Ядосах се

  • 3 985
  • 41
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 2 563
На следната статия от новия брой на онлайн списание LiterNet.

http://liternet.bg/publish19/cv_dikovski/intergraciata.htm


Последна редакция: вт, 21 ное 2006, 16:47 от ydomusch

# 1
  • Мнения: 4 414
Цветан Диковски очевидно не е на ясно с много неща.
за сега ще кажа само това, защото съм твърде бясна, за да напиша повече  #Cussing out

# 2
  • Мнения: 2 543
Яна, напълно разбирам възмущението ти. Статията е написана доста лошо и непремерено, и това е наистина вбесяващо. От друга страна, има и нещо вярно в написаното. И то е, че в някои случаи се прибързва с интеграцията, в други пък (което не е отбелязано от господина  Twisted Evil) се губи ценно време на деца, за които наистина е  важно да са в общообразователно училище. Моето мнение е, че не бива да се закриват принудително помощните училища. В цял свят ги има - не може пък ние да сме по-напред от всички останали. Всъщност - ясно е, че не сме. Интеграцията не бива да е на всяка цена. Това е нещо, което е добре да се знае както от работещите в сферата на образованието, така и от родителите. Ние често си мислим, че щом имаме право на това, значи трябва да го получим. Друг е въпросът доколко това е полезно в конкретния момент за конкретното дете. С други думи - всеки случай е редно да бъде внимателно проучен и следен, за да се интегрира детето, когато е готово за това. Всеки друг подход към интеграцията е нечестен спрямо родителите, децата, а и обществото. Защото за никого не е полезно да се интегрират неподготвени деца. Тогава за тях се говори така както е написано и в тази статия. А не бива. Преди време, когато си мислех, че Йоан ще ходи в масова градина веднага, след като го имплантират, си говорих с една студентка по слуховоречева рехабилитация в Германия. Тогава тя ми разказваше, че в Германия не интегрират децата с кохлеарни импланти веднага. В зависимост от това на каква възраст са оперирани, възможно е да се отложи интеграция чак за възрастта след 8-ми клас. Хората искат да са сигурни, че са поставили необходимата основа, върху която детето ще успее да изгради общуването с връстниците си, без това да е травмиращо и за двете страни. Тогава това ми звучеше прекалено и в никакъв случай не си го представях за моето дете. Но днес съм убедена, че не искам да бързам, а искам да съм сигурна, че където и да е, Йоан ще се чувства добре и уверен в себе си. А това е най-вече моя отговорност, а не на комисията. Така поне разсъждавам аз в последно време.

# 3
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Аз съм на мнение, че интеграция трябва да има, но помощните училища трябва да останат. Има потребности и потребности(разбирай увреждане и увреждане) На мен идеята за интеграция не ми харесва особено в този й вид.

# 4
  • Мнения: 1 588
Тук можете да прочетете повече за автора:

http://liternet.bg/publish19/cv_dikovski/index.html

На мен лично, четейки резюмето му, ми правят впечатление две неща: че е дипломиран учител-теолог с няколкогодишен опит, и от друга страна - с какви занимания успява да си изкарва хляба. В тази връзка не виждам как може да е особено вещ и опитен в областта на oбразованието. А като за дипломиран учител-теолог, намирам статията му за откровено арогантна. Дано Господ бъде милостив към него и го научи на милосърдие и състрадание!

# 5
  • Мнения: 1 710
Чудех се още миналата седмица да пусна нова тема за това, но исках малко да ми улегнат емоциите та тогава. Сега мисля, че трябва да ви споделя и аз на какво попаднах: на педагогически съвет - 40 учителки насреща ми и аз трябваше да защитавам едно дете с хиперактивност, което майка му искаше да интегрира в повереното им училище. Познайте - изядоха ме.... Опитах се да бъда спокойна и да ги изслушам - страшно се ядосах на разярения им тон и нежеланието им да ме чуят. Да не говорим, че доводи от сорта и нашите деца имат право..... просто минаваха покрай ушите им. Успокоих се и реших да ги оставя да споделят, опитах се да се поставя на тяхното място като бивш учител. Според закона - когато детето е в училище учителят отговаря за здравето и живота му. Детето, което трябваше да защитавам в един от часовете се беше качило на отсрещният блок (на 14 етажа) и зяпяло учителката. Познайте как се беше почувствала тя. Няма кой да викне, останалите ученици също са и поверени и за техният живот отговаря тя. Друг случай въпросното момче удря съученик, родителите на удареното момче естествено искат "възмездие"....
Да ви кажа не знаех какво да си мисля... то аз май тази тема я повдигам за енти път, но честно мислех си - всички ни е страх от агресията. Значи в момента усилено се говори за интеграция на деца със СОП - демек специфични образователни потребности, но май забравихме, че децата ни нямат само СОП - защото нуждите им не са само образователни. Не може в Америка, в училище за напреднали деца в паралелка от 15-20 деца да има двама педагози, които да се занимават с децата, а в нашите паралелки от 30 деца - един учител та и дете със СОП.
Ядосана съм, защото всички сме в кюпа и ако скоро не измислим нещо, което да промени системата - виновен е директора, че не взима детето ми, виновен е учителя, че не може да се справи, виновни са родителите на здравото дете, че не са толерантни, виновни са родителите на детето с увреждане, че на всяка цена искат детето им да е с другите, виновни са ресурсните учители, че не си вършат работата.......... да нареждам ли още виновни? Та ако не променим нещо в тази система, не знам и аз докъде ще стигнат работите.
Продължавам да вярвам, че ние сме хората, които ще променим нещата... макар, че често пъти съм уморенааа да вярвам.
Извинявам се, ако нещо не ви се виждам в час - от времето ще да е  Hug

# 6
  • Мнения: 2 327
Както е писала Ljuboznatelna - има си увреждания и увреждания.
Според мен също трябва да останат специализираните училища и те биха били подходящи за някои деца, но тези, за които би било от полза да се интегрират в масовите трябва да се прави. Важното е кое е по-добро за децата.
Да се разделят нещата само на черни и бели не става.

# 7
  • Мнения: 313
Има нещо много верни неща в това, което е написал авторът на статията...интеграцията в момента е поредната криворазбрана цивилизация. Не може да се интегрират всякакви деца на всяка цена.
Първо, всеки от нас иска детето му да учи и играе като всички други деца, но дали всеки от нас си дава сметка доколко е възможно това? И как можем да заложим на правилна родителска преценка, след като на "експертите" не им пука за последствията от интегрирането на деца "на кило" - важното е  да има повече бройки, за да изглеждаме милосърдни и модерни пред Европа. А много от родителите, особено при по-леките случаи, не желаят да признаят, когато има някакъв проблем и да предприемат адекватни мерки. В много случаи на принципа "какво ще кажат хората". Примерът е пресен от миналата седмица...споменахме го в седмичната тема.
Второ:
Цитат
Съвсем ясно е, че учениците от общообразователните училища също ще създадат проблеми. Съвременните подрастващи не са възпитани да уважават и ценят личността на другите. Те с охота си лепят прякори и си намират различни поводи за вражда. Различните винаги са изложени на явлението, известно в психологията като “натиск на групата”. На тези деца веднага ще им лепнат етикети и прякори от рода на “бавни”, “бавноразвиващи”, “кретени”, “олигофрени”, “дебили” и какви ли още не. Ще бъдат тормозени психически и физически от останалите. Ще бъдат изолирани, ще бъдат мачкани и унижавани. Системният тормоз и проблеми ще накарат родителите да ги отпишат от училищата и скоро те ще останат на улицата, без професия, без образование.
Аз лично съм 100% убеден във верността на второто. И при никакви положения няма да се съглася детето ми да расте по този начин.

А какво ще стане, ако се окаже, че единствения му шанс е или общообразователно училище, или частни уроци без диплома? А ако не мога да си ги позволя? При всички положения е абсурдно да се закриват специализираните училища. Не съм чувал слухове за такива идеи - възможно е авторът да си ги е изсмукал от пръстите. Но, ако има дори и минимална вероятност да се окаже вярно, това ще е много страшно...

Определено съм ЗА интеграцията на децата с увреждания в общообразователни училища и детски градини, но при много сериозен контрол и пресяване на случаите.

# 8
  • Мнения: 2 563
Това, което ме ядоса, е че Диковски се изказва напълно неподготвен. "Някои деца се напикават" ми звучи като развято плашило, а не като аргумент на уж педагог. Ясно е, че човекът си няма и идея от деца със СОП, от специална педагогика, от методи на интеграция. От журналистическа гледна точка материалчето му също куца. "Доказано е, че тези деца не са за обучение в масови училища." Кой и как го доказа бе, Диковски? Щото ей сега мога да ти извадя 3-4 научни изследвания, в които ясно са описани положителни резултати от интегрираното обучение. Абе мога всяка тъпотия от словесната му мастурбация да оборя, но ще го направя в писмо до редакторите на ЛитерНет. Защото този така наречен теолог проповдява сериозна нетърпимост към децата с увреждания. Аман!

А иначе съм съгласна с тези, които казват, че статийката му е симптоматична за лошо протичаща интеграция у нас. Погледнете го колко е наплашен, неосведомен, озлобен. Със сигурност и на учителите не им е лесно... Но все пак един човек с претенции да познайва нещо за образованието би трябвало да се изказва с по-малко категоричност относо толкова голяма и хетерогенна група деца.

# 9
  • Мнения: 485
Нали знаете, че най-трудно се променя съзнанието. Никой не си прави илюзии че всички деца със специални потребности трябва да се интегрират, и то наведнъж, но ми се сви сърцето като прочетох статията. Много познато ми прозвуча, като че съм го чувала вече - на онези, увредените, мястото им не е тук, сред "нормалните". То пък щото след помощното училище една професионална реализация ги чака, малееееееее. За съжаление много голям процент от хората все още са в клопката на остарелите си представи за това на кого къде му е мястото, макар че определено има голям напредък. Но има и огромно значение къде точно живее детето - не е тайна че по отношение на интегрираното обучение има огромни разлики по региони, зависи как са си свършили работата. А Враца, откъдето е родом авторът на статията, положението не е много блестящо, уви. Но все пак опира и до това детето да попадне на по-широко скроени педагози.

# 10
  • Мнения: 4 585
      Господине Диковски, имаш ли деца? А внуци? Те здрави ли са? Една шизофрения например може да цъфне и на 25 годишна възраст. Тогава сигурно ще станеш борец за интеграция на "различните". Три пъти ти прочетох статията, и трите пъти ми замириса на фашизъм. Опитай да я публикуваш и в сайта на "Атака".
      Защо във всеки американски филм за деца и юноши има по едно инвалидче. В "Улица Сезам", има и клошар, живеещ в кофата за боклук. Пречи ли това на останалите?
     Ако сте учител и ви е малка заплатата нашите деца ли са ти виновни. Твърде хубаво си стачкувахте, защо спряхте? Уплашиха ли ви? Лесно е да се правиш на мъж за сметка на децата ни.
      Господине Диковски, бихте ли ни разказали за вашето дете,  деца, внучета?

# 11
  • Мнения: 1 588
      Господине Диковски, имаш ли деца? А внуци?

Г-н Диковски е на 38 години, според горепосочения материал за него:

ЦВЕТАН ДИКОВСКИ
=============================

e-mail : dikovski68@mail.bg

Цветан Николаев Диковски е роден на 18.10.1968 г. в гр. Бяла Слатина, Врачанска област. Завършва средно образование в гимназията в Бяла Слатина и едногодишен професионален курс в ТС "Г. С. Раковски", Враца. През 1997 г. се дипломира в Православния богословски факултет на ВТУ "Св. св. Кирил и Методий" със специалност учител-теолог. След това работи като учител по религия в община Б. Слатина и като нередовен учител по история. С материали за църковните празници и православния живот сътрудничи на кабелно радио "Бяла Слатина", на локалните кабелни телевизии ("Дебо" и "Рава"), на великотърновския в. "Новини" (1998), сп. "Обществено възпитание" (1999), на местните седмичници ("Бяла Слатина", "За Бяла Слатина" и "Белослатински глас"). Занимава се с енорийска катехизация, води неделно училище за деца (от І до VІІІ клас) и курсове за възрастни. Участва в списването и подготвянето за печат на диплянки по повод различни национални празници. Съставената от него дипляна "Църковната свещ - безкръвната жертва" след незначителна редакция и промяна на заглавието ("Църковната свещ - чиста и свята жертва") е издадена от Ловчанска митрополия в тираж 5 000 бр. за безплатно разпространение по храмовете. Интересите му са разностранни: православна просвета, педагогически изследвания, психология на религията, борба със сектите, пастирство и православно мисионерство. От 2002 г. пише стихове.

# 12
  • Мнения: 2 563
Този човек е православен мисионер??? Честно, нищо християнско не намирам в статията му.

# 13
  • Мнения: 485
Освен ясно заявената позиция в цялата статия има един  куп абсурди, например че никой не бил вдянал че децата със СОП няма да се справят с материала за класа /а за какво тогава невдяващите са измислили индивидуалната програма за всяко дете/.
Но аз разбирам болката на този даскал:
"Тях съдбата на българското образование, на учениците, на стотиците учители не ги интересува." /преведено: "Нормалните сме в опасност!"/


# 14
  • Мнения: 897
На следната статия от новия брой на онлайн списание LiterNet, http://liternet.bg/


Редно е да си дадем сметка, какво цели системното съсипване на образователната система. ............................................................Целта на управляващите е да превърнат нацията в едно лесно управляемо стадо.
 
ЕЕЕЕ,това е откачено.Е много се нервирах.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Тази просволута система зя която пише господина е всичко др.,но не и образователна.Образованието е процес на обучение и възпитание.
Ама точно тази - действащата  система в момента "произвежда " ,както го каква господина "стадо".Защо ли?
Образованието е система,която трябва не само да образова,възпитава ,а и трябва да създава .Да създава поколение със самочувствие,което мисли и пресъздава наученото-да развива тази наука .Ето къде е грешката на системата.За съжаление системата ни е старичка.Все още не е дошъл човека ,който да се замисли кой излиза от тези училища и как -с какви познания.Дали може да се промени това-тази система ,да се открадне от западните училищ а.Повярвайте в България учат много от "ненужното".
ЩЕ МИ ГОВОРИ ТОЙ ЗА ПРОВАЛЯНЕ НА СИСТЕМАТА.ТА ТЯ ПО ЗЛЕ ОТ СЕГА НЕ МОЖЕ ДА СТАНЕ.
 И ПОНЯТИЕ СИ НЯМА ОТ ТИЯ НЕЩА.ПО -ДОБРЕ ДА НЕ Е ПИСАЛ СТАТИЯТА.
С ТИТЛАТА СИ "УЧИТЕЛ-ТЕОЛОГ" МОЖЕ ДА СИ ПРЕПОДАВА ХРИСТИЯНСКАТА СИ ВЯРА.нЕ МОГА ДА ПОВЯРВАМ!!!!!!!!!!!!!!!!
КОЙ ПУБЛИКУВА ТАЗИ СТАТИЯ,КОЙ И ПОЗВОЛИ ДА СТИГНЕ В НЕТА ,В ПРЕСАТА.
ТОЙ НЕ ЗАСЛУЖАВА ДА ГО КОМЕНТИРАМ ДОРИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
НЕ ЗАСЛУЖАВА !?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
А Е МЛАД ЧОВЕК?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ДА БЕШЕ ПОНЕ НА 68 ДА ГО ИЗВИНИМ.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

# 15
  • София, "Младост 3"
  • Мнения: 9 210
При-знавам - не четох статията
ЧЕтох отговорите
Някой порчете ли каво пише Мая, какво казва Любознателнаи Живко?
АЗмисли ли се, че те са родители на деца с увреждания и след като техния коментар е такъв - помислете дали няма някаква истина в статията пък била тя и леко крайна и недобре формулирана1

ПИсна ми да се говори за интеграцята едва ли не на ВСЯКА цена - това ми замирисва на дискриминация на хората дето нямат деца със СОП или както щете ормулирайте... Не бива да се НАЛАГА нещо на някого ако той твърдо го ОТХВЪРЛЯ! ЖИвко ясное  написал и цитирал някои реални опасения и неща които ще се случат!
Аз когато бях в 1 клас в руско у-ще - тогава по соц времената там се влизаше с изпит - имахме 2-3 деца които ако не с проблеми, то поне явно изоставха с материала. Е не са били малтретирани - дисциплината в 32-ро у-ще беше повече от строга, а ние - твърде възпитани дори по тогавашни стандарти. Но родителите сами си изтеглиха децата - не е хубаво вечно да си на опашката и да те сочат с пръс, пък било и с цел детето ти да прогресира. И ако тези просто идоставащи деца /ако бяха само такива/ - ако те имаха някакви порблеми с адаптацията, то какво да говорим за деца със сериозни проблеми и напр в училище дето обикновените ученици се пребиват до махане надалак?! Тях какво ги очаква?
И хубаво - ще наложим да присъстват... ама как ще накараме децата на съседа, на познати и не познати да се отнасят толерантно и с разбиране към по-различините? Не мисля, че начина е като ги "спуснем" като броъка със закон....

# 16
  • Мнения: 4 585
    Катнаден, признавам си, че постъпих точно обратното - т.е. прочетох я три пъти на работа, там нямаше още отговори, и като се прибрах, писах без да чета отговорите.

# 17
  • Мнения: 4 585
Некрасивая девочка

 

Среди других играющих детей
Она напоминает лягушонка.
Заправлена в трусы худая рубашонка,
Колечки рыжеватые кудрей
Рассыпаны, рот длинен, зубки кривы,
Черты лица остры и некрасивы.
Двум мальчуганам, сверстникам ее,
Отцы купили по велосипеду.
Сегодня мальчики, не торопясь к обеду,
Гоняют по двору, забывши про нее,
Она ж за ними бегает по следу.
Чужая радость также, как своя,
Томит ее и вон из сердца рвется,
И девочка ликует и смеется,
Охваченная счастьем бытия.

Ни тени зависти, ни умысла худого
Еще не знает это существо.
Ей все на свете так безмерно ново,
Так живо все, что для других мертво!
И не хочу я думать, наблюдая,
Что будет день, когда она, рыдая,
Увидит с ужасом, что посреди подруг
Она всего лишь бедная дурнушка!
Мне верить хочется, что сердце не игрушка,
Сломать его едва ли можно вдруг!
Мне верить хочется, что чистый этот пламень,
Который в глубине ее горит,
Всю боль свою один переболит
И перетопит самый тяжкий камень!
И пусть черты ее нехороши
И нечем ей прельстить воображенье, -
Младенческая грация души
Уже сквозит в любом ее движенье.
А если это так, то что есть красота
И почему ее обожествляют люди?
Сосуд она, в котором пустота,
Или огонь, мерцающий в сосуде?

# 18
  • Мнения: 4 414
Това, което ме ядоса, е че Диковски се изказва напълно неподготвен. "Някои деца се напикават" ми звучи като развято плашило, а не като аргумент на уж педагог. Ясно е, че човекът си няма и идея от деца със СОП, от специална педагогика, от методи на интеграция. От журналистическа гледна точка материалчето му също куца. "Доказано е, че тези деца не са за обучение в масови училища." Кой и как го доказа бе, Диковски? 
ето това са нещата, които ме подразниха и мен.
признавам, не съм на ясно как точно се провежда интеграцията, но не съм останала с впечатление, че е на всяка цена newsm78 много пъти сме го обсъждали - интеграцията е двупосочен процес. не може да интегрираш някого, който не желае да бъде интегриран. ако в училищата/ детските градини попадат деца, които не подлежат на интегриране, за това са виновни Комисиите, които не си гледат работата. има много проблеми и те идват от там, че се хващат нещата от краката за главата - да сложим децата в масовите училища, пък после ще видим как точно ще ги инегрираме.
Цитат
Съвсем ясно е, че учениците от общообразователните училища също ще създадат проблеми. Съвременните подрастващи не са възпитани да уважават и ценят личността на другите. Те с охота си лепят прякори и си намират различни поводи за вражда. Различните винаги са изложени на явлението, известно в психологията като “натиск на групата”...


това безспорно е така.  трябва да се работи срещу подобно отношение, а не да се каже отношението е такова - интеграцията е невъзможна и да се приключи въпросът! подразни ме това, че статията като чели се стреми да запази сегашното положение. не се търсят възможности, решения.
наскоро си дадох сметка в какъв клас съм учила от 1 до 7 клас. имахме:
едно момче с психически проблем,
едно момче, което беше без баща, а майка му беше алкохоличка. гледаше го баба му, която беше откровено луда.
едно момиче, на което родителите бяха разведени и майката не даваше на бащата да я вижда. това водеше до многобройни скандали. момичето беше супер стресирано.
едно момче, на което родителите бяха загинали в катастрофа, бабите бяха разделили 2-те деца. а бабата която го гледаше го биеше здраво за всяка получена 5-ца!
последния в картинката беше едно момче, на което не му вървеше нищо друго, освен математиката, но пък беше гениален математик! родителите му бяха разведени, бащата се оженил отново и мащехата го малтретираше. той идваше винаги с окъсани дерхи, немит, с рани от бой. а другите и деца, които ходеха в нашето у-ще бяха чисти и спретнати.
всички тези деца бяха с наранена психика. част от тях бяха агресивни. но имахме прекрасна класна. благодарение на нея, всички те завършиха, не са супер преуспели, но водят нормален живот, работят. повечето имат семейства. защото на тези хора им се помагаше. не им се казваше - коригирайте се! ако не сте като другите, отивайте на друго място. и като гледам и аз и много други завършихме и гимназия и университет...не са ни попречили да се развиваме.
сори, за дългия пост, ама ме удари споменът Wink

Последна редакция: вт, 21 ное 2006, 08:10 от agneshka

# 19
  • Мнения: 2 543
Наде, възмущението ни идва от стила на статията. Прочети я, все пак. Може и част от написаното да е вярно, но така е написанo, че няма родител на дете с увреждане, който да остане равнодушен. Да не говорим, че нещата, които не са верни са и толкова глупави и така наивно написани, че просто ми се струва недопустимо статията в този й вид да бъде публикувана. Съгласих се с част от аргументите на автора, за да не бъда несправедлива в оценката си на прочетеното. Истината е, обаче, че оценки на интеграцията е добре да бъдат давани от хора с опит. А не като въпросният господин, който очевидно не е видял и половин дете с увреждане. Twisted Evil И пак , за да не бъде погрешно разбран първият ми пост - да, интеграция на всяка цена не бива да има, но не бива да има и случаи като този на Валенцето, нали? Нещата не са в никакъв случай черно-бели, за да позволяваме така да се говори за бъдещето на децата ни. Ако го питаш този не-знам-как-да-го-нарека, той ще прати и Буби на Валенцето, и Камен на Живко, и Наталия, и Йоан на едно и също място. А това вече е наистина безобразно! Stop

# 20
  • в края на града
  • Мнения: 4 446
А въпросният господин дори не е педагог. И от позицията на какъв обобщава така глобално?
Че не е наясно с положението е видимо, че пише просто заради драскането, при това с доста плосък стил на писане, също... Мен ме ужасява факта, че все пак това писание е публикувано в И-нет пространството и хората го четат и има съгласни с него  Sad Дори и в нашия форум... Хора, когато този господин е писал, въобще не е имал идеята, с която сте съгласни, че не трябва интеграция на всяка цена, той застъпва идеята, че не трябва интеграция НА НИКАКВА цена - болните деца - в специализирани училища! Т`ва е, по-далеч от здравите, ако може и да не се виждат, не соц, а направо фашизъм, както писа Волф. Ми те всичките се напикават, не могат да говорят и пишат върху пунктирани букви - ужас!
Доколкото съм запозната, децата с проблеми в масовите училища в повечето случаи се подготвят по индивидуална схема, според нуждите. Тоест не се нагажда учебният материал спрямо тях, тоест не са заплаха за другите деца да изостават, както господинът е написал. Може би натоварването е основно за учителите, че трябва да разчупят малко рутината и да не пеят едно и също всеки ден...
Не знам, много се ядосах, Мая е права за учителите и на тях не им е лесно, но все пак са педагози, за това са учили, това работят...
Че децата са зли и се подиграват - вярно е, в момента се нагледахме на ужасяващи примери за детската агресия, но хора, аз не мисля, че всички деца са зли. А тази интеграция трябва да почне от някъде и със страх няма да стане, а в момента всички ги е страх - учители, родители на здрави деца, родители на деца с увреждания...
Всички знаем, че има проблеми. Но с методите на този писач - връщане на старото статукво и криене на главата в пясъка, тези проблеми няма да се решат. И докато хората не се опитат дори да се вслушат в отсрещната страна (примерът на Мая с учителките) и не открият у себи си дори мъничко желание за взаимопомощ, нещата ще са си все така неориентирани и недоизпипани...

# 21
  • София, "Младост 3"
  • Мнения: 9 210
Четох статията
Писана е много елементярно и като стил и като разсъждения
Определенията са повече от елементарни
Статията ми прилича на писана от 9-токласник най-много и то с лоша обща култура

Първо - ясно е че това обобщение е тъпо
ДВторо - ясно е че има верни неща в статията и
Трето най-важното - повечето елементарни хора/родители и деца/ ще говорят мисляти  идействат като описаното в статията
ТОва е страшното. Страшно е на фона на уж нормалните деца, които се пребиват до опериране на бъбрек. АКквно остава при една наистина "спусната" интеграция...

И знаете ли аз съм като МАя - тотално объркана какво е редно да се направи за да се интегрират децата без да страда никоя стран.
Пак ще спомена примера от моето детство - децата които описвам на фона на другите изглеждаха най-малкото различни. Може би просто по-бавно са възприемали и не са запомняли... знам ли - била съм малка и въпреки, че бях далече от отличник - дори на мен ми е правило впечатление, че те никога и в нищо не можеха повече от 4-ри да вържат. И в 5-ти клас и най-късно 6-ти родителите им ги преместиха... и в др училища - по-обикновени и не с толкова изисквания - те бяха добре.
РЕално си мисля, че след като и на запад има специални училища и деца които ги посещават - значи си има причина да е така. Спомнете си МОФ - нейния син имаше някакви логопедични проблеми и от обикновена масова ДГ го преместиха в специализирана  идетето дръпна доста и е добре. ДАли при една интеграция дори в една Финландия биха се справили? И след като те не могат - ние ли ще успеем?

Не мислите ли, че няма лошо в интеграцията, но проблема основния е в НИСКОТО ниво на спец учебни заведения - те трябва да предоставят еднакво образование като в общите училища - и тогава интеграцията ще стане лесно и достъпно нещо. Щото напр всдяко дете в зависимост о тспецификата на заболяването си е готово зая интегриране по различно време! И едно добро образование би му позволило това да стане когато то  е готово. ТОва може да е първи клас или 10-ти - няма значение - важното е да стане!

И пак ще кажа - стила на статията е тъп, ясно е колко ограничено е написана, но наистина има някои неща дето не бива да се подминават.

И нека ви питам - всички разискваме случая на ВМаленцето. Ами представете си че й се даде шанс за хубава специализирана ДГ - където има логопед и преподавател СПЕЦИАЛИЗИРАН да работи с деца с проблеми. И ДГ е със спец база за спец нужди на спец деца. Тогава тя кое ще избере за Бубата? Общата ДГ дето никой няма да й обърне внимание и тази дето е едва ли не спец направена за нейните нужди?
Проблема не е в интеграцията,  а в липсата на специалисти които да се грижат за специфичните нужди на спец деца дори и когато те не се интегрират, камо ли когато се интегрират.

# 22
  • в края на града
  • Мнения: 4 446
Наде, за едно си права, че няма добри специалисти ... дори и в специализираните заведения. Или как се изразя - заинтересовани ... и аз не знам. Истината е, че интеграцияна на нашите деца рано или късно се осъществява, дали ще е на ниво детска градина, училище, висше учибно заведение или просто в обществото, не може да се избяга от нея. Идеята е, че ако се започне от рано, детето ще е по-подготвено за бъдещето. И не само то, но и другите деца, които са били покрай него. Защо ние не можем да контактуваме спокойно с различните, защо се притесняваме, защото така сме расли, специалните деца- изолирани в специални училища, градини, домове, крити от обществото и погледа на околните.
Разбира се, че никой не говори за интеграция на всяка цена, това е нелепо, но все пак родителите би трябвало да имат шанс поне да изберат - специализирано или масово, подпомогнати по възможност от специалист... Това в момента го има на теория, но на практика "много куца".
Говориш за Валенцето, но тяхната детска градина доколкото знам, се води именно за "интегрирана" и в нея приемат дечица с проблеми и там среща такова отношение. А друга - няма. Колко са специализираните учебни заведения? И защо, ако детето има възможност да се развива в масово такова, въпреки своето увреждане да е затруднено до максимум за това - от родители, учители, от остаряло мислене...
И в моето училище е имало деца в проблеми, в прогимназията имаше едно момиченце, което беше трудноподвижно и дядо му го водеше и взимаше, но в училилището му помагаха учителите и децата. В СМГ-то, в съседния клас имаше момче с увреден слух, май беше доста увреден, но беше блестящ математик и спечели някакъв международен конкурс. Въобще не си представям какво им е било на родителите по онова време да успеят да запишат децата си в масово училище... Защо и сега трябва да е така? В статията си въпросният теолог проповядва именно такива идеи.
Разбира се, че няма да е лесно и ще трябват години и години за истинската интеграция, мисленето трябва да се промени, а за това трябва толкова време... Ясно е, че при нашите деца истинска интеграция, както аз го разбирам, няма да има, но все отнякъде трябва да се започне и може би в бъдеще ще бъде различно. А с подобни статии, кото на този псевдо учител просто този процес за пореден път се препъва, поне аз така мисля.
Защото дъщеричката на Вечерница, ако си спомняш самите специалисти препоръчали да е в масово училище. Въпреки че има проблеми, мислят, че за нея ще е по-добре. Въпреки, че учителите са по-затруднени, но мислят за децата, не за себе си, как ще имат повече работа или ангажименти. Но все пак това там е един друг свят, където през зимата молят родителите да носят пантофки, да не се потят крачетата на децата в ботушите...
Съжалявам, че стана дълго, но ми е много болна тема...

# 23
  • Мнения: 2 563
Публикувам тук писмото, което г-н Диковски ми написа. Да му се чудиш защо не е формулирал тези проблеми в статията си, а я е напълнил с език на омразата. Излиза, че всички сме съгласни за проблемите в интегрираното обучение, ама не, трябва и малко лайна да метнем един по друг.

Uvajaema gospojo!
Moje da se gnevite kolkoto si iskate po povod moqta
publikaciq.
I v4era rabotih s edna ot resursnite u4itelki i tq se
oplaka, 4e direktorkata na edno na4alno u4ili6te ne q
dopuska pri decata. 4e se kara na u4itelkata za tova, 4e i
e pozvolila da vleze v 4asa. Vqrno e, 4e ima i klasove v
koito decata sa dobre prieti. No tova sa edini4ni slu4ai.
Nie s moite kolegi ot pomo6tnoto u4ili6te kydeto vse o6te
rabotq, vijdame ne6tata obektivno, za6toto se bazirame na
svoq opit. Decata sa opredeleni za obu4enie v pomo6tno
u4ili6te ot ekspertna komisiq imenno tq e dokazala 4e te
imat nujda ot specialni griji. Za men model za podredba na
obrazovatelnata sistema e Iaponiq, kydeto vsqko dete u4i
tam, kydeto mu pozvolqvat sposobnostite. Nqmam ni6to protiv
decata, notqhnata prinuditelna integraciq v pove4eto ot
slu4aite be6e osy6testvena i protiv volqta na roditelite.
Koeto sy6to e naru6avane na ne4ii prava. Ako decata 6te se
integrirat, to tova trqbva da stane ot na4aloto na tqhnoto
obu4enie. Edno ot decata, s koito raboti kolejkata e
agresivno i bie vsi4ki. Kak bihte reagirali ako va6eto dete
vseki den qde boi? Drugo se sybli4a Pred syu4enicite si, to
e v tiineidjyrska vyzrast. Onzi den imah i razgovor s na6iq
glaven specialist po obrazovanieto, koito sy6to poddyrja
moeto mnenie. Kakvo to4no rabotite ne znaq. Znaq, 4e za
pravilna precenka na situaciqta e nujen osven Va6iq i moq
opit i opita na mnogo speciqlisti. Uvajavam va6eto mnenie.
No kogato edno dete na 9 godini e stanalo ubiec, otnovo na
nikogo ne mu puka. Zapo4va da ni puka togava, kogato
ne6tata oprat do na6ite deca. Li4no sym razgovarql s
roditeli, koito sybraha podpiska v u4ili6teto, kydeto u4at
decata im da nqma zapisani deca sys SOP. Az ne sym daval
povod za takiva deistviq, samo otrazqvam sybranite fakti.
Edin kup ob6tinski institucii bqha angajirani, za da ubedim
direktorkata na edno selsko ob6toobrazovatelno u4ili6te, da
zapi6e malkiq Stefan v 7 klas, a neda go vyrne da povtarq 5
godini nazad, vremeto, kogato e bil zapisan pom. u4ili6te.
V opredelqneto na decata za integraciq ne e u4astval nito
edin speciqlist. Ekspertite, v tova 4islo i na4alnik RIO
Vraca sa gi opredelqli po vyn6ni kriterii. Tova sa ne6tata,
koito Vie ne znaete. Roditelite sy6to sa 6okirani i
protestirat. 4e ima nujda ot integraciq ima, no na4ina
trqbva da byde vnimatelno obmislen. Resursnite centrove ne
razpolagat s baza. Nqkoi nqmat i sedali6te. U4itelite ot
tqh si obmenqt informaciqta po kafenetata.Pone pri nas. V
razli4nite gradove ne6tata sa razli4ni.
Ima edna pogovorka, 4e nasila hubost ne stava. I e mnogo
pravilna. Imam o6te mnogo kakvo da kaja, no  zasega spiram
do tuk.
Jelaq vi zdrave i uspeh!
S uvajenie Tsvetan Dikovski

# 24
  • Мнения: 2 543
Яна, мнението ми е, че господинът увърта. Все пак, в статията си беше на писал, че е "доказано, че децата с увреждания не стават за масови училища" (цитирам по памет). В писмото си до теб не пише нищо такова. Много по-премерен и ангажиран изглежда. Може би, защото е разбрал, че е сгафил. Както и да е - не му вярвам.  Confused

# 25
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380
ще ви разкажа за интеграцията на "различните " деца в Исландия
Тук такива деца учат заедно с другите в обикновено училище като за целта има назначени помощни учители и  терапевти за улеснение на децата които са с проблеми
Така едно дете с проблем учи с класа си по предметите по които няма нужда от помощ
а когато трябва да му се помага то е с помощен учител
То не губи контакт с другите деца и точно обратното създава такива
в случая на артистичните деца точно това е проблема и ако са отделени как ще развиват това у себе си и
По какъв друг начин да се научат нормалните деца да толерират "различните" ако те нямат никакъв контакт с такива деца също  проблемът и от семеиствотоако самите родители не възпитават децата си по такъв начин как ще стане

# 26
  • Мнения: 485
Просто по-рано трябваше да каже че работи в помощно училище. Затова не се изненадвам от реакцията му - такава е тя при повечето специални педагози от ПУ. Усещат как губят почва под краката си. Пък за това че децата не били гледани от специалисти ще ме извинява. Друг е въпросът дали не са решили да закриват някое помошно училище и да се налага децата от него да се запишат в общообразователно. Макар че трябва да има и ПУ, както и друг път съм споменавала-тоталното закриване на ПУ също е дискриминация. Но къде се тези напикаващи се ексхибиционисти? И това толкова ли е масово, дори и да има 1 случай в областта, че е представено като епидемия. Направо настръхвам от такава реакция! Тя показва сами едно - че тези деца не са смятани за хора, а за издънки. Айде, няма да ги убиваме /не сме в древна Спарта/ , но нека си стоят там в "бавното" училище, и да си събличат дрехите там, на кого му пука.

# 27
  • в края на града
  • Мнения: 4 446
Ами какво да пиша, в статията си господинът обобщава - всички деца не стават... В писмото си до Яна, видиш ли ставало въпрос за определени случаи и всичко било индивидуално... Ами индивидуално е, разбира се, затова не трябва да се обобщава и да се излиза с такива гръмки призиви каквито са в статията.  Никой не отрича проблемите...
И тонът му никак не ми се нрави, толкова ли беше трудно да напише нещо от сорта, "да тонът ми е по-рязък, за това и това, тези случаи при нас са наболели и т.н.", а не "възмущавайте се колкото си искате..."  Shocked Ами за да не изпадам в определения само ще напиша, че това говори само за културата и интелекта на г-н Диковски ... и то не в негова полза...

# 28
  • Мнения: 263
Uf! Най-лошото и най-страшното е, че нашето общество не е истински запознато с проблемите на тези деца и бяга от техните проблеми като от проказа! Хората ги е страх и предпочитат да си затворят очите за този проблем докато не бъдат персонално засегнати от проблема!
И подобни статии само спомагат да си заровим главата още по-дълбоко в пясъка!
Възмутително е наистина!

# 29
Мили мамчета и татковци,здравейте!Аз съм за първи път във форума и попаднах на тема, по която мога да коментирам с часове.Имаме дъщеря на 16г.инвалид 1-ва гр. с чужда помощ.Няма да ви занимавам със сблъсъците с чиновниците от соц.грижи,ако ми позволите ще мина на темата,която сте подхванали.Дъщеря ми учи в редовно училище,била е в специализирано,санаториално училище-в Банкя само в 4 кл.,но сама предпочете да се върне училището при стария си клас,където е от 1 кл."Интеграцията",за която толкова се приказва напоследък зависи,според мен и от учителите и от нас родителите.Веднага се обосновавам:Попадала съм на родители,които сами изолират деца с къде по-малки увреждания от дъщеря ни,поради 'срам"и "данък обществено мнение".Попадала съм на директори на училища,които отрито заявяват,че не искат в "училището си" ТАКИВА деца.Слава богу дъщеря ни не попадна в такъв колектив-учителите й бяха хора с призвание,никога не е била толерирана,заради заболяването й,а относно съучениците й мога да кажа,че не приемам по-горе изказването,че подрастващите са нетолерантни.Тя не се прибрала нито веднъж обидена или разплакана.Напротив,когато бе 1-ви кл. тя все още не можеше да ходи.Карах я на училище с количка.Вмеждучасията съучениците й я слагаха в количката и тя винаги бе с тях.Относно побликувания материал ще кажа,че е поредното изказване на човек не запознат,не подготвен и не преживял това за което пише.А напоследък такива дал господ.Преди години в центъра на Поморие се откти Дом на инвалида,но когато все още течаха дебатите на ниво общ.съвет,един от тях става и заявява,че "неможе да се загрузява града с присъствието на ТЕЗИ хора и то самия център".Само месец след откриването на същия център,въпросния господин бе един от тежките пациенти в базата.Бе паднал и бе счупил и двата си крака.Разказвам ви това не за да злорадствам,а да ви покажа,че има,кой да съди такива хора.А на всички вас пожелавам много сили,много кураж и много обич на вашите деца-слънца!

# 30
  • Мнения: 3 537
А в нашето училище днес правеха ремонт на тоалетните,които са на първият етаж.Пригодяваха ги за деца ,които са на инвалидни колички.Имаме вече няколко такива деца.
Директорката ни е велика жена! newsm10Дано да има все  повече директори като нея!Имаме две ресурсни учителки,две логопедки,училищен психолог и сега ще идва още един психолог,но не съм го виждала все още.Разбрах само че е мъж. Laughing

# 31
  • Мнения: 2 563
Искам да ви кажа, че днес г-н Диковски ми написа много мило писмо, в което се извинява за думите си, които са ме засегнали. Смятам, че това е извинение и към всички засегнати. Искам да му благодаря и да му се извиня, че публикувах първото му писмо до мен тук. Поканих го да пише и да чете тук, мисля, че има какво да научим един от друг.

# 32
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Понеже темата ми е изключително по сърце се включвам. Господина е добре дошъл. Първо да кажа, че (да ме прощават учителите от помощните училища), но "учител от помощно училище" за мен лично е вече диагноза. Без лоши чувства и без да искам да обиждам тези учители, с тях се работи мнооого трудно. Те идват с един предварителен товар и дори за тях е трудно да се интегрират. Там където има учител от помощно училище назначен за ресурсен в масово е нещо страшно. ВЕрвайте ми. Цялото излияние на господина е натоварено с негативите на професионалния му път. Интеграцията в масово училище не трябва да е на всяка цена. Това е сто процента така. Но всички от които това зависи-да се прецени къде точно трябва да се случи интеграцията за всяко едно дете трябва да работят на всяка цена. И ако това означава едно дете да излезе от помощно училище,  да отиде в масово и да получи качествена оценка по един предмет или по два, три според възможностите си, но е щастливо с приятелите си в класа- какъв е проблема?
Интеграцията драги ми господине се случва на различни места и училището едно от тях. С някои деца се получава, с други- не. Но не може да се обощава - нали? Важен е индивидуалния подход.
Едно вметване за комисиите които определят къде да учи едно дете. Тези комисии в много случаи дори не виждат детето. Решават на базата на епикриза и ТЕЛК. Решават на базата на IQ по документи. Тази тяхна косвена оценка не отчита спецификите и уменията на децата. Много искам вече да не е така и мисля, че от съвсем скоро имаме първи стъпка в тази насока. Пресен пример: Къде ще пратите дете с IQ=54? Който може- да ми отговори. Аз после ще ви кажа верния отговор.

# 33
  • Мнения: 380
Здравейте мамчета и татковци. Днес моят син който има леки здравословни проблеми се върна доста рано от училище. На въпроса ми защо си идва толкова рано ми отговори -Ами госпожата ми каза да си ходя повече нищо. Естествено  тъи като училището ни е на две крачки отидохме с него да питам защо е пуснат. Колко учудена останах когато госпожата ми отговори. - Ами едно детенце дойде и ми каза че се е наакал и аз го пуснах. Щях да падна без да провери това дали е истина/ което въобще не бе така а пък и тя не му е казала друго нищо/ е решила да го пусне. По късно от него разбрах че всички деца са му се подигравали и са се смяли ( Моля ви  дай те ми някакъв съвет. Тук мамите  ми казаха да влезна и да се разправям с класа , но честно казано не съм конфликтна личност  ,затова и той много често си пати оттакива неща.Вие как бихте постъпили,Дайте ми някакъв съвет, gydi gydi

# 34
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Съгласна съм с теб. С рогата напред няма да допренесе с нищо за комфорта на детето. Говори с учителите, с ресурсния, ако има, ако няма да го оценят и да му назначат такъв. Тяхната работа е да създадат благоприятната подкрепяща среда за всяко детето. Тяхна задача е да възпитат у децата толерантност. Тяхна задача е всичко, което се случва на територията на училището. Тяхна задача е да покажат, че никой няма право да унижава друг. Обмисли добре нещата и говори с класната и с нея намерете най- доброто решение. Те са длъжни да участват в този процес!

# 35
  • Мнения: 485
Едно вметване за комисиите които определят къде да учи едно дете. Тези комисии в много случаи дори не виждат детето. Решават на базата на епикриза и ТЕЛК. Решават на базата на IQ по документи. Тази тяхна косвена оценка не отчита спецификите и уменията на децата. Много искам вече да не е така и мисля, че от съвсем скоро имаме първи стъпка в тази насока. Пресен пример: Къде ще пратите дете с IQ=54? Който може- да ми отговори. Аз после ще ви кажа верния отговор.
Понеже, Йосариан, и друг път е ставало въпрос за това, пак искам да подчертая нещо - нека родителите си търсят правата, защото едно от правата им е детето да бъде оценено не на базата на документи, а очи в очи от специалистите в тази комисия - екипа за копмлексно педагогическо оценяване. Аз така и не мога да разбера кой е изтълкувал нормативната уредба по такъв начин, че интеграцията да се превърне във фарс. Пълен абсурд и неизпълнение на задълженията си е това, нищо друго.
Относно въпроса къде да учи дете с коефициент на интелигентост 54, чакай да ми се затопли кристалната топка и веднага ще ти кажа  Mr. Green

# 36
  • София, "Младост 3"
  • Мнения: 9 210
Здравейте мамчета и татковци. Днес моят син който има леки здравословни проблеми се върна доста рано от училище. На въпроса ми защо си идва толкова рано ми отговори -Ами госпожата ми каза да си ходя повече нищо. Естествено  тъи като училището ни е на две крачки отидохме с него да питам защо е пуснат. Колко учудена останах когато госпожата ми отговори. - Ами едно детенце дойде и ми каза че се е наакал и аз го пуснах. Щях да падна без да провери това дали е истина/ което въобще не бе така а пък и тя не му е казала друго нищо/ е решила да го пусне. По късно от него разбрах че всички деца са му се подигравали и са се смяли ( Моля ви  дай те ми някакъв съвет. Тук мамите  ми казаха да влезна и да се разправям с класа , но честно казано не съм конфликтна личност  ,затова и той много често си пати оттакива неща.Вие как бихте постъпили,Дайте ми някакъв съвет, gydi gydi

Съвета на Валя е добър.
И аз бих ти предложила нещо - говори с класната и на следващата родителска среща поговори публично с родителите н съучениците на сина ти за проблема - кажи им какво му е на сина ти и какво може и какво не може. А после им кажи кака си се почувствала ти като майка когато подигравките на децата им са стигнали до твоите уши и им кажи, че никой не е застрахован утре да се подиграват на неговото дете - може да не е за наакване, но винаги ще се намери за какво. Кажи им го така както го чувстваш. И после ако сина ти би искал го въведи при тях той да им каже кака се чувства когато техните деца му се подиграват.
Мисля си, че това ще им подейства като студен душ. Щото едно е да Чуваш от трети човек - друго е да видиш болката на един родител, с чието дете се държат зле самите деца. Това те кара да се поставиш на негово място...
Дано това е последния такъв случай

Последна редакция: вт, 28 ное 2006, 09:44 от catnadeen

# 37
  • София, "Младост 3"
  • Мнения: 9 210
А и още нещо - може детето да не се изпуска и пак да не става за "интеграция" така да се каже.

Петенце съгласна съм с теб. НО Като гледам напр Дани как малко по-бавно от съседското дете почва да реагира на нещата се замислям какво бих правила - ми ако повечето деца в яслите са като нея на него ще му е трудно и тогава бих предпочела да е някъде с деца с неговите проблеми. НО! Бих искала да ИМА ПРАВО на достъп до всяка др ясла разбира се.

БЕ съгласна съм с вас! Знаете го това нали? ВСЕКИ трябва да бъде третиран като нормално човешко същество, а не като заразно болен дето трябва до се изолира.

Просто това което се опитвам да изразя и то не особено успешно е че случаите трябва да се пресяват и преценяват така че да не се окаже интеграцията във вреда дори на спец дете!

Последна редакция: вт, 28 ное 2006, 09:46 от catnadeen

# 38
  • София
  • Мнения: 9 861
И аз се ядосах,много. Crossing ArmsДано по-малко хора мислят като господина.аз искам детето ми да се интегрира,но за съжаление смятам ,че в нашата държава това е трудно,да не кажа невъзможно,точно заради такива разсъждения,като тези в статията.По-нагоре сте споменали нашия случай с градината.Той е показателен наистина.Оказва се,че моето дете е неподходящо както за масова градина,така и за дневен център за деца с проблеми-за едната е прекалено изостанало,за другата-прекалено напреднало.Основният проблем по мое мнение е в липсата на специалисти,не простко специалисти с диплома,а хора с желание да се занимават с децата ни.За мен не е специалист човек с 25 годишен стаж в работата със специални деца,който на всеослушание казва "остави го тоя,нали знаеш,че е ненормален"-става въпрос за детенце с психически проблеми.Ами не искам такива специалисти да се занимават с детето ми.Веднага и начаса бих дала Буби в специализирана градина,ако имаше такава тук,и ако хората в нея са това-преди всичко хора.Но няма такава тук.Просто искам детето ми да расте в спокойна атмосфера,сред хора,които я гледат с нежност и желание-иначе ефект няма да има.

# 39
  • Мнения: 380
Добро утро момичета. Благодаря ви че откликнахте на молбата ми. Тази сутрин заедно с него отидохме в училище,госпожата все още не бе дошла , / но тя вчера нищо не бе направила та камо ли сега / , вече бях разбрала имената на децата които са си направили тази шега с него и доста си поговорихме с тях на "  съвест "  , Те не са малки деца в 3 клас са вече, лошото е това че той е много притеснителен по начало и не е реагирал веднага да отговоро че не е вярно това , Просто си е премълчал слушал е обидите на съучениците си без да реагира, а пък и госпожата не си е направила труда да го попита , тогава е щял може би да и каже.Но както и да е , да се надяваме че няма да има повече такива инциденти, колко до ресурсните учители ,има такива , той ходи при тях но тук при нас в провинцията това интегрирано обучение не е това за което се говори, За съжаление децата са толкова много всяко едно е със различни потребности и заболявания а те са само двама, всеки ден се взимат за по 45 мин. / времето изибщо не е достатъчно./ и всичко пак опира до нас родителите ние да ги обучаваме. Време е да прекратявам стана доста дълго, благодаря ви още веднъж    newsm10

# 40
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Едно вметване за комисиите които определят къде да учи едно дете. Тези комисии в много случаи дори не виждат детето. Решават на базата на епикриза и ТЕЛК. Решават на базата на IQ по документи. Тази тяхна косвена оценка не отчита спецификите и уменията на децата. Много искам вече да не е така и мисля, че от съвсем скоро имаме първи стъпка в тази насока. Пресен пример: Къде ще пратите дете с IQ=54? Който може- да ми отговори. Аз после ще ви кажа верния отговор.
Понеже, Йосариан, и друг път е ставало въпрос за това, пак искам да подчертая нещо - нека родителите си търсят правата, защото едно от правата им е детето да бъде оценено не на базата на документи, а очи в очи от специалистите в тази комисия - екипа за копмлексно педагогическо оценяване. Аз така и не мога да разбера кой е изтълкувал нормативната уредба по такъв начин, че интеграцията да се превърне във фарс. Пълен абсурд и неизпълнение на задълженията си е това, нищо друго.
Относно въпроса къде да учи дете с коефициент на интелигентост 54, чакай да ми се затопли кристалната топка и веднага ще ти кажа  Mr. Green
Имаме участник познал верния резултат. Laughing

# 41
  • Мнения: 3 504
и аз се ядосах като се говори така за децата с увреждания. Мисля, че самия автор може да е такъв, за каквито етикети пише, че ще се лепнат на нашите деца.
На всеки му се иска детето му да е нормално, да посещава нормално училище. Мен този въпрос наистина ме плаши. Не мога да си я представя ученичка.
В специализираните училища учат разни деца, на които външно им се вижда, че имат нещо не вред. Тук при нас на такова училище му казват "малоумното". Кой родител ще иска детето му да учи в така наречено училище и за това се стремим нашите деца да учат в масово. Тук вече идва въпросът за интеграцията, наистина станала модна дума.
Не вярвам да спада нивото на образование, мисля, че е преувеличено в статия в това отношение.

Не знам вече и аз какво да кажа... Трудно ни е ... А къде е държавата ни... съдейки по специализираната градина ... не мога да кажа добри думи, а само проблеми, проблеми и пак проблеми...

Общи условия

Активация на акаунт