Седми клас, Да изпратим годината стара с подаръци камара!

  • 53 182
  • 747
  •   1
Отговори
# 555
  • Мнения: 474
И моите се гледат сами, като каката гледа предимно себе си  Mr. Green Не се хранят заедно, всеки се спасява поединично. Вчера си правила пуканки и това й е яденето за деня. Брат й и без това не си пада по храната, та може да си откара и целия ден без да се сети да яде  ooooh!
За учене никой не иска да му говоря  Crossing Arms

# 556
  • София
  • Мнения: 1 336
Наборчето по свое желание ми подари за Коледа ... безгрешно справяне с теста по БЕЛ от изпита през 2011 г  Shocked Отговорите бях скрила. Имаше въпроси с неизучавани до сега произведения, но той е горд с логиката и съобразителността си   Wink Иначе релаксът при него са игрите в залепения в ръцете му телефон, а футболът е страст. За четенето на художествена литература не ми се говори  Embarassed

Желая ви весело посрещане на Новата година!

# 557
  • Мнения: 9 488
При нас децата са на гости на баба си, т.е. спяяяяят, мотлявят се, но... с удоволствие, нали ме няма да дудна Wink
Набора страда, че нещо телефона му сдава сбой... при някакъв ъпдейт почна да дава грешки и сега не ще да стартира (използвах случая да кажа "Ми то като не ползваш телефона за телефон, а за плей стейшън, така ще е..."). Отишли са с дядо си в сервиз, да видим как ще стане... без телефон не искам да го оставям, нов не искам да купувам преди края на учебната година... а моя предишния останал безстопанствен (върши работа, но не е особено паметлив и скоростен) е беличък с едни прекрасни розово-лилави цветенца... само за кифли, не за тъмноок чаровник!  Rolling Eyes

# 558
  • Мнения: 169
Мили дами,моля споделете ако знаете лесен начин ,магия,чудо за определяне на сложно съставно изречение с подчинено подложно.Другите ги оправя,но това и приличало на всички останали.

# 559
  • Мнения: 9 488
Мили дами,моля споделете ако знаете лесен начин ,магия,чудо за определяне на сложно съставно изречение с подчинено подложно. Другите ги оправя,но това и приличало на всички останали.
Дай задачка по математика  Crazy За мен тези не просто ми приличат на всички останали, всички останали подчинени си приличат неразличимо  newsm78 Калоян засега някак си се оправя, я да видим до изпита дали няма да се забърка като пате в калчища...

# 560
  • Русе
  • Мнения: 12 214
Мили дами,моля споделете ако знаете лесен начин ,магия,чудо за определяне на сложно съставно изречение с подчинено подложно.Другите ги оправя,но това и приличало на всички останали.
 Първо определяш, кое е главното изречение. това, което може да си съществува и самостоятелно. Ако можеш да отговориш на въпрос "Кой/какво сказуемото на главното изречение" с подчиненото изречение, значи е подложно. Пример - "Страшно е, да чакаш матурите". Главното - Страшно е. Какво е страшно - Да чакаш матурите.

# 561
  • Мнения: 9 488
Мили дами,моля споделете ако знаете лесен начин ,магия,чудо за определяне на сложно съставно изречение с подчинено подложно.Другите ги оправя,но това и приличало на всички останали.
 Първо определяш, кое е главното изречение. това, което може да си съществува и самостоятелно. Ако можеш да отговориш на въпрос "Кой/какво сказуемото на главното изречение" с подчиненото изречение, значи е подложно. Пример - "Страшно е, да чакаш матурите". Главното - Страшно е. Какво е страшно - Да чакаш матурите.
Всичко изглежда ясно, докато не се зачетох в на синковеца "пищовчето" за кратичко подсещане що е то...
Не намерих съществената разликата между "Сложно съставно с подчинено допълнително изречение" и "Сложно съставно с подчинено подложно изречение"... особено при въпрос "какво" и свързващо "да"... поне примера на A m b e r ми звучи (ама май и на децата така) и като двата вида  newsm78 На момчетата няма да им задавам повече въпроси да не ги объркам само  Crazy
Скрит текст:
Български език и литература за 7. клас - външно оценяване
Сложно изречение се нарича изречение, което се състои от две или повече прости изречения. За да разпознаем сложното изречение, най-важното е правилно да преброим сказуемите. Затова трябва добре да сме се научили да разпознаваме съставното глаголно сказуемо.

В зависимост от връзката между простите изречения в състава на сложното разграничаваме три вида сложни изречения:

1. Сложно съчинено изречение - вид сложно изречение, съставено от две или повече прости изречения, които са самостойни по смисъл, тоест са независими от останалите изречения в състава на сложното, и са свързани помежду си със съчинителна връзка - безсъюзно или със съчинителни съюзи (и, или, а, ала, ама, но, обаче, та, па, ту-ту, или-или, дали-или, ли-или, я-я, ни-ни, нито-нито, хем-хем...). Могъщите дъбове се радваха на слънцето, припичаха се на воля и протягаха лениво огромните си клони към небето.

1.1. Сложно съчинено съединително изречение - изразява действия, които се извършват едновременно или последователно. Простите изречения в състава на сложното се свързват помежду си безсъюзно или със съюзите и, та, па, ни-ни, нито-нито. Деница преглеждаше пощата си на компютъра и слушаше музика.

1.2. Сложно съчинено разделително (съотносително) изречение - изразява действия, които се редуват или се изключват взаимно. Простите изречения в състава на сложното се свързват помежду си с разделителни съюзи или, или-или, ли-или, дали-или, я-я. Или е трябвало да се обади по телефона, или е трябвало да напише официално оплакване.

1.3. Сложно съчинено противоположно изречение - сказуемите на простите изречения в състава на сложното се противопоставят по смисъл. Простите изречения се свързват само съюзно - с противопоставителни съюзи: а, ала, ама, но, пък, обаче, хем... Валентин срещна съученика си Иван на улицата, но не разговаря с него.

1.4. Сложно съчинено разнородно изречение - сложно изречение, което се състои от поне три прости изречения, свързани съчинително и представящи поне две разновидности на съчинени изречения. Юлия влезе в класната стая, кимна на съучениците си, но не поздрави госпожа Димитрова. (Първото и второто изречение образуват сложно съчинено съединително изречение, а второто и третото - сложно съчинено противоположно изречение.)

2. Сложно съставно изречение - вид сложно изречение, простите изречения в състава на което са свързани с подчинителна връзка. Някоя част на главното изречение е заменена от подчинено изречение (коя е тя се разбира чрез задаването на съответните въпроси за частите на простото изречение). В зависимост от това коя е заместената с изречение част на главното изречение, различаваме:

2.1. Сложно съставно с подчинено допълнително изречение - мястото на допълнението в главното изречение е изцяло заето от подчинено изречение, отговарящо на въпросите: КАКВО? ЩО? КОГО? (НА) КАКВО? Лили май е забравила, че имаме среща. (Какво е забравила?)

Подчиненото допълнително изречение се свързва с главното с подчинителни съюзи (че, да) или безсъюзно - с въпросителни думи (кой, кога, къде, как, защо, дали, колко...) или с относителни местоимения (който/когото, която, което, които, каквото...) Не мога да понасям как се държиш!

Пунктуация: Ако главното изречение е след подчиненото, задължително между двете изречения се пише запетая. Кой е последният на опашката, момчето не разбра. Ако подчиненото е след главното, запетая се пише само ако подчиненото е въведено от съюза че. Помниш ли, че се смяхме на тази глупост? Помниш ли колко се смяхме на тази глупост?

2.2. Сложно съставно с подчинено обстоятелствено изречение - мястото на обстоятелственото пояснение в главното изречение е изцяло заето от подчинено изречение, отговарящо на въпросите: КАК? КОГА? КЪДЕ? ЗАЩО? КОЛКО? С КАКВА ЦЕЛ? ПРИ КАКВО УСЛОВИЕ?... Индианците се стараят много, за да запазят самобитната си култура. (С каква цел се стараят индианците?)

Подчиненото обстоятелствено изречение се свързва с главното с подчинителни съюзи (да, ако, за да, без да, преди да, въпреки че, тъй като...) или безсъюзно - с относителни местоименни наречия (когато, където, както, защото...). Когато слънцето започна да залязва, Яна отиде на плажа.

Пунктуация: Главното и подчиненото обстоятелствено изречение се разделят със запетая. Изключение правят случаите, в които пред подчиненото обстоятелствено изречение има уточняващо наречие (чак, едва, само, тъкмо, точно, особено...) или отрицателна частица не. Той погледна нагоре чак когато го извикаха по име.

2.3. Сложно съставно с подчинено определително изречение - вид сложно съставно изречение, в което подчиненото изречение пояснява име от главното. Подчиненото изречение отговаря на въпросите: КАКЪВ? КАКВА? КАКВО? КАКВИ? Имахме идея за празника, която споделихме с класната си. (Каква идея?)

Подчиненото определително изречение се свързва с главното безсъюзно - с относителни местоимения (който, която, което, които, чийто, чиято, чието, чиито, какъвто, каквато, каквото, каквито...), с въпросителни местоимения или с частицата дали. Въпросът, дали до отидем на кино, остана без отговор. (Какъв въпрос?) Възможно е и съюзно свързване - със съюзите че и да. Мая ни даде знак да тръгваме. (Какъв знак?)

Пунктуация: Главното и подчиненото определително изречение се разделят със запетая. Запетая не се пише единствено когато подчиненото изречение е въведено със съюза да. Няма нищо по-вълнуващо от това да станеш откривател.

2.4. Сложно съставно с подчинено подложно изречение - вид сложно съставно изречение, в което мястото на подлога изцяло е заето от подчинено изречение, тоест подчиненото изречение отговаря на въпроса КОЙ?, тъй като в главното няма дума, с която да може да се отговори на този въпрос. Радва ме, че си се оправил. (Кое ме радва?)

Подчиненото подложно изречение се свързва с главното безсъюзно - с относителни местоимения (който, която, което, които), с въпросителни думи (кой, как, къде, дали...) или съюзно - със съюзите че и да. Който се учи, ще сполучи. (Кой ще сполучи?)

Пунктуация: Главното и подчиненото подложно изречение в общия случай се разделят със запетая. Запетая не се пише, когато подчиненото е след главното, ако е въведено с да, с косвен въпрос или пред относителното местоимение има уточняващо наречие. Ще сполучи само който се учи.

3. Сложно смесено изречение - вид сложно изречение, което се състои от най-малко три прости изречения, между които има и съчинително, и подчинително свързване. Научих, че имаш нужда от помощ, и веднага дойдох.

Пунктуация: Пунктуацията на сложното смесено изречение се подчинява на правилата за поставяне на запетаи, валидни за съставящите го сложни съчинени и сложни съставни изречения.

# 562
  • Русе
  • Мнения: 12 214
  Разликата се долавя, е в единия случай "Какво е", заменя подлога. В другия клучай 'Какво направи"- за подиненото допълнително. Аз толкоз текст не мога да чета за теория, освен ако не ме вържеш.
  Например:
   Не знам, кога ще е датата на олимпиадата по биология. Какво не знам? - подчинено допълнително
   Не се знае , кога ще е олимпиадата по билогия.- Какво не се знае? - подинено подложно

# 563
  • Мнения: 1 240
Леле, хич не знам какво учат по БЕЛ. Дано не се налага да разбирам.
Виж, с математиката съм в час за съжаление. Днес мисля да погледна АЕ, че нещо не ми харесват последните резултати на младежа.

# 564
  • Мнения: X
Първо в изречението трябва да няма подлог и такъв да не се подразбира.
Лесно се улавят подложните, при които главното изречение е безлично - въведено е с глаголи като: ясно е, забранено е, необходимо е, непоносимо е, известно е, установено е....
Ясно е, че трябва много да се потрудиш. - Какво е ясно?
Ето каква е ситуацията с допълнителното.
С подлог.
Момчето знаеше, че трябва много да се потруди. - Кой знаеше? ( момчето - подлог) Какво знаеше момчето? ( че трябва да се потруди).
Без подлог, но подлогът се подразбира.
Знаеше, че трябва много да се потруди. - няма подлог, но такъв може да се включи в изречението. Например: той знаеше, тя знаеше, Иван знаеше...

Другият вид много приличат на поговорки, може би защото доста поговорки съдържат такива изречения.
Който не работи, не трябва да яде. - Кой не трябва да яде? ( който не работи)
Който пее, зло не мисли. - Кой не мисли зло? ( който пее).
Нека ме последва, който е честен. - Кой да ме последва? ( който е честен)

# 565
  • Мнения: 169
Благодаря на всички за обясненията. bouquet Много ни помогнахте

# 566
  • София
  • Мнения: 9 616
Леле, нямате умора Simple Smile

Щерката е болна. на 24-ти вдигна висока температура и едното ухо и се възпали. Вече 4-ти ден е на антибиотик и днес сякаш е малко по-добре. Стана и се опита да учи 1 час, че има цял тон с домашни. Много тежък се оказа този грип, от дълго време детето не е било толкова болно.
Явно и умората си каза думата. Преди да изпише антибиотика, лекарката я измери - 37 кг с ботуши и дрехи. Личната ми се скара, че не било нормално - 160 см да е толкова малко килограми и изписа някакви витамини да давам в продължение на 30 дни.

Сега спи.
Важното е да си почине и да се възстанови, пък някак ще навакса с домашните.

# 567
  • България, София
  • Мнения: 1 883
rosita_ta , бързо да оздравява детето  Hug
Много неприятно с тези болести и то точно по време на ваканцията. Не че има подходящо време за боледуване, де  Crossing Arms

Умората явно си казва думата.
И наистина май е доста слабичка. Моята дъщеря е над 160 см. и е към 50 кг, а не изглежда дори закръглена. Представям си твоето момиче колко е крехко.
Да събира сили. После ще навакса  Hug

Благодаря за обясненията, дами  Hug
Ако се наложи, ще ти предложа на моята девойка. Те са си за първи пост в новата тема  Simple Smile

# 568
  • София
  • Мнения: 5 005
Момичета, има ли отделна тема, в която обсъждате ситуацията около кандидатстването след седми клас?

Къде искат да учат вашите деца, в кои школи сте ги записали на допълнителни уроци?

# 569
  • София
  • Мнения: 15 960
Всичко обсъждаме тук.
Но нашата тема не прилича много-много на миналогодишната седмокласна. Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт