Влиянието на религията и чуждите култури в бита и облеклото на българина

  • 10 139
  • 110
  •   1
Отговори
# 75
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Аз пък винаги се сещам за нашите езически празници, които са облечени с християнски гащи.
Ей го де последния минал:
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D0%BA%D0%BD%D0%BE%D0% … D0%BD%D0%B8%D0%B5

# 76
  • Варна
  • Мнения: 18 035
По събуването сме с източно влияние, но по въпроса с подмиването може да търсим западен уклон...  Wink

Откъде имаш наблюдения кой кога се е подмивал? Thinking

# 77
  • MI
  • Мнения: 11 868
Сигурно някой е ходел бос, ако е нямал пари за цървули...  :lol Що бе, питай италианците бидето източно ли е  Laughing

# 78
  • Sofia
  • Мнения: 4 036
Кога успяхте до долните гащи да стигнете?  Laughing

Да се опитам да разширя малко темата - доколко в силно според вас източното влияние върху бита ни? На първо четене се сещам за събуването при влизане вкъщи например...
Я, ама те навремето не са ли ходели боси?

Възможно е през пролетта, лятото и есента, ама зимата  newsm78

# 79
  • Мнения: 14 478
Сигурно някой е ходел бос, ако е нямал пари за цървули...  :lol Що бе, питай италианците бидето източно ли е  Laughing
Събували сме се защото сме нямали галоши, с които да цапаме в рядката кал.....
На запад са си събували галошите-вземи и прочети Емил от Льонеберя и ще се убедиш.

# 80
  • Варна
  • Мнения: 18 035

Възможно е през пролетта, лятото и есента, ама зимата  newsm78

Леле, зимата как се ходи с цървули? newsm78
Хич не съм наясно какво са обували навремето.

# 81
  • Мнения: 14 478

Възможно е през пролетта, лятото и есента, ама зимата  newsm78

Леле, зимата как се ходи с цървули? newsm78

Без никакъв проблем. Зависи от цървулите и модела им.
Пък и зимата много много не се ходи-стои се в кръчмата.

# 82
  • Варна
  • Мнения: 18 035
Скрит текст:

Възможно е през пролетта, лятото и есента, ама зимата  newsm78

Леле, зимата как се ходи с цървули? newsm78

Без никакъв проблем. Зависи от цървулите и модела им.

Хм не знаех, че има различни модели. На мен плитки ми изглеждат, как ли се гази сняг и кал , да речем?

П.П. Намерих някакви снимки:
Скрит текст:

# 83
  • Мнения: 14 478

Хм не знаех, че има различни модели. На мен плитки ми изглеждат, как ли се гази сняг и кал , да речем?
Има и затворени модели-почти като обувки. Свинската кожа е дебела и пази.
Само се чудя не са ли се хлъзгали лесно с тях.

# 84
  • Варна
  • Мнения: 18 035

Хм не знаех, че има различни модели. На мен плитки ми изглеждат, как ли се гази сняг и кал , да речем?
Има и затворени модели-почти като обувки. Свинската кожа е дебела и пази.
Само се чудя не са ли се хлъзгали лесно с тях.


Виж по-горе на снимката, на подметката има някакви топчета. Може да са против плъзгане. Thinking

# 85
  • MI
  • Мнения: 11 868
Герри, този момент в книгата съм го пропуснала... То и тук са се събували но си мислех че е било донесено от арабите...  Thinking

# 86
  • Мнения: 14 478
Герри, този момент в книгата съм го пропуснала... То и тук са се събували но си мислех че е било донесено от арабите...  Thinking
Емил и сестра му натрупват на една купчина всички галоши на гостите, които са у тях на религиозно препитване.  После, когато си тръгват, гостите трябва да пробват галошите, за да разберат кои са техни... hahaha
Има и приказка на Андерсен за вълшебните галоши, които са паркирани пред една врата...

Нели-знам, че някои хора мислят, че тук всичко е дошло от арабите.
Но  мисля, че нашите хора са достатъчно интелигентни да се сетят и сами , че не е добре да влизат в къщите си с кални обувки. Няма нужда да го учат това от арабите...

# 87
  • Мнения: 4 892
Дървени  Joy ние да не сме холандци.
Опинци, знаете ли колко са здрави свинските Опинци   Laughing

# 88
  • Мнения: 21 620
  За кои времена говорите, защото хората си ходят с обувки - нали сте чели за калеврите на Хаджи Смион...

# 89
  • Мнения: X
Ето ви еснафите в София 17-19 век. Вижте кои са свързани с облеклото. Не са малко:
Скрит текст:
ХVII-ХIХ в.: абаджийски, арабаджийски, ахтарски, астарджийски, бакалски, бояджийски, баничарски, бръснарски, бъчварски, въжарски, гайтанджийски, грънчарски, дюкмеджийски, овощарски, зарзаватчийски, златарски, железарски, казанджийски, каменарски, касапски, кебапчийски, леблебийски, луладжийски, свещарски, масларски, мутафчийски, лъжичарски, налбантски, налчийски, ножарски, опинчарски, папукчийски, платнарски, рибарски, сапунджийски, сарафски, седларски, самарджийски, симидчийски, сладкарски, соларски, стиварски, стъкларски, табашки, халваджийски, бозаджийски, ханджийски, хлебарски, манифактурджийски, шапкарски, тенекеджийски, шивашки и сърмаджийски. Изброените 60 еснафски организации са съществували, както изглежда, и през 60-те и 70-те години на XIX в. В кондиката на църквата „Св. Неделя" от 1853 г. се изброяват 21 еснафа, направили дарения. Тук се нареждат следните еснафи, както и броят на дарителите от всеки еснаф: механджийски - 44 души, дали 32 250 гр. (гроша); калпакчийски - 38 души, дали 3965 гр.; тъкачески - 23 души, дали 1790 гр.; самарджийски - 18 души, дали 1770 гр.; терзийски - 60 души, дали 5340 гр.; кюркчийски - 51 души, дали 4390 гр.; папукчийски - 44 души, дали 2540 гр.; кацарски - 14 души, дали 1350 гр.; куюмджийски - 19 души, дали 1320 гр., бакърджийски - 7 души, дали 485 гр.; грънчарски - 6 души, дали 300 гр.; тютюнджийски - 8 души, дали 380 гр.; ковашки - 4 души, дали 180 гр.; фурнаджийски - 14 души, дали 1095 гр.; мутафчийски - 9 души, дали 495 гр.; дограмаджийски - 9 души, дали 480 гр.; житарски - 54 души, дали 3390 гр.; таваджийски - 12 души, дали 1500 гр.; бостанджийски - 11 души, дали 780 гроша.

Общи условия

Активация на акаунт