Отговори
# 435
  • Мнения: 5 500
Ние знаем за прогонването на българите от Източна Тракия и Мала Азия през 1913-­1914 г. Но много малко се знае за прогонените от българите турци: по време на Руско-турската война и особено по време на Балканските войни.
Който го интересува-знае.

Ето Сърбия например отварят границата веднъж годишно /бразда,не КПП/-и се прави голям събор на български фамилии останали разделени от двете страни.Има и в Македония такива фамили,но засега не разрешават събирания,ходят си на гости на разменни начала.

Последна редакция: вт, 12 юни 2018, 00:08 от michelle_ma_bell

# 436
  • Мнения: 12 361
Уики-то вика, че "The term was used in English nationalist discourse in the mid-17th century."

Но ако си го видяла в някой английски учебник по история, сподели.

Терминът се използва и досега в публикации, в книги. Завършила съм училище преди доста години, поне при мен нямаше учебници по история.Имаше някакви книжки на разни теми, публикации, такива неща. Така че учебник определено не мога да цитирам.

# 437
  • Мнения: 2 843
...естествената неприязън към чужда империя...

Омразата никога не е "естествена".
Удивлявам се. Твоето не е есенциализъм, а направо примитивизъм.

# 438
  • Мнения: 12 361
...естествената неприязън към чужда империя...

Омразата никога не е "естествена".
Удивлявам се. Твоето не е есенциализъм, а направо примитивизъм.

Погледни стария подпис на zemonti. бих казала. Омраза и озлобеност не са думите, които съм използвала и според мен българите не ги изпитват. Но съм сигурна, че всяка страна изпитва неприязън към чуждите завоеватели или тези, които диктуват политиката й. Ние - към Турция и Русия, поляците - към Германия и Русия, доста страни - към Германия, доста страни - към Русия и т.н. Или това не е факт?

# 439
  • Мнения: 4 784
Уики-то вика, че "The term was used in English nationalist discourse in the mid-17th century."

Но ако си го видяла в някой английски учебник по история, сподели.

Терминът се използва и досега в публикации, в книги. Завършила съм училище преди доста години, поне при мен нямаше учебници по история.Имаше някакви книжки на разни теми, публикации, такива неща. Така че учебник определено не мога да цитирам.

Аз намирам известна разлика между "терминът се използва понякога в тесен контекст" до "всички, които не са съгласни с думата робство, са предатели и чужди агенти".

Гърците също изпитват определена историческа неприязън към турците. Но не настояват, че са били роби. И не се засягат, ако им кажеш, че не са били.

Специално при нас цялата история с турското "робство" беше изкуствено доразкрасена, за да сме по-благодарни на руснаците. Иначе досега да сме го попреживели и да не е повод за чак такива драми.

# 440
  • Мнения: 5 500
...естествената неприязън към чужда империя...

Омразата никога не е "естествена".
Удивлявам се. Твоето не е есенциализъм, а направо примитивизъм.

Погледни стария подпис на zemonti. бих казала. Омраза и озлобеност не са думите, които съм използвала и според мен българите не ги изпитват. Но съм сигурна, че всяка страна изпитва неприязън към чуждите завоеватели или тези, които диктуват политиката й. Ние - към Турция и Русия, поляците - към Германия и Русия, доста страни - към Германия, доста страни - към Русия и т.н. Или това не е факт?
Точно!
Като гледам прибалтийските как глобяват хора защото говорят на руски,
и поляците какъв тон държат,
чак са ми смешни забележки за "неприязън", и то към държава която наскоро заяви че иска преразглеждане границите от ВСВ.

# 441
  • Монреал
  • Мнения: 1 384
Копривщица, Батак  - не съществуват ли ?
Щом е не е било лошо, защо българското население е искало освобождение?
Друга тънка тема - българскоТО население (като цяло) не е искало освобождение. Някои са искали, при това с цената на борба, за други е доказано, че са били против, а можем само да гадаем колко са били без сигурна позиция дали ще благоденстват повече под български управници.

Както знаем една от причините за бързото потушаване е така нареченото предателство на част от българите, които са били против възстанието.

Знаем ли? И откъде знаем. Цитирай източниците си, моля, не болното си въображение.
Днес съм зает.

Някой ще бъде ли така добър да даде линк за предателите на въстанието?

Благодаря.

# 442
  • Мнения: 12 361

Аз намирам известна разлика между "терминът се използва понякога в тесен контекст" до "всички, които не са съгласни с думата робство, са предатели и чужди агенти".

Аз пък мисля, че това е също  толкова преекспонирано, както и тълкуването на "робството" в буквален смисъл. Не съм сигурна, че Левски е употребявал думата с цел да сме благодарни на руснаците, по-скоро с цел да мобилизира народния дух. Също така не съм сигурно доколко в научните трудове се е използвала тази дума, дори докато сме били под ",руско/комунистическо иго/робство" или все пак превес е имала "владичество".

# 443
  • Мнения: 4 784
Също така не съм сигурно доколко в научните трудове се е използвала тази дума, дори докато сме били под "руско робство" или все пак превес е имала "владичество".

"Турско робство" се ползваше в училищния курс по история. Това е причината няколко поколения да считат тази фраза за описваща обективно историческия период и да се оплакват, че историята им се подменя.

Докато обективно погледнато, тя вече е била подменена.

Поетите и хората, занимаващи се с политика, традиционно ползват по-емоционален изказ - това е ясно.

Но ако ще си говорим за история, то просто сме били част от една чужда империя и сме били обект на типични имперски политики. А робството се е практикувало сравнително доскоро от кого ли не.

Не казвам, че е повод за празник. Но и повод за драма не е. Много по-важно е какво правим днес, отколкото какво се било случило през есента на 1458 година.

# 444
  • Мнения: 12 361
Не казвам, че е повод за празник. Но и повод за драма не е. Много по-важно е какво правим днес, отколкото какво се било случило през есента на 1458 година.

Донякъде си права, донякъде не си. В крайна сметка не само на Балканите, а изобщо в Европа безкрайните войни са били най-вече, защото това е било мое, после е станало твое. И всяко от тези неща има значение. И нищо чудно, не дай си Боже,  тепърва пак да има.

ПП Между другото, също така не съм сигурна, че именно терминът "османско владичество" е причина за оплаквания, че се подменя историята.

Последна редакция: вт, 12 юни 2018, 00:58 от Vapor

# 445
  • София
  • Мнения: 5 884
Ще повторя и обясня за по-бавните, които очевидно имат проблеми с четенето.
Никой не се фиксира върху думата робство, фиксира се върху някакъв женчо, който "има топки" да се изцепи в женски форум, "при мамите", както се изразява.
Описва националните ни герои като неискрени психопати с користни цели, накратко, еничарите били доброволци, кланета, помохамеданчване, асимилация не е имало, всичко е плод на комунистическата пропаганда. И ред други глупости, незаслужаващи внимание.
За капак се явиха няколко услужливи потребителки да му пригласят и продължават да прииждат.
Евала, ашколсун, аферим!

# 446
  • Мнения: 4 784
Не казвам, че е повод за празник. Но и повод за драма не е. Много по-важно е какво правим днес, отколкото какво се било случило през есента на 1458 година.

Донякъде си права, донякъде не си. В крайна сметка не само на Балканите, а изобщо в Европа безкрайните войни са били най-вече, защото това е било мое, после е станало твое. И всяко от тези неща има значение. И нищо чудно, не дай си Боже,  тепърва пак да има.

Ами не. Даже да не е било мое, си го взимам, защото мога. Това, че нещо не е било мое, никога не е било пречка. И българите така сме дошли тук.

Историята си се ползва за оправдание, разбира се. Но не е в дъното на стремежа да вземеш земята, жената и магарето на съседа.

# 447
  • Мнения: 12 361
Историята си се ползва за оправдание, разбира се. Но не е в дъното на стремежа да вземеш земята, жената и магарето на съседа.

Няма как да е в дъното, естествено. Тя просто отчита кой кога чие магаре е взел, а другият после успял ли е да си го върне или напротив, и евентуално какво е спечелил или загубил от липсата на магаре.. Ако съседът ти е взел магарето, защото може - вероятно не историята ще те накара да идеш да си го вземеш.

# 448
  • Мнения: 5 652

Ние знаем за прогонването на българите от Източна Тракия и Мала Азия през 1913-­1914 г. Но много малко се знае за прогонените от българите турци: по време на Руско-турската война и особено по време на Балканските войни.
Ами, извини им се. Те много обичат.
За Възродителния процес поискаха извинение и го нарекоха етническо прочистване, но за изселените българи няма такова. За арменския геноцид даже не дават думата да се издума.

# 449
  • Мнения: 3 541
***vasilena***, това, че тези хора не са озлобени и фиксирани в травмата (защото и на тях никак не им е било лесно), би трябвало да е пример за нас.
Да , и аз не мога да мразя тези хора които обачат моите песни .
Такива са били времената . Жестокст е имало , но така сме оплетени и навързани
че ние използваме турцизми , а те играят на Митро ле митре сиво гълъбче .
Искам да имам камера и свободно време и да ида да ги разпитвам и снимам ..да ги питам какво изпитват

Най-вероятно чувстват тези места, на които се връщат, като родина. Аз съм говорила с турци, прогонени по време на възродителния процес, и са ми казвали, че имат две родини: и България, и Турция; едната дама, с която говорих, дори ходи по училища в Турция, където учат деца на преселници, и им носи български буквари. Честват и техните, и нашите празници. Винаги съм се чудела как в тези хора няма грам озлобление.

Ние знаем за прогонването на българите от Източна Тракия и Мала Азия през 1913-­1914 г. Но много малко се знае за прогонените от българите турци: по време на Руско-турската война и особено по време на Балканските войни.

Аглая, уважавам мненията ти по принцип, но в конкретната тема не си права.
Първо, темата е много явно провокативна и е зададена по един не особено интелигентен начин. Целта е да шокира, да дълбае в душите на хората. Аз не съм националист. Израстнала съм и живея в международно семейство. Изобщо не ме интересува семантиката - дали ще е робство, дали ще е иго. Не е в това проблема!  Пробелмът е, че няколко провокатора се опитват да сквернят паметта на български герои. Сега, дали са били герои безкористно, или с користни цели, защото са прекалено самолюбиви, мен конкретно не ме интересува! Те са герои в моите очи. Израстнала съм с тях. Рецитирала съм творбите им. Ние тук не сме историци на международна конференция да обсъждаме нещата безпристрастно.

Второто, което ме шокира е твърдението ти, по-горе как "в тези кора няма грам озлобление". Това сериозно ли???? Абсолютно съм убедена, че в някои отделни индивиди няма озлобение, но в изселената турска общност  от възродителния процес?? Хайде, моля ти се! И аз да бях и аз щях да съм озлобена.

По въпроса за сармичките, ливанците и те имат претенции. А баклавата е популярна в арабските страни. Къде и е родината нямам идея.
 

Общи условия

Активация на акаунт