Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 20

  • 67 174
  • 746
  •   1
Отговори
# 675
  • Мнения: 1 919
За теста няма възраст, когато детето е по-малко нормално е точките да са повече, все пак някой от въпросите са за по-големи деца.

# 676
  • Мнения: leet
На 1 Февруари се проведе Психологичен тренинг за родители на деца с аутизъм "ПРОСТАНСТВО ЗА ПСИХОЛОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА РОДИТЕЛИ НА ДЕЦА ОТ АУТИСТИЧНИЯ СПЕКТЪР" в Благоевград.
Присъствали са около 24 родители от Благоевград и региона- Дупница, Петрич, Сандански, Банско, Разлог и селата около тях.
Една част от родителите споделили, че нямат интернет и за първи път получават шанс за среща с други родители, обмяна на информация и опит и споделяне на преживявания.

В основата си родителите са очаквали съвети за децата си, някой да им каже как да подходждат към тях и трудно са говорели за собствените си емоции и потребности.
А терапевтичния тренинг е насочен към емоциите и потребностите на родителите и колкото по- добре се чувстваме в кожата си, по- вярващи и по- пълноценни сме за децата си.

До края на 8- те часа терапевтичен тренинг, който и там родителите, подобно на нас в София, не са усетили как са минали, много от родителите са започнали да се отпускат и споделят за емоционалните си потребности.

И родителите и там, както в София, са пожелали груповите терапевтични сесии да продължат.

Утре и вдруги ден са тренингите за родители в Пловдив и Стара Загора.
Записаните родители са малко повече от 20 и за двата града, отново включени са и регионите, но който сега научава и има желание, не е късно да се запише, терапевтите няма да върнат родител.

Преживяването е емоциоално, зареждащо и мотивиращо.

8 Февруари 2013 г.: За Пловдив: Партньор : Сдружение "С мама за ръчичка" и Ресурсен център- Пловдив- gorgia9@gmail.com  

9 Февруари 2013 г.: За Стара Загора: Партньор: Ресурсен Център- Стара Загора- rcenter_sz@abv.bg

2 Март 2013 г.: За Перник: Партньор: Фондация "Ана- Мария" и Ресурсен център- Перник- foundation.ana_maria@abv.bg

Последна редакция: чт, 07 фев 2013, 15:01 от Kezaja

# 677
  • Мнения: 1 738
И аз го имам преведен, който иска да пусне ЛС.

Идеята ми беше друга - не превод на въпросите, а въпросник на български език за тези, които нямат желание да го изпращат за оценка, не са много добре с англ.език и искат да си направят оценката сами. Сега вече го имам на английски език, вкл. на хартиен носител и ще го попълним с Марк поотделно. Няма да го превеждам.

Но си позволих  да направя минимални корекции в превода на Любознателна. Надявам се да не ми се сърди. Нали е за общото дело?! Hug

Ето го:

I. Реч/Език/Комуникация

Н = Невярно О = Отчасти вярно А = Абсолютно вярно

1. Знае името си
2. Реагира на „Не” и „Спри”
3. Може да изпълни някои команди  
4. Може да казва отделни думи (Не! Ям, вода и др.)
5. Може да казва по 2 думи една след друга   (Не искам, Отиваме си)
6. Може да казва по 3 по думи една след друга (Искам още мляко)
7. Знае10 или повече думи    
8. Използва изречения от по 4 или повече думи  
9. Обяснява какво иска  
10. Задава смислени въпроси
11. Речта изглежда смислена/уместна  
12. Често използва по няколко изречения едно след друго
13. Провежда сравнително добър разговор
14. Има нормални за възрастта си комуникативни умения

II. Социализация

Н = Не съвпада О = Отчасти съвпада А = Абсолютно съвпада

1. Струва ви се, че е в черупка и не можете да достигнете до него/нея
2. Игнорира другите хора
3. Обръща малко или никакво внимание, когато се обръщат към него/нея
4. Неотзивчив и съпротивляващ се  
5. Зрителен контакт отсъства  
6. Предпочита уединението  
7. Не проявява привързаност
8. Не се поздравява с родителите си (предполагам че става дума за посрещане)  
9. Избягва контакти с други хора
10. Не имитира
11. Не обича докосвания/прегръдки
12. Не споделя и не посочва
13. Не маха с ръка за довиждане  
14. Намусен/неподатлив
15.Изпада в пристъпи на гняв и раздразнителност
16. Липсват приятели/няма компания
17. Рядко се усмихва
18. Не разбира чувствата на другите хора  
19. Безразличен, ако му покажат симпатията си
20. Не реагира на тръгването на родителите

III. Сензорни навици/Познавателни способности

Н = Не съвпада О = Отчасти съвпада А = Абсолютно съвпада

1. Откликва на името си
2. Реагира на похвала      
3. Заглежда се в хора и животни
4. Гледа картинки и телевизия  
5. Рисува, оцветява , майстори    
6. Играе с играчки по подходящ начин
7. Съответствие на изражението на лицето на ситуацията
8. Разбира ставащото на телевизионния екран
9. Разбира обяснения
10. Осъзнава окръжаващата среда  
11. Осъзнава опасността    
12. Проявява въображение
13. Инициира действия
14. Умее самостоятелно да се облича
15. Проявява любопитство и заинтересованост
16. Смел - изследва окръжаващото го
17. „Съзвучен” с  обстановката, не на разстояние
18. Гледа натам, накъдето гледат и другите

IV. Здраве/Физическо развитие/Поведение

Н = Няма проблем НП=Малки проблеми  СП=Средни Проблеми С=Сериозни проблеми

1. Нощно напикаване    
2. Уринира в гащите/памперсите  
3. Изхожда се в гащите/памперсите  
4. Разстройство
5. Запек  
6. Проблеми със съня    
7. Яде твърде много/твърде малко
8. Яде много ограничен брой храни    
9. Хиперактивност
10. Апатия    
11. Удря се или се самонаранява
12. Удря или наранява другите  
13. Чупи и разхвърля наоколо    
14. Чувствителност към звуци
15. Тревожност/страх    
16. Потиснатост/плач
17. Припадъци
18. Обсесивна реч    
19. Неизменен порядък на действията  
20. Крясъци и писъци
21. Потребност от еднообразие    
22. Честа раздразнителност
23. Нечувствителност към болка    
24. Концентриране върху определени предмети/теми
25. Повтарящи се движения   (автостимулации, поклащане и др.)

Ще обясня по-късно какво е обсесивна реч.

# 678
  • Мнения: 1 738
Мами,
предполагам, че някои от вас, които търсят допълнителни възможности за уточняване/проверка на диагноза от спектъра, ще поискат да се възползват от възможността да попълнят една форма, която се изпраща на същия Изследователски център, който прави теста АТЕС. Ето линк. Ако нещо от текста на англ.език не ви е ясно, ще се радвам да ви помогна http://www.autism.com/pdf/providers/diagnostic_cl_e2.pdf  Simple Smile

# 679
  • Мнения: 1 738
Констанца, този тезт поне за мен  е полезен за да се види напредъка от терапиите. Правя го на 2-3 седмици.
При дете в норма точките са под 10.

Мисля, че не е възможно засега дете от спектъра да слезе под 10 точки. Аз попълних на хартиен носител два теста - първия за 4-годишната възраст на нашето дете, а вторият за 10,5. Марк още не е и може и да имаме различия. Не се фиксирам в резултатите. Считам ги за ориентировъчни, но са повече от добри. Според моята оценка общият брой точки на детето на 4 години е 106, а към днешна дата 18.  #Crazy

# 680
  • Мнения: 616
Мами, какво мислите за ензимите за деца? Добра идея ли са?

Поръчала съм това

BUDDY BEAR Digest, Храносмилателни ензими за деца, 155 мг

както и пробиотик

БИФОВАЛ Бебе, пробиотичен комплекс - за бебета, деца и възрастни

Ние имаме проблеми със смилането на храната

# 681
  • София, Борово
  • Мнения: 1 773
Констанца, този тезт поне за мен  е полезен за да се види напредъка от терапиите. Правя го на 2-3 седмици.
При дете в норма точките са под 10.

Мисля, че не е възможно засега дете от спектъра да слезе под 10 точки. Аз попълних на хартиен носител два теста - първия за 4-годишната възраст на нашето дете, а вторият за 10,5. Марк още не е и може и да имаме различия. Не се фиксирам в резултатите. Считам ги за ориентировъчни, но са повече от добри. Според моята оценка общият брой точки на детето на 4 години е 106, а към днешна дата 18.  #Crazy
Браво! Страхотни сте направо! Hug и благодарности за линка към теста - сега го попълвам. Вероятно ще имам някои въпроси..
По този АТЕС тест се сляд резултатите на децата, които са на ммс. И на база на този тест се счита, че са  извън спектъра.  От там знам, че под 10 точки са за деца в норма.
ednakaka, на мен идеята да давам на Дари ензими ми допада много. В момента избирам:)
Дари също не смила някои храни. От няколко месеца постоянно и се ровя в памперса и следя кое не е смляно.
svinia007, много полезно за вит Б12. Аз съм взела метил за Дари, но мисля да помоля педиатърката да го дозира. Знам, че се натрупва.

# 682
  • Мнения: 616
констанца много ми допада това твое мнение

Цитат
Майчета, пак ни друсна ток с високо напрежение! Няма нито една от нас, която да не е изживяла стотици подобни неща. Разбира се, че за хората, които са "от другата страна", е трудно да разберат болката ни, колкото и да са добронамерени. Но не трябва да затръшваме нито една врата, дори да се е открехнала на един лазерен лъч ширина. Така че, предлагам да тръгнем от частното към общото и нека Марги се учи, без да визира опита си с конкретното дете и родители. С времето все повече хора, вкл. и учители и доктори ще осъзнаят, че връщане назад няма. В щатите вече децата от спектъра са повече от 1 на 100 родени. Сигурно на всички ви е минавало през ума, че няма начин това да е свързано с някакъв фактор на външната среда, вещество, ваксина или каквото и да е друго. Променя се човешката генетика и може би някой - Бог ли, извънземна по-висша цивилизация ли, що ли са решили, че Хомо сапиенс се провали (алчност, злоба, бездушие, убийства, войни) и трябва да се промени. Това е еволюционна промяна - не с потоп или някакво друго бедствие.  Няма да минат и 20 години и децата, които ще се раждат, ще са 50:50, за да станат към края на века 70:20-30 в полза на децата от спектъра. Но това означава, че  иска или не иска обществото бариерата скоро ще падне. Тези, които имат "нормални" деца, с голяма вероятност ще имат внучета от спектъра. И това е за добро. Ако сега на нас ни етрудно да ги разбираме, а на тях - още по-трудно да разберат нашия свят, с времето ще стане обратното. Не знам на колко от вас е попадала книгата "Гъливер в страната на конете". Тя почти не е издавана , дори на английски език, защото е обидна за човешкия род. Там конете са благородниците, а хора живеят в кочини и се замерват с кал и други нечистотии. Аз я прочетох като дете и никога не я забравих. Дали и аутистичните деца не бележат създаването на нов човешки вид?!

# 683
  • София
  • Мнения: 2 351

17. „Съзвучен” с  обстановката, не на разстояние


Много интересно си го превела това??? Би ли го преосмислила превода, така, че да има смисъл.

Любознателна навремето го превеждаше от руски на български. Мисля, че имаше опция тогава да се чете сайта на няколко езика - включително руски - и тя така го преведе.

Обсесивната реч е нещо като обсебващо маниакално говорене само или основно по конкретна тема. Казват, че аспергерите имали такъв тип говорене. Не познавам лично аспергери. Или може би да??? Имам такава съседка - без диагноза но с често залепващо реле по дадена тема. Когато разговаряме с нея говори тя, аз не мога да участвам в разговора. Винаги на темата, която тя иска и ако взема думата ме прекъсва за да говори тя. Едно изречение, което аз бих казала с 5 думи - тя го развива в 10 мин. говорене. Хората, които ме познават и знаят моята логорея и моето неспирно говорене ще разберат какво значи аз точно да не мога да взема думата и да мълча и се опитвам да слушам поради невъзможност да участвам в разговора.

Този тест не е показател за диагноза и още по малко  за отменяне на диагноза. Тези, които смятат, че под 10 точки дете е извън спектъра се самозаблуждават или заблуждават някого другиго. Със сигурност дете аутист може да има и нула точки на този тест, зависи кой го попълва и колко е коректен при попълването. Ако го попълва например родител на въпроса има ли очен контакт би могъл да каже да, защото в 10 процента от общуването с детето има очен контакт. Ако го попълва обаче психолог би попълнил недостатъчен очен контакт.

Ще разберете за какво говоря след време  Hug. Мисълта ми е да не се предоверявате на този тест, като нещо кой знае какво, защото никъде не го приемат насериозно психо.........лози, атри и т.н.

Последна редакция: чт, 07 фев 2013, 22:19 от Катина

# 684
  • Мнения: 1 919
Цитат
17. „Съзвучен” с  обстановката, не на разстояние
 
-Адекватно приема обстановката-не се дистанцира  Blush  Аз така съм го превела в моя превод.

# 685
  • Мнения: 549
Атес теста се използва за да се оцени действието на някаква терапия , а не за оценка на детето. Прави се преди началото на терапия , после на определени периоди , ако е възможно от едни и същи хора за да се забележи има ли промяна и в каква посока. Така се оценява резултата от терапията , а не доколко детето е в спектъра. Както например  се препоръчва при някакво лечение ,  текущите изследванията да се правят в една и съща лаборатория.

# 686
  • Мнения: 1 738

17. „Съзвучен” с  обстановката, не на разстояние


Много интересно си го превела това??? Би ли го преосмислила превода, така, че да има смисъл.

Любознателна навремето го превеждаше от руски на български. Мисля, че имаше опция тогава да се чете сайта на няколко езика - включително руски - и тя така го преведе.


Оригиналният текст е "Тuned in", сложено в кавички, което означва "съзвучен" - хубава българска дума. В интерес на истината се замислих, реших, че е много точна и също я сложих в кавички. Второто е "Not spacey", което може да се преведе и "дистанциран", но по-точно би било "отдръпнат" "отдалечен". Мисля, че Любознателна го бе превела "затворен в себе си".

Според мен, за тези, които попълват въпросника, най-важното е въпросът да е разбираем. Но за преводача, когато слага името си под един текст, е важно и запазване на онази точност на оригиналния текст, която не прави текста неразбираем.

В случая, аз не слагам името си, а "ника" си, а този превод не е на официален документ, но въпреки това за четящите е ясно  кой е този документ. Изглежда усукано, но  според моите разбирания, това е "must" за добрия преводач,  въпреки че в случая аз не съм преводачът, а нещо като самоназначил се редактор.  Sad

Превод , направен така, че да е максимално ясен за читателя, но отдалечаващ се от оригинала, се нарича авторизиран. За него трябва разрешение от автора. Същата яснота може да се постигне със слагане "под линия" на обяснения.  

И ето, аз обяснявам. Ако има още неясноти, можем да ги коментираме, за да бъде всичко разбираемо за всички. Надявам се, разбирате, че съм нанесла минимални корекции не за да омаловажа превода на Любознателна.  Peace

Последна редакция: пт, 08 фев 2013, 09:04 от констанца

# 687
  • Мнения: 1 738
Мами,
вероятно сте разбрали, че не придавам огромно значение на този тест. Попълних го така, както бих попълнила някой психологичен тест в някое списание/вестник, въпреки че зад теста стои голямото име на Римланд, когото дълбоко уважавам. За мен той е както писах "ориентировъчен" и ми беше любопитно да установя приблизително на каква "дълбочина" е било нашето дете и на каква е сега.

Залагам много повече на класификацията на ниво на тежест в проекта за DSM V и съм на ясно, че нашето дете е на границата между ІІ и І ниво. Надеждата ни е да слезем стабилно до І ниво.  Писала съм най-малко 10 пъти, че един аутистичен човек си остава завинаги аутистичен и разпознаваем от околните поне като силно ексцентричен и не си въобразявам, че при нас може да е иначе.

А този линк http://www.autism.com/pdf/providers/diagnostic_cl_e2.pdf  е за съвсем друг въпросник, който наистина има за цел уточняване/проверка на диагнозата. Пуснах го, защото някои майки се съмняват в поставената на децата им диагноза и търсят начини да получат още мнения. И наистина съм готова да подпомогна за разбирането на този доста голям въпросник. Попаднах на него случайно, когато се опитвах да сваля АТЕС и нямам намерение да го ползвам самата аз  Simple Smile Simple Smile

# 688
  • Мнения: 1 738
това ме затрудни - какво точно е обсесивна реч? Embarassed

Линкът, който пуснах за „обсесивна реч” представлява кратък въпросник за установяване, дали я има или не при даден човек и се използва основно при съмнение за обсесивно-натрапчиво разстройство. В преамбюла е написано да се използва само при хора, които могат да използват цели изречения и да не се използва при ехолалия.
Въпросите са 6. Има ли:
(1)    Дословно повтаряне на едно изречение, с една и съща интонация  в продължение на дълго време (седмици, месеци)? Като развалена грамофонна плоча. Може да представлява част от разговор или описание на нещо, което другият човек не вижда в момента или един и същ въпрос, задаван безразборно (напр. „Женен ли си?”, без да се интересува от отговора.

(2)   Повтаряне на едно и също изречение докато се получи очаквания отговор, имащ едни и същи думи.
 
(3)   Прекомерно говорене за едни и същи хора, предмети или събития.

(4)   Необикновен интерес към нечие здраве или тегло (без връзка с това, дали човекът е дебел, болен и т.н.)

(5)   Прекомерни коментари за време, календари, графици.

(6)   Изказвания, изразяващи ирационални страхове

Мисля, че при децата от спектъра се срещат (2), (3) и (5). И ако ги има при вашето дете, отговорът на въпроса е съответно „да”.

# 689
  • София
  • Мнения: 3 249
Ясно, при него го има - "Ади колата", когато иска да излезе на разходка и се повтаря, докато не излезем.

Общи условия

Активация на акаунт