На 2 години почти и още не говорим?

  • 10 127
  • 54
  •   1
Отговори
  • Мнения: 10
Вече сме на почти 1,9м но още не говори, само звуци, момченце е, нормално ли е?Кога проговориха вашите?

# 1
  • Мнения: 46 553
Дъщеря ми проговори на 2 г. и 2 седмици. Започна изведнъж, с речник от около 30-40 думи.

# 2
  • Мнения: 12 303
Дъщеря ми проговори фразеологично на 3г и 9м, до тогава казваше само десетина осакатени думички.
Синът ми проговори фразеологично на 12м точно, а на 18м вече се обясняваше с изречения от по 4-5 думи. Винаги е говорил разбираемо дори за непознати хора.
Какво значи, че не говори? Използва ли някакви думи като мама, баба, дай, вода е прочие? До колко разбира като му се говори? Използва ли се втори език около него или да гледа бейби ТВ и клипчета на английски?

# 3
  • Мнения: 3 750
Нашата девойка е на същата възраст и говори много.Прави изречения.Започна да казва думи като баба,дядо,мама,тати и др съвсем осъзнато на около 9м.
Детски гледа много рядко.Много й говорим и й четем постоянно.

# 4
  • Мнения: 6 688
Дай повече подробности. Доносен ли е? Бил ли е кувиоз? Кога проходи, общата моторика как е?  Храненето, дъвчене, парчета яде ли, опитва ли сам? Иска ли сам да се облича, обува? Казва ли поне мама, тата, баба, дай? Разбира ли като му се говори? Изпълнява ли инструкции - донеси ми патето примерно? Посочва ли по картинка или на живо познати обекти? Прави ли звукоподражания - коте мяу мяу, куче бау бау и тн.? Имитира ли ваши действия и звуци? Играе ли по предназначение с играчките? С други деца как общува? Как е фината моторика, реди ли пъзели, с конструктор играе ли, кули прави ли, вгнездяване, съотнасяне на еднакви по цвят, форма? Книжки разглежда ли и да посочва и да иска да му назовете обекта? Гледа ли много ТВ? В двуезична среда ли е?

Моят син проговори около годинката с няколко думички. На 1,6 г имаше вече към 20-30. Сега е на две и казва около 50+ фрази и предлози и всеки ден има нова дума. И той изостава малко, с около 3мес в развитието на речта въпреки, че съм логопед и се занимавам ежедневно с него. Така че си е и до дете. Момченцата по-късно проговарят, общо казано.

Последна редакция: пн, 05 юли 2021, 00:12 от maiathebee

# 5
  • София
  • Мнения: 983
Около 3г възраст (момче), преди това казваше обичайните “мама, тати, баба, деди и т.н”, но бръщолевеше на някакъв негов си език; ежедневно от бебе съм му говорила за всяко нещо, което правя (слагам ръчичка в ръкава, сега обувам панталона на крачето), после за предметите, формите им, цветовете; безпроблемно изпълняваше и разбираше всичко, но пусто “хората казаха; не е нормално; моето дете какво знае/прави, ме накараха да се замисля за специалист…, е добре, че не го стресирах детето - в един момент започна да говори с цели, дълги и много сложни за възрастта си изречения, казаха, че децата, които не говорят от рано трупат речников запас и в един момент започват и да го използват (говоря за деца без проблеми в развитието).
Дъщеря ми проговори доста ясно и добре на около 2 г., та и до днес се чудя на себе си , защо се вталясвах толкова с това “кога ще започне да говори детето”😉, защото те наистина никога не спират да говорят , дори и когато спят, защото бълнуват🤓

Последна редакция: пн, 05 юли 2021, 00:19 от mishoto

# 6
  • Мнения: 10
Дъщеря ми проговори фразеологично на 3г и 9м, до тогава казваше само десетина осакатени думички.
Синът ми проговори фразеологично на 12м точно, а на 18м вече се обясняваше с изречения от по 4-5 думи. Винаги е говорил разбираемо дори за непознати хора.
Какво значи, че не говори? Използва ли някакви думи като мама, баба, дай, вода е прочие? До колко разбира като му се говори? Използва ли се втори език около него или да гледа бейби ТВ и клипчета на английски?

Mama- може би да най често, и да. Друго не . Разбира, всичко разбира, учим по книжки, посочваме, като му кажа остави лъжицата на масата например, взема лъжицата и  оставя,
Да, гледаме бейби тв по 2 часа на ден всеки ден

# 7
  • Мнения: 3 325
Сина ми проговори след 3-тата година, преди това разни мама, тата, дай и т.н. Към 3 години и половина започна да прави вече и изречения, разбира се само аз си го разбирам ама Simple Smile Търпелива съм, защото сме двуезично семейство. Интересното е че знае много добре на кой да говори на български и на кой да говори на английски.

# 8
  • София
  • Мнения: 983
2 часа на ден, всеки ден бейби ТВ на 1.9 г възраст?! Успех! Проговарянето ще ти е най-малкият проблем след още малко време, но човек се учи от грешките си, все пак (това е макс време за “екран” за доста по-големи деца, има доста инфо в нет-а за пристрястяването и как влияе то на децата в ранна възраст).

# 9
  • Варна
  • Мнения: 36 708
Намалете драстично тв, лято е, прекарвайте повече време навън сред други деца. Те най-добре се учат едно от друго. На ясла не ходи ли?

Не я заклеймявайте толкова тая тв все пак. До дете си е. И моята гледаше не малко обаче като почна да говори и не спря. Сега е на 9 години и понякога й се моля да млъкне за момент, че ме боли главата.

# 10
  • Мнения: 8 287
Примери много. На съседка детето живееше пред телевизора. Жената го гледа сама и така намираше отмяна. Проговори под година и половина. Моето не беше виждало телевизор проговори около две.
Но че телевизията е вредна за детският мозък е ясно на всички.
Хубаво е авторката да направи консултация с логопед. Те доста други неща ще предценят и ако има забавяне в развитието ще и дадат насоки.

# 11
  • Мнения: 468
Бих ви посъветвала,да направите консултация с логопед,моят син е на 3г 8м и също има проблем с речта,говори много,но го разбирам само аз,след направена консултация посещава логопед,оказа се,че ще има нужда и от психолог,проблемът е и на емоционално ниво,тоест не че не може,а си слага задръжки,сега с психолога ще търсим причината.Иначе е умен,всичко разбира има аналитичен ум,но говори неразбираемо.Отидете на специалист,нещата стават бавно,процесът по обучение е дълъг,другото,хубаво е да ходи на градина,забавачка,ако не цял ден,поне за няколко часа.

# 12
  • София
  • Мнения: 7 997
Консултирайте се с логопед. За говора имат значение много други фактори, вкл. фина моторика, двуезична среда, хранене, физическо развитие - самостоятелно сядане, лазене, прохождане. На консултацията ще зададат насочващи въпроси, за да се види има ли проблем.

# 13
  • София
  • Мнения: 13 391
И четиримата проговориха на около 2,5 г.

# 14
  • Мнения: 4 660
И двете проговориха ясно около 1 г и 6 м.
Първите им осъзнати думи бяха на 6 м на едната мама, с на другата 8 м пате.

# 15
  • Мнения: 1 590
https://imontessori.bg/televiziyata-priyatel-ili-vrag/

Наистина е до дете и наистина спрете или поне намалете гледането на телевизия.
Аз бих завела детето и на логопед.

# 16
  • Мнения: X
Моите деца гледат телевизия по повече от 1 час на ден. Малкото от годинката започна покрай кака си. И винаги ми е много забавно, когато чуя някой да казва, че трябва да се гледа тв еди колко си време на ден. Grinning Но като останеш с две малки деца да ги гледаш сам, ми е интересно как ще можеш да свършиш нещо изобщо.

 Между другото, каката заради "опасната" телевизия проговори на английски, а е на 4. От малка гледа и на български и на английски и резултатът е, че вече е доста по-напред от връстниците си. Wink Има школи по английски за по-малки деца, които точно по този начин обучават децата - чрез филмчета. Защото по-малките деца учат език по различен начин. Най-добре го усвояват, когато гледат реални ситуации и чуват речта. Гледах в една такава школа по английски, един курс с филмчета струва към 800-900лв, а ние това го правим у дома безплатно. Joy

Като цяло, това гледане на децата по учебник и по книжки ми е странно. Всяко дете е отделен индивид, всяко семейство е различно. По-малко четете, повече се водете по детето.

А за проговарянето, около мен масово децата проговарят след 3 и са си съвсем наред, така че двегодишно, което не е проговорило, не ми се струва чудо невиждано. Вече след 3, ако детето не говори, бих търсила професионална помощ.

# 17
  • Мнения: 6 688
Съгласна съм, че децата са различни и всяко се развива със свои темпове, но замислете се защо "сега децата масово проговарят след 3г"... Дали няма общо постоянното засипване с информация от ТВ, таблети, телефони, на два различни езика при това. Ами има и това е основната причина за късното проговаряне при деца в норма. А това, чее масово са така, не го прави норма. Нормативно децата проговарят около годинката, а до 3г вече следва да имат прости изречения, предлози, местоимения и да са усвоили граматично езика /един език, майчиния/. Работя с деца и знам за какво става въпрос, голям проблем е късното проговаряне, защото води след себе си и други неща като обучителни трудности в предучилищна и училищна възраст. Това, че едно дете е проговорило на 3г и не е имало проблем след това, не означава, че масово са така. Да не говорим пък за какво учене на английски може да става въпрос във възраст 1-3г и то от филмчета... Чиста проба търговски трикове, учат се ехолалично да повтарят и това е, напълно безсмислено, че и вредно в повечето случаи.

# 18
  • Мнения: X
Но моята дъщеря говори на английски, не просто да повтаря думи. Можем да водим разговор на английски, аз я питам, тя отговаря. Може да превежда думи и изрази. Така че при нас детските филмчета на английски оказаха много положително влияние. Тя има доста афинитет към езиците, така че вероятно за вбъдеще ще я развиваме в тази насока.

Аз не казвам, че трябва да се гледа телевизия по цял ден, но и не виждам нищо лошо децата да се разнообразяват по този начин или когато са за по-дълго вкъщи и игрите им омръзват.

Иначе, удобно е да обвиняваме телевизията за късното проговаряне, но не е това основната причина. Познавам майки, ограничаващи до минимум телевизията, както и обсебени от проговарянето на децата си, т.е. занимават се много с тях, и пак децата им са сравнително късно проговорили. Явно, все пак, децата се развиват напълно индивидуално. Дъщеря ми, например, проговори изведнъж за 1-2 месеца, когато стана на 2. Преди това казваше не повече от 10-12 думички. И понеже ми е първо дете и имах доста повече време за нея, телевизия в този период много малко е гледала, както и доста се занимавах с нея - четене на книжки, назоваване на най-различни предмети и т.н. Въпреки това, и тя никак не беше в "нормите" за проговаряне.

# 19
  • София
  • Мнения: 62 595
Като го чуя това, че масово проговаряли на 3 и ми става лошо. Ако наистина проговарят масово на 3, значи нещата хич не са добре. На 3 трябва да говорят почти като големи деца - с цели изречения, с правилен синтаксис и граматика, да съгласуват правилно по род и число и изреченията да са сложни. Жалко, че много майки слушат глупости от сорта на масовото проговаряне на 3 и после се чудят откъде да я захващат.

# 20
  • София
  • Мнения: 13 391
Всъщност, нормално е до 2-2,5 г. да казват отделни думи и едва тогава да проговорят (да почнат да съставят смислени изречения), след което да дръпнат рязко и до 3-3,5 вече да говорят като възрастни. След 3 г. е добре да посещават логопед ако още са на етап на отделни думи.

# 21
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 299
Дъщеря ми проговори рано.Преди 2 години.С отделни думи.
Но майка ми разказва,че аз упорито съм мълчала до 2,5 години.
Разбирала съм всичко.Но не съм говорила.
Примерно питат ме къде е зайчето-показвам го,но мълча.
И после изведнъж съм започнала да говоря съвсем разбираемо и с кратки изречения,а не с отделни думи.

Аз мисля,че все още нямаш повод за притеснения,ако детето разбира всичко.То още не е навършило две години.
Има време да проговори.

# 22
  • Мнения: X
Поставянето на децата в норми и граници само стресира родителите. Както и с прохождането, така и с проговарянето, диапазонът е широк. И продължавам да не разбирам защо на еди каква си възраст, детето трябва да казва еди какво си. Децата да не са роботи? И това, че днешните деца изостават, май са поредните измишльотини. Напротив, днешните деца точно заради технологиите и пълния с информация свят, всъщност се развиват доста бързо.

На авторката мога да кажа, че понякога децата по-дълго време трупат пасивен речник без да казват кой знае колко думички. И съответно не отговарят на възрастовите норми за проговаряне. Но разбират всичко, показват кое какво е и изпълняват команди, което показва, че се развиват съвсем нормално. На дете под 2 години да тръгнеш да му търсиш проблем, защото не говори, е абсурдно за мен. Тези родителски амбиции е по-добре да се запазят за по-нататък, когато детето започне да учи и да се развива в определена посока. Wink

# 23
  • София
  • Мнения: 62 595
Децата не се развиват по-бързо, ако ще марсианците да слязат. Природата е вградила определени маркери за определени възрасти. Колкото и да са широки границите, един родител винаги усеща и има културни норми, в които се вижда добре кога детето върви по обичайната схема и кога не. Само някакви митове и легенди се разпространяват как децата имали информация и дрън.-дрън. Информацията трябва да се обработи, а на всеки етап децата имат различен потенциал, природно заложен, за да обработват информация.

Принципно е вярно това за трупането на речник, но не може да се разчита на него. Ей така, на око, няма как да се прецени, защото при всяко дете конкретно има някакви неща. Ако човек не е учил за тази работа, по-добре да се ограничи в преценки за собствените си деца, а не да прави диагностики и съвети за чуждите. Всеки си мисли, че като роди едно дете, и вече е Господ му е спуснал знанието за всички деца.

# 24
  • София
  • Мнения: 7 997
Поставянето на норми е вследствие наблюдението на много деца и служи за ориентир на родители и специалисти за развитието на индивида. Ако човек се успокоява с това, че съседското дете е проговорило на 4, а на учинайката - на 5, не означава, че няма забавяне в говора и не води след себе си други проблеми.

# 25
  • Мнения: 1 590
За около година и половина децата произнасят около 50 думи, разбират още около 100. Цифрата нараства до хиляда, когато детето е на три и до 6000 на около шест години. И това е без идиомите.
Човешкото учене е най-вече релационно. Интелигентността и ученето на чужд език не става от електронни схеми и медии, а лице в лице заради социалния контакт.
Като майка на билингуално дете ме досмешава много за това как децата учат чужд език от филмчета 🙂 И това не съм си го измисла аз, а има научни трудове по темата.
Та толкова по въпроса за нормите и границите. Има си ги и който ги пренебрегва си е личен избор.

Последна редакция: ср, 14 юли 2021, 13:15 от Threemafan

# 26
  • София
  • Мнения: 62 595
Интересно, как пък, не гледат "а на другата комшийка на 2 говореше с пълни изречения"? Хората търсят самоуспокоение, затова не искат да вземат пример за другото 2-годишно, защото това напряга.

# 27
  • Мнения: 3 325
Andariel, а запозната ли си с това кога двуезичните деца проговарят, кога спират да бъркат двата езика и т.н. Синът ми е на 3 (наближава 4) и говори с изречения на два езика, на български определено говори повече. Но понякога смесва езиците и не знам кога е нормално да спре да го прави.
Чета много в интернет и намирам много различни мнения.

# 28
  • София
  • Мнения: 62 595
В един момент ще раздели езиковите системи и ще превключва. В момента "речникът" е в една обща паница, но гребе с различни вилици и лъжици, образно казано. Морфология, синтаксис, фонология и т.н. се изграждат малко по-дълго при билингвите, защото трябва да изградят две едновременно. Но когато се влее в образователната система единият език ще надделее леко плюс процесът на ограмотяване в училище. Тогава ще ги раздели най-вероятно. Но няма точни правила, няма точни срокове. В момента, в който започне училището и трябва да се ограмоти, а все още бърка и смесва езиците е по-добре да се остави този основен език, за да не страда учебният процес. А при равни други условия синтаксисът и морфологията и висшият пилотаж като идиоми и т.н. окончателно се формират докъм 14-годишна възраст. Затова постоянно караме децата да учат български в училище като правила, защото книжовните норми са важни.
Много е дълго иначе за разказване, всеки учен си има свои хипотези, има различни течения в областта, затова недей много да вярваш на това, което четеш в интернет, за да не ти се забълбучка главата. Важен е доминантният език на страната, в която се осъществява учебният процес и официалният език като администрация и т.н., затова бъдете в готовност да намалите българския в полза на местния език, за да не стане проблем с училището.

# 29
  • Мнения: 3 325
Благодаря, наистина полезно мнение.

# 30
  • Мнения: X
Threemafan, и за други случаи за проговаряне на чужд език от филмчета съм чувала. Проучванията не ме вълнуват след като виждам, че моето дете проговори на английски. Grinning Получи се двуезична среда без да искаме. Така че и от ситуации от филмчетата, дъщеря ми успява да разбере значението на думите. Ние знаехме, че знае доста думи и изрази, но един ден по случайност разбрахме, че тя може да води и диалог и с баща й бяхме удивени. Така че смей се колкото искаш, фактите при нас са такива.

# 31
  • София
  • Мнения: 62 595
Това за филмчетата не е много за хвалба, защото означава, че детето проседява твърде дълго време пред телевизора/монитора без вниманието от страна на възрастните. Не е показател за умността на детето, а за неглижирането от страна на възрастните.

# 32
  • Мнения: X
Благодаря за анализа. Grinning Напротив, детето ми е много интелигентно, възприема много бързо. А гледането на детски филмчета при нас има дневен лимит. Аз държа на правилата и ежедневните навици.

Но е нормално да срещам хейт, злобата на хората няма край. От сто кладенеца ще ти извадят вода, че нещо си сгрешил, да не излезе случайно, че имаш по-умно дете от тяхното. Grinning

# 33
  • София
  • Мнения: 62 595
Детето може да е гениално, но това не означава, че не провисява твърде много време пред телевизора, а възрастните са заети с по-важни неща явно.

# 34
  • Мнения: 6 688
Анна-Мария, поздравления за твоето детенце, искрено се радвам. Но това, че твоето явно е по-умно и надарено и бързо възприема езика, не означава, че и при другите е така. В масовите случаи излагането на малко дете /1-3г/ на филмчета на чужд език преди да е проговорило на майчиния, има много лоши последици. Кабинетите са пълни с неговорещи или доста изоставащи в речевото развитие деца, именно заради такова прекомерно облъчване с ненужна информация, която детския мозък трудно преработва в повечето случаи.

# 35
  • Мнения: 1 590
Анна-Мария, в грешка си и за двуезичната среда на детето ти, и за злобата. Относно първото - изписани са хиляди книги и ако наистина те интересува темата - прочети повече.
А ако ще те успокои-всеки ден водя борба дъщеря ми да проговори на добър, богат за годините си, книжовен български. На моменти съм на ръба на отчаянието. 🙂

# 36
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 299
Дете не може да научи език,като гледа филмчета.
Това,че гледа телевизия на чужд език не означава,че расте в двуезична среда.
Двуезична среда е когато в семейството се говорят два езика.Тоест единия родител е чужденец.Телевизорът не може да замени общуването.
Детето може да запомни някоя друга дума или израз.Това не означава,че владее езика.



# 37
  • Мнения: X
Мисля, че вече уточних два пъти, че при детето ми не става дума за наизустени думи и изрази, а за водене на диалог. Т.е. владее начално ниво на говорим английски.

Не гледа по цял ден, а просто от малка има разрешено време за детски почти всеки ден, което се оказа много полезно за нея. Wink

# 38
  • Мнения: 1 171
Мисля, че вече уточних два пъти, че при детето ми не става дума за наизустени думи и изрази, а за водене на диалог. Т.е. владее начално ниво на говорим английски.

Не гледа по цял ден, а просто от малка има разрешено време за детски почти всеки ден, което се оказа много полезно за нея. Wink
Познавам 2 деца, които могат да водят диалог на английски, научен само от детски филмчета, на около 4-годишна възраст. И на мен ми беше странно, но ето че може.

Съпругът ми и аз сме карали курсове по английски, имаме еднакви сертификати, но той го знае перфектно, аз съм в пъти по-зле. Той е голям киноман, от години всеки ден гледа по 1-2 филма на английски. Аз нямам толкова свободно време, за жалост. Точно от филмите се учи по-лесно, защото постоянно се водят диалози и се научават много лесно фрази, в реални ситуации. Пък и ти е интересно.
Не казвам, че децата така трябва да учат (предпочитам първо да овладеят българския), но със сигурност филмчетата са в помощ.

Последна редакция: пт, 16 юли 2021, 10:44 от d@indi

# 39
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 299
Език не се учи от детски филмчета.

# 40
  • Където морето целува небето...
  • Мнения: 2 654
Голямото ми дете проговори много рано, като на 2 години вече си водихме нормален диалог.
С малкото "драмите" започнаха точно около 1 год. и 8-9 месеца. Тогава вече бях вътрешно сигурна, че има проблем и че това, че сега масово се проговаря по-късно не бива да ме успокоява. Детето не говореше, не казваше какво правят животните, в общи линии нямахме вербалност. От там започна обиколка по специалисти. Въпреки успокоението на повечето, че "ще проговори" се оказа, че има проблем. Сега детето ми посещава логопед, психилог и специален педагог и резултата е видим. Ако имате притеснения, то не отлагайте консултациите със специалист!

# 41
  • Мнения: 215
До 16м детето трябва да има поне една дума, а на 18м - 5думи, а на 2г вече трябва да може да казва 200 думи. Това естествено са ориентировъчни граници, но ако на 1,9м детето не казва и 1 дума или казава 1-2, то моят съвет е да се консултирате с логопед. В добрия случвай ще сте похарчили едни 30-40 лв и детето ви ще е от тези, които проговарят късно, но поне ще знаете за какво става въпрос.      Ако има проблем и оставите нещата на самитек този проблем ще се задълбочава и по-трудно ще се оправи. Навременните действия са най- добрата превенция на бъдещи проблеми при малките деца.
Според мен щом сте решила да пуснете тема във форума, вътрешното ви чувство ви говори, че нещо не е както трябва и според мен е редно да се консултирате с логопед.

# 42
  • София
  • Мнения: 406
Малката ми дъщеря е на 1г и 11 месеца и едва сега започва да използва думички от типа "бау бау", "мама", "баба". До скоро имаше само "хайде". Във всяко друго отношение развитието й е напълно в норма, разбира, изпълнява команди и т.н. - затова и все още не съм се психирала. Ако до 2 г. и половина няма значителен непредък, вече ще взимам активно мерки.
С голямата ми дъщеря пътят ни към проговарянето беше много трънлив, така че и ми е много познат. Първите й думи (изобщо не говорим за изречения) бяха на 3 г. при това на английски, без да сме двуезични. Изреченията се появиха на 4г. Години наред посещаваше логопед, правили сме безброй консултации с психолози, детски психиатри и т.н. В крайна сметка така и не се намери обяснение защо (е, винаги ще си остане като подозрение леката асфиксия при раждането й). На 10 г. само "р"-то й остана като проблем. От три години насам учи активно и английски - върви й, но не смятам, че онези първи думички на английски са причината, те си бяха аномалия.

# 43
  • Мнения: 2 579
Аз също започвам да се притеснявам за нашия малчуган на 1 г. и 4 м.
От годинка започна със сричките, но сякаш точно понаучи нещо и му омръзне и го забравя. Например често казва "мама" или "амам", "вававава", но не винаги е ясен смисъла, който влага. А, да - и при нас "айде" е първото нещо, което се научи да казва още от 11 месечен. И "гяя" от радост.
Сега от близо 3 седмици много бърбори и се прави, че чете книга, но говорът е неразбираем. Когато аз му чета, много бързо губи интерес. Пъзелите и конструкторите са му интересни, но само да ги разваля. Телевизия и клипчета рядко гледа. Пускам му на телефона песнички да видя ще се загледа ли в клипчето, но много бързо му омръзва и не гледа, а маже с пръст по телефона.
Двигателно е доста по-напред като че ли. Много се катери по дивани, пейки, стълби - качва се, слиза. Започна да отваря вратите - набира се на пръсти и докопва бравата и някак хитро успява да го направи без да падне. Общителен е много и търси компанията на деца и възрастни. Често ни имитира как например някой киха или се смее. Реагира ако се спънеш примерно, ти се смее. Но още не можем да го научим поне да покаже на колко годинки е.

Последна редакция: пн, 19 юли 2021, 15:53 от LaCumparsita

# 44
  • Мнения: X
Дъщеря ми до две годинки имаше около 10-15 думи в речника си. Но от много рано разбираше какво й се говори, посочваше предмети и имитираше действия, когато я попитам. Виждах, че се развива много добре и знаех, че ще проговори, когато е готова за това. Стана на 2 и изведнъж проговори скорострелно с изрази и изречения.

Синът ми (2г2м) отскоро започна да проговаря и всеки ден казва по няколко нови думи, опитва да прави и първите си изречения. И той като кака си до 2 годинки казваше много малко думички, но успешно контактуваше с околните и разбираше всичко. И макар, че той расте, чувайки много повече реч, тъй като е второ дете в семейството, проговаря малко по-бавно от сестра си. Така че се убедих, че темповете на развитие на децата са много различни.

И тъй като виждах, че децата ми се развиват нормално, изобщо не съм се притеснявала, че преди 2 годинки не говорят.

# 45
  • Мнения: 2 556
Моята дъщеря е на 2, 1 год. Казва думички, но като че ли са малко. На някой предмети си има нейни бебешки имена и вече ги научих. Има кака, по цял ден са заедно сега лятото, докато едната тръгне на ясла, другата на училище, работя от вкъщи и им позволявам детско , няма как, но и доста излизаме.
Но хич не иска да повтаря думи, явно още не е дошъл момента, разбираме се, показва с жестове, ако не може с думи. Доста разбира какво й се говори, но очаквах покрай кака си, която не спира да говори по цял ден, че ще проговори по-рано. Кака й също проговори след 2 год, преди това само сочеше. Малката дърдори, но още има много неразбираеми за мен думи. Вашите говорят ли още на бебешки?

# 46
  • Мнения: 6 688
Е, нормално е на 2г да говорят "бебешки". Артикулацията /произношението на звуковете/ се изчиства до към 4-5 години. Така че е нормално да изпускат звукове /р,л,щ,ч,ж,ц/ или в струпани съгласни пак да изпускат, да разместват звукове и срички. Моя /също 2г1м/например брои "ино, де,ти" /до три сме стигнали/ ама си е съвсем нормално. Или пък вместо жаба казва даба, спагети казва татети, вода е дода и тн. още много думички казва по такъв начин. Но артикулацията не е толкова важна на този етап. Важното е да посочват, да разбират, да имитират, да имат желание да говорят и да бъдат разбрани, да се вижда напредък- на няколко дни нова думичка, да свързат вече и в изречения и фрази /моя например казва "на каката вото ика пиш" - което в превод е "на площадката дървото иска пиш" Това е нормален говор на двегодишно.

# 47
  • Мнения: 2 556
Maiathebee благодаря! Аз като казвате изречения и си представях друго Simple Smile Значи и ние сме така, разбираме я аз и кака й, например казва пъпа на пъпката, много смешно брои - но, де, на колите казва Нау, не знам защо, на дядовците вика додо, но вече казва и деде, така казва сестра й.
Имитира постоянно кака й, онзи ден й викам, чакай да те снимам, то едни пози, едни стойки, та крачето вдига, всичко от кака й е гледала Blush

# 48
  • Мнения: 101
Дъщеря ми казваше баба, мама, тати на 1 годинка. На 1 год и половина вече имаше повече от 100 думи в речника си. На 1 год и 9 месеца разпознаваше всички цветове и ги назоваваше както на български, така и на английски. По същото време научи да казва азбуката на английски.
Позволявам и да си гледа на таблета, предимно слуша песнички, голям фен е на “Дияна и Рома”
Сега е на 2 год и 5 месеца, говори абсолютно всичко, знае повече от 20 песнички. В интерес на истината до годинката не и давах да гледа нищо, пусках и много песнички, аз и пеех постоянно, четях и приказки и й говорих нон-стоп. Не съм го правила с идеята да проговори бързо, просто така ги усещам нещата. На мнение съм, че едно дете не трябва да се оставя безпризорно пред тв/таблет/тел и т.н. Аз прецених, че не и влияе зле, напротив, но в повечето случаи съм плътно до нея докато гледа и заедно обсъждаме дадена сцена/песен Simple Smile
Според моето скромно и непрофесионално мнение, едно дете, за да проговори навреме, трябва много да му се говори, чете, пее, трябва внимание Simple Smile

# 49
  • Мнения: 1
Здравейте,аз съм нова тук. Не съм публикувала нищо към момента. Ние също май имаме такъв проблем. На една година и седем месеца е,а нищо не гори. Нито една дума, само неговите си бърбореници. Притеснително ми е защото неговите връстници,а и дори по малки дечица вече казват доста неща. Незнам какво да правя. Опитвам се да му говоря постоянно, повтарям всичко по няколко пъти с надеждата и той да го направи,но уви нищо. Всички ми казват че много се вглабявам,ама аз все пак си мисля че вече трябваше да казва поне мама,тате,бате. Моля ви ако има някой със същия проблем да ми даде напътствия как да го преодолеем и дали има нужда да се притеснявам толкова и не е ли редно да го заведа и на специалист или още малко да изчакам. Благодаря ви предварително.

# 50
  • Мнения: 7 078
На годинка започна осъзнато да казва мама,баба,тати,папа,пипи и подобни от две еднакви срички.После започна с три буквени примерно кон,кал,там.
После 4 буквени -
коте,куче,жаба
На година и 9-10 започна да съчетава по две,три думи в изречение и постоянно повтаря
Дай крем
Мама има боти

Някои думи са й по-трудни жираф-ЖИжак

Морков-мостис 😄😄😄но се опитва и това ме радва колкото може 🥰
Анимации не съм й пускала,до скоро-докато започна с три думи в изречение и сега от скоро пускам но изобщо не ги гледа,иска си ги и после си играе с друго.😇
Гледаме заедно дори Пепа и й задавам въпроси.Какво прави Пепа ?(скача)(яде)(спи)
Показва и сортира всички цветове,назовава и разпознава правилно само син.
Като цяло играем с много игри за фината моторика и гледаме книжки заедно.
Само търпение👍 4 месеца ми отне да каже че котето прави мяу не бау защото коте,куче всичко беше бау (преди)

Последна редакция: сб, 04 дек 2021, 14:14 от Mimi9999

# 51
  • Мнения: 5 401
Синът ми утре става на 1г+6м и още сме само на "мама", "баба" и "не-не-не" . Веднъж много ясно го чух да казва и "тати", но не го е повтарял от тогава. Около 1г+2м му бяха много интересни едни магнитни животни и беше научил патето, тигъра и маймунката и ги казваше много ясно. Сега като го питаш само се хили насреща и си ги мънка съвсем тихо, само на тигърчето ръмжи силно. Като цяло ми се струва, че езиково леко е назад.
Иначе, телевизия грам не гледа, но често му пускам песни на английски, което не знам дали се отразява.
В момента е съсредоточил цялото си внимание в движението и баланса. Почити не се спира на едно място и само се чуди къде да се качи и да пробва да балансира. Днес цял ден се изправя на седлката на колелцето си и не знам да го свалям ли насила или да го оставя да си усети тялото?!

Иначе, команди изпълнява, разбира изключително много, показва по книжките, навън постоянно сочи с пръст и иска да му казвам кое какво е. Фината моторика също е добре и вече проявява интерес сам да реди едни дървени пъзели, но за говоренето сме стигнали до "ъ-ъ-ъъъъ".

# 52
  • София
  • Мнения: 62 595
Телевизията сама по себе си не пречи, ако гледа, стига да не е основно телевизия, но английския го спрете. Като ще пеете - само на български.

# 53
  • Мнения: 2 579
Рокет, и при нас е подобно положението.
Всички животни ръмжат. Крави, петли, овце- всичко е "Грррр". Имам чувството, че нарочно се прави, че не знае. Защото пуска една тънка усмивка и като ти стане смешно, се залива от смях.
От няколко дни не иска да показва нищо от това, което е научил.
Иначе двигагелно и той отдавна е дръпнал. Все едни каскадьорски изпълнения.
Сега на дневен ред след "баба", " ньоньоньо" и "бум", "дън" и "дааан" е охкането. Най-много копира майка ми сякаш. Но тя не спира да му говори и пее.

# 54
  • Мнения: 2 579
Идвам да се похваля, че имаме голям напредък с говора. За седмица-две се отприщи сякаш изведнъж много да говори. Сега много повтаря, научил е имената на всички и кой кое. На превозните средства имената също знае. Обаче, някои животни още ги бърка - особено селско стопанските. Миналата седмица си игра с една плюшена овчица и твърдеше, че казвала "Муу" Simple Smile
Казва кога има пиш, кога ако, какво иска да хапва, какво не иска. Абе дърдори доста.

Общи условия

Активация на акаунт