Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 21

  • 56 311
  • 745
  •   1
Отговори
# 270
  • Мнения: 6 102
Здравейте!

Моля за отговор и за съвет. Психоложката която пое детето изрази съмнение, че е хиперактивно, спомена аспергер и отклонение в аутистичния спектър и някак останах с впечатление, че говори за различна степен на особеност при детето /най-общо казано колко точно е особено/. Като чета вашите мнения стигнах до извода, че всъщност трите термина означават не степен, а вид особеност и като попрочетох в интернет стигнах до извода, че синът ми има по нещо и от трите и хем може да се отнесе, хем не може да се отнесе към никоя от тях. Това има значение дотолкова, доколкото аз да се ориентирам какво да чета, за да разбера как е най-правилно да се държа с него за да се разбираме по-добре, защото реагирайки на неприемливите неща които прави с караници ефекта е не просто нула, а минус нула с ясното съзнание, че в математиката няма такова нещо, но при него има. Купих книгата, която Селма ми препоръча и почнах да я чета, но дори в моментите в които се сещам за съветите в нея и се опитвам да ги следвам малкото човече пред мен си реагира по свой начин и съм до там. _re_ge се е справила с дъвченето на дрехите - якички, бие на деколтетата, ципчета, горни копчета и нокти, аз не мога. понякога дрехите са мокри до нивото на гърдите. Преди в устата все бяха наврени върховете на пръстите, напоследък са до основи и се смее, сякаш го прави нарочно да ме дразни. От известно време започна да си върти безпричинно и бързо главата вляво, вдясно в кръг  когато питам защо го прави, дори не ме удостоява с поглед, камо ли да ми отговори. Уж е умно дете, а прави все едни и същи дразнещи неща сякаш нарочно да ме дразни, въпреки че знае че това не го одобрявам и ще му се скарам. Случвало се е да се разплача от безсилие и отчаяние, че нямам контрол, а е само на 5г. и половина. Миналата година старателно учеше стихчетата в градината, а тази година е много безотговорен. Бързо се отказва и не го интересува дали ще се представи добре когато госпожата пита за стихчето. Сигурна съм, че всяко дете си е специално по свой начин, но ако имате успешни практики в общуването с дете което не се респектира от нищо моля споделете ги. Не съм казала на таткото, че ходим при психолог, защото за него нещата са ясни. Детето е невъзпитано и изтървано и за това съм виновна аз и майка ми, която го гледа когато не е на градина, а аз съм на работа. Близките на мъжа ми и той самия ме упрекват, че когато неудържим не го шамаросвам, така че очоквам остра реакция, ако разбере че го водя на психолог. А детето не е изоставено. Старая се във всеки момент според ситуацията да обаснявам как трябва да се постъпва и кое е лошо. Не съм го оставил сам да се гледа и расте. Пеем заедно, танцуваме си заедно, обръщам му внимание винаги когато ми е възможно.

# 271
  • Мнения: 7 418
Цитат
Уж е умно дете, а прави все едни и същи дразнещи неща сякаш нарочно да ме дразни, въпреки че знае че това не го одобрявам и ще му се скарам....
    Може да го прави И заради предсказуемостта на реакцията ти .
    Знае ,че като направи еди какво си ,от твоята страна ще последва еди какво си .
    Така се сдобива с чувството ,че контролира нещата .
    Колкото по-бурно реагираш , толкова повече го стимулираш да го повтаря отново и отново ,за да получава същото "шоу" .

     По този повод ти препоръчвам още една книга . "Децата аутисти" на Джонатан Леви .
     
     По повод предната книга ..... Не се отказвай ! Прочети повече от нея , бъди по-упорита относно промените в твоето държание спрямо детето . Не очаквай мигновени резултати . Но ще видиш ,че ще ги имаш по-късно .

   
Цитат
...очоквам остра реакция, ако разбере че го водя на психолог. А детето не е изоставено.
     Разбира се ,не е изоставено! Щом не затваряш очи на това,че нещо не е както трябва . Щом си потърсила специалист .
     Роднините да си гледат работата !(извинявай за острия тон  Hug ) Ти си майката на детето . Ти преценяваш и взимаш решения .  Peace
     
     При кого го водиш ,ако не е тайна?  (може и на лични) .
     Какво те съветва психологът конкретно по повод твоето дете ?
     
   

# 272
  • София
  • Мнения: 3 249
А коя книга имате в предвид - Детето и ние ли ?

# 273
  • Мнения: 1 738
    Може да го прави И заради предсказуемостта на реакцията ти .
    Знае ,че като направи еди какво си ,от твоята страна ще последва еди какво си .
    Така се сдобива с чувството ,че контролира нещата .
    Колкото по-бурно реагираш , толкова повече го стимулираш да го повтаря отново и отново ,за да получава същото "шоу" .
     

Абсолютно права си! Можеш да предотвратиш дразненето само, ако успееш да се направиш, че не го забелязваш или че не ти действа. Знам го, но не всякога успявам. Марк го прави по-успешно и ми казва, че понякога си го прося, защото виквам (естествено с писклив глас), хуквам да гоня дразнителя и веселбата е страхотна (смях със сълзи). Макар и рядко и аз се разплаквам понякога от безсилие. Слава Богу, че с нарастване на арсенала за общуване, желанието за доставяне на удоволствие чрез контролиране на взаимоотношенията намалява.  Hug

А вчера в едно предаване по BTV, мисля "Големите загадки", посветено на енергийния вампиризъм, което хванах към средата, чух, че понякога, съзнателно или не, дразнещите използват това, за да смучат енергия. Какво мислиш, имам нещо предвид. newsm78 newsm78

# 274
  • Мнения: 7 418
А коя книга имате в предвид - Детето и ние ли ?
   Томас Гордън  "Трениране на успешни родители "

# 275
  • София
  • Мнения: 3 249
А да, спомних си. То вече от толкова книги се омотах тотално.
Гледах го предаването , за което споменаваш Констанца. аз принципно в разни езотерики не вярвам, но доста неща ме замислиха...и може би понеже съм един никакъв етап от живота ми (не само свързан с детето) , ме замислиха доста newsm78

# 276
  • Мнения: 7 418
   Споменатото предаване може ли да се гледа онлайн ?

   Констанца , все забравям да кажа .Онзи линк ,дето препоръча да гледам няколко пъти , се оказа,че съм го гледала преди ... Наистина е ценен .  Peace

# 277
  • София
  • Мнения: 3 249
Само във Войо Close

# 278
  • Мнения: 1 738
   Споменатото предаване може ли да се гледа онлайн ?

   Констанца , все забравям да кажа .Онзи линк ,дето препоръча да гледам няколко пъти , се оказа,че съм го гледала преди ... Наистина е ценен .  Peace

Не знам за кой от двата линка става въпрос - за този, ще бъдат ли децата ни различни видове или за ранната диагноза. Първият ме грабна http://www.ted.com/talks/juan_enriquez_will_our_kids_be_a_different_species.html
Вторият е за нещо по-известно и ако не общоприето, то поне приемано от доста родители като отнасящо се за много деца от спектъра.

# 279
  • Мнения: 616
Яденето на яки при нас изчезна след 1 месец качествени детски витамини с цинк. Изрично споменавам цинка. Иначе и нашите дрехи бяха вечно мокри - яка и ръкави, сега като се замисля от известно време това изчезна.

Днес си ходехме по улицата и наш човек гледаше минувачите в очите. Даже на някои се усмихна. И забеляза слънцето и мен ме поглеждаше в очите за да ми види реакцията на това или онова.

Едно малко предупреждение за хората правещи диета без казеин и глутен. Количество мляко колкото го има в едно пробиотично прахче може да докара на детето малък регрес с тичане и скачане. А в бълграрските има мляко дори и да не пише. Два дни се чудих от къде е млякото (симптомите са на мляко) спрях бг пробиотика и изчезнаха.

# 280
  • Мнения: 7 418
констанца, за ранната диагноза  Peace

# 281
  • Мнения: 13 807
Моля за отговор и за съвет. Психоложката която пое детето изрази съмнение, че е хиперактивно, спомена аспергер и отклонение в аутистичния спектър и някак останах с впечатление, че говори за различна степен на особеност при детето /най-общо казано колко точно е особено/. Като чета вашите мнения стигнах до извода, че всъщност трите термина означават не степен, а вид особеност и като попрочетох в интернет стигнах до извода, че синът ми има по нещо и от трите и хем може да се отнесе, хем не може да се отнесе към никоя от тях. Това има значение дотолкова, доколкото аз да се ориентирам какво да чета, за да разбера как е най-правилно да се държа с него за да се разбираме по-добре, защото реагирайки на неприемливите неща които прави с караници ефекта е не просто нула, а минус нула с ясното съзнание, че в математиката няма такова нещо, но при него има.

Привет
отново съм крайна но работата на психоложката Не Е да поставя диагнози на детето. колкото и да е добронамерена. това не й влиза в квалификацията. тя терапевтира. диагноза поставя психиатър.
Тук тръгвайки към психиатъра- той определя моментното състояние на детето за мен- нищо конкретно, всичко пречупено през момента и субекта. Няма как да бъде 100% конкретен защото това е психика. Не е като да каже детето е далтонист и то е за цял живот . Даже и да ти каже че има трите неща едновремнно не виждам защо трябва да се концентрираш върху моментаната диагноза.

Въртенето на главата. тук съм лаик говоря по наблюдение , разговори с педагози, с родители, четене . моят хубостник това не го прави, но го правят често децата които виждам при различните специалисти . Разбрах че могат да го правят по различни причини. Да намери причината- ето това да направи психоложката вместо да поставя диагнози  

Важното е да се разбере дали НАИСТИНА го прави да те дразни. Защото е възможно и да не е така. допускам че може да го прави по някаква причина  ( самостимулация, дистанциране, игнориране, ЕЕг- то ви как е? виждала съм деца с огнища на активност които го правят  ) НО  ти да си мислиш че е дразни. Ако това се изясни нещата стават по лесни. Ако не е за да те дразни пътечката е една. Ако е за да те дразни значи подходът е различен, колкото повече го забелязваш толкова повече му показваш че той успява в начинанието си.  

В какво казва въпросната психитърка? Аз лично не бих заложила на нейното предположение за Аспергер. ако беше Аспергер , Аспергерите на тази възраст говорят за слънчевата система и мъглявините.Ако Хиперкативен - не виждам какво усложнява нещата това- сега хиперактивни под път и над път. Начинът за рабоптата с тях е труден но възможен.


П.С момичета извинете че пиша като арабин и граматически и правописно, обаче пръстите ми са доста бавни на фона на течащата мисъл.

Последна редакция: пн, 01 апр 2013, 15:19 от _re_ge

# 282
  • Мнения: 1 738
Селма,
 виж и линка за какви ще бъдат децата ни, ако не си го гледала или не си имала време да го гледаш на спокойствие и да го осмислиш.  Hug

# 283
  • Мнения: 1 738
Като чета вашите мнения стигнах до извода, че всъщност трите термина означават не степен, а вид особеност и като попрочетох в интернет стигнах до извода, че синът ми има по нещо и от трите и хем може да се отнесе, хем не може да се отнесе към никоя от тях. Това има значение дотолкова, доколкото аз да се ориентирам какво да чета, за да разбера как е най-правилно да се държа с него

Пускам първата част на превод от материал от сайт на родители на деца с Аспергер, но всички състояния от спектъра имат сходни поведенчески прояви и тълкуванието и препоръките за справяне са също сходни. Утре може би ще пусна и препоръките.

http://www.myaspergerschild.com/2012/04/coping-with-difficult-child-behavior.html

Справяне с проблемното поведение на децата: съвети към родителите на деца с Аспергер (Coping With Difficult Child-Behavior: Tips for Parents of Aspergers Children)

"Често ми е много трудно да разбера поведението на моето дете, което е с Аспергер. И тъй като наистина не разбирам много прояви на поведението му, ми е трудно да мисля за интервенции, с които мога да го променя. Защо той показва свръхреакции към някои неща (напр. изпада в тантрум, когато го помоля да остави Легото си – дори, когато го помоля любезно) и какво мога да направя, за да му помогна."

Има много причини за проблемното поведение децата с Аспергер и високо функциониращ аутизъм. Светът може да е объркващо, плашещо и изолиращо вашия малчуган място и често основните причини за проблемното му поведение са неговите фундаментални трудности в общуването и социалното взаимодействие.  Има и някои други възможни причини.

Важно е да знаете, че поведението на вашия малчуган не се дължи на лошите ви грижи като родител и че вие нямате вина за това поведение. Може да изглежда, че лошото му поведение е насочено само към вас, особено, когато то се проявява у дома, а не в училище.  Вие не сте единствените родители, които са в такова положение, въпреки че може да се чувствате така

Причини за поведението:

1. Подигравки— за съжаление, децата с Аспергер и високо функциониращ аутизъм (HFA) са с по-висок риск от подигравки от страна на децата около тях. Ако забележите внезапна промяна в поведението на вашия малчуган, проверете, дали не е бил обект на подигравки или дразнене в училище. На него може да му е трудно да ви разкаже, че са го подигравали (някои деца с Аспергер  или HFA дори не разпознават подигравките). Така че, ще ви се наложи да влезете в ролята на детектив. 

2. Промяна— на децата с Аспергер и HFA може да им е трудно да да се справят с промените – както временните като например промяна на училищната програма или по-трайна като преместване в друг дом. Ще установите, че поведението на вашия малчуган се връща към обикновеното, когато свикне с новата среда или приеме новата програма.

3. Общуване—децата с Аспергер и HFA може да изпитват многобройни затруднения в общуването: (a) в разбиране на казаното (т.е. рецептивен език), (б) в разбиране на невербалните знаци на общуване (напр. израз на лицето, жестове) и (в) говорното общуване с другите (т.е. експресивен език). Поради тези затруднения, на децата с Аспергер може да е трудно да изразят своите нужди или да разберат, какво им казват или се иска от тях да направят. Това може да причини значително чувство на безсилие и тревога, което, ако не може да бъде изразено по друг начин, може да доведе до  предизвикателно поведение.

4. Медицински причини— ако поведението на вашия малчуган се влоши внезапно, проверете дали няма някаква медицинска причина за това.  На децата може да е трудно да опишат на родителите си, как се чувстват или къде ги боли, дори когато говорът им е добър. Някои деца имат припадъци, които могат да причинят раздразнение и обърканост или стомашночревни проблеми, които  да са свързани с болка. Родителите могат да използват „карта за болка”, за да помогнат на малчугана да посочи, къде чувства неразположение. Алтернативно, някои майки и бащи използват символи, за да помогнат на децата си да посочат, къде е болката. 

5. Сензорно интеграционен дефицит (СИД)— много деца с Аспергер и HFA имат трудности в обработката на сетивната информация. Децата могат например да не понасят вкуса или консистенцията на някоя храна или да намират докосването от някого болезнено, дори и да е леко. Някои миризми, светлини или звуци могат да бъдат разстройващи за тях. На някои деца може да е трудно да блокират фоновия шум и зрителна информация, която възприемат като прекомерна. При тях звуците, светлините и други гледки се обработват на едно ниво на интензивност и това води до сензорно претоварване. В стресова ситуация вашият малчуган може да започне да извършва стереотипни движения (напр. да пляска с ръце, да се върти в кръг), с което се опитва да блокира външната сетивна информация.  Децата с Аспергер и HFA могат да бъдат много чувствителни към едва доловими промени в обстановката. Ако при детето ви настъпи внезапна промяна в поведението, мислете, дали нещо не се е променило наскоро в обстановката. 

6. Социални ситуации— затрудненията в общуването могат да влияят върху това, как децата с Аспергер се справят със социални ситуации. Те могат да намират социалните ситуации за много стресиращи или прекалено изискващи, защото те трябва да положат големи усилия за осъществяване на общуването с други хора. Не всички деца с Аспергер и HFA разбират, че останалите хора могат да имат виждания, различни от техните. Това също може да затрудни социалните контакти. Децата с Аспергер и HFA може да не разбират „социалните правила” (т.е. неписаните правила, които управляват социалните ситуации), като например колко близо да стоят да другите или как да вземат думата в един разговор.  Това важи с особена сила, когато децата попаднат в нова, непозната им ситуация. Поради това социалните ситуации могат да се окажат за тях непредвидими и плашещи. Някои деца могат да започнат да правят нещо свое, с което да се опитат да избегнат социалния контакт.   

7. Свръхструктурирано време— Децата с Аспергер и HFA могат да имат затруднения с последователността на нещата (т.е. да подредят в ума си в логичен порядък, какво ще стане в даден ден).  Много деца разполагат с графици, за да могат да виждат какво предстои да се случи и да го планират. Но може да им е трудно да се справят неструктурираните периоди от  време (напр. училищните междучасия), когато може да има силен шум и хаос, тъй като им е трудно да предскажат какво ще се случи и как се очаква от тях да се държат. Можете да очаквате прояви на проблемно поведение през периодите между отделните часове или дейности. Абстрактни понятия като понятието „време” не са лесни за разбиране и за децата с Аспергер и HFA  може да е трудно да чакат.  Може да помогне, ако успеете достатъчно ясно да обясните на детето, защо и колко дълго ще трябва да чака (напр. „Трябва да почакаме пет минути, докато стане 10,30. Трябва да почакаме, защото докторът може да ни приеме в 10,30”). 

Вашето дете се държи по начина, по който го прави, по определена причина
 
С други думи, то се опитва да постигне нещо (или да избегне нещо).

Когато разсъждавате върху определен аспект от от поведението на вашия малчуган, трябва да си зададете два въпроса:
•   За какво служи това поведение (каква е функцията му)?
•   Какво се опитва да ми каже с това си поведение моят малчуган?


Мислете за поведението на детето си като за айсберг. Поведението, което наблюдавате е върхът на айсберга, но под повърхността стават много повече неща. Децата с Аспергер и HFA не винаги могат да изразят чувствата си със съответен израз на лицето, жестове или говора си. Вместо това те могат да го изразяват с поведението си. Детето ви може да се опитва да ви каже, че е изморено, стресирано, ядосано от нещо, случило се по-рано или че се нуждае да остане за малко само.

Воденето на дневник на поведението му може да ви помогне да откриете, какво отключва дадено поведение. Това ще ви позволи да осъществите мониторинг на поведението му и да откриете възможните причини за съответното поведение (напр. дали това се случва винаги в края на деня, когато вашият малчуган е  изморен след училище). Един начин да направите това, е да ползвате карта АВС, на която отбелязвате Antecedent, предходното (т.е. какво се е случило преди това, кой е бил там, където е било детето ви),   Behavior, самото поведение и Consequence, последиците (т.е. какво се е случило след това поведение).  Идентифицирането  на потенциалните отключващи поведението фактори може да улесни намирането на начини за предотвратяването му в бъдеще. Вроятността за успех на интервенциите е по-голяма, ако те са насочени или към причината или към функцията на поведението.

Когато се опитвате да се справите с проблемното поведение на детето си, не се  фокусирайте едновременно върху повече от две прояви. Едновременното използване на твърде много стратегии може да доведе до това, че никоя от тях да не сработи. Можете да напишете всички обезпокоителни прояви и след това да изберете приоритетните (да започнете с тези, които ви се струват най-важни).  Не се тревожете, ако нещата се влошат преди да се подобрят. Вашият малчуган може отначало да се съпротивлява на промените. Това е нормална реакция, когато децата искат нещата да си останат непроменени и да виждат, че те не се променят. Важно е да продължите да прилагате и да сте последователни в прилагането на избраните от вас стратегии. 

Продължава с „Начини за справяне”

# 284
  • Мнения: 13 807
Селма,
 виж и линка за какви ще бъдат децата ни, ако не си го гледала или не си имала време да го гледаш на спокойствие и да го осмислиш.  Hug

Изгледах го и аз да не остана по-назад.
Първо изпаднах в объркване-  Ще бъда ли децата ни различни ! - аз очаквах нещо по темата - атисъм аутист аутистично спектър - защото това предполагах под децата ни..... обаче тази терминология   се среща направо в няколко минути и засяга високофункциониращите.

филмчето е глобално философско, но поднесено оптимистично. Защото ако се замислиш как бъркаме в нашите гени нищо оптимистично не виждам ( пък може и да съм просто песимист  newsm78 ) . Хомо сапиенс е в състояние да опорочи идеята на всяко революционно откритие.

Общи условия

Активация на акаунт