Математически турнири 5-12 клас

  • 164 461
  • 656
  •   1
Отговори
# 540
  • Мнения: 2 692
може ли да препоръчате готина книжка за 9 клас? не просто помагало, а с по-задълбочени задачи от изучаваните.

# 541
  • Мнения: 4 270
В списание Математика и Математика плюс няма ли материали?

# 542
  • София
  • Мнения: 5 054
може ли да препоръчате готина книжка за 9 клас? не просто помагало, а с по-задълбочени задачи от изучаваните.


https://mathbooks.eu/search.php

Тук можете да разгледате. Може би математическите състезания 2012  - 2015 г., както и книгите 555 задачи по геометрия и 640 задачи по теория на числата. Списание Математика също така - теоретични теми, конкурсни задачи, теми от контроли.  На тази възраст обаче разликите в състезателната подготовка са съществени и не се коментира толкова кой в кой клас е, дори националният кръг на олимпиада по математика обхваща 9-12 клас и ще видите, че по-малки ученици понякога имат по-високи резултати от големите. Зависи и от целта - дали тя е по-висока грамотност или да е съчетана с резултатност. Второто само с книги и сборници няма да стане.

# 543
  • Мнения: 927
Материалите за подготовка на български език (книги и статии) са сравнително ограничени.

На английски има много добри неща.

Ако някой се интересува, мога да препоръчам доста източници.

Само трябва да се посочи целта и текущото ниво.

Например, класиране и подготовка за МБОМ в 7/8-и клас или навлизане в олимпиадната математика за „големи“ в 9/10-и клас или класиране и висок резултат на международни състезания (МОМ, БОМ) или по-задълбочена подготовка в определена област (например, теория на числата) и т.н.

Съвременната олимпиадна математика изисква да се знаят доста неща, които не се учат в училище (например, функционални уравнения, комплексни числа в геометрията, инверсия, графи, p – адични оценки и т.н. и т.н.), без които няма как да се състезаваш  на високо ниво.

Ако едно дете няма проблем с английския и някой го насочва към подходящите книги и статии (за да трупа знания) и към подходящите задачи, които са малко над текущото му ниво (за да развие уменията си за решаване, т.нар. problem solving skills), може да се постигне доста. (Ако разбира се детето притежава съответните заложби и е достатъчно мотивирано да полага усилия години наред.)

P.S. Под задачи, които са малко над текущото ти ниво, разбирам задачи, които не успяваш да решиш, но като видиш решението го разбираш „от раз“ или задачи, които успяваш да решиш, но ти отнема доста време и решението ти е доста по-тромаво от „официалното“ такова.

Задачи, които решаваш с един поглед или веднага се сещаш за алгоритъм за решение са под текущото ти ниво, докато задачи, чието решение изисква теория, която не знаеш или такива, чието решение не може да разбереш, дори да го прочетеш няколко пъти, са много над текущото ти ниво.

# 544
  • София
  • Мнения: 5 054
Ant12, ще ми бъде интересно да предложиш материали.
У дома се ползваха най-вече тези на XYZ Press https://www.awesomemath.org/shop/  и някои други отделни заглавия. Смятам, че подготовката, получена на тяхна основа беше висока, постиженията на състезания - не толкова Simple Smile

# 545
  • Мнения: 927
Ant12, ще ми бъде интересно да предложиш материали.
У дома се ползваха най-вече тези на XYZ Press https://www.awesomemath.org/shop/  и някои други отделни заглавия. Смятам, че подготовката, получена на тяхна основа беше висока, постиженията на състезания - не толкова Simple Smile

При така формулиран въпрос би трябвало да изброя около 60-ина книги и около 200 статии.

Поради тази причина бих препоръчал при уточнен клас, цел и ниво.

Например, ако трябва да препоръчам книги и в каква последователност да се прочетат, ако някой се интересува само от теория на числата, бих препоръчал следните:

Problems of Number Theory in Mathematical Competitions - Yu Hong-Bing Yu & Lin Lei – 2010 (JBMO level)

Number Theory - Structures, Examples and Problems - Titu Andreescu & Dorin Andrica – 2009

Olympiad Number Theory through Challenging Problems - Justin Stevens - Third Edition 2017

Modern Olympiad Number Theory - Aditya Khurmi – 2020

Number Theory Concepts and Problems - T. Andreescu, G. Dospinescu & O. Mushkarov – 2017

An Introduction to the Theory of Numbers (5th Edition) - I. Niven, H. S. Zuckerman & H. L. Montgomery

An Introduction to Algebraic Number Theory through Olympiad Problems - Elias Caeiro – 2021

Ако някой каже, трябва ми книга за подготовка по геометрия за МБОМ (JBMO), ще му препоръчам тази: Solving Problems in Geometry - Kim Hoo Hang & Habin Wang – 2018.

Ако друг каже, класирах се за национален кръг на НОМ и имам 1 месец за подготовка, ще му препоръчам това:
https://bg1lib.org/book/5231715/a722cb

# 546
  • Мнения: 927
За хората, които се интересуват от състезания по математика за големи ученици.

Българският отбор прави най-доброто си класиране от 14 години насам на Международната олимпиада по математика (МОМ).

http://www.imo-official.org/country_team_r.aspx?code=BGR

http://olympicbg.org/news/zlaten-3-srebarni-i-1-bronzov-medala-g … adata-v-oslo-2022

Борислав Кирилов (12-и клас, ПЧМГ), без съмнение най-успешния български състезател по математика за последното десетилетие, печели втори златен медал и влиза в Топ 100 (всъщност в Топ 60) на най-титулованите състезатели за всички 63 издания на МОМ от 1959-а година до момента.

http://www.imo-official.org/hall.aspx

# 547
  • Мнения: 4 270
Браво на децата.

# 548
  • Бургас
  • Мнения: 156

На този етап се предвижда да се състои. Миналата година го отмениха в последния момент.
Информация за предишни издания:
https://www.facebook.com/groups/439603610230955
https://www.facebook.com/IFYMSozpol (2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г.)
 https://www.facebook.com/ifym2014 (2014 г.)
https://mathfestsozopol.wordpress.com/ (2013 г.)
http://bgmathfest.wordpress.com (2012 г.)
http://sites.google.com/site/bgmatturnir1 (2010 г.)

Последна редакция: пн, 25 юли 2022, 10:28 от bisi_bg

# 549
  • Мнения: 1 671
Здравейте, решаваме задачи по математика за 5 ти клас. Има няколко задачки, които ме затрудняват. Изглеждат мн. елементарни обаче им се затрудних. Моля за помощ:

1. Двама пилоти от един отбор в рали изминават един и същи маршрут от 40 км, като първия го изминава със средна скорост 160 км/час, а втория със средна скорост 100 км/час.Какви са времената за които пилотите са изминали маршрута?
прилагаме формулата S=v.t  , намирам на единия 4, а на др. 25. Обаче отговорите са в минути и нямам такива числа.
Нещо се превръща ли в минути?

2. Цената ба един продукт била намалена с 20 % за продажба.С какъв процент трябва да се увеличи цената на намаления продукт, за да се продава отново на първоначалната му цена ?

! тези с % хич не ги обичам, може ли да ми я обясните.Моля!

3. В мебелен магазин направили 20 % намаление на всикчи продавани мебели.Каква е била първоначалната цена на един диван , който клиентът купил за 200 лв?

Много ще се радвам някой да ми обясни.

# 550
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 284
няма как да получиш това, което си получила. имаш грешка. скорост х време = разстояние, ти знаеш скоростта и разстоянието, търсиш времето.
времето = разстояние : скорост

обърнала си ги и вместо 1/4 час си получила 4 часа Wink
ако си беше направила проверка щеше и сама да си хванеш грешката Simple Smile
 4 часа по 160км/ч не са 40 км. Simple Smile




# 551
  • Мнения: 6 323
1. 40:160=0.25ч.Х60м=15м
    40:100=0.4чХ60м=24м
2. Продукт се продава на цена получена след намаление с 20%.Ако правилно е преразказано условието, за да се въпне на първоначалната си цена трябва да се увеличи с 25%.
Напр. 250-20%Х250=200лв
200+25%Х200=250лв
3. Х-20%Х=200лв
    80%Х=200
    Х=200:0.8
    Х=250
Според мен така се решават задачите. Ако греша нека ме поправи някой.

Последна редакция: пн, 25 юли 2022, 15:51 от Рори72

# 552
  • Мнения: 4 270
Детето каза 25 процента

# 553
  • Мнения: 1 671
Да, объркала съм делението.

Рори, точно това са отговорите, много много благодаря.

но тази задача 2 не мога да я схвана , защо е равно на 200 лв
250, като примерно число ли го вземаш?

250-0.2 по 250 =200 ?

# 554
  • Мнения: 6 323
Решението на третата задача ми послужи като очевиден пример. Иначе:
Като намалиш с 20% първоначалната цена У получаваш нова цена равна на 80% от първоначалната цена. Х% от 80%У + 80%У = 100%У
(Х%+1)=100%У:80%У
Х%+1=5/4
Х%=5/4-1
Х%=5/4-4/4=1/4=25%

Последна редакция: пн, 25 юли 2022, 17:42 от Рори72

Общи условия

Активация на акаунт