Работа, CV-та, HR-и, съвети - 63

  • 37 256
  • 738
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: 2 998
Как' Сийка, това се практикува в Германия. На познат му бяха дали подробна таблица как ще му се промени заплащането в следващите няколко години.

# 211
  • Мнения: 9 050
Ама това, че в обявата са обявили заплата Х, нищо не значи. Ако дойде някой, който не отговаря на всички изисквания, или нещо предишният му опит куца, или е леко неуверен, или каквато и да е друга причина, може да решат да му предложат 90% от Х, с уговорката слес 6-12м за преразглеждане на заплатата.
Това не е редно, фирма обявила заплата трябва да я даде. Това, което е обявила е един минимум, под който не трябва да се пада. Повече може да се договори, по-малко не, или поне кандидатите не бива да се  съгласяват на по-малко. Защото се получава една реклама за фирмата - видите ли тя какви големи заплати дава, а всъщност - не дава.

Фирмата е обявила, че дава заплата Х на човек с определен опит и умения. За мен е в реда на нещата, ако кандидатът не отговаря на всички изисквания и заплатата да се адаптира. Както и ако дойде някой с по-добри използваеми за фирмата умения, отново е нормално заплатата да се адаптира.
Нагоре може, надолу - не е един от основните проблеми изобщо в заплащането в България. Ако служител се представя добре, е повече от очаквано заплатата му да се увеличи. Реципрочното обаче е анатемосано и недопустимо.

Като се коментират "бонусите за идване навреме" много е важно да се разгранчат случаите, в които се работи директно с клиенти, от тези, в които не се работи директно с клиенти. В първия случай закъснението обикновено не е допустимо, докато във втрория е.
Не съм съгласна, че за позиции, които не работят с клиенти може да се говори за допустимо закъснение. Закъснението е допустимо само когато е съгласувано и разрешено. Във всеки друг случай е недопустимо.

Нашите IT-та например не работят с клиенти. Но ако не дойдат сутрина да пусант системите, тези с клиентите могат само да се усмихват, но не и да ги обслужват.

Работното време се залага в договора или в правилника за вътрешен трудов ред и всяко пристигане на работа след определения начален час е закъснение. А закъснението е нарушение на трудовата дисциплина. Няма такова нещо, като по принцип допустимо закъснение.


Последна редакция: пт, 19 окт 2018, 12:46 от Нищо лично

# 212
  • Мнения: 2 993
Работното време се залага в договора или в правилника за вътрешен трудов ред и всяко пристигане на работа след определения начален час е закъснение. А закъснението е нарушение на трудовата дисциплина. Няма такова нещо, като по принцип допустимо закъснение.

Абсолютно вярно!
Ако има как да го гравираме на вратите на всички офиси и на работните места на всеки служител, че масово е кошмарно да се работи. Какво значи допустимо закъснение, като имаш дефинирано работно време? В училище закъснявахте ли за час, при лекар, фризьор, козметик, групова тренировка, на кино, театър, концерт закъснявате ли? В университета имахме не един преподавател, който изрично предупреждаваше още на първата лекция, който закъснява, изобщо да не влиза, за да не си губи времето да го гони. Не знам, ако не може човек навреме да отиде на работа, какви претенции може да има за каквото и да било.

# 213
  • Мнения: 25 900
Как' Сийка, това се практикува в Германия.

И в България. Знам фирми, в които се процедира точно така.

# 214
  • Мнения: X
В училище закъснявахте ли за час, при лекар, фризьор, козметик, групова тренировка, на кино, театър, концерт закъснявате ли?
Ами всъщност, да 😁 това са точно онези хлапенца, вечно закъснелите за 1я, че и 2я час.

# 215
  • Мнения: 9 039
Ама това, че в обявата са обявили заплата Х, нищо не значи. Ако дойде някой, който не отговаря на всички изисквания, или нещо предишният му опит куца, или е леко неуверен, или каквато и да е друга причина, може да решат да му предложат 90% от Х, с уговорката слес 6-12м за преразглеждане на заплатата.
Това не е редно, фирма обявила заплата трябва да я даде. Това, което е обявила е един минимум, под който не трябва да се пада. Повече може да се договори, по-малко не, или поне кандидатите не бива да се  съгласяват на по-малко. Защото се получава една реклама за фирмата - видите ли тя какви големи заплати дава, а всъщност - не дава.

Фирмата е обявила, че дава заплата Х на човек с определен опит и умения. За мен е в реда на нещата, ако кандидатът не отговаря на всички изисквания и заплатата да се адаптира. Както и ако дойде някой с по-добри използваеми за фирмата умения, отново е нормално заплатата да се адаптира.
Нагоре може, надолу - не е един от основните проблеми изобщо в заплащането в България. Ако служител се представя добре, е повече от очаквано заплатата му да се увеличи. Реципрочното обаче е анатемосано и недопустимо.
Тогава фирмата не пише заплата. Ако напише, трябва да си държи на думата. В някои страни това е закон, да се надяваме да го гласуват и в България.

# 216
  • Мнения: 7 995


Като се коментират "бонусите за идване навреме" много е важно да се разгранчат случаите, в които се работи директно с клиенти, от тези, в които не се работи директно с клиенти. В първия случай закъснението обикновено не е допустимо, докато във втрория е.
Не съм съгласна, че за позиции, които не работят с клиенти може да се говори за допустимо закъснение. Закъснението е допустимо само когато е съгласувано и разрешено. Във всеки друг случай е недопустимо.

Нашите IT-та например не работят с клиенти. Но ако не дойдат сутрина да пусант системите, тези с клиентите могат само да се усмихват, но не и да ги обслужват.

Работното време се залага в договора или в правилника за вътрешен трудов ред и всяко пристигане на работа след определения начален час е закъснение. А закъснението е нарушение на трудовата дисциплина. Няма такова нещо, като по принцип допустимо закъснение.


Понякога има и неписани съгласия между мениджмънт и служители, че работното време е плаващо. Разбира се, става въпрос за малко закъснение и после евентуално да останеш след работа толкова време... Понякога си е регулярно.

Аз например, в една компания не ползвах обедна почивка и си тръгвах един час по-рано, което си е същото... Това никъде не е споменато писмено.

В ИТ екипа винаги трябва да има един налице в началото на работния ден, разбира се. Не за да пуснат системите, защото те обикновено не се спират, а за да са на линия, ако има проблем.

# 217
  • Мнения: 2 998
И в България. Знам фирми, в които се процедира точно така.
Това е похвално.

Аз плаващо работно време го разбирам като да можеш да отидеш на работа между 8:00 и 10:00, и да си тръгнеш между 17:00 и 19:00. Съответно и да си изработиш 8-те часа в този диапазон. Не да отидеш в 11:00 и в 17:30 да решиш, че вече е време за тръгване.

# 218
  • София
  • Мнения: 2 438
Примерът с Гошо и Пешо беше, че тъй като на единия разходите му са повече, явно се е “продал” по-скъпо от другия. Освен това няма как двама души да взимат точно една и съща заплата при интелектуален труд, дори и длъжностните им характеристики да са едни и същи.
Как ще измерите кой каква работа върши?Все ще е нечестно в едната посока.

# 219
  • Мнения: 2 993
Хайде да не слагаме знак за равенство между плаващо работно време и закъснение. И ние сме с плаващо работно време, а в правилника за вътрешен ред е отбелязано, че в часовете между 10 и 17 служителите трябва да са в офиса, а разликата до 8 часа я отработват, както им е удобно. Какво да кажа, не един и двама служители идват на работа след 10.30-11ч. Докато се съберем екипа да направим дневна оперативка, половината ден е минал. И не ме интересува, че оставали да работят до 20-21 ч. Казано е кога трябва да са в офиса и очаквам да са там, не да се издирваме като престъпници.

# 220
  • София
  • Мнения: 11 802
И в България. Знам фирми, в които се процедира точно така.
Това е похвално.


При нас също има такъв "грид" който се презентира на хората на "entry level" позиции, но както беше казуса със съфорумката той не се вписва в договора нито пък е задължително да бъде спазван, тъй като Гошо ако закъснява, прави грешки, има дисциплинарно наказание няма да му бъде одобрено повишение на заплатата, защото тогава посланието е че няма разлика между служителите с добри показатели и хората които са с дисциплинарни наказания.

# 221
  • Мнения: 7 995
Е аз нямам предвид случаи, в които се закъснява редовно, без служителят да компенсира закъснението си. Това е недопустимо, разбира се.

# 222
  • Мнения: 2 292
Мен пък ме дразни, че големи институции и фирми постоянно предлагат неплатени "стажове" с цел евтина или безплатна работна ръка. Понеже явно има доста желаещи, готови да работят безплатно... То да работиш за стаж 6-9-10 месеца, година, добре... Ама след това да не можеш да си намериш "сносна" работа, малко идва в повече. Обикновено тези стажове рядко водят до оставане в дадената престижна институция. Замазване на очите е това за мен. Просто не е приемливо откъдето и да го погледнеш.

# 223
  • Мнения: 30 149
И да не говорим, че на тези "стажове" нищо не се научава, защото никой не иска да те учи. Обикновено на тези младежи им се дават рутинни задачи, които са неприятни за останалите - сканиране, копиране, пускане на пратки, подреждане на документи, най-много да направят каталог на документацията.  Confused

# 224
  • Мнения: 10 214
Хм, времената са се попроменили относно стажовете, нямам около мен стажанти за лични наблюдения. Но аз започнах работа така преди много много години. Отидох за месец на стаж, неплатен, но те останаха доволни и освен, че ми го платиха, за моя огромна изненада, предложиха ми и договор, а все още бях студентка. Разбира се, че имаше и тъпи неща като сканиране и копиране, което не е напълно излишно, никога преди не бях ползвала такива машини Simple Smile, но отделно от това ме научиха да работя и със специализиран софтуер - не е имало някой инсталиран до мен да ме обучава, наблюдавах, четях и гледах да схващам бързо, като разбира се, че търсех момент да позадам по някой въпрос на когото е удобно. Явно и екипът бяха готини хора, не злобееха срещу една нищо неразбираща стажантка, след като са ме похвалили на директора в края на стажа.

Общи условия

Активация на акаунт