та годинка. Онзи ден една приятелка остана с него, докато ние бяхме на театър. Те вечеряли заедно и Теди я напътствал кое къде стои , как се включва микровелето. Когато я изпращахме, той каза "Ирка, аз нали много ти помагах".  Joy

И моят пост стана чудовищно дълъг. А всъщност исках само да кажа на мамите на по-малки дечица да имат търпение и да говорят много с децата си и да не се притесняват да обясняват едно и също нещо по сто пъти. Всичко това дава чудесен резултат, за разлика от наказанията, мисля си.

Последна редакция: сб, 17 фев 2007, 14:13 от Тодоран

# 27
  • Мнения: 311
А ето тук има и други методи за наказание: http://www.babycage.net/  hahaha


http://www.babycage.net/submitmain.php#Crazy
Моля, някой да ми каже, че този сайт е изцяло майтапчийски и снимките в него са правени самоцелно.  Умът ми не го побира що за болен мозък може да измисли подобна дивотия. 

Аз самата рядко наказвам. Не защото съм супер убедителна майка и дъщеря ми само чака да излея световната мъдрост щом проговоря, но ми се струва, че някъде дълбоко в съзнанието на детето остава белег от нараняването, било то психическо и още повече - физическо. Засега разчитам на убеждаването и по-твърдия тон. За мен е много важен зрителният контакт и когато направи беля,  хващам я за раменете и я карам да ме гледа в очите докато й говоря. Но аз и не очаквам чудеса от дете на 2 години и половина...

# 28
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Мишока полудя ...... не иска да се облича сутрин.... като кажа да не прави нещо, прави обратното..... ще взема да пробвам с обратна психология..... един ден реших да се скарам, защото нещата не могат да продължават....той си запуши ушите и стоя така, после си изглеждаше много нехайно...... хем ми е смешно, че е такъв щурчо, хем се чудя дали да не предприема вече мерки за дисциплиниране....
...мисля, че няма как да го накажа...а като го попитам "Защо правиш това ?"...той важно отговаря "Защото така съм решил"

# 29
  • Мнения: 3 367
според книгите тайм-аут има смисъл след 18м възраст,когато децата разбират при1ина-следствие обяснено просто;затова и казах 1е има книги и статии к описват процеса,никой не говори за "марш в другата стая" и толкоз..
*
аз го практикувам от 2 год  възраст на дъщеря ни,слу1ва се 2-3 на месец и засега работи;

# 30
  • Мнения: 356
Да, но при нас наказанието не работи. Sad
Наказвам я на едно детско фотьолче в ъгъла до вратата.Стои си там по няколко минути като не спира да плаче или мрънка.Но след като свърши наказанието тя продължава да прави това, за което до преди малко е седяла в ъгъла.Сякаш нарочно го прави... newsm78
Не знам това инат ли е, борба за независимост ли е, какво е?
Направо не знам какво да правя и как да се преборя с ината и.То не бяха приказки и обяснения, то не бяха наказания....
А вие как се преборвате с вашите малки инатчета?Всяка идея ще ми е от полза.

# 31
  • София
  • Мнения: 18 679
Наказвам го прав с лице към стената. Обикновено реве с пълен глас не повече от 30 секунди, след което стои мирно още 30 и накрая идва да се извини Wink Тайм-аутът не е приложим при нас в чист вид. Та малко сме го модифицирали Laughing

# 32
  • Мнения: 1 278
А ето тук има и други методи за наказание: http://www.babycage.net/  hahaha

Уникално! Как не съм знаела за това до сега?!
И ще ми струва само 2000 долара за една ориджинъл и две детски. Или пък... не! Ще купя направо три детски. Той Борко тъкмо е по-енерджетик, нищо че няма три.
Обаче това е сериозна инвестиция и за да я съхраня ще трябва да инвестирам още 3 пъти по 400 долара за electric shocking systems. Уф, множко ще ми дойдат, да му се не знае.  Confused
Дали да не вържа клетките директно на 220 волта?  newsm78  Тъкмо ще е по-ефикасно.

Ох, много се чудя. Моля ви, помогнете ми да реша.  Hug

# 33
  • Мнения: 5 877
Това някаква шега ли е? Гледах, гледах, по нищо не личи.

# 34
  • Мнения: 1 134
На първо място санкциите ("наказание" ми звучи прекалено затворнически), трябва да са съобразени с възрастта и темперамента на детето.
Когато дъщеря ми беше по - малка, изпращането й в другата стая я довеждаше до истерия и истински страх и в крайна сметка не беше оправдано - нито белите й бяха толкова страшни, нито пък разбираше по този начин това, което е направила, защото страхът надделяваше над всичко друго.
Сега, като едно разумно човече в повечето случаи казва "Извинявай" в момента на деянието  Mr. Green и пристъпва към поправяне на щетите. Когато понякога прекали я изпращам на размисъл в стаята й. Първо обяснявам какво е направила, после казвам, че съм обидена и ядосана, че в момента не искам да говорим повече и по - добре да отиде в стаята си. Следва въпрос: "Мамо, ама ти и сега ме обичаш, нали?" - "Да, обичам те, но съм ти много ядосана."
Последният път бях изумена, защото през 5-минутния престой в стаята си, явно е решила да компенсира нещата и беше подредила по своя инициатива всичките си играчки. Нещо, за което
в останалото време се уговаряме с часове.
Според мен, методите ни трябва да са такива, че да се адекватни и в крайна сметка децата да проумяват последствията от действията си. А не да се чувстват несправедливо наказани.

# 35
  • При хората, които обичам
  • Мнения: 3 192

Напълно съм съгласна с MamaZ, още повече, че Дени се държи точно по същия начин.
Малката е по-кротичка, при нея проблемът беше, че не можеше да разбере, че сестра и е наказана и ходеше да я вика от другата стая. Това пък даваше нов тласък на хлиповете на каката. Но сега всичко е в релси - която  е наказана е наказана, другата се занимава сама до изтичане на наказанието.

# 36
  • Мнения: 382

А ето тук има и други методи за наказание: http://www.babycage.net/  hahaha

За наказание или инквизиция #Crazy #Crazy Shocked

При нас наказанията не действат особено.Истерията става още по-голяма.За сега се опитвам да обяснявам,и да имам търпението да повтарям по 10000 пъти.Когато обаче ситуацията започне да става неконтролируема клякам до него,хващам го за ръцете и зпочвам да му говоря съвсем тихо.Той първите няколко секунди не ме чува,защото реве с пълна  сила,но затихва,за да ме чуе какво говоря.Търпеливо се опитвам да обясня,че това,което прави не е хубаво и мама се ядосва.Явно разбира за какво става въпрос,защото след два такива случая,отиде при татко си  и започна да му обяснява какво е правел  Shocked

# 37
  • Мнения: 1 278
Това някаква шега ли е? Гледах, гледах, по нищо не личи.

Е, тъкмо това е хубавата шега - не й личи, че е шега.
А особено много не личи на тази снимка:


Това дори го нямат в продуктовия каталог.  Wink Човек със сигурност може да си помисли, че някой е приел съвсем сериозно нещата и, че сам си е изобретил нещо.

# 38
  • Мнения: 5 877
На мен не ми е хубава тази шега.
Отивам да се самонакажа в "Имате ли чувство за хумор".

# 39
  • Мнения: 3 161
Ами то... бебешките креватчета са досущ като това от снимката, само че без горната част. 

# 40
  • При хората, които обичам
  • Мнения: 3 192
Е, не е точно така - все пак бебето като погледне нагоре, не вижда тавана раиран

# 41
  • Мнения: 294
Момичета, направо съм шокирана от http://www.babycage.net/ Shocked Дали има хора, които използват тези неща #CrazyСпоред мен това е чиста инквизиция. Явно щом се произвеждат и имат сайт се използват, по-интересно ми е от какви хора и защо не са санкционирани от Агенцията за парвата на Детето в страната,  в която се произвеждат... Най-малкото продаването им трябва да бъде строго ограничено, незнам, може би само за някакви специални психиатрични заведения (ако имат доказана нужда от това). Направо ужастно.  Shocked

# 42
  • Мнения: 919
Страхотна тема, аз за сега нямам никакъв успех с възпитанието, веднъж я наказах в ъгъла, като тайм аут, ама на нея и беше много забавно и продължи да си прави белите като всеки път ме поглеждаше хитро и като стана и тръгна срещу нея се запътваше към ъгъла... голяма веселба. Напоследък имаме проблем с хапането и скубането и незнам какво да направя, обяснявам, карам се, но не помага, даже май и става все по-интересно. Мислите ли, че просто е още малка за да ме разбере и няма смисъл да обяснявам и наказвам на този етап??

За сайта, мисля че е иронична шега, едната рекламка беше че предпазвали децата от ухапвания от кучета.. също така "продават" устройства за електрошок ако детето излезе от някакъв параметър..... Sick
"If he starts to act naughty and tries to get out of his cage the 500 watt power supply will give him a shot of electricity. What a perfect way to teach discipline."
просто гаден майтап..

# 43
  • Мнения: 1 278
. също така "продават" устройства за електрошок ако детето излезе от някакъв параметър..... Sick
"If he starts to act naughty and tries to get out of his cage the 500 watt power supply will give him a shot of electricity. What a perfect way to teach discipline."

Това е по-култово:

We also offer an electronic shocking system with all of our cages for an additional $100.00 on any cage. This will protect your investment and make sure your child does not cause a ruckus by touching the metal bars on the cage. If the bars are touched, a 100 volt shock will be administered.


Да ви кажа честно, сайтът не е просто гаден майтап. В него съвсем целенасочено саркастично е сътворен образ на неща, които съществуват. Съществува и агресията към децата, и пренебрегването на децата. Съществуват и наркоманите, които изпадат в пълен делириум и си забравят децата с дни. Съществуат и идиотските явления, наречени маркетинг, реклама, всеобща комерсиализация. Съществува и фактът, че все търсим начин да свършим нещо без децата, вместо да измислим начин да го свършим заедно.

Съществува и фактът, че не можем да се разделим с идеята за наказанията и ограниченията и все си измисляме разни нови начини за прилагането им. Обичаме обаче да ги наричаме по-хуманни и безобидни.  Rolling Eyes
 

# 44
  • Мнения: 2 039
http://babycage.net   Shocked Shocked Shocked Sick Sick Sick Това е просто покъртително,независимо дали е шега или не  Close

# 45
  • София
  • Мнения: 6 477
При нас работи игнорирането - малката като прекали с беснотията, аз просто казвам, че преставам да я слушам и няма да играя с нея! И обикновено има ефект. За тежки случаи на непоправима лиготия, мрънкане и тотално нежелание да спре или започне да прави нещо - винаги обаче и трите елемента ако продължат повече от 10-тина минути, тогава има тайм-аут. Винаги казвам, че това са 5 минутки, за да се успокои и да размисли защо трябва да се отиде в другата стая! Е, понякога има бурни протести, друг път се укротява и така. Но никога не прекалявам с тайм-аут - това е крайната мярка.....и съответно съм критикувана за прекалено меките си методи на възпитание от бащата на щерка ми.....грххххх #Cussing out

Общи условия

Активация на акаунт