Рекордно мръсен въздух

  • 23 535
  • 411
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: X
Скрит текст:
Заглавието е "рекордно" мръсен въздух. Какво значи рекордно? За цялата история? За целия свят? За цялата страна?
Мисля, че от приложената карта е видимо, че става въпрос за Европа. Още само едно-две места могат да конкурират София по този показател. Blush
Понеже живея в Редута - квартал, който се отоплява предимно на твърдо гориво и с носа си чувствам всяка зима колко трудно става дишането, съм склонна да мисля, че отоплението с евтини въглища и географското положение на София са причината за рекордьорството. И други населени места се отопляват така, но София е най-голяма. Чела съм, че и други столици в Европа са имали подобни проблеми преди години, но със забраната за използване на камини и изнасянето на димящите фабрики извън градовете проблема се е решил
. Чувала съм и друго - че положението в София е било преди години още по-зле - когато е нямало отопление на парно и после - заради Кремиковци. Но и сегашното положение очевидно е най-зле в Европа и трябват мерки.
За Кремиковци е вярно – тровеше много повече, отколкото сегашните замърсители, но тогава и ТЕЦ-овете замърсяваха. Сега въздухът е по-чист в сравнение с тогава, но се вдига повече шум, което според мен е добре. Приемам истерията и популизма, когато имат положителен ефект.
И аз така мисля. Какво като чак сега започва да се говори? Така е и по много други въпроси - чак сега започва да се говори след като се е мълчало толкова дълго време! Нима това е лошо?

# 31
  • Мнения: 14 654
Ами откакто цената на билета стана 1,60, колите в града рязко се увеличиха, даже хора като мен, които нямат против обществения трансопрт, си направиха сметка, че с кола е по-евтино, особено за къси разстояния. Сетили се тъпанарите сега да направят билета лев, защо не се сетиха преди?

# 32
  • София
  • Мнения: 29 106
Цената на билетите се вдигна, но на картите не. Хората, които ползват основно ГТ не ползват билети, а карти.

# 33
  • Мнения: 14 654
И с карта ми е по-неизгодно, когато пътувам рядко.

# 34
  • Мнения: 6 330
ГТ е уреден ако човек се придвижва от периферията към центъра. Връзката между кварталите на много места куца. Ако искам да ползвам ГТ, за да заведа детето на училище, трябва да ползваме 3 превозни средства, от които 2 автобуса с график на по 30 минути. Това не е работещ вариант и съответно ми остава кола или такси. Понякога просто няма приемлива алтернатива. Взехме малка електрическа кола, но пробегът й е твърде ограничен, а станциите за зареждане се броят на пръсти. Ами продадохме я, не мога все да дебна кога ще й падне батерията. Та общината определено има какво още да прави в посока оптимизиране на ГТ.

Да, но преобладаващият трафик е точно такъв - радиален към/от центъра.
Кой ти каза, гледала си статистики ли, научни данни, или просто така си говорим
При вас може да е така, може да е и при друг потребител, но говорим за милион и половина жители и въпросът е колко от тях са подобно положение ,
Ами точно от тези милион и половина жители преобладаващата част са като нея и съвем пренебрежима част са като тебе, с голямо дете живеещо в чужбина, работещи свободна професия без работно време, която позволява да може да се губят по 20 минути във вървене между спирки и живеещи в централен квартал, където има транспорт за всякъде.
. А ако на пътя останат само такива като теб, движението на коли ще намалее в пъти, защото в момента с коли са дори хора, на които ГТ е съвсем удобен - заради престиж, пестене на време, собствен комфорт.
Ми не е вярно, повечето от хората, които не ползват ГТ, не го правят точно защото никак не им е удобен. И определено са съвсем малко хората, на които не им пречи да вървят 20 минути до спирката, просто защото имат работно време, и повечето хора са такива с работно време, а не такива като тебе без такова.

# 35
  • Пазете Гор
  • Мнения: 5 181
Газификацията не е вечно, но е достатъчно трайно решение. Повечето сгради, отопляващи се сега на твърдо гориво, нямат толкова конструктивен ресурс, колкото време се очаква да има добив на метан. Всъщност тя работи и сега - за последните няколко десетилетия много от отоплителните централи в страната преминаха от кюмюр на газ с определен и видим ефект. Много от предприятията работят само с газ. Изобщо модренизацията на промишлеността ще реши някаква част от проблема.
То е и финансово реалистичното решение - обзавеждането на всеки консуматор с термопомпа е мааалко по-футуристично. Но всичко все пак е въпрос на политическа воля. У нас към момента сме на гребена на консервативна вълна и едва ли някой ще се реши на наистина смели действия.

Вижте - аз съм съгласем, че трябва да се говори за проблема и трябва да има натиск, но нека си даваме сметка в каква тенденция сме. Подходът с много вайкане и дюдюкане не е моят и никога не е ефективен.

Всред градоустройствените и благоутройствено мерки, които споменах, си струва да напиша следните:

- проектиране на сгради с "нулев' енергиен отпечатък (мисля, че е задължително за тези след 2020 г)
- отваряне на "коридори" за стимулиране на естествен въздушен дренаж
- качествена промяна в използваните градски настилки
- контрол по изгарянето на използвани масла и гуми - в смисъл не душене по комините, а стриктно изпълнение на изискванията за  предаване на отработените масла и гуми.

Като споменах настилки - разбитите улици, тротоари и неизвестно защо повдигнатите "тревни площи" по градовете ни осигуряват предостатъчно кал, но частиците, които се вдигат от него, макар да се наричат прахови,  не са точно тези, които имат микронен размер и са във фокуса на измерфанията. Да, и те са проблем, просто са друг, нанасят други вреди.






Последна редакция: нд, 28 яну 2018, 12:29 от Куркума

# 36
  • Мнения: 1 399
Наземния градски транспорт е с кошмарно управление и цената му е само един от пироните в ковчега. Защо стана така няма как да знаем, но маршрути, графици, състояние на превозните средства, всичко работи против популяризирането му. За протокола, няма как да ползвам основно ГТ, защото пътувам със стока, така че не съм пристрастна, защото си браня правото да шофирам. Когато ползвам, е за няколко спирки и въпреки безумната цена.

Баща ми дълги години ходеше пеша по 2км, за да стигне спирка, която му е удобна, а да не сменя и чака два транспорта за по две спирки. Ами отказа се накрая, ходи с кола, двадесет години поне не можаха да измислят как да свържат удобно два квартала с по пет различни транспорта в тях.

# 37
  • Мнения: X
Колите са последния проблем за мръсния въздух в София колкото и да е странно на антиавтомобилната група във форума.
Е да, ама е най-лесно е да вземеш някакви мерки като накараш хората да слязат от колите, нищо че е най-неефективно, нали ще пишеш "взети са мерки", а винаги ще има тъпаци, които без да мислят, ще повтарят "да, да, колите замърсяват най-много". Явно най-много се бръмчи с коли в кварталите с компактно циганско население, поне според данните и последвалото решение за зелен билет така излиза.

Така е, няма какво повече да се добави.

# 38
  • Мнения: 14 654
Все пак да не превръщаме темата ГТ срещу лично возило, защото не затова е пусната, а и на всеки с поне малко мозък му е ясно, че рекордните стойности са засечени точно в най-студените дни с най-малък трафик. И безплатен да е ГТ все толкова мръсно ще е.

# 39
  • Пазете Гор
  • Мнения: 5 181
Оптимизацията на мрежата е много важна, да. Плюс подхванатата вече тенденция да се направят градовете неудобни за автомобилите. Това е сързано както с административни мерки, така и със смели промени в градската среда. И да - това ще е много неудобно за мнозина, включително и за мен. Ще има зверска съпротива, ако изобщо някой се захване с това.

 Но работата е там, че не може и палката да е вътре докрая, и душата да е в рая, академично казано. В някакъв момент ще  трябва да се прави избор - или опушени и задръстени градове, или по-чистички, в които харчиш пари за изолации и термопомпи, вървиш като кон и се возиш с ГТ с всичките му съпътстващи прелести. Това е положението.

Всички в някакъв момент ще осъзнаят (надявам се), че решенията на "въздушния проблем" няма да се никак лесни, евтини и  ще засегнат всички. ЩАвтомобилистите ще поизоставят колите си, а тези, които ги ползват, ще трябва да си купуват катализатори и датчици на всеки 5-6 години, всички ще си дишаме на снощен чесън в трамвая, еднофамилните къщи ще се наложи да се газифицират (5 цифрена инвестиция) и така нататък. Политиците ще се наложи да взимат непопулярни решения и да държат на тях в продължение на десетилетия, което, простете, ама няма да стане скоро. Не и с тия, наличните.

# 40
  • Мнения: 6 330
Все пак да не превръщаме темата ГТ срещу лично возило,
ами някои хора точно в това превръщат всички теми, включително темата за кварталите в София.

# 41
  • Мнения: 14 654
Куркума, в момента София е еднакво неудобна за всички - направиха велоалеи, почващи и свършващи в нищото, по които кьорав велосипедист не съм видяла, като същевременно смалиха пътното платно, по което се движат колите. По Дондуков сега се кара по трамвайната линия, а по Раковски съм виждала коли, които карат, така че бордюрът, отделящ велиалеята, да е между колелата. Ето така не се прави удобен градът.

# 42
  • Мнения: 1 399
Лошото е, че за каквито и популярни или не мерки да говорим, и колкото и да са нужни и ясни по принцип, никак не съм съгласна да се влагат милиони и милиарди за оптимизиране на каквото и да е, а основният проблем да е "някъде там" и да се парира с парализиране на града за по няколко дни.
Има как да се направят изследвания, които да покажат адекватните причини, да се степенуват по важност и приложимост и тогава да се вземат мерки, но не, ще хвърляме боб и предположения тука.
И не, не говоря за презентации от СО на ниво "третокласник срещна Пауър Пойнт", а за обективни, сериозни изследвания, публично достъпни.
Егати прогресът, егати модерната столица, като всеки проблем се решава със замазване, на парче и по усет.

# 43
  • Мнения: 2 324
Със сигурност колите са най-големият проблем за замърсяването в София. Не само от към ФПЧ, а и от към изключително канцерогенните химични съединения, които по някаква причина никой не измерва. Достатъчно е човек да си представи какво количество гориво изгаря в 200-300 хиляди коли, които се движат из София ежедневно, за да стигне до извода, че е в пъти повече от горивото използване за отопление. Говорим за милиони литри гориво. Какво да кажем за прахът, който вдигат колите, както и за финните частици оставащи от износване на гумите.  По официални данни на столична община 60% от замърсяването е от колите, а 40% от отоплението.

# 44
  • Пазете Гор
  • Мнения: 5 181
Тъй де, аз, тови и виках тука в началото, че на тоя проблем му трябва повечко ексертен подход, нежели протестен плам.
Куркума, в момента София е еднакво неудобна за всички - направиха велоалеи, почващи и свършващи в нищото, по които кьорав велосипедист не съм видяла, като същевременно смалиха пътното платно, по което се движат колите. По Дондуков сега се кара по трамвайната линия, а по Раковски съм виждала коли, които карат, така че бордюрът, отделящ велиалеята, да е между колелата. Ето така не се прави удобен градът.
Е, това вече е въпрос на опит, експертиза и време. И никой не твърди, че ще е лесно. Аз не твърдя, и че ще непременно ще стане. Но бих им дал шанс. От първия опит рядко нещо се получава, ако не броим една лучена яхния, която ми се получи като по учебник някога. Да не забравяме,че буквално до оня ден никой не знаеше какво точно искаме. Сега 50-60 човека поне са наясно.

Всъщност тая цел - преминаването на София (пък и други градове) от автомобилен към човешки мащаб кристализира в нашата урбанистка мисъл относително скоро, а още по-скоро политическият елит се запозна с нея. Тепърва ще се подбират подходи, генерални схеми, планове. Ще се търси обществена подкрепа. Конкурси и обществени поръчки. Проби и грешки. C'est la vie.
Това, което знам за Богота, Сеул, Питсбърг, Aмстердам и други градове- тая им трансформация е отнела между 12 и 20 години. И никак не е приета от жителите им и до днес еднозначно. Като знам у нас колко бързо спихват ентусиазмите....

По една или друга причина следя битката със сходни проблеми (ама в руски мащаби) на кмета Собянин в Москва. И макар да има пълен политически картбланш и мазен бюджет - хич не му се види краят.

Та не правете сметка днеска да повикаме и от утре да крачим всред въздух от елови горички. Няма да я бъде. Ако ще още утре дирекциите по градоустройство по общините да запреливат от идеи и знание като забравено на котлона мляко, а инспекторатите се напълнят със смели рейнджъри.

Последна редакция: нд, 28 яну 2018, 13:22 от Куркума

Общи условия

Активация на акаунт