Фобии при момче на 6 години

  • 1 360
  • 3
  •   1
Отговори
  • Sofia
  • Мнения: 4 479
Здравейте, не знам дали заглавието е подходящо, но не успях да измисля друго. Проблемът не мисля, чее сериозен, но имам нужда от консултация.
Синът ми е на 6 години. Когато стана на 3 г. започна да отказва да облича дрехи с копчета. Независимо дали става въпрос за блуза с три копчета или за панталон с едно копче. Не понася нищо метално по дрехите си, ципове например. Ходи основно с анцузи и панталони с ластик. Не обяснява какъв е проблемът. Докога и трябва ли изобщо да толерираме това. Тръгва на училище, на първия учебен ден иска да е пак спортно облечен. Вероятно не звучи като сериозен проблем, но е странна тази непоносимост, не може да облече дори блуза с джоб, на която има копче.
Другият проблем е, че отказва да яде с чужди прибори- само с определен комплект, който носим от вкъщи или с пластмасови. Това често ни затруднява, ако сме забравили да ги вземем, той просто няма да яде навън. Наскоро в ресторант нямаше пластмасови, поръча си сладолед и като усети , че не носим приборите му, отказа да го изяде. Сладоледа си! Въпросът ми е сега как да процедирам в училище- абсурдно ми се вижда всеки ден да пращам с него пластмасови прибори. А ако откаже да яде цял ден?
Отново се извинявам, ако въпросите ми не са достатъчно сериозни, но искам съвет как да подходя. Да чакам ли сам да преодолее страховете си и да го оставя на мира или да действам по някакъв начин?

Последна редакция: нд, 13 сеп 2015, 21:03 от desive78

# 1
  • София
  • Мнения: 558
Въпросите ви  ми изглеждат абсолютно подходящи и „на място“.
Зад поведението на синът ви се крият причини от психологическо естество, вероятно базирани на негови дълбоки страхове. Мисля, че и сама се досещате за това. Най-притеснително за мен е, че не споделя и не обяснява, защото така най-лесно може да му се помогне да се справи с нещата, които се въртят в главата му.
Не е възможно да не „толерирате“ това, защото никой – малък или голям не се е справил със страховете си през натиска или агресията. Напротив, необходимо е безкрайно уважение и зачитане на всички бариери и защити, които детето изгражда, защото те охраняват нещо  травматично и най-вероятно болезнено.
От друга страна групата от връстници няма да бъде нито толерантна, нито загрижена, а най-вероятно ще се отнесе с подигравка и агресия към особеностите в неговото поведение – пластмасовите прибори, различното от на околните облекло.
Това, което може да направите е да  го попитате как се чувства в училище? Как се отнасят другите деца към облеклото и приборите, които той избира? Предпочита да стои гладен за да не забележат, или избира да се храни с неща, които се ядат с ръце – тестени изделия, примерно. След което, ако е възможно , да разберете повече около механизмите за образуване на тези негови предпочитания.
По-конкретни съвети не мога да дам, именно защото не знам какво седи зад „не искам дрехи с копчета и метал“ и „не искам метални прибори“.
Разбира се, ако го заведете на детски терапевт, там в играта и през претворяването на символите няма начин да не станат известни механизмите, както и начините за справяне със страховете.
Даниела Тахирова - психотерапевт

# 2
  • Sofia
  • Мнения: 4 479
Благодаря ви за съветите.
На първия учебен ден успяхме да го накараме да облече риза, но с жилетка отгоре. За приборите не повдигнах въпроса. Попитах го с какво е ял, отговори - с приборите там. Не е споделял това да е било проблем, да не са му харесали или в бъдеще да не ги иска. Thinking

# 3
  • София
  • Мнения: 558
Това, което описвате ми говори, че синът ви се контролира моного добре и има много ресурси да се справи по един или друг начин със ситуациите, които могат да възникнат. След като сам е достигнал до "компромис" по отношение приборите, шумно похвалете и одобрете поводението му, като нищо не пречи да му обясните, че в момента в който стане различен и странен за другите деца те могат да започнат да му се подиграват или нещо друго и пак опитайте да проведете желания разговор. Все пак дискретно проверете твърденията му, като просто попитате учителката с какво и как се храни на обяд.
Даниела Тахирова - психотерапевт

Общи условия

Активация на акаунт