Отговори
# 525
  • Мнения: 2 285
Да, 3 е отговорът. В крайна сметка, на мен решението на D2018 много ми помогна. Използвахме отговорите, чертахме и онагледявахме с реални правоъгълници, за да стигнем до верния отговор. Така схвана идеята. Всичко друго е доста абстрактно за 9-годишни деца, решение с уравнение - направо абсурд.
Чак започвам да се чудя, при тази тенденция от миналата година, дали да го изпращам в събота на състезание. Или направо да се захващаме вече с интегралите.  Confused

# 526
  • София
  • Мнения: 773
Специално тези две задачи от миналата година /тази с обиколките и тази с колонките и редовете, която беше цитирана по-горе/ от миналогодишното СМТ ми се видяха малко трудни за трети клас. Синът ми не ги беше решил. Обяснявахме, правихме уравнения, онагледявахме, за да види как се стига до решението. И сега, в 4 клас, ако му ги дам, не съм убедена, че ще ги реши.
Бяха попрекалили исмислящите задачите миналата година. Чудя се тази докъде ще стигнат.

# 527
  • София
  • Мнения: 20 081
И защо тази с пътеката да е прекалена? Няма нужда от никакви сложни уравнения със скоби. Ако детето си начертае тези ширини х на пътеката, ще види, че за да допълни малкия периметър до големия, му трябват просто сборно 8 равни червени отсечки ( 4 за допълване на двете дължини и още 4 за допълване на двете широчини). И тъй като разликата между тези две обиколки е 24, излиза, че :
8х=24
х=3 см.

Последна редакция: ср, 06 ное 2019, 09:13 от пенсионирана русалка

# 528
  • София
  • Мнения: 7 684
Търсете начини да обяснявате задачите на децата по най-простия начин, а не направо готови модели за решаване. Включвайте рисуване, чертане, примери с ябълки и круши. Когато започнат да мислят извън границите на училищната математика, ще започнат да разбират и готовите модели за решаване, сами ще си съставят уравненията.
Не случайно на тези състезания се търсят отговорите, не се изисква разписване на задачата, поне на повечето.

# 529
  • Мнения: 700
На мен пък ми хрумна друго решение:
Ако пренесем вътрешния правоъгълник до някой външен ъгъл на външния, например горен ляв:

в долния десен ъгъл се образува квадрат (в оранжево) със страна 2 пъти по-голяма от пътеката:
P(външен) = P(вътрешен) + P(квадрат), тъй като P(външен) = P(вътрешен) + 24 от условието, то:
P(вътрешен) + 24 = P(вътрешен) + P(квадрат)
P(квадрат) = 24
страната на квадрата е 24/4 = 6 и понеже по-горе казахме че е половината от пътеката, то ширината на пътеката е 3.
Но дали това решение дете ще го разбере не знам.

# 530
  • София
  • Мнения: 8 341
Моля за помощ за вектори - 3 и 4-та задчи.

# 531
  • София
  • Мнения: 20 081

Ако до довечера никой не пусне другата,  ще я реша,  сега ми се налага обаче и работа да посвърша..

# 532
  • Мнения: 127
Моля за помощ за вектори - 3 и 4-та задчи.
Скрит текст:
За 4-та(всичко е вектори):
OS=(OM+ON)/2=((OA+OB)/2 + (OC+OD)/2)/2=(OA+OB+OC+OD)/4

# 533
  • Мнения: 4 585
Хайде мили ми математички, да ми помогнете за една задача, която според мен е доста некорекнот зададена, но в друг форум ми обясниха, че имало подсказка. Тъй като и до сега не разпознах подсказката (липса на особено високо IQ днес явно), ще се радвам да споделите какъв трябва да потокът от мисли,за да се сетигне до решението.Евентуално да го прехвърля и върху децата. Предварително благодаря за отделеното време
Ето я задачката (OMT 2017):

# 534
  • Мнения: 20 043
За 12 дни?
Диофантово уравнение:
5а+4б=54

Най-малко ще са дните, ако решава максимално по 5.
Тоест 5.10+4.1=54 11 дни общо
Най-много ще са дните, ако решава максимално по 4.
Тоест 5.2+4.11=54  13 дни общо

Посредата е 12 дни.
6.5+6.4=54

# 535
  • София
  • Мнения: 7 684
Разлага се 54 на две събираеми, едното от които трябва да се дели на 5, а другото на 4.
Аз подхванах да определям само едното да се дели на 5.
Така се получава, че:
54=50+4= 10×5+1×4=11 дни
54=45+9 не става
54=40+14 не става
35+19...
54= 30+24=6×5+6×4= 12 дни
25+29...
20+34...
15+39....
54=10+44=2×5+11×4=13 дни
В условието се казава, че е можел да фи реши за повече, но можело и за по-малко. Значи, решил ги е за 12 дни.

# 536
  • Мнения: 4 585
Много ви благодаря, но точно това не разбирам. В условието пише, че може да се реши за повече значи 13 дни и за по-малко значи 11 дни.Защо избираме отговор 12?
Аха.....има се в предвид, ненаписно добре, че може да ги реши за повече от отговорът или за по-малко от отговорът.
Много благодаря!

# 537
  • Варна
  • Мнения: 25 851
И аз до този извод стигнах.
6 дни по 5 задачи и 6 дни по 4.
Условието е зададено много идиотски, но в общи линии - решил ги е за Х дни, като е имал възможност да ги реши както за повече, така и за по-малко дни, т.е. не ги е решил нито за минималното, нито за максималното време. Понеже минимумът е 11, а максимумът 13 има само едно цяло число, което отговаря на зададения диапазон 11<Х<13.
Х=12.

# 538
  • Мнения: 225
Здравейте, спънах се в тази задача -  за 5 клас е .
Иван нарязал торта на 4 равни парчета - за себе си и трима приятели. На гости му дошли още двама. На колко най-малко части трябва да раздели всяко парче, за да може да раздели тортата поравно между всички гости?

# 539
  • Мнения: 4 585
ако се раздели всяко парче на още 3 ,ще имаме 12 парчета, които се делят на 6 деца по равно. Търсим НОК на 4 и на 6, в случаят 12.

Общи условия

Активация на акаунт