Девети клас сме вече!

  • 71 166
  • 766
  •   1
Отговори
# 90
  • София
  • Мнения: 13 706
 
Придобиване на ТРЕТА степен на професионална квалификация след завършено средно образование по професиите:"
Платено е.
     То професиите ще се изменят и ще умрат или ще се видоизменят, те ще ми надграждат 10 години квалификации в училищни центрове. Нали тенденцията беше към дуалното, дет трябва да съкращава пътя до реализация на уменията и практика.
За дуалното хич не питайте... в моята работа стана дума за това и искам да ви кажа, че отношението на началниците е ужасно... гледат с насмешка как ще обучават едни ученици, а мисля, че и плащането трябва да става от наша страна. Идеята по принцип е чудесна, но не се гледа с добро око и нищо няма да излезе. Чак ме е яд...

# 91
  • Русе
  • Мнения: 12 235
 С една дума - професионалното обучение си остава само на теория.И топката се прехвърля от безпарично министерство към едвам дишащ бизнес. Но пък тази теория се развива, без да води до реални ползи.

# 92
  • София
  • Мнения: 13 706
Така излиза. Но нашето предприятие не е частно и може би и това има значение. Ако имам частна фирма, която произвежда например оптични лещи,  бих предпочела да взема ученик от "Ломоносов" и да си го обуча. Хем ще си го обуча, хем ще мога да си избера качествен персонал. Не знам... В една нормална държава това е правилният път, но в нашата нищо няма връзка с другите неща и обстоятелства. Нарушен е баланса и няма ка да се получи.

# 93
  • Мнения: 1 262
Може би работодателите смятат младежите за несериозни. Всички искат висока заплата и директорски постове. Никой не иска да почне отдолу нагоре по стълбата.

# 94
  • София
  • Мнения: 13 706
Може би работодателите смятат младежите за несериозни. Всички искат висока заплата и директорски постове. Никой не иска да почне отдолу нагоре по стълбата.
И това го има, но според мен децата в техникумите биха тръгнали от ниските нива в добра фирма. Те като са отишли в техникум (професионална гимназия) надали очакват да станат меринджеи без висшУ Wink

# 95
  • София
  • Мнения: 3 722
Те като са отишли в техникум (професионална гимназия) надали очакват да станат меринджеи без висшУ Wink
За съжаление и това излезе на мода. Популярност набира един самопровъзгласил се университет, където на децата им се набива в главичките, че дипломата няма никакво значение. Много по-важно е да завършил тяхното платено курсче и ставаш хипер-, мега-, ултрапрофесионалист. Че даже и безумна кампания е подхванал баш меринджеят, до 20% от часовете в държавните училища да се водели от суперпрофесионалисти дори и без виШУ. И това че на някакво си МОН му било хрумнало да има задължителни предмети в училище било безумие.

Скрит текст:
Светлин Наков: Ще ме подкрепите ли? Ще внеса в МОН за обществено обсъждане много кратко предложение:

"Да се даде право на всички български гимназии по решение на училищните управляващи органи да променят държавно-утвърдените учебни планове, програми и учебни методики в рамките на до 20% от стандартно заложените учебни часове по всички учебни предмети."

Това означава, че в до 20% от учебните часове ще може да се изучават учебни предмети по решение на училището вместо държавно заложените в рамковите учебни планове, ще могат да преподават практици (без изисквания за диплома), в клас ще влизат професионалисти от бизнеса, ще се учат личностни и екипни умения, ще могат да се въведат нови учебни дисциплини, ще може да се преподава по нетрадиционна методика, ще може да се учи извън клас, например по дигитални образователни ресурси, ще може да се поправят някои недоразумения от задължителните учебни планове и програми, ще може да се заменят някои уроци от стандартните учебни програми с други, по усмотрение на учители, директори и родители, ще може отделните училища да се специализират в определени области според интересите на ученици и родители и в съгласие с учителските / педагогическите съвети.

Така ще решим много, много, много проблеми на училищното образование, породени от липсата на свобода върху учебния план, учебното съдържание, учебните методики, преподавателския състав и всякакви други ограничения. В същото време ще запазим общата рамка, която МОН задава за средно, профилирано, професионално и специализирано образование.

Много мислихме с колеги какво точно да предложим да се промени. Всички дават различни идеи, но те са предимно "на парче". Стигнахме до заключението, че всички тези идеи могат да се реализират, ако се даде свобода на училищата, на директорите, на учителите и на родителите да предложат и одобрят локални промени в тяхното училище, според техните потребности. Държавата ще запази контрол в рамките на 80% от всичко, което се учи в училищата, но ще им даде 20% свобода да иновират на локално ниво, да въвеждат нови практики, нови методики, нови образователни концепции, нови учебни предмети, да канят външни преподаватели и т.н.

Да, знам че има "иновативни училища" с до 10% свобода, но тази свобода е илюзорна, силно ограничена и в много аспекти неприложима. В същото време иновативните училища са категорично доказателство, че свободата е полезна и води до иновации и подобряване на училищната среда, учебния процес и учебните практики и методики. Затова тази свобода трябва да се разшири.

Подкрепяте ли предложението по-горе? То се състои от само една точка и е формулирано само в едно изречение, за да няма "шаване и увъртане" от страна на управляващите.

Това е гражданска инициатива, не е политика, а аз внасям предложението като експерт-иноватор в сферата на образованието, на базата на дългогодишен опит с образователната система.

Пускам идеята за първоначално обсъждане. Ако получа достатъчно силна неформална подкрепа във FB, ще събера образователни, работодателски, родителски, учителски и други организации и ще внесем официално писмо в МОН и в Народното събрание. Имам потвърждение от Министерство на образованието и науката и лично от министър Вълчев, че са готови да приемат образователни промени по предложение от бизнеса и обществото.

# 96
  • София
  • Мнения: 13 706
Ооо, Валя, тоя университет... много нашумя напоследък...

# 97
  • Русе
  • Мнения: 12 235
Тоз човек  - Светлин Наков май не е наясно за какво говори. Те училищата сега имат някаква свобода във втори гимназиален етап и се чудят как да я вържат и грам идея нямат какво да правят .Учителите в голямата си част едвам се вместват в задължителните си предмети и голяма част от времето си губят да попълват разни документи и формуляри, пък какво оставаше и да творят образование. А кой ще плаща на тези професионалисти. Това не е университет. А и на 19 години доста от децата не знаят изобщо каква професия ги интересува.Иновативните училища са една голяма глупост. При нас се сведе до няколко открити урока по интердисциплини. Как не могат да го измислят това средно образование - не знам. Преди до 8 клас имахме доста вече натрупани зания по история, биология, анатомия, зоология, география. Сега цялата тази информация е изсипана в 9 и 10 клас, когато трябва да започва някакво профилиране. Гледам в нашето езикова гимназия няма учебници по предметите на чужд език. Учителите ще си ги разработват на езика.

# 98
  • София
  • Мнения: 6 256
Аз на Светлин Наков чакам да му пораснат децата и да го видя как тогава друга песен ще запее. Ще забрави за свободните съчинения и с пълна сила ще ги затика към елитните университети. Обаче сега промива мозъците на хората с глупости, щото бизнесът трябва да върви  ooooh!

Сега по въпроса за списъка с литература - много странно, обаче никъде не намерих Дон Жуан за сваляне. В краен случай ще купувам, обаче цялата класика я има он лайн, само това произведение - не.
Някой може ли да помогне с линк или пък да ми прати книгата по мейл, ако я има?

# 99
  • Русе
  • Мнения: 12 235
много странно, обаче никъде не намерих Дон Жуан за сваляне. В краен случай ще купувам, обаче цялата класика я има он лайн, само това произведение - не.

И за купуване го няма.
Аз рзчитам на Христоматията най-вече. И без това няма начин да прочете цялото произведение. Пък и Байрон , като реши някой ден може да седне да го чете ако го усети по някакъв начин

# 100
  • Варна
  • Мнения: 2 483
много странно, обаче никъде не намерих Дон Жуан за сваляне. В краен случай ще купувам, обаче цялата класика я има он лайн, само това произведение - не.

И за купуване го няма

В knizhen pazar ? В друга антикварна книжарница?

# 101
  • София
  • Мнения: 4 446
Как няма? Аз го свалих от Читанка, не може да са го махнали.

# 102
  • Пловдив
  • Мнения: 529
Как няма? Аз го свалих от Читанка, не може да са го махнали.
В Читанка виждам само "Дон Жуан" от Йозеф Томан. На Джордж Байрон не намирам.

# 103
  • Мнения: 925
Здравейте момичета!
Винаги ми е много приятно да надникна тук.
При нас четенето на книги започна и май ще приключи с Робинзон Крузо. Иначе ваканцията я караме почивка на макс...

# 104
  • Чикаго / София
  • Мнения: 3 719
Здравейте и от мен.

Вчера беше първият учебен ден за Дени - 9 клас вече - не мога да повярвам колко пораснаха децата! 9 клас- големи момчета и момичета са вече, макар да не го чувствам все още.

Отиде много нервна на училише - ново училище, нови деца - гъмжилник - около 2,400 ученика са 9 -12 клас.  Върна се по-спокойна - не било толкова страшно, видяла по коридорите две-три деца, които познава.

Приеха я в отбора по плуване на училището, но честно не знам как ще съчетава и плуване и учене. Тези хора не са наред - имат тренировки всеки ден по 2 часа - без събота и неделя защото е 9 клас, другите имат и събота 2 часа.  От 5.30 до 7.30 вечерта. Тя свършва училище в 3.15, няма да има смисъл да се прибира до нас и после пак да се връща, направо ще остава там да си учи в библиотеката на училището. Ще се получава, че всеки ден ще е там от 8.00 сутринта до 8.00 вечерта. Безумна работа, все едно олимпийци ще правят.  Ще видим дали ще издържи на това темпо.  Поне по календар тренировките са само до края на Ноември, дано да е така.

Общи условия

Активация на акаунт