А! И "външно оценяване"?

  • 9 096
  • 68
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 24 467
Да, връщаме се на същността на въпроса. Това е желанието ми. Мисля, че това е важното- как, а не дали следва да се провеждат такива изпити. В тази връзка бяха и първоначалните ми въпроси в темата: кое е притеснителното в тях, а не дали същите са притеснителни.
Затова написах вече и конкретните си виждания как лично аз виждам едно такова външно оценяване, включително обръщам внимание и на това как виждам и поставянето на оценките на учениците. Това е мое лично виждане, подчертах го още в момента, в който го написах.
За да е ползотворна темата е ценно да се обсъждат плюсове и минуси и да се предлагат решения. Плюенето и нападките допринасят само за изнервяне и причиняват вреди.
Моля също и за споделяне на опит, апелирам към тези, които са запознати с тази практика в други държави.

# 61
  • Мнения: 656
ДЖуди, написаното от теб не се различава от писанията на Холограма, само дето тя е  една стъпка пред теб - още няма нормативен документ за държавните образователни изисквания спрямо БЕЛ - просто няма критерии, които да те оценяват "знаеш български за 3" "знанията ти не стигат". Тепърва ще се създават някакви критерии, но което е смешно (по думи министъра от пресата) тези критерии ще се създават на база сегашната подготовка на учиниците, а тя - както всички знаем - е много слаба.
Другото, което би трябвало да се поинтересуваш ако си преподавател е, въвеждането на тестове като система за изпитване за избягване на субективния фактор при оценяване. Това, което ми каза на мен една от учителките на сина ми е, че тестовете стават задължителни като форма на изпитване.

Другото, което исках да добавя е, че освен развиване на мисленето, образованието трябва да създава все пак някаква основа, върху която да ти дава възможност да разсъждаваш. Примерно не може да разсъждаваш върху правилата по математика, но може да научиш някоя теорема и после като развитие на логическото мислене да се опиташ да я докажеш с научените правила. За съжаление не виждам начин как може да се направи доказателство на теорема чрез тест с отговори А-Б-В-Г.

# 62
  • Мнения: 24 467
Не съм преподавател, писала съм. Преподавала съм. Споделям опит /личен/, не прочетен в поредна книжка.
Когато обсъждаме конкретни въпроси се пише конкретно. Общите постановки са излишни. Заклеймяването по принцип на дадена идея- крайно погрешно.
За да мислиш, разбира се че са нужни познания. Но познанията са основата, а образованието следва да възпитава в мислене, базирано на тази основа. На тази цел се обръща внимание и в програмата, към която препратих за желаещите да четат, разбира се.  За голям кръг хора не е нужно да се изследва чуждата позиция. То си иска усилия, все пак. Ако тя не е плътно като нашата- значи е противоположна, сиреч погрешна. Колко наивен начин на разсъждение е това!
Винаги е имало критерии за оценяване. Как се пишеха при нас оценките? Как се пишат сега? Има система за оценяване, начини за проверка. Дадох препратки към сега действащото ни законодателство. Друг е въпросът дали те не могат да бъдат и по- добри и по- обективни. Винаги може повече, винаги има нужда от по- високо качество. Това не е причина да се иска отпадане на идеята по принцип.
Нека си припомним как са сега нещата. Няма смисъл да плюем колко са лоши, това е най- лесното, но и най- безсмисленото. Общообразователният минимум е основата на общообразователната подготовка. Той включва задължителни знания и умения, необходими за успешната реализация на учениците в следващата степен на образование. Общообразователният минимум за началния и прогимназиалния етап на основното образование е еднакъв и задължителен за всички видове училища. Съдържанието на общообразователния минимум,  може да се актуализира на всеки 4 години. Разпределението на учебното време по учебните предмети за достигане на общообразователния минимум по класове, етапи и степени се определя с наредба на министъра на образованието и науката. Формите и начина на определяне на оценките вече ги цитирахме. Става въпрос за всяко оценяване в системата на народната просвета. Други начини ще има при промяна в законодателството едва.
Специално в нашия клас двете поредни години на първия учебен ден класната ни запознава с изискванията за минималното ниво по отделни предмети, на което следва да отговарят учениците в края на учебната година. Не си пращам децата на училище с цел събиране на оценки, други цели имам. Желая да покрият все пак средните стандарти, тези, с които лично нас ни запознават. Да не се лъжем, но и при нас, когато бяхме деца, не можеше да се говори за пълна обективност. Как ще се постигне такава? Не знам да има начин за пълна обективност в оценяването където и да било. Включително и тестовете за интелигентност.  Laughing Например "гладкото четене с разбиране" как ще бъде оценено? Какъв най- обективен критерий би се сложил там? Как се оценява есе /не става въпрос само за литература, по английски съм държала изпити от такъв характер, има и по други предмети/? Отговор на литературен въпрос? Преразказ? Поради такива причини се възприемат едни общи правила за оценяване. А такива има.
Написах какво КОНКРЕТНО е личното ми виждане по въпроса с оценяването при настоящите изпити. Попитах кой какво конкретно виждане има или какъв опит би споделил. Обръщането на всяка тема в спор е пълна безсмислица. Точно като обобщаването. Нещата не са черни и бели. Никъде по света. Дайте нищо да не се прави от страх да не се сбърка. Тази нашенска черта определено не води до добри резултати.


# 63
  • Мнения: 656
Добре Джуди, като преподавател във ВУЗ ти пишеш някаква програма, която трябва да бъде одобрена он МОН. А включваш ли критерий за оценка в програмата?

Защото аз програма съм писала. Критерии обаче - не. Предполага се че всеки изкарал този курс притежава всички умения, написани по програмата.

Публикувани са държавни образователни изисквания за различните специалности в гимназиите, които един дипломиращ се трябва да ги владее за да получи диплома.  А как е за българският език? Как се доказва "гладко четене"? Примерно "50 думи свързан текст, несъдъжащ специфични научни термини да бъде прочетен за Х минути" или нещо подобно - има ли някъде написан такъв критерий?

Какво значи да разработват критериите за "да" или "не", къде се пропукаха старите изисквания?
Защо сега тепърва ще разработват такива, при това не на някакви логични умозаключения и анализ на необходимите минилани знания за писане на проста молба например, а на база "общите знания на випуска". Оценяваш нещо спрямо него си. Оценяваш движението на координатна система на база самата движеща се система, без да взимаш външни отправни точки (няма общо с външното оценяване). Аз се оценявам спрямо мен си, мога да ти кажа че съм и умна,  икрасива и добричка и изобщо каквато още ми хрумне.

# 64
  • Мнения: 24 467
Критерии за оценки никой не е искал. Нито преди, нито сега, но говорим само за ВУЗ, все пак. Никога не съм била учител. Такъв би било най- полезно да се включи тук и да обясни.
Тръпки ме побиват от изказвания от типа на видените в една друга тема: "Не знам какъв е тестът, не мога да го отворя сайта, но  #Cussing out #2gunfire", без каквито и да било мотиви. Когато питаш субекта поради що се толкова ядосва няма да получиш конкретен отговор, най- много да те навика поради слаби нерви. А аз желаех нормална дискусия, с мотиви и примери, споделен опит.
Истината е, че децата не са чак толкова изплашени. Ето ги и форумските теми. Ето и децата, които лично познавам. Ето и самите тестове- вярно е, че още у нас няма традиции в тази насока, но такива се създават с работа в съответната насока. Не с приказки и то само "против".
Като се върна на дадените от мен примери, които е невъзможно да оцениш посредством тестови изпити от затворен характер, следва да допълня, че ППЗНП не е отменил възможността за поставяне текущи оценки от устно препитване. Дала съм цитата още вчера. Оценката е спрямо критерият за средна норма за дадения клас съобразно изучения материал, а се знае какъв следва да е той.

# 65
Истината е, че децата не са чак толкова изплашени. Ето ги и форумските теми. Ето и децата, които лично познавам. Ето и самите тестове- вярно е, че още у нас няма традиции в тази насока, но такива се създават с работа в съответната насока. Не с приказки и то само "против".

Децата не са чак толкова изплашени, децата са стресирани, отвратени и уморени. Те направиха десетки тестове, те бяха изпитани десетки пъти в името на тези "матури", защото никой не е гарантирал какви и колко "лесни" ще бъдат. Нашата оценка няма нищо общо с действителността, която ще лъсне след обобщаване на резултатите. А за това, че децата се вълнуват много от резултатите може да се види след като излязат от изпита как си  сверяват отговорите. От случайно дочут разговор на петокласничка с нейна близка в парка - момичето почти плачеше и казваше: "Аз всеки ден съсм си учила, искам да имам шестица на тестовете!"
Ясное, че и това ще премине както много други вълнение, до следващия път...


# 66
  • Мнения: 24 467
Жалко ако няма шестица- тези тестове се покриват и без особена трудност от страна на ученици, учещи в съответния клас.  Grinning Справка- виж тестовете, достъпни са. Гаранция за шестици никой не дава. Нито гаранция за това, че е лесно да се трудиш. Четох и темите за четвъртокласниците и петокласниците, имам други впечатления от там. Или в една тема може да се пише едно, а в друга- обратното. Е, вероятно може. За мен проблем такъв няма.
Ако имаш да предложиш конкретно нещо по темата бих го приела по- сериозно.
Аз съм Judy,  Peace!

# 67
Някой може ли да каже какви са критериите за оценяване по точки за 5 клас? Ще съм ви много благодарен!

# 68
  • Мнения: 24 467
Някой може ли да каже какви са критериите за оценяване по точки за 5 клас? Ще съм ви много благодарен!
Виж тук се споменава нещо, лично аз не съм се интересувала от това, че не ми е на дневен ред:
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=399488.0;topicseen
Миналата година попаднах на един учителски сайт, където се обсъждаше този въпрос, но не ми се рови сега, виж в Гугъла. Иначе пише, че има скалата на оценяване в книжките в тази тема. Питай и авторката на последния пост.

Общи условия

Активация на акаунт