Отговори
# 1 305
  • Мнения: 36 853
Аз не съм от обективните, а от пристрастните и предците ми не са буржоа, а селяни (трибали). Родителите ми са се преместили в град преди да се родя, така че технически съм гражданка по рождение Wink

# 1 306
  • София
  • Мнения: 5 884
Петя, не зная защо реши, че към теб се обръщам.
Намигам ти за комунизЪма, ако си решила да ме поправяш. Wink

# 1 307
  • Мнения: X
Аз не съм от обективните, а от пристрастните и предците ми не са буржоа, а селяни (трибали). Родителите ми са се преместили в град преди да се родя, така че технически съм гражданка по рождение Wink
О, интересно, трибали! Какво имаш предвид? Тракийското племе? Или се използва и в друг смисъл?

# 1 308
  • Мнения: 1 419
jp,
Питам без заяждане и добронамерено......Мислиш ли, че би имало официални османски документи за масово, насилствено помохамеданчване на българското население? Пак повтарям, не се заяждам. Просто ми е интересно, дали би имало такива документи newsm78

Благодаря! Аз също не се заяждам, между другото. Simple Smile

Аз си представям, че ако има някаква нарочна кампания за насилствено помохамеданчване, то би изисквало някаква комуникация - по пращане/мобилизиране на войска, по докладване на свършеното и т.н.

Не мога да си представя, че в една империя подобен процес може да се управлява устно.

Освен това, същият аргумент момчетата важи и тук. Аз не бих очаквала първото поколение помохамеданчени мъже (ако е било насила) да са били подходящи също за войската - ако се разчита на лоялност.

Засега аз лично съм на мнението на A m b e r - че не е било някаква нарочна стройна политика, а по-скоро локални действия според това кой е управлявал на място. Неслучайно масовото помохамеданчване се случва в определени райони.

В статията от по-горе има и описание на някои локални особености извън османската власт:

Цитат
Още по-странна е ситуацията, описана в „Летописа на поп Методий Драгинов“: християните от чепинските села са обвинени от пловдивския митрополит в предателство, задето отказали да му плащат дължимите църковни данъци; отговорът на селяните гласи: „Он нас незаповеда, та че оти му не даваме верим, та ни клевети.“ Отделно от данъците, които дължат на държавата, селяните-християни са длъжни да плащат данъци и на църквата. ...
и т.н.

Мисля, че съчетанието на отслабена християнска общност + социално-икономически натиск + безчинства на локалните османски управници би могло да е съществена движеща сила на процеса.
Много си права за църковния данък, аз преди време четох, но не се задълбочих особено, че именно пловдивския митрополит много рязко е вдигнал данък, около втората половина на 17 век, защото е имал дългове. Доколкото ми е известно предстои да се издадат документи свързани с Пловдивска Митрополия, така че времето ще покаже....


Това за комунизма просто не ми се коментира, напълно е ясно колко е краткотрайна паметта, не се помни как е било преди 30-40-50 години, но се помни с подробности отпреди 150. И да ти кажа и баба ми и дядо ми са били в лагери и после бяха реабилитирани. Дядо ми е държавен чиновник, а баба ми от заможно семейство. Прабаба ми също е била в лагер и доста мои близки. На баща ми не са му позволили да учи, но това наистина е друга тема.....

# 1 309
  • Мнения: 36 853
Да; знам, че се спори по този въпрос дали и доколко у българите има силен тракийски елемент. Самата аз не съм си правила генетични изследвания (от тези, които са модерни из нета - забелязвам, че доста влогъри си правят).
Хората са живели поколения наред в онзи район (Северозападна България), културата и нравите са специфични и според мен има доста голяма вероятност тракийският елемент да се е запазил.

На моите роднини никой не им е забранявал да учат. Не са били и облагодетелствани. Нито са им отнели някаква собственост(то не че е имало нещо за отнемане). Затова пък е възможно да познавам хора, които са участвали в Септемврийското въстание (вече не са живи и естествено няма как да се докаже).

# 1 310
  • София
  • Мнения: 4 878
jp,
Питам без заяждане и добронамерено......Мислиш ли, че би имало официални османски документи за масово, насилствено помохамеданчване на българското население? Пак повтарям, не се заяждам. Просто ми е интересно, дали би имало такива документи newsm78

Много пъти съм се питала,  ако не е било насилствено обръщано християнското население в мюсюлманско, щеше ли да има и толкова много легенди за обратното newsm78 Във сяка легенда има зрънце истина.

От години пътувам из Родопите по месец време. И имам приятели и от християни и от мюсюлмани. Джиткам
из махалите, далечни дори. Ами дори от помаци съм чувала за насилствено помохамеданчване. Знам, знам,
че и много хора заради данъци са сменяли вяра, заради страх от ятагана също /да не си им на мястото ./ Самата аз съм си задавала въпроса, какво ли бих правила на тяхно място. До къде ще ми стигне куража, щото ми казват, че съм курназ жена, ама.....курназ, курназ, колко курназ  newsm78


Бях чела преди време,/ за съжаление не мога да се сетя в момента извора/, че това поголовно помахеданчване в Родопите е станало заради нуждата от войници. А както знаем аскер може да бъде само мюсюлманин. И понеже браТчедите от Османската империя са дали много жертви по време на водените от тях войни по това време е започнало това помохамеданчване. Девшермето в оня момент не им е вършело много работа, защото момчетата които вземат, както знаете, не са на голяма възраст. Не са ставали още за войници,  просто са били малки. Та са им трябвали мъже на подходяща възраст които да обучет възможно в по кратък срок за да попълнят армията си.

Ще започна отзад напред. Няма абсолютно никаква логика да се обръщат в исляма "мъже на подходяща възраст", защото един голям изграден човек с насилствено сменена вяра, не само няма да се бори за каузата на насилилите го, а напротив - много по-вероятно е да вдигне бунт и да си отмъсти, да се предаде при първа възможност на врага, да нападне "своите" в гръб по време на битка и тнт. Затова са вземани малки деца, които нищо не разбират, и са отглеждани и възпитавани в исляма.
Също така, няма абслютно никаква логика турците да крият, че са извършвали насилствено обръщане в исляма. Не ги е грозяла присъда от Международния съд за защита правата на човек. Точно обратното, ако са го направили, логично е да се похвалят с деянието си, за това, че се е увеличил броя на "правоверните". Както ние се хвалехме и биехме барабана при смяната на имената на турците и помаците.
Твърдението, че имало легенди за насилствено потурчване е абс произволно. Аз не знам за такива легенди. Може ли да споделиш някоя? Приказките за "спомени" от баби и дядовци са абс несериозни. Може да помниш най-много от времето на прабаба ти, което е 20-ти век. За по-стари времена се разчита единствено на писмени извори. Иначе, и македонците са абс убедени и "знаят" от деди и прадеди, че винаги са били македонци и нямат нищо общо с българите - и преди 100, и преди 200, и преди 500 год, че даже и за времето на Аце Македонски "имат чуено" от баби и дедовци.

# 1 311
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 334
По време на възродителния процес ,доста български мюсюлмани се преселиха в Турция.Много останаха и са доволни.
Но и много предпочетоха да се  върнат в България.Явно в Турция не им хареса,не се адаптираха, не можаха да се почувстват турци ли,не ги приеха добре ли...?
Какво стана ?
И сега пак недоволни.И нелоялни към България и плюят.И по Турция плюят ,не искат да ходят там.

# 1 312
  • Varna
  • Мнения: 2 596
jp,
Питам без заяждане и добронамерено......Мислиш ли, че би имало официални османски документи за масово, насилствено помохамеданчване на българското население? Пак повтарям, не се заяждам. Просто ми е интересно, дали би имало такива документи newsm78

Много пъти съм се питала,  ако не е било насилствено обръщано християнското население в мюсюлманско, щеше ли да има и толкова много легенди за обратното newsm78 Във сяка легенда има зрънце истина.

От години пътувам из Родопите по месец време. И имам приятели и от християни и от мюсюлмани. Джиткам
из махалите, далечни дори. Ами дори от помаци съм чувала за насилствено помохамеданчване. Знам, знам,
че и много хора заради данъци са сменяли вяра, заради страх от ятагана също /да не си им на мястото ./ Самата аз съм си задавала въпроса, какво ли бих правила на тяхно място. До къде ще ми стигне куража, щото ми казват, че съм курназ жена, ама.....курназ, курназ, колко курназ  newsm78


Бях чела преди време,/ за съжаление не мога да се сетя в момента извора/, че това поголовно помахеданчване в Родопите е станало заради нуждата от войници. А както знаем аскер може да бъде само мюсюлманин. И понеже браТчедите от Османската империя са дали много жертви по време на водените от тях войни по това време е започнало това помохамеданчване. Девшермето в оня момент не им е вършело много работа, защото момчетата които вземат, както знаете, не са на голяма възраст. Не са ставали още за войници,  просто са били малки. Та са им трябвали мъже на подходяща възраст които да обучет възможно в по кратък срок за да попълнят армията си.

Ще започна отзад напред. Няма абсолютно никаква логика да се обръщат в исляма "мъже на подходяща възраст", защото един голям изграден човек с насилствено сменена вяра, не само няма да се бори за каузата на насилилите го, а напротив - много по-вероятно е да вдигне бунт и да си отмъсти, да се предаде при първа възможност на врага, да нападне "своите" в гръб по време на битка и тнт. Затова са вземани малки деца, които нищо не разбират, и са отглеждани и възпитавани в исляма.
Също така, няма абслютно никаква логика турците да крият, че са извършвали насилствено обръщане в исляма. Не ги е грозяла присъда от Международния съд за защита правата на човек. Точно обратното, ако са го направили, логично е да се похвалят с деянието си, за това, че се е увеличил броя на "правоверните". Както ние се хвалехме и биехме барабана при смяната на имената на турците и помаците.
Твърдението, че имало легенди за насилствено потурчване е абс произволно. Аз не знам за такива легенди. Може ли да споделиш някоя? Приказките за "спомени" от баби и дядовци са абс несериозни. Може да помниш най-много от времето на прабаба ти, което е 20-ти век. За по-стари времена се разчита единствено на писмени извори. Иначе, и македонците са абс убедени и "знаят" от деди и прадеди, че винаги са били македонци и нямат нищо общо с българите - и преди 100, и преди 200, и преди 500 год, че даже и за времето на Аце Македонски "имат чуено" от баби и дедовци.

Легендите не ги помня от бабите си. Чела съм и най вече както съм споменала пътувайки из Родопите,
съм слушала старите хора.
Търся си къщичка в Родопите и когато чета историята на дадено населено място или махалица, почти
навсякъде пише, че тези хора са избягали от поредно потурчване. Писах също така, че от самите помаци
съм слушала за помохамеданчвания. Иначе от едната си баба помня, че когато си помотвах, а тя бързаше ми казваше.....хаде де, хайде по-бързо, че ще дойдат турците. Аз, хич не я разбирах, малка съм била, пък
и сред турци съм живяла и децата им другарчета. Баба беше родена 1909, не беше комсомолски или комунистически кадър, та да говори така.

Относно това, че не могат да се обърнат в другата вяра по възрастни хора....хайде холан не можели и
щели да се вдигат да отмъщават. То така ставало отмъщението.  Ти като толкова много знаеш, би трябвало да знаеш, че който се отрече от мюсюлманството го чака смърт.
Прочети отново какво съм писала обаче внимателно и бавно за масовото помохамеданчване след 1600 година.
Ти като не знаеш легенди,  за помохамеданчванията, аз какво съм виновна newsm78 Ако го е нямало, нямамаше да се помни и до сега. Нямаше да има ни легенди, ни предания Във всяко предание има зрънце истина.
Виждам ги тези легенди и предания в останките в черквата на едно любимо родопско селце . Обезглавени
40 души, защото не искали правата вяра. Тези които успели да се спасят  се заселват на едно място където трудно могат да бъдат намерени и основават ново село.  Останките на онези мъченици, техните спасени съселяни се върнали да приберат и сега костите им почиват в костницата на черквата. И това не е само на едно място.


И хайде по полека с тона ти, много скачаш бе жена. Аз в моят пост писах кротичко и възпитано.

# 1 313
  • Paris, France
  • Мнения: 14 332
По време на възродителния процес ,доста български мюсюлмани се преселиха в Турция.Много останаха и са доволни.
Но и много предпочетоха да се  върнат в България.Явно в Турция не им хареса,не се адаптираха, не можаха да се почувстват турци ли,не ги приеха добре ли...?
Какво стана ?
И сега пак недоволни.И нелоялни към България и плюят.И по Турция плюят ,не искат да ходят там.

Не всеки може да се пригоди в ново за него общество. За стар човек е трудно, тежко и често невъзможно. Много от турците, но и помаци, масово емигрираха в западна Европа и  северна Америка. Техните деца и особено внуци не знаят нито български, нито турски и не плюят по никоя от споменатите държави, където са ходили само на екскурзия, така както аз и децата ми сме ходили в държавите, където са били родени и са живели предците ни.

Преди 2 години пътувах в самолета с жена, чиито родители, на моя възраст, са етнически турци с българско гражданство. По време на възродителния процес успяват да дойдат във Франция и да поискат политическо убежище. Тя е родена в Италия през 1989г. Български не знае, турски разбира слабо. Дъщеря и, на 5-6г, нито турски, нито български разбираше. Отиваше за пръв път в България да види къде са родени родителите и и се притесняваше, че в селото няма течаща вода. В Турция не беше ходила все още, защото, както ми обясни, няма роднини там. Братята и сестрите на майка и и баща и са пръснати из Германия, Швеция, Англия, Франция, Белгия, Холандия и още 10 западни държави. Научила е немски и даже фламандски от общуване с братовчеди в Белгия и Холандия.

В днешните индивидуалистични общества малко хора възпитават децата си в патриотизъм и лоялност към държавата. Приоритетите са личното развитие, щастие и успех, където ги намерим.

Турците и българите сме лоялни към държавите, в които живеем, но не сме особено патриотични.

# 1 314
  • Мнения: 12 555
Сеса, вярно, че добре сме си свършили работата. Но защо? Насила ли ? Едва ли? По-скоро законите са били еднакви и справедливи към всички. Та както казваше един наш историк било е изгодно и престижно да си поданик на хана/ България - ниски данъци, ред и законност, сигурност за дом и семейство, свобода да бъдеш какъвто си искаш стига да си плащаш данъка, да ходиш войник, да не крадеш, насилваш и убиваш... Малко ли е? Колко държави са го предлагали? Пък и в днешно време?

# 1 315
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Сеса, вярно, че добре сме си свършили работата. Но защо? Насила ли ? Едва ли? По-скоро законите са били еднакви и справедливи към всички. Та както казваше един наш историк било е изгодно и престижно да си поданик на хана/ България - ниски данъци, ред и законност, сигурност за дом и семейство, свобода да бъдеш какъвто си искаш стига да си плащаш данъка, да ходиш войник, да не крадеш, насилваш и убиваш... Малко ли е? Колко държави са го предлагали? Пък и в днешно време?
Не знам как сме го постигнали, историята не ми е силна страна. Ако някой има достъп до документи за това, може да покаже.
Знам само, че териториите на днешна България са поетапно превземани от българите. Както и че   има едни територии, които са били владение на българските ханове, но вече са я в Румъния, я в Русия и т.н. Там много малка част се припознават като българи. Да не говорим, че Ленин се е постарал да изсели доста българи от Крим и подобни места с българско население в необятнта СССР. Той даже е пример как, аки не искаш един народ, може да го претопиш.

Не мисля и че пра-българите са били благи и добри, едва ли не извънземни, та всички народи да са ги чакали като манна небесна.

# 1 316
  • Мнения: X
Аз имах помакиня за съквартирантка. Абсолютно се турчееше. Още повече, че когато беше в комапнията на други помаци говореше на турски. Ако мислеше, че е българка, нямаше ли да говори български?
Още повече, като я питах какъв предпочита да бъде мъжът й, беше категорична, че иска да е турчин.

Aз пък познавам стотици помаци и никой от тях не се турчее. В гимназията половината от класа ми бяха помаци, всички с български имена (с изключение на едно момче) и нито един от тях не знаеше турски, нито родителите им, нито бабите и дядовците им. Това мoмче с турско/арабското име беше пълен отличник и в 12 клас мина процедура за смяна на името. Беше казал на родителите си, че с това турско/арабско име той в София няма да отиде да учи в Техническия университет. Говоря за края на 90 години. Във всичките 8 паралелки (елитна гимназия в града) - половината бяха помаци и тези с турските имена се брояха на пръстите на едната ми ръка. Не се запознах с нито един помак или помакиня, които да говорят турски.

До 8 клас пък 2/3 от класа ми бяха помаци - само две деца от тях  бяха с турски имена и по време на Възродителния процес се радваха, че им смениха имена с български и са като всички останали. Била съм първи/втори клас. Всички други помаци от класа ми си бяха родени с български имена и драми със смяната на имената нямаше.

# 1 317
  • Paris, France
  • Мнения: 14 332
И аз, като PURE, никога не съм видяла помак да се турчее, нито български, нито гръцки. Гръцки помаци са ми казвали, че говорят славянски език, много близък до българския, с което съм съгласна. Езикът им е консервативен славянски, с падежи и специални наставнки, които в българския книжовен език не съществуват. Разбирам малко от това, което казват, но не всичко. Ще ми бъде интересно специалист по славянски езици да обясни кога са се загубили тези падежи и наставнки в българския.

Помашките семейства много, много трудно приемат снахи и зетьове не помаци. Никак май. В днешно време религиозните мюсюлмани може би биха приели турчин. Даже и в емиграция не се отварят особено за разлика от българи и турци. Причината е, може би, че са наистина малобройна и репресирана постоянно през миналия век общност.

# 1 318
  • Varna
  • Мнения: 2 596
И моят поглед за помаците е като на PURE
Както писах, много години пътувам из Родопите. И там където има помаци не ми е правило
впечатление, че се турчеят. А как напевно говорят български език.
Миналата година отиваме отново във селцето където се чустваме като у нас си. Там наемаме
една къщичка на която чорбаджиите са една млада помашка двойка. Те живеят в съседното
село и оставят ключа на къщата си в кръчмата от където ние го взимаме.
Обаче аз исках да видя чорбаджийката, беше ми обещала да ми намери черга със рози.
Седим на пейката пред къщата и говорим за това. Аз незнам как вместо рози или  трендафили
казвам, гюлове. Тя се зачуди и ме пита- ти турски говориш ли, тука при нас никой не говори
но отскоро дойде една туркиня само тя знае този език.

Сигурно някой от вас е чел разказа " За петата ракия ". Този разказ ме накара да чета със сълзи
на очи и ме накара да тръгна да търся тези герои. Имах късмет, срещнах ги. Миналата година повечето
от тях бяха отишли на онова другото място.... и беше останал само един от помашкото махала.
Та когато за първи път попаднах в онази махалица, точно от този човек помака слушах за потурчването
на тяхната махала и как на съседната махала и се разминало и са останали християни.

# 1 319
  • Varna
  • Мнения: 2 596
Извинявам се, че ми е пореден пост, но Невенчето,
ме сети за една моя случка в сърцето на Кападокия преди няколко години.
Моя позната ме праща в едно селце там да видя един конак който си заслужава. Знае, че мрЪ за стари
къщи и ги ценя много.
Търсим ние този конак. Тук конак, там конак то конак до конака бе, ега ти селото. Много хубаво между
другото, оставих част от душичката си там.
Вече става много горещо, на мен ми кипна келя, ни чувам, ни виждам и се нахендрям накрая в едно магазинче. И както, ни виждам и чувам още от вратата почвам да питам, обаче питам на английски, а не
със оскъдния ми турски. Насреща ми една стара баба ме гледа и ми се усмихва мило, а аз не спирам.
Кака ви Делта голяма муня в тоС момент Embarassed ooooh! В този момент иззад една завеса излиза един
достолепен симпатичен дядо, стои, гледа ....и пита......Чадо, ако можеше да гъльчиш на бугарски...
Аз, в ступор.....и се разплаках, а те след мен. Помаци бе, наши. Били много мънички когато са ги изселили.
В момента бяха по на 85 години. Но говореха български още. Един мек, архаичен български, който пък
аз разбирах. Родени били в Солун. Там имало по онова време много помаци, но говорили български.
Ей, това ми казаха тези двама мои герои, които открих тогава. Те се имаха за българи, младите вече не и това е разбираемо. Но с тези млади които пък миналата година се запознах, когато си тръгвах ме молеха, когато им пиша, да им пиша на Кирилица.

Общи условия

Активация на акаунт