Това, което не одобрявам в българското училище...

  • 40 183
  • 426
  •   2
Отговори
# 300
  • Майничка
  • Мнения: 13 778
Доколкото разбрах аз, темите са от конкурс, но са дадени от преподавателката за самостоятелна работа, съответно са оценени. Вероятно не са за контролна или класна, защото те подлежат на проверка от РУО или МОН и би следвало да са по програмата. При тези оценки, съмнявам се, че ще бъдат отразени в дневника. Амбър ще каже така ли е.
Понякога, ако хвърлиш ученика направо в дълбокото, може да те изненада много приятно, но пак казвам, няма да е масово, не и в 8 клас, когато повечето още трудно издрапват от матрицата на преразказа.

# 301
  • София
  • Мнения: 19 912
Хаха, това ли е доводът, Райчун?  Нима нещо пречи на учител да даде теми и от конкурс, АКО счете обаче, че са подходящи за целта? Тези определено не са. Без да класира учениците на 1-во, 2-ро и 3-то място... Класното на дъщеря ми по английски преди няколко години се знаеше предварително какво ще е - тест + някоя от многото теми от ежегоден  конкурс на МОН и някаква фондация за creative writing. Темите бяха пак такива философски.  Но децата все пак бяха 11 клас и далеч по-приемливо беше да разсъждават на подобна тематика.И какво?  Дадe учителката по една от темите на всяка  колона и определено  не направи класиране на децата Simple Smile..  В една от годините на ДЗИ по немски пък имаше да се пише есе по цитат на Бертолт Брехт.  Нима децата са го изучавали?

Последна редакция: пн, 11 дек 2017, 23:36 от пенсионирана русалка

# 302
  • София
  • Мнения: 62 595
Тук съм, не бой се! Днес съм ужасно депресирана, защото съм с отвратително течащ нос.

Броенето на изминалите и останалите години в училище проззвуча като присъда в затвора - излежал си седем, остават пет.

# 303
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
Доколкото разбрах аз, темите са от конкурс, но са дадени от преподавателката за самостоятелна работа, съответно са оценени.
Кой ученик ще пише задължително върху автор, който не е помирисвал? За редовните часове първо се преподава, после се изисква. За да се придаде автентичен вид и да се подсили разрушителния ефект, ще са нужни още условности към така представената история. Аз също вече съм любопитна да науча подробности.

# 304
  • Майничка
  • Мнения: 13 778
Темите не предполагат писане "върху автор", а  "върху цитат". Не виждам някъде в критериите за оценяване да има изискване за познаване на творбата, както е при ЛИС, примерно:
"...Разбиране и осмисляне на условния характер на литературата
    Знания за процесите в литературната история, автора и творбата
    Умения да се прилагат знания за строежа и функционирането на литературната творба и изясняване на    
    зададени проблеми
    Интерпретиране на художествените смисли съобразно поставен проблем ..."

При есето градиш теза съобразно твоите разбирания по темата, вписваш я в актуален контекст и се аргументираш. Не се налага да влизаш в контекст Петя Дубарова или Веселин Андреев, нито да си чел нещо от тях. Проблемът в 8 клас не е във формулирането на тезата дори, а в структурирането на новата форма и в построяването на аргументацията.

Последна редакция: пн, 11 дек 2017, 23:53 от gargamela

# 305
  • София
  • Мнения: 62 595
А не е ли точно  върху произведението или върху автора есето? Иначе могат да дадат цитат и от Платон.

# 306
  • София
  • Мнения: 19 912
Точно това имах предвид по-горе и аз, Гаргамела. Затова и дадох пример с Бертолт Брехт и ДЗИ. На всички ни е ясно, че авторът не е изучаван в средните ни училища, дори и в тези с интензивно обучение по немски.

И въпреки това, ако тези теми са все пак дадени  в училище, в час по литература,  и са били оценявани, пак оставам на мнение, че са крайно неподходящи за масовия ученик. Едно е дете в  11-12 клас да пише на такива теми, друго е  да се очаква от осмокласник да се справи - в общия случай не са запознати децата все още или поне не са оттренирали достатъчно формата есе, а нямат и нужната "подплата" за целта. Под подплата имам предвид не познаване на произведението и автора, а достатъчна за целта обща култура, налични  умения за направа на паралели и т.н.. Сигурно има изключения, но те само ще потвърдят правилото.

Последна редакция: вт, 12 дек 2017, 00:05 от пенсионирана русалка

# 307
  • Майничка
  • Мнения: 13 778
А не е ли точно  върху произведението или върху автора есето? Иначе могат да дадат цитат и от Платон.
Могат, да. Примерно "При сблъсъка с любовта всеки става поет" (май беше негово).

# 308
  • Мнения: 13 183
Тук съм, не бой се! Днес съм ужасно депресирана, защото съм с отвратително течащ нос.

Броенето на изминалите и останалите години в училище проззвуча като присъда в затвора - излежал си седем, остават пет.

В затвор по- бива, че има предсрочно освобождаване.

# 309
  • Русе
  • Мнения: 12 206
 Темите са дадени за самостоятелна работа. Не са върху автор, а само като цитати за разсъждение. Намирам ги за непремерени и неразбираеми на тази възраст. като отчетем, че до миналата година учеха четене на текст с разбиране и правене на преразказ е резонно да не могат да се справят с такава задача. Но учителката го прие твърде лично и оцени стресиращо. Общо взето стилът и задачите и са такива постоянно, както и отношението.
  Иначе детето ми от миналата година, в 7 клас имаше учителка, която ги учеше да пишат тези и правеха много съчинения-разсъждения, което беше заложено по програма наистина, но пък учителите стояха пред дилемата да подготвят за матурата, изискваща друг тип подготовка или да въвеждат аргументирането и тезите.  По принцип обича да пише есета и не се стресира от подобен вид задача. Обаче не може да тълкува и да разсъждава върху подобен род теми, които често даже не разбира и няма нужния опит. В момента имат часове по философия, които много харесва и взема доста дейно участие, ако съдя по високите оценки и това, което ми разказва.Каза, че усеща и летиратурата като такъв предмет, обаче там не му се получава.

# 310
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, училището е присъда без право на помилване и без предсрочно освобождаване за добро поведение.

# 311
  • Мнения: 5 425
Това, което не одобрявам в българското (държавно) училище :

... имаше учителка, която ги учеше да пишат тези и правеха много съчинения-разсъждения, което беше заложено по програма наистина, но пък учителите стояха пред дилемата да подготвят за матурата, изискваща друг тип подготовка или да въвеждат аргументирането и тезите.  

Да, училището е присъда без право на помилване и без предсрочно освобождаване за добро поведение.

Ако предците можеха да прочетат, какви ги пишете...

"... почти няма българско село без училище. Тези училища там, където не са изгорени от турците, са в цъфтящо състояние. Те се издържат посредством доброволен данък, с който българите се самооблагат не само без да бъдат принудени от правителството, но и напук на всички спънки, създавани от корумпираните турски власти."
                                                                                                                                       Дж. Макгахан

Последна редакция: вт, 12 дек 2017, 08:45 от Ezhko

# 312
  • София
  • Мнения: 62 595
На предците едва ли ще им хареса това, което се случва и това, в което се превръща българското училище - и по селата, и по градовете.  Откровено неграмотни деца минават от клас в клас, за да могат от МОН да си оправят статистиките пред началниците от ЕК, записват се, че и се дипломират мъртви души и отчайващо неграмотни души заради делегирания бюджет, а дори това, което го направиха сега за двете степени на средното, ще остави много младежи без диплома, но и без работа, защото не може всички да станат общи работници, защото нямат никакви знания и умения за нещо повече.

# 313
  • Мнения: 5 425
На предците едва ли ще им хареса това, което се случва и това, в което се превръща българското училище - и по селата, и по градовете.  Откровено неграмотни деца минават от клас в клас, за да могат от МОН да си оправят статистиките пред началниците от ЕК, записват се, че и се дипломират мъртви души и отчайващо неграмотни души заради делегирания бюджет, а дори това, което го направиха сега за двете степени на средното, ще остави много младежи без диплома, но и без работа, защото не може всички да станат общи работници, защото нямат никакви знания и умения за нещо повече.

...а още по-малко ще им хареса, какво правят потомците им по въпроса.

# 314
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво правиш ти като техен потомък? Гледам, че доста активно плюеш по определени държавни училища и се опитваш да убедиш всички, че истината е в частните, а още по-добре, ако са и чужди. Ако не греша, останала съм с такива впечатления от това, което съм чела в твои постове.

Общи условия

Активация на акаунт