Отговори
# 465
  • Sofia
  • Мнения: 5 940
Да, многозначни са. ''Златен" е типичен пример.

# 466
  • София
  • Мнения: 18 034
Да, многозначни са. ''Златен" е типичен пример.

Да, от цитираното в учебника за 8 клас ми стана ясно, мерси.

Ако не бях го прочела цитираното, за "златен" също щях да си остана недоразбрала. Понеже пръстенът е от злато, там значението е пряко. Но това злато има блясък и ценност като благороден метал. И после ако някой каже златна есен, щях да приема, че есента е с цвета на златото. Ако пък някой възкликне след като съм му направила услуга, че съм златна, щях да направя  асоциация със златото откъм ценност. Тоест макар да са с преносно значение, смятах, че тези думи си носят белези на основната дума.

# 467
  • Sofia
  • Мнения: 5 940
Точно.
Златно сърце = добро сърце
Златен часовник = часовник от вид метал

Това са два различни контекста, значи думата е многозначна.

# 468
  • Мнения: 5 914
Русалке, споменал си нос като немногозначна, да но в Уикипедия нос е дадена на като многозначна, защото морският нос на карта, носът на кораба изглеждат/се асоциират/ като човешки нос, оттам името, оттам многозначна.А дълбок, златен, /т. е. прилагателни/ако няма друга дума след тях не става ясно за какво става дума.Не споря с учебника, разсъждавам си. Оф.

Последна редакция: сб, 19 окт 2019, 09:06 от W

# 469
  • София
  • Мнения: 18 034
W, ами на мен снощи точно ми просветна. Да, именно защото след прилагателното златен не стои нищо, а в комбинацицията му със съществителни  се получават значения с различен нюанс, думата е многозначна. Не примерно като прилагателното красив. Слагам  отзад огърлица и става един смисълът- огърлица ОТ злато като вид метал. Слагам  отзад есента от примера ми  и смисълът става друг - есен с листа в цвят НА злато. Тоест тук вече акцентът е върху блясъка на златото. Слагам отзад майка и смисълът става трети - имам си златна майка, но тя не е направена ОТ злато, нито има цвета НА злато, просто за мен е много ценна - КАТО злато. Тоест златен като направен от метал, златен като цвят, златен като ценен. А нос вероятно наистина е многозначна, понеже разните носове се опират все пак на формата на нос. Не е като при омонимите, при които само буквите са същите, а значенията нямат абсолютно нищо общо помежду си. И аз само си разсъждавам. Simple Smile

Последна редакция: сб, 19 окт 2019, 09:25 от пенсионирана русалка

# 470
  • Sofia
  • Мнения: 5 940
Ето една статийка, където се вижда каква е разликата между омоними и многозначни думи.

"Възникването на омонимите се обуславя от разпадането на една многозначна дума на две или повече речникови единици в резултат на разкъсване на връзката между отделните и значения. С други думи, признак на полисемия или на омонимия е наличието или отсъствието на семантични връзки между отделните  значения."

http://balgarskiezik.blogspot.com/2010/10/blog-post_2020.html

# 471
  • Мнения: 5 914
От тази статия излиза, че многозначните думи в много случаи носят преносно значение.

# 472
  • Sofia
  • Мнения: 5 940
И аз това казвам :
"дълбоки размисли" - тук думата "дълбок'' е употребена преносно. Няма как размислите да се измерят в метри.

# 473
  • Мнения: X
Въпросът е - когато думата има и преносно значение, дали се окачествява като многозначна и защо?
Много интересен въпрос, разрових се да потърся инфо и аз. Стигнах до извода, че двете категории трябва по-скоро да се разглеждат като отделни, за да не се обърква детето. Накратко защо: една дума може да има много значения в много контексти и всички те да са преки. А за друга, или дори пак за същата дума, да са преки и преносни. Тоест, вървят паралелно нещата, а не едното да предпоставя другото.
Пример: крило на прозорец, крило на птица - и двете са в пряк смисъл. Но вече ако кажем: той я взе под крилото си, става преносно.
Гледам, че и в тестове за пети клас ги отделят нещата, за да станат по-ясни.
Малко са абстрактни и трудни тези категории за 11 годишни деца, но с упражнения се подрежда всичко.

Последна редакция: сб, 19 окт 2019, 21:19 от Анонимен

# 474
  • Мнения: 25 600
Извинете, някой може ли да ми обясни защо днешните деца трябва да знаят разликата между многозначните думи и омонимите, при положение че не различават И от Й?
За деца питам, не за съответните специалисти.

# 475
  • Мнения: X
А защо да не я знаят? Не е толкова трудно да се схване.

# 476
  • Мнения: 5 914
Вчера възникна спор между мен и внука ми. ТИХА усмивка /На прощаване/ епитет ли е или метафора. Та срам не срам-питам.

# 477
  • Мнения: 25 600
А защо да не я знаят? Не е толкова трудно да се схване.

Защото им губят времето и задръстват мозъците с ненужна информация, а не могат да овладеят основното.

# 478
  • Sofia
  • Мнения: 5 940
ТИХА усмивка /На прощаване/ епитет ли е или метафора.
Клоня по-скоро към метафора. Но като се замисля, не съм много сигурна.

# 479
  • Мнения: 5 914
Моите разсъждения са следни: при метафората към един предмет прилагаме свойства на друг. Ако е змийска, лисича, каменна усмивка би било метафора. Ама тиха-свойство на кой предмет е? Мила, злобна? Но очаквам някой да ме обори обосновано.

Общи условия

Активация на акаунт