Как се формират рейтингите?

  • 7 638
  • 18
  •   1
Отговори
  • Sofia
  • Мнения: 9 716
Темата е принципна! Моля нека не споменаваме конкретни телевизии или предавания!

Напоследък ми стана доста любопитна темата с рейтингите на телевизиите/предаванията в БГ.
Чета тук-там и ми се струва странно - предавания, които на мен ми прави впечатление, че са доста обсъждани имат по-нисък рейтинг от други, които почти не се споменават. Естествено не е задължително моето впечатление да е правилно, затова пускам темата и се надявам, че тук има хора, които се занимават с реклама/ПР в България и могат да ме осветлят по въпроса.

Например четох, че рекламните тарифи на по-големите телевизии за конкретни предавания са обвързани с рейтинга. Рекламодателят плаща, но ако рейтингът не достигне заложеният от телевизията получава допълнително безплатно време. Ако това е така означва, че телевизията е мнооооооого силно заинтересована рейтингът да стигне тези стойности. Иначе губи финансово. И означава ли това, че телевизиите използват и не съвсем редовни методи за повишаване на рейтинга? Например четох, че има хора, на които се плаща за да държат телевизорите си включени по цял ден на определена програма, за да трупат рейтинг. Възможно ли е да има такива практики?

И от друга страна рекламодателите и рекламните агенции сигурно са наясно, ако има такива неща. Те как се предпазват от подобен фалшив рейтинг (ако го има)?

И последно кой всъщност отчита рейтинга в България и как точно? Гарантирано независим ли е?

# 1
  • Мнения: 4 841
И последно кой всъщност отчита рейтинга в България и как точно? Гарантирано независим ли е?

Връзката "В България" и "Гарантирано независим" е твърде наивна. Не, не е независим. Твърде зависим е даже. Казва се TV Plan TNS. Няма как да пиша повече, щом искаш да не се споменават телевизии, предавания, съответно собственици на същите  Crazy Порови, потърси, поразпитай, много неща ще ти се изяснят.

# 2
  • Sofia
  • Мнения: 9 716
И последно кой всъщност отчита рейтинга в България и как точно? Гарантирано независим ли е?

Връзката "В България" и "Гарантирано независим" е твърде наивна. Не, не е независим. Твърде зависим е даже. Казва се TV Plan TNS. Няма как да пиша повече, щом искаш да не се споменават телевизии, предавания, съответно собственици на същите  Crazy Порови, потърси, поразпитай, много неща ще ти се изяснят.

Това означава ли, че според теб рейтингите не са реални?
И ако е така как рекламодателите се ориентират къде да рекламират? newsm78

# 3
  • Мнения: 517
И последно кой всъщност отчита рейтинга в България и как точно? Гарантирано независим ли е?

Връзката "В България" и "Гарантирано независим" е твърде наивна. Не, не е независим. Твърде зависим е даже. Казва се TV Plan TNS. Няма как да пиша повече, щом искаш да не се споменават телевизии, предавания, съответно собственици на същите  Crazy Порови, потърси, поразпитай, много неща ще ти се изяснят.

Това означава ли, че според теб рейтингите не са реални?
И ако е така как рекламодателите се ориентират къде да рекламират? newsm78

Не са реални. Обикновенно биват насочени към някоя от рекламните агенции, а оттам и към медиите на един определен човек.
Въртят се милиони левове, и то в един определен омагьосан кръг.

# 4
  • Варна
  • Мнения: 17 956
Темата интересува и мен. Съвсем лаишки разбира се. Mr. Green

# 5
  • Мнения: 417
Ще следя темата.И аз съм си задавала същия въпрос.

# 6
  • Варна
  • Мнения: 17 956
http:   //-- спамче ---.bg/567 - Не знам защо не излиза адресът, където може да се прочете целият материал

"Пийпълметричният панел е изследване, в което се проследява телевизионното поведение на хората ден след ден. Изследването отговаря на въпросите “кой”, “от колко до колко часа”, “кой тв канал гледа” и “какъв е този човек” - какъв е неговият социално-демографски профил. В него не се търси отговор на въпроса “защо” гледа даден канал или предаване. Във високотехнологично изследване, хората не попълват въпросници или разграфени дневници. Единственото, което прави участникът, е регистрация с помощта на дистанционно. Основният търсен резултат от медиите е да се изчисли т. нар. аудитория или с други думи - средния брой хора, гледали предаването.
В изследването участват домакинства, но се отчитат отделните членове на семейството. В повечето случаи клиентите на пийпълметричните агенции, предимно рекламодателите, не се интересуват от общия обем на аудиторията, а от специфичната „таргет” група - от това какъв тип хора гледат в момента даден канал или предаване. Ако се рекламират бонбони - се търси детска аудитория, ако пък ще се предлага прах за пране, рекламодателите ще искат да се насочат към домакините.

Какви и кои домакинства да участват в изследването се избира чрез преки интервюта със случайно избрани хора, за да се уточни техният пол, възраст, доходи; да се разбере колко телевизора, видеа, DVD-та притежава домакинството, имат ли достъп до кабелна ТВ и др. Част от интервюираните домакинства се избират и поканват да участват, с цел да бъдат “огледало” на цялото население на страната. Участващите не трябва да получават високо финансово заплащане, за да не се променя социалното им положение, което може да повлияе върху изследването.

Допреди няколко месеца единствената агенция, предоставяща пийпълметричини данни в България бе ТНС ТВ План. Преди година обаче БНТ, недоволна от данните на ТНС ТВ План, обяви конкурс за нова пийпълметрична система. Така у нас навлезе нова агенция - ГАРБ (GFK Audience Research Bulgaria). За измерване на гледаемостта и двете агенции използват устройство, което се инсталира към телевизорите в подбрани за изследването домакинства.

ТНС ТВ План, които са на българския пазар от 2001 г., към момента работят с 810 домакинства или 2092 души на възраст четири и повече години. За участието си те не получават пари, а месечни подаръци като пакетче кафе или какао. Три пъти в годината пък участниците могат да си изберат подарък от каталог на ТНС. В агенцията използват устройство наречено МД 107, произведено от българската фирма “Медиа дата”. Цената му е приблизително 400 евро. То измерва всички ефирни и кабелни канали, но не разпознава цифрова телевизия. От ТНС уверяват, че в най-скоро време ще поправят този пропуск, тъй като България вече се движи по “пътя на цифровизацията”.

“Телеметърът”, както наричат устройството в ТНС, се инсталира към телевизора, като отгоре се поставя и дисплей с приемник, който е единствената видима част. Когато се включи телевизорът, устройството започва да издава звук, който подканва зрителя да се регистрира. Всеки от семейството е с различен номер, с който декларира, че гледа в момента дадения канал и предаване. Когато зрителят стане, дори за да отиде до тоалетната, той е длъжен да се „от-регистрира”.
За да бъдат данните за гледаемост качествени се прилагат определени процедури – например пийпълметричните агенции веднага се обаждат, когато нечий телевизор е включен, а от даденото домакинство никой не се регистрирал като гледащ. Нетипично поведение е и когато се засича продължително задържане само на един канал и когато някое от домакинствата не си е включвало телевизора дълго време. Участниците в изследването са длъжни да се обаждат на агенцията, когато отсъстват продължително време от домовете си. Това се налага, тъй като и негледащите също се включват в данните. Изчислява се процентът на участващите в изследването домакинства - и от гледащите, и от негледащите телевизия.

Устройството измерва с точност до секунда кой тв-канал се гледа. За да се отчете една минута важи правилото един канал да е гледан 30 или повече секунди. Ако в една минута са гледани два или повече канала, тя се приписва на този, на който зрителят се е задържал най-много. Когато има равни сесии се взима последния гледан канал, а данните към клиентите заминават с точност до минута. При клиентите има инсталиран софтуер, който обработва базата данни, изпращани от ТНС всекидневно.

За изтегляне на данните ТНС инсталират и устройство към телефона на домакинството. Ако в домакинството няма стационарен телефон, се използват джи ес ем базови станции. След изтеглянето данните минават през автоматична обработка и от секунди стават на минути.

В изследването на конкурентната система ГАРБ пък са включени 750 домакинства, където са инсталирани над 1200 устройства. ГАРБ отделя минимално заплащане за участниците, но също държи да няма промяна в социалния им статут. Избраните домакинства са подложени на системна ротация след втората година. Подборът им се прави от ГФК-България - филиал на световната агенция ГФК (GfK). ГФК Груп e четвъртата по големина в света верига за маркетингови изследвания. Собственик е на най-голямата пийпълметрия в света - в Германия, с близо 6000 участващи домакинства. Устройствата, с които ГФК работи, са на швейцарската компания “Телеконтрол АГ”, която е един от най-големите производители на пийпълметрични устрoйства, инсталирани в около 20 000 домакинства по света.
ГФК-България са различни от GfK Audience Research Bulgaria (ГАРБ), които отговарят само за инсталирането на устройствата и връзката с домакинствата. Това намалява възможността за спекулации, смятат от агенцията............

........Някои лансират мнението, че с идването на ГАРБ е настанал смут на рекламния пазар и никой вече не е доволен. Причината е, че данните, които произвеждат доставчиците, служат за единица мярка за измерване на гледаемост, затова е важно да има само един доставчик на пазара, коментират и от двете агенции. Според тях сега клиентите се объркват и никой не бил убеден в цифрите, които се предоставят, дори когато те са близки.

Затова и от двете агенции прогнозират, че до една година ще остане само една от тях. Тогава само единият от двамата „играчи” ще разпределя в коя телевизия и по колко ще отиват парите за реклама. Според различни прогнози за 2007-а телевизионният рекламен пазар в България ще е между 200 и 400 милиона лв. Тази сума нараства всяка година и след в близко бъдеще данните за гледаемост ще бъдат още по-важни и за рекламодатели, и за телевизии.

Дали зрителят, който натиска копчето, ще разпределя тези пари, или играчът, който държи устройствата?
И кой ще е играчът - ТНС ТВ План или ГФК-ГАРБ?
Това е въпросът.

# 7
  • София
  • Мнения: 12 103
На око. За България би трябвало да има мрежа от над 2 000 домакинства,  ТВ План и Гарб  имат най- много по 600. Няма нужда някой да си държи включен телевизора по цял ден на някоя програма, защото измерване с толкова по- нисък брой кутии е непредставително по начало, грешките са големи и резултатите неточни. дори и кутиите да бяха достатъчни винаги остава място за манипулации с типа на зрителите подбрани за проучването. За да бъде коректно има методи, за да може извадката да опише генералната съвкупност. Ако се подберат повече зрители от определен тип, например- с нисък бюджет, без интернет ще се получат изкривени резултати.
 Никой не може да си позволи реално измерване на гледаемостта, защото това ще формира реален пазар, а той ще даде повече свобода и на продуцентите, и на журналистите. Нивото на телевизиите в момента е срамно ниско и това е простото доказателство, че нито има пазар, нито на някой му пука за това.

# 8
  • Мнения: 4 978
Мнението на Бояна отразява и моята истина по така дъвканата напоследък в този подфорум тема.

... Никой не може да си позволи реално измерване на гледаемостта, защото ....

По-скоро никой няма интерес от реално измерване, защото резултатите от него наистина ще генерират само загуби навсякъде по веригата рекламодател (тук не буквално, но не ми се навлиза в детайли)-РА-медия (заедно с всички подизпълнители).



# 9
  • Sofia
  • Мнения: 9 716
Добре де, а поне в телевизиите наясно ли са с РЕАЛНИЯ си рейтинг и гледа ли им някой изобщо предаванията? #Crazy

# 10
  • София
  • Мнения: 12 103
Добре де, а поне в телевизиите наясно ли са с РЕАЛНИЯ си рейтинг и гледа ли им някой изобщо предаванията? #Crazy
Не. Откъде могат да го научат. Правят се, че вярват на изследванията или поне го използват, за да "управляват" служителите си. Те си имат друга работа- да си мерят разни работи с друга телевизия, да изпълняват политически поръчки и нататък в този ред.
Извън това, сериозните провали и успехи се виждат и с просто око. А и зрителя свиква с почти всичко, което се показва редовно. напоследък проблема е, че нито предаванията, нито сериалите спазват някаква нормална схема на излъчване и това дразни повечето зрители. /Наблюдавано с просто око Wink/

# 11
  • Мнения: 107
И последно кой всъщност отчита рейтинга в България и как точно? Гарантирано независим ли е?

Връзката "В България" и "Гарантирано независим" е твърде наивна. Не, не е независим. Твърде зависим е даже. Казва се TV Plan TNS. Няма как да пиша повече, щом искаш да не се споменават телевизии, предавания, съответно собственици на същите  Crazy Порови, потърси, поразпитай, много неща ще ти се изяснят.

Това означава ли, че според теб рейтингите не са реални?
И ако е така как рекламодателите се ориентират къде да рекламират? newsm78

Не са реални. Обикновенно биват насочени към някоя от рекламните агенции, а оттам и към медиите на един определен човек.
Въртят се милиони левове, и то в един определен омагьосан кръг.

Медиите или продукциите на този човек? Поне доколкото съм чела, съпругата на един известен човек е шеф на една рекламна агенция, чиито рекламен клип бе награден за мен доста с въпросителни. От много четене и аз стигнах до извода за изключителната роднинска зависимост между рекламни агенции и телевизии. Не знам, дали и в другите държави рекламната агенция да ти определя часовия пояс и цената,която трябва да платиш, за излъчване на рекламата?

# 12
  • Мнения: 60
е ,кажете си го - всичко се върти около Гергов и БТВ  Simple Smile

# 13
  • Sofia
  • Мнения: 9 716
Много съм изненадана. Мислех (или поне ми се струва логично), че нещата се диктуват от този, който плаща.
Възможно ли е големи и мощни фирми в БГ да нямат никакъв интерес да плащат за реклами с реални параметри, а не измислени? #Crazy

# 14
  • Мнения: 107
е ,кажете си го - всичко се върти около Гергов и БТВ  Simple Smile

Не знам жената на Гергов с какво се занимава. За друга свободно се пише.

Общи условия

Активация на акаунт