Математиката в първи клас.

  • 18 557
  • 33
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 9
Здравейте, дано да се намерят няколко майки на първокласници, за да дадат съвет!  Simple Smile Моят дечко е в 20то СОУ, първи клас. Математиката ни беше силата, допреди около 1-2 седмици, когато в учебника се появи зловещото число 20, а от там и големият ни проблем с математиката. Прибираше се с домашни, които в повечето случаи, не можеше да реше, изнервяше се защото нямаше определен, изяснен начин за попълването на квадратчето в тетрдката. Един път отидох да го взема аз от училище (обикновено ходи каката, защото аз до 6 съм прикована за бюрото) и срещам класната. Обяснявам и какво се случва в къщи. Чудейки се от какво може да е породен проблема,тя започва да ми обяснява нейната „схема„ за решаване на задачи с големи числа (големи,големи, малките в класа му от 20 по-голямо не знаят засега ха-ха-ха), при което, слушайки я в главата ми настъпи такъв хаос, такова объркване, че за малко аз да забравя как се решават. Слава богу, каката (ех, тази кака златна е!) седна с него преди 1 седмица и нещата изведнъж му стана много лесни на момъка. Имате ли си вие някои номерца за справяне със „злобните„ задачи ?  Peace

# 1
  • Мнения: 21 455
Имате ли си вие някои номерца за справяне със „злобните„ задачи ?  Peace
Да. Викам им " решаване на задачи" или още "упражнения".

# 2
  • Мнения: 40 902
Извинявай, ама в 1 клас няма злобни задачи. И номерца няма. Има най-прости обяснения, достъпни за всеки образован родител. Има и сборници.

# 3
  • София
  • Мнения: 1 508
Едва ли майката има проблеми със събиране, изваждане и числото 20. Чудя се що за обяснение на "схемата" е било това. То е ясно, че устно понякога е лесно да се объркаш, но все пак ми е интересно. Иначе не вярвам, че в училище им е било обяснено (че и написано на дъската) чак толкова неразбираемо.

# 4
  • Мнения: 46 511
По повод този тип задачи: 12 = _ - 3, една майка с по-голямо дете каза, че с ужас е очаквала моментът, в който ще го учи малкото, защото голям зор е видяла с другото. Но се оказало, че по-малкото още с първия урок схванало и точно схемата на обясняване е била решаваща - достъпна за децата и нагледна. Така че за мен именно начинът на преподаване е решаващ, дори и най-лесната задача може да стане злобна.

ivana001, питах дъщеря ми, също първокласник, предавам ти думите й, дано помогне:
- слагаш ги едно под друго
- от 0 не можеш да извадиш нищо
- затова съседното до него ще ти даде 10
- за да не забравиш, че си ги взел, отбелязваш с точка, която се нарича десетична
- вадиш си от 10 колкото трябва
- записваш под тях
- а от другото число вадиш 1 и ако не е 0, пак записваш

# 5
  • Мнения: 616
http://www.hiron2000.com/bg/kniga/174-sbornik-po-matematika-za-1 … ast-neda-petrova/
http://www.book.store.bg/p29617/zadachi-po-matematika-za-pyrvola … elina-dineva.html

В тези сборници има много интересни и забавни задачи, както и текстови обяснения.

# 6
  • Стара Загора
  • Мнения: 2 729
Моята първокласничка се объркваше на задачите с едно неизвестно, с упражнения оправихме проблема.
Аз съм недоволна, че правила няма. В някои сборници няма и условия на задачата.

# 7
  • Мнения: 9
благодаря много за линк-овете към сборниците и още повече за системата на дъщеря ти,Jarrita! Още утре ще излезем и ще вземем поне единия сборник    Peace

# 8
  • София
  • Мнения: 1 508
благодаря много за линк-овете към сборниците и още повече за системата на дъщеря ти,Jarrita! Още утре ще излезем и ще вземем поне единия сборник    Peace

Малка поправка (може да става дума и за технически проблем, например при мен имената често се припокриват), системата е на дъщерята на Не се сърди, човече  Simple Smile

# 9
  • Germany
  • Мнения: 7 940
Обяснението на щерката на Не се сърди човече е това, което аз дадох на синът ми за двуцифрените числа и грижи със смятането оттогава няма. Аз също съм на мнение, че не се обяснява достъпно на децата. В момента сме в чужбина и тук всяко нещо се обяснява нагледно, супер елемнтарно и разбираемо за децата. Въобще го няма това нечовешко писане на хиляда задачи всеки ден и въпреки всичко децата се справят много добре.

# 10
  • Sofia
  • Мнения: 2 869
 Моят беше първокласник м.г. , но си беше намерил лесен начин за решаване на такива задачи. Мислено си обръщаше всичко с + / например: Колко трябва да съберем с 3, за да получим 12/ и се справяше. Едва сега / във 2 клас/ учиха преминаване на 10-тицата и определено му трябваше време да се научи да го ползва. Знам също , че при събиране с " едно наум" си разделяше събиремото на десетици , и после си добавяше едениците. Този метод коментирахме във второкласната тема и се оказа , че доста от децата го ползват. Истината е в повече упражнения , да добият тренинг  Laughing.
 Това , което помага много е научаването на всички сборове и разлики на числата до 10 наизуст / точно като таблицата за умножение/. Доста хора го отричат , но за мен е голям плюс!

# 11
  • Мнения: 46 511
...Аз също съм на мнение, че не се обяснява достъпно на децата. В момента сме в чужбина и тук всяко нещо се обяснява нагледно, супер елемнтарно и разбираемо за децата. Въобще го няма това нечовешко писане на хиляда задачи всеки ден и въпреки всичко децата се справят много добре.

До учител е Peace
При нас обясняват много достъпно и няма дете, което да не може да решава задачите.

# 12
  • Мнения: 5 468
И аз мисля, че е до учител. Дъщеря ми изпитва голяма слабост към  Confused математиката, за разлика от българския език, където прави такива грешки, че ми изкачат лещите  #Cussing out . Дори днес ходи на състезание по математика някакво от тяхното си училище... Съмнявам се, че ще изкара кой знае какви резултати, но щом я влече - нека... Та, тръгнах да пиша, за да кажа че и аз дори гледам някои задачи с учудване, но тя, която е слушала в часа учителката, ми обяснява и аз се почесвам и казвам - Брей, как не се сетих, че е така...  newsm78
Това с "образования родител" не ми хареса. Аз съм литератор по душа и сърце, от математика разбирам, че 2+2=5, когато имаш да взимаш и =3, когато имаш да даваш. И така. Но въпреки това, учих 1 година в Математическа гимназия (то бяха сборници, задължителни абонаменти за сп. Математика, 1 ден в седмицата само математика) и когато на другата година доброволно се отказах от това училище и отидох в обикновено, без разширено изучаване на математика... бях гения на класа по този предмет. До другата година... Когато спрях да наблягам на математиката, в 9 клас бях пълен чук по нея. С тази одисея исках да кажа, че дори да не ти е по душа 1 предмет, ако кълвеш здраво по него, ще постигнеш резултат...

# 13
  • Мнения: 10 547
В училището на детето ми пък, или хайде по-точно казано в класа му  Simple Smile, изваждането и събирането на числата не става едно под друго, даже е забраннено.  Mr. Green

Изваждат по следния начин- 16-9, например - от 16 до 10 има 6 цифри, които вземаш от 9. От 9 ти остават 3, а 10 -3 е 7.
20-14 се смята по следния начин 14 е съставено от 10 и 4. От 20 се вади 10 и остават 10, а после от 10 се вади 4-ката.
Смятат само наум. Може да звучи объркано, но дава много добри резултати.

# 14
  • Мнения: 8 229
Всички тези начини ми се виждат прекалено сложни даже за моята глава, а уж математиката навремето ми беше любим предмет. Доста години минаха от както аз бях първи клас, но не си спомням никакви такива засукани обяснения. Спомените ми са, че събирането и изваждането до 20 май си го учехме наизуст.
Едно под друго започнахме да подреждаме числата май във втори клас, когато работехме с двуцифрени числа и си използвахме стандартните начини с едно наум при събиране, и вземане на единица, която отбелязвахме с точка, при изваждане.
И как ще обяснявам след 2 години задачи на сина ми като не вдявам нищо от тези сложни съвременни обяснения  newsm78

# 15
  • Мнения: 2 353
От 20 се вади 10 и остават 10, а после от 10 се вади 4-ката.
  Винаги съм смятала така, много е лесно. Като започна да смятам на глас мъжът ми става разноглед, но смятам много по-бързо от него.

# 16
  • Мнения: 10 547
От 20 се вади 10 и остават 10, а после от 10 се вади 4-ката.
  Винаги съм смятала така, много е лесно. Като започна да смятам на глас мъжът ми става разноглед, но смятам много по-бързо от него.

И не само. Така детето ми се научи да смята четирицифрени числа. Системата е Халифакс  Mr. Green , но за около минути смята колко е 1452 - 391, например.  Flutter

# 17
  • Мнения: 2 353
  Супер  bouquet

# 18
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 321
Аз също съм на мнение, че не се обяснява достъпно на децата. В момента сме в чужбина и тук всяко нещо се обяснява нагледно, супер елемнтарно и разбираемо за децата. Въобще го няма това нечовешко писане на хиляда задачи всеки ден и въпреки всичко децата се справят много добре.
Мда, то затова медалите на международната олимпиада са спечелени от българските ученици  Sunglasses , щото чужбинските много разбират от математика.
http://www.livenews.bg/Uchenitsi-ot-SMG-se-zavarnaha-ot-Kazahsta … atni-medala-26469

# 19
  • Мнения: 371
Привет от отще една мама на първолачка Hug

При нас също учителката каза да не изваждат едно под друго числата или така наречения вертикален вид. Боравят само с числа до 20.
Единствената спънка, която досега срещнахме беше с "умаляемо, умалител и разлика", ееей да ги сметне няма ядове, но да ги назове, кое какво е беше ковмар. Тогава и дадох определение за всяко, накарах я да ги научи на изуст и чак тогава и влезе в главата, а преди колкото и да показвах и обяснявах НИЩО не успя да вдене горката ooooh!

# 20
  • Мнения: 2 898
Моята първокласничка се объркваше на задачите с едно неизвестно, с упражнения оправихме проблема.
Аз съм недоволна, че правила няма.


Правила няма, защото по методика в 1 клас не се дава алгоритъм за намиране на неизвестно. Въпросното число се налучква / както и да ни звучи на нас това /. Правилото за неизвестно събираемо е първо, и се появява във 2 клас. Но децата често си намират свои "пътечки', за които понякога възрастните не биха се сетили.

# 21
  • sofia
  • Мнения: 8 936
Аз също съм на мнение, че не се обяснява достъпно на децата. В момента сме в чужбина и тук всяко нещо се обяснява нагледно, супер елемнтарно и разбираемо за децата. Въобще го няма това нечовешко писане на хиляда задачи всеки ден и въпреки всичко децата се справят много добре.
Мда, то затова медалите на международната олимпиада са спечелени от българските ученици  Sunglasses , щото чужбинските много разбират от математика.
http://www.livenews.bg/Uchenitsi-ot-SMG-se-zavarnaha-ot-Kazahsta … atni-medala-26469
Тук става дума за първи клас, не за 11 и 12. За малките е много важно как ще се обяснят и представят нещата първоначално, защото този първоначален метод се "запечатва" и после много трудно можеш да го разчупиш. Говоря от позицията на родител, чието дете се справя трудно с математиката. Нищо, че е втори клас. Математиката е абстракция и всеки по различен начин "обработва" абстракциите. В отчетната ни тема мами от Щатите и от Германия ни бяха сканирали страници от техните учебници и упражнителни тетрадки, та поне направих елемантрно сравнение, което не беше в полза на нашите учебници. Говоря за елемнтарното представяне на нещата. Един кофти посторен словоред на текстовата задача довежда моя син до объркване, блокаж и невъзможност да рзабере какво го питат. Подавам същата задача без опитите за оригиналничене и той я решава.

# 22
  • Sofia
  • Мнения: 2 469
запис  Peace

# 23
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 321
Аз също съм на мнение, че не се обяснява достъпно на децата. В момента сме в чужбина и тук всяко нещо се обяснява нагледно, супер елемнтарно и разбираемо за децата. Въобще го няма това нечовешко писане на хиляда задачи всеки ден и въпреки всичко децата се справят много добре.
Мда, то затова медалите на международната олимпиада са спечелени от българските ученици  Sunglasses , щото чужбинските много разбират от математика.
http://www.livenews.bg/Uchenitsi-ot-SMG-se-zavarnaha-ot-Kazahsta … atni-medala-26469
Тук става дума за първи клас, не за 11 и 12. За малките е много важно как ще се обяснят и представят нещата първоначално, защото този първоначален метод се "запечатва" и после много трудно можеш да го разчупиш. ...
Един кофти посторен словоред на текстовата задача довежда моя син до объркване, блокаж и невъзможност да рзабере какво го питат. Подавам същата задача без опитите за оригиналничене и той я решава.

И аз мисля, че добрата основа води до добри резултати.  Peace
Явно добра основа при западнярчетата липсва, щом нашите им "отмъкват" медалите.


Какво му пречи да си я преформулира? Може това да е едно от условията за зачитане на резултата: да се чете с разбиране и по-сложно представено условие. Лесното е за всеки.

Последна редакция: нд, 05 фев 2012, 09:26 от Саморая

# 24
  • Мнения: 24 467
Не смятам, че резултатите от олимпиади имат връзка с нашето образование. Личните ми изводи са, че у нас доброто образование се базира на частни уроци и курсове, а останалото- не струва почти нищо. Олимпийците ни се подготвят от началното си образование извън училище,  където се упражняват и им се разяснява. За останалите деца, които имат нещастието да разчитат само на училището, резултатите са плачевни и това се установява от международни проучвания, които замерват не олимпийците, а точно резултатите в общите училища /където сме на незавидни позиции/.
Специално по математика намирам, че часовете за упражнения са извънредно малко. Учат се доста нови уроци и след това се дават едни упражнителни задачи- крайно недостатъчни. Ако детето няма родител, който вкъщи да седне и да работи с него или да му плати за частни уроци и, едновременно с това, попадне на учител, за който не е добре дошло да дава всеки ден и да проверява домашни, а следи частния си интерес /децата да му дойдат вкъщи след това и да им даде това, което им е нужно за неотчетни пари/, децата у нас в повечето случаи нямат шанс. Не може да се очаква всички родители да са "образовани" и освен това да имат умения да обясняват. Ако се очаква, то смисъл от училищата не виждам. Те са тези, които следва да образоват. У нас масата не изпълняват предназначението си. Въпреки това хлапетата катерят класовете, без да покриват дори минимума и се отчитат фалшиви резултати на база тестове, на които е лесно да се препише готов отговор или той да  се налучка.

И от личен опит и от този, с голямото ми дете твърдо съм на позицията, че личността на учителя по предмета прави последният интересен и желан. Един обичан предмет твърде бързо може да се превърне в омразен и обратното.
За смятането с моите деца правим от 4-5 годишна възраст устни /винаги и само, без пръсти и сметала/ упражнения на текстови задачи- взех толкова от толкова бонбони, прибавих към толкова колички толкова. За около година овладяват без грешка смятане до 20 наум . След това  І клас не е проблем. Разни странни методи не сме ползвали, за да усвоим обикновените сметки.

Ню, права си, така е. За да "кълвеш", обаче, си е нужен някакъв стимул. Такъв може да е и един добър учител, който не само реже, но и дава, един родител, дето те тика, кога те смързява и разни други неща.

Ивана, до края на ІV клас този предмет ни беше любим. Класната ни предупреди още в І клас да се решават всеки ден за домашно по 10-20 задачки- примерчета с изваждане и събиране. И аз съм давала. Всеки ден. Пишех му примери в една тетрадка и в края на І срок още почнах да му измислям елементарни текстови задачи, защото обикновените примери стават скучни и досадни и дори  да може едно дете да ги решава, то губи интерес. Текстовите бяха винаги с негово участие и някой познат, приятел, близък. Всеки ден, събота и неделя също. И през ваканцията. Че като се вдене веднъж, да не се изпуска влака, това е много важно.
Същото е и с писането- говоря за диктовките в І клас. За да се почне поне механичната част да се върши без да има зор.
 

# 25
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 321
За това си права: масовото образование е далеч от добрата подготовка. Проблемът е, че много малко искат да са добре подготвени. Желанието им за това е някъде около началото на седми клас и покрай кандидатстването за ВУЗ. През останалото време малко учат на макс. Много родители, възпитаници на езикови и математически гимназии, чиито деца в момента учат в същите училища, ще ти кажат: не е това, което беше.   

За стъкмистиките, които ни пращат на опашката по точка образование, също имам мнение: Докато за братята роми посещението на училище ще е равнозначно на получаване на кифла и чаша топла мляко - там ще сме.

 

# 26
  • Мнения: 5 468
Ню, права си, така е. За да "кълвеш", обаче, си е нужен някакъв стимул. Такъв може да е и един добър учител, който не само реже, но и дава, един родител, дето те тика, кога те смързява и разни други неща. 

 Peace Съгласна. Аз, заради гаден учител намразих френския език и до ден днешен ми е противен.
За това се радвам, че детето ми харесва много учителката си и дай боже да продължи с тази любов и занапред.

# 27
  • Мнения: 371
Интересно е, че същите тези учители, които дават частни уроци, преподават и в училищата. Защо в училище не съумяват да предадат материала качествено, както когато им се плати на ръка за урок Thinking

# 28
  • Мнения: 24 467
Интересно е, че същите тези учители, които дават частни уроци, преподават и в училищата. Защо в училище не съумяват да предадат материала качествено, както когато им се плати на ръка за урок Thinking

Основно са две причините:
1.Нормално е интересът да клати феса. Заплата си върви, независимо как се работи, а частният урок обикновено цели конкретни резултати;
2.Да преподаваш на 30 парчета, от които половината изобщо не се вълнуват, е едно, да водиш на един или на 5, дошли с определена цел- друго.

Много са големи класовете, според мен. Децата не се подбират обективно по интереси /връзките вървят навсякъде и едно- две деца могат да развалят тотално идеята/ и лични възможности. Вземат се много уроци, без да има време да се упражнят и децата да ги разберат и научат в училище. Смисъл да се отчете огромно количество взет материал, без зад него да стоят реални знания няма. По- добре да се вземе половината, но да се усвои гарантирано от всеки, който завършва клас/степен. Освен това намирам, че децата следва да се специализират по интереси и някои предмети да се изучават засилено, други- не.

Последна редакция: пн, 06 фев 2012, 09:12 от Judy

# 29
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Интересно ми стана, че някои учители не разрешават вертикалното пресмятане.
Класната на детето ми пък пише забележки, ако не се смята така и не се слагат точки, когато се "взима" от някое число.

Математиката е лесна, когато се обясни подходящо.
Опитвала съм какво ли не - от бобчета до цели истории в картинки.
При всеки работи различно нещо, трябва да намерите как той най-добре възприема обясненията и ще се получи.

# 30
  • sofia
  • Мнения: 8 936
Интересно ми стана, че някои учители не разрешават вертикалното пресмятане.
Да, в първи клас и началото на втори. Когато стигнаха до урока, в който беше представено вертикалното смятане, тогава  започнаха.
"Ама госпожата не дава да ги пишем така...." Всеки път се разправяхме и обяснявах, защо така е по-лесно, вместо да решаваме въпросните задачи.
 

# 31
  • Мнения: 10 547
По този метод няма как да се научат да смятат наум.

# 32
  • sofia
  • Мнения: 8 936
Това е ясно. Аз също не мога да смятам на ум, не ми е преподавано така, че да мога. За разлика от свекър ми и дядо ми (примерно).

# 33
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
По този метод няма как да се научат да смятат наум.

Simple Smile Аз пък точно така смятам на ум.
Знам, че звучи странно, но просто си представям числата, понякога и с точките върху тях.
В същото време, познавам деца, които са си изградили съвсем различна система, която си работи безотказно, но аз просто не мога да я прилагам за себе си.

Общи условия

Активация на акаунт