Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 27

  • 129 870
  • 800
  •   1
Отговори
# 660
  • Мнения: 59

Lilimay vzema predmet i zapo4va da go vurti pred o4ite si neprestanno -dokato vurti zialata my fizionomia se izkriviava -4ak ezika si duv4e o4ite my se izikliat ot vtren4vane !Pravi go po zial den!Vklychvala sum se i az s nego da vurtia no zapo4va da me byta zashtoto sum my pre4ila i zapo4va da se iznervia -za tehnikata ne razglobiava a obi4a da igrae na kompa na igri da razglejda menyta i ako na kompa vidi povtariashto se dvijenie se vtren4va v nego do otkat i samo na nego vrushta !

# 661
  • Мнения: 2 860
Моете дете кара баща си да разказва едни и същи истории по 1000 пъти. Това й е комуникацията. Историите, които иска да й се разказват всички са за това как се  е уплашила от нещо или как е плакала за нещо. Според мен това говори за някаква силна тревожност. Отделно много често когато си играе с куклите, играта й е куклите да плачат, това също е тревожност според мен. А страховете й са ужасни, всяко нещо, което я е стреснало се превръща в панически страх, било то котка, куче, мотор, кола... В чудо се виждаме.

# 662
  • Мнения: 76
Mila12, според мен продължавай да опитваш да се включиш без да си много настоятелна, за да не се ядосва. По-често, но за кратко. Вероятно вижда нещо, което ти не, затова много от децата си кривят очите.
Трябва да се включиш добронамерено, съучастнически, а не подигравателно, иронично...
Предлагай подобни занимания. Може да му хареса пералнята, грамофон, някаква въртележка, ветропоказател...
Все пак не разбрах как точно върти - като ласо ли? Дай пример.

Тук има раздел автостимулации и ми се струва добре обяснено:

http://www.ps.ecomission21.com/wp-content/uploads/2011/05/Progra … e-na-autizma3.doc

+

https://mamtomam.files.wordpress.com/2012/02/son-rise-001.pdf

Аз бих предпочела да зацикля на компютъра, отколкото да върти предмети, хм...

Дайте идеи в какво да съхранявам пекс картинките!

Последна редакция: чт, 01 сеп 2016, 22:46 от Lilimay

# 663
  • Мнения: 15 790
Пекс картите се съхраняват в Пекс тетрадка. Залепени на лентите велкрото. Та да са лесно достъпни и видими .

# 664
  • Мнения: 5 965
Пекс картите се съхраняват в Пекс тетрадка. Залепени на лентите велкрото. Та да са лесно достъпни и видими .
Аз моите карти ги наредих в класьор, но не от тези големите, а малкия вариант. Там наслагах ламинирани листи /различни цветове/, тъй като върху ламинираното велкрото се залепя чудно и няма отлепяне. Другата част от велкрото я налепих по картите. Картите ги разделих на категории - храни, действия, облекло, учение... и ги налепих върху различните листи  Peace

# 665
  • Мнения: 76
Чудесно! Ще трябва да направя един такъв класьор, защото в тетрадката няма много страници, пък имам доста картинки. До сега ги събирах в кутия, но вече нищо не откривам понеже се понатрупаха...

Всъщност още ползвам реални картинки с размер на снимка, но трябва да започнем с малките...

Та, да поразкажа за терапията...

Ходи три пъти в седмицата по половин час на логопед и стимулация. Не са му предписали психолог, предполагам понеже няма сензорни проблеми и е спокоен като цяло. Работят си двамата с логопедката сами. После ми дават указания какво да се прави вкъщи и понякога ми показват видео (когато не схващам нещо). Тя много държи първо да се постигне разбиране, а за умения като цветове, рисуване, числа да се работят после.

Ами, дава му три картинки и той да потупа, което иска. Там се справя супер, а у дома с напъни. Може и в мен да е проблемът. Давам му да си избира следобяд за ядене - примерно кисело мляко, ябълка или банан. (Между другото откакто приема желязо не налита толкова на ябълки.) Малко се обърквам, защото предпочитам да му покажа релни ябълка и банан, а той да ми посочи кое иска. Веднъж като го питах "кое искаш?" и той каза "кое". От тогава започнах да внимавам с изреченията...
Също му предлагам да си избере филмче вечер - пепа пиг, покойо или маша. Напоследък се заглежда в мики маус, а франклин няма никакъв успех.
Но с игрите и играчките хич не ми се получава.

Другото, което правя, макар да ми казаха, че е малко рано, е показвам последователни действия. Примерно колата, после терапевтката, после учителката... Да знае къде отиваме.
Подобно ме посъветваха да направя, когато им казах, че ще променим малко спането. До скоро го гушкахме, за да заспи, даже си поставяше ръката на възрастния върху корема. Затова си мислех, че има някакъв проблем с червата. И заради акото, де - едно такова пухкаво и зловонно...
Но сега си лежи сам докато заспи, аз стоя на стол до леглото, давам му един чай с мед в биберон и като го изпие, му разказвам нещо - приказка, стихотворение, песничка... Различно, но най-често песничка три пъти една и съща.

Не успяхме да го научим да спи цялата нощ сам, защото се събужда към 5-6-7 и нямаме сили да упорстваме. Аз съм доволна, че вече не се буди всяка нощ в два за по два часа. Спи с баща си, а аз спя с бебето. Идеята ми беше да заспива що-годе нормално, за да може да остава в ДГ и за следобедния сън, а не както до сега до обяд.

Малко дълго стана, но да допълня, че на последното обследване психоложката за 5 мин. го научи да прибира играчки в кутия и то мозайка, дето са едни малки джвъчки. Същата ме посъветва да избера един език и да му говоря само на него, няма проблем да е български. И за таткото важи. Питах я и дали да избягвам умалителни и тя каза, че не. Ако така ми идва естествено, да не променям начина по който се изразявам.

Последна редакция: пт, 02 сеп 2016, 16:25 от Lilimay

# 666
  • Мнения: 2 860
Колко е голямо детето? Въобще ли не говори?

# 667
  • Мнения: 76
Колко е голямо детето? Въобще ли не говори?

На 2г и 9м. Казвал е няколко думици инцидентно, напоследък ми се струва, че повтаря след мен понякога...

# 668
  • Мнения: 2 860
Сигурни ли сте за ПЕКС? Според нашата логопедка и лично мое мнение е, че ПЕКС е подходящо при невербални деца, при другите трябва да се стимулира говора. Няма ли да му стане лесно да показва по картинки и така да отказва да говори?

# 669
  • Мнения: 15 790
Пекс картите се съхраняват в Пекс тетрадка. Залепени на лентите велкрото. Та да са лесно достъпни и видими .
Аз моите карти ги наредих в класьор, но не от тези големите, а малкия вариант. Там наслагах ламинирани листи /различни цветове/, тъй като върху ламинираното велкрото се залепя чудно и няма отлепяне. Другата част от велкрото я налепих по картите. Картите ги разделих на категории - храни, действия, облекло, учение... и ги налепих върху различните листи  Peace



Това си е точно начина на организация. При което те се нареждат по листите тематично, да кажем - цветове, действия,  храни и т.н.

То аз нали имаме някъде снимки от това как да си я направиш, ако ви е интересно ще порова къд съм ги качила...

Гала
Основното предназначениена пекс не е да дава възможност на невербалните да комуникират с картинки с да изважда от тях реч по максимално простия начин. и пекс наистина Вади от реч от всеки който има капацитет. Работата с картинки  - носиш подаваш са първите му етапи. В по нататъшните ако детето има изграден пасивен или активен речник  подпомага структурирането на изречения първо с една а после и с повече думи. Децата с трудно проговарянето изпитват затруднения да създават речеви конструкции и тук им помага пекс. Пекс не е просто детето да ти донесе картинка защото иска нещо. Това е цяла система.   Често чувам от майки- ама то моето дете е вербално. това е за дете което отива при нея и казва да кажем солета, когато иска солети. това не е вербално дете в истинския смисъл на думата - вербално дете е дете което може да комуникира с изречение , да ги конструира, да използва качествено запаса от думи които има. Но така мислят много от логопди защото първо не са запознати и второ си мислят че Пекс им взема хляба. Трудно е да накараш дете с трудно проговарянето да започне да конструира изречение. Нашите деца работят визуално, и затова пекс създава визуалния шаблон с който да свикнат.

Един от крайните етапи на пекс е когато детето започва да конструира визуалния шаблон за да го прочете на родителя но ровейки в тетрадката се оказва че мозъка му  вече е усвоил шаблона и му е по лесно да каже Аз искам солета, след като е намерил и залепил "Аз" и " искам" и не търси солета.

В интерес на истината нашата логопедка много се дърпаше от пекс. Но след като с оказа че детето с нея е натрупало голям запас от думи но се затруднява с конструирането почна да се интересува от пекс, разпитвал ме и дори започна да комуникира с жената която работеше с нас с пекс. Направихме с нея карти и тетрадка за нейно ползван и тя апочна да го прилага елемнети от пекс в  работата си. Много уважавам такива отворени специалисти. Тесногръдието само пречи при работата с нашите деца. Трябва да се опитва всичко...моето дете говори единствено благодарение на пекс. Говори. А не е замряло на етап картинки.

Последна редакция: сб, 03 сеп 2016, 02:20 от _re_ge

# 670
  • Мнения: 2 860
Затова пък моето сега не може да излезе от заучения шаблон на ПЕКС. Т.е. винаги казва Аз искам една солета, вместо например Дай ме солета или Още една, и това защото е научило шаблона, който се е запечатал в съзнанието му. На 7 год. е, имайте го това в предвид.

# 671
  • Мнения: 76
Напълно съм съгласна с Реге за ПЕКС-а.

Комуникацията по шаблон трудно може да се избегне, но е добре да се работи гъвкаво - да се показва и втори вариант за поискване на солета, след като вече е усвоен основния. При нас най-добре се получават нещата, когато се включи и таткото (познава го добре и му има доверие). Така успяхме да накараме Лимончо да каже обичам те - лигавехме се - аз обичам мама, аз обичам тате, аз обичам бебето... и той се заплесна и се включи...

Реге, ще поровя из моите архиви, да не те ангажирам. Имам ги със сигурност, защото изчетох всичките 27 теми (отне ми 9 месеца) и съм запазила доста неща, но трябва да ги подредя.

# 672
  • Мнения: 15 790
Затова пък моето сега не може да излезе от заучения шаблон на ПЕКС. Т.е. винаги казва Аз искам една солета, вместо например Дай ме солета или Още една, и това защото е научило шаблона, който се е запечатал в съзнанието му. На 7 год. е, имайте го това в предвид.

В ретроспекция което дете започна с ава и гпп на малко над 3. Включихме пекс на 4. Проговори ако мога така да кажа на 4 и 9 месеца. На 5 махнахме пекса. На 7 тръгна на училище. Благодарение на всичко това от айкю под нормата в началото и с диагноза детски аутизъм , когато навърши 7  има айкю по векслер 129 и тръгна първи клас. Значи горе долу нещата са отнели сумарно над 4 години и половина от нулата .


Гала нека си го кажем направо , нашите деца си имат вербални  проблеми и на 100 години също ще ги имат. За мен са важни две неща. Първо че детето ми говори макар и шаблонно - правилно. Кратки точни ясни изречения . Защото когато в момента вече на почти 10 се опитва разчупи шаблона става доста хаотично. На моменти говори като чужденец. строежа на изречението му е като на чужденец. немец по конкретно. Все още има сложност със определяне рода на предмета. Българския език е сложен.  За нас е важно за сега че се справя чудесно в училище. Учителската е доволна не изостава на фона на връстниците си дори е по напред от доста от тях но това е заради работата а не заради някакви лични качества....но и никога няма да бъде като тези от тях които умеят да пишат и да говорят и са силни по литература. Аз си виждам възможностите на детето и не очаквам чудеса от него. Няма как да е като другите но поне е максимално близко. Конкретно за моето дете само езика е проблем ...

# 673
  • Мнения: 256
Re ge, заниманията ви с пекс картинките колко често бяха...имам предвид на терапията, а не у вас. Знам,че те трябва да са част от ежедневието,но трудно се справям с тях в къщи. Водя сина си веднъж седмично за сега в един център за деца,като нашите и там се получава работата с тях...И още един въпрос извън темата за терапията с пекс картинките...Когато проговори сина ти тогава ли се улесни комуникацията му с другите деца,започна да създава приятелства и т.н. или той не е имал проблеми с това.Знам,че при всяко дете е различно и може при моя син да се получи по друг начин,но все пак реших да питам и да си обясня някои неща...

# 674
  • Мнения: 15 790
Тръгнах да търся снимките и се оказа че съм ги качвала на пикаса А след като я направиха платена линка е недостъпен. Снимките май пазя на диска но не сме в бг. Като се върнем ще потърся и ще ги кача в Гугълплюс.

Общи условия

Активация на акаунт