Предложения и идеи от членове на Сдружение “Света София – Вяра, Надежда, Любов”:
І. Приоритет при създаването на закони и наредби за хората с увреждания трабва да имат децата и младежите с тежки увреждания, които се нуждаят от 24 часови грижи, тъй като:
1. Не могат самостоятелно да се хранят
2. Не могат да ходят по естествени нужди
3. Не могат да се обличат, да пият вода, да се придвижват
4. Не могат да говорят
5. Имат психични проблеми
6. Имат разхвърляни движения на крайниците, което затруднява тяхното обслужване и не е възможно само един придружител да полага грижи за такова лице.
Следователно държавата, в лицето на МТСП, АХУ, АЗД и др. трябва да осигурят двама или трима асистенти /без роднини/, специално обучени
ІІ. Нужна е една средна работна заплата за навършилите пълнолетие хора с тежки увреждания, за да са материално обезпечени /половината от срествата са необходими за лекарства/
ІІІ. Да се създадат дневни центрове за младежи с тежки увреждания от 18 до 35 год., както и на такива за лица с увреждания над 35 год., към които да има:
1. Болнични училища след 8-ми клас до завършване на средно образование.
Хората с тежки увреждания е абсолютно невъзможно да бъдат интегрирани в масови училища, поради изброените по горе причини.
2. Екип от специалисти /кинезитерапевти, рехабилитатори, лекари, логопеди, психолози, обслужващ персонал и др./
3. Да им бъдат създадени условия за занимания по интереси.
4. Да имат среда от връстници и да не са в изолацията, на която ги е обрекла СИСТЕМАТА.
5. Държавата, в лицето на МТСП да вземе модели от страни в ЕС при създаване на закони и наредби по тези деликатни и сложни теми, както и да взема мнението на родители на тежко увредени, на неправителствени организации, на сдружения на майки на такива деца и на инвалидни организации, защото всички по горе изброени знаят по-добре от чиновниците в агенции и министерства, какви са проблемите на хората с тежки увреждания!
ІV. Пълна промяна на програмата “Личен асистент”.
1. Да не се стимулират майките да стават лични асистенти на децата си, а да им се даде възможност за професионална реализация и пълноценен живот.
2. Да бъдат назначавани обучени лица, полагащи грижи за хората с увреждания.
3. Да не се поощряват родителите да си стоят в къщи с болните си деца, защото това разрушава психическото и физическото здраве както на родителите, така и на увредените лица. /Стига ни ,че ще живеем с мисълта за безпомощността на децата си докрая на живота си без ясен отговор на въпроса “Какво ще се случи когато вече няма да ни има”/
4. При промяна на програмата ЛА да се има предвид, че една самотна майка, тежаща 55 кг. трудно ще се справи с грижите по 70 – 80 кг. си син, който е на инвалидна количка.
5. По програмата ЛА трябва да е разрешено на лицата с увреждания да посещават дневни центрове без да е задължително присъствието на личния асистент, защото хората с увреждания също имат нужда да се чустват самостоятелни и значими, а това не може да се случи, когато непрекъснато те надзирават. Освен това те трябва да се срещат с хора, имащи общи интереси. И освен това ЛА се грижи по 24 часа за лицето с увреждане, така че тези няколко часа, които инвалида прекарва със себеподобни не нарушава поникакъв начин трудовия му договор.
6. Щом личния асистент има право на платен годишен отпуск, болнични и др. кой го замества ?
7. Заплащането на ЛА да се увеличи поне два пъти.
8. Програмата ЛА да се преработи цялата така, че да бъде в полза на хората с увреждания, а не да бъде насочена към овладяване на безработицата.
ІV. Програма “Социален асистент”
1. Ниското заплащане на СА предполага неквалифицирани грижи за лицата с увреждане.
2. Коя самотна майка ще остави детето си, което има здравословни и др. проблеми, като например това, че се задавя при хранене, в ръцете на непознат, без нужните познания по въпроса, изпратен и от бюрото по труда. Тази програма може да сработи само в малки градове и села.
V. Интеграционни надбавки.
1. Да се спре практиката интеграционните надбавки да се раздават на калпак, без оглед на различните потребности, които имат хората с увреждания.
2. Да се направи индивидуална оценка на всяко лице с увреждане, за да се направи преценка за неговите потребности. Тази оценка да се извършва от специалисти, в зависимост от заболяването на лицето, а не от хора, които нямат представа от какво се нуждае едно дете с ДЦП например.
3. Липсата на средства не е оправдание. Просто наличните пари, определени за интеграция да бъдат разпределени всекиму според потребностите и когато държавата забогатее, принципа ще е правилен и парите ще се увеличават пропорционално.
4. Крайно време е Социалното министерство да осъзнае и направи съществената разлика между дете с увреждане, млад човек с увреждане и пенсионер, който е получил увреждане на 70 годишна възраст.
Ако има нещо неясно относно нашите предложения, ние, майките на деца и младежи с трайни увреждания сме готови да Ви предоставим децата си за едномесечен срок. След това Вие ще знаете отлично от какво се нуждаят, още повече, че вие имате властта да реализирате мечтите им. А те, повярвайте ми, са безкрайно скромни.