Има ли недостиг на работна ръка?

  • 77 619
  • 2 357
  •   1
Отговори
# 540
  • Пловдив
  • Мнения: 14 596
Няма правила, на един му е кеф да копа, на друг - не. Моите родители и двамата са родени в големи градове, баща ми не знам дали дори в двора е копал някога като по-млад, обаче през 90-те бяха взели под наем едно "ранчо" по едно време и изобщо не си поплюваха с лопатата. Мъжът ми пък си направи градина на балкона и всеки ден си ровичка в нея. Дядо му на него копа от младини и до ден днешен в двора си, майка му обаче, макар да е израснала в същия двор, не обича и не копа. Мен лично и преди ме мързеше, и сега ме мързи, затова също не копам. На много хора им прави кеф, може би важното е да не ти се налага или както Том Сойер е открил - да не ти плащат, особено ако е малко. Wink

Друго исках да кажа. Гал писа, че всеки искал да живее "нормално за времето си". Ето това е, само че по-различно - всеки иска да живее като останалите около него, даже не като останалите, а като горната половина или горната една десета от останалите, обаче за съжаление все някой се оказва не само долната половина, но и долната една десета.

# 541
  • София
  • Мнения: 12 374
Не знам коя е горната една десета, но аз искам да живея точно както живея сега. Нямам никакви оплаквания и съм доволна. Винаги има някой, който е над и под, себе си категоризирам някъде около златната среда. За България говоря, другите държави не ме интересуват.

Мога да копая, но не ми е в топ десет на любимите дейности. Ако се наложи все пак, ще се справя.

# 542
  • Мнения: 1 673
Попрочетох още малко в темата...

Значи, по ССФ е така: "Работата е за роботите и за целия китайски народ, останалите сме умни, красиви и много богати - хем по природа, хем по умения, хем по бизнес и занаят"

Аз кротко ще замълча пред тази "епична" философия на живот и само тихичко ще напиша за 3-ти път:

Училите история знаят, че точно трудът
Скрит текст:
е това нещо, което е превърнало маймуната в човек. Точно фермерството е донесло цивилизацията (това дори е нарисувано с карти в атласа по история за 5 и 6 клас). Точно работата в какви ли не условия и нейното какво ли не заплащане е донесло ценни аспекти на съвременния живот като "свобода", "демокрация", "грижа за децата", "права" и "задължения". Безумие е да се пита "а защо трябва да могат да работят", когато това е нещото, което ни е изградило като човеци изобщо и е едно от нещата, които ни различават от животните.
Училите етнография и народопсихология знаят, че точно умения
Скрит текст:
като сръчност, усърдие, дисциплина, трудолюбие и майсторлък са били, са и ще са сред уменията, които помагат на хората да живеят един с друг по-добре и да се чувстват способни, със самочувствие, да бъдат уважавани и ценени.  Те знаят, че точно в труда си хората изразяват себе си и своята индивидуалност, точно в труда се ражда разнообразието и уникалността (на шарките, багрите, рецептите, иновативността, предвидливостта и т.н.)
Училите педагогика знаят отлично
Скрит текст:
как се отразява съобразеният с възможностите и уменията на децата в различните възрастови групи труд. Продавачките с едва завършен 11 клас говорят за "ауу, 8 годишно да копа". А учителите говорят за друго, за съвсем друго нещо. Педагозите знаят, че умът трябва и да почива, а една от добрите и зареждащи почивки е да се върши нещо физическо, да се труди човек, да се труди над нещо, което пък ще роди нещо друго, което пък на свой ред ще даде шанс отново на мозъка да го наблюдава, анализира и запаметява. Педагозите също знаят, че точно трудът с ръцете (фината и едрата моторика) развива от най-ранна детска възраст когнитивни умения като писането, рисуването, а също и сръчността, бързината. Педагозите ще дадат примери, на които може би тук ще им се присмиват, но смее се този, който не знае, не познава и не разбира. Ако едно дете от 4-годишна възраст е вкарано в редовна помощ в домакинството или личното стопанство, то ще е отделяло грах от шушулките, ще е събирало и броило ягоди, ще е селектирало червени от зелени домати, малки от големи картофи, ще е завивало ябълки във вестник, ще е белило царевица от листата - всички тези занятия развиват както фината моторика, така и когнитивните умения - с други думи ражда се първата възможност детето да пише бързо и умело, а също и да брои, да разделя на категории и т.н. Ако на 8 реже прасковите на четвъртини за компоти - ще развива и своето разбиране за дробите, ако сади лукчета през 20 см, ще развива и своето усещане за разстояния и мерни единици, ако носи лейки с вода за розите - ще се учи и на своето първо разбиране за тежест, литри и физични закони. Разбира се, не само това! Може докато е работило и да е слушало музика или някой да му е пеел, може да е броило, може да е слушало и участвало в разговори с много шеги и закачки, т.е. ще е имало и опцията да е контактувало с други хора, да се е учило да социализира, да е част от компания, а не да е барикадирано само в стаята си с компютъра. С две думи - чрез събирането на семейството около някаква задача, за извършването на някакъв труд, децата заучават толкова ценни умения. На 12 могат да садят дървета и да ги поливат, на 15 е напълно приемливо да оберат една череша, а на 18 - да берат рози в калта, прогизнали във вода (както някой описа). Изкараните пари после са сладки и напълно заслужени за таблети, море, нови дрехи. Да не говорим за ползите от връзката с природата и физическото укрепване на младите хора. А на въпроса "а защо трябва да могат да работят" учителите ще ви се изсмеят.

Училите психология знаят, ама толкова добре знаят,
Скрит текст:
че няма нищо по-ужасно за едно дете или пък за юноша той/тя да се чувстват неумели за нещо и безполезни за всичко (а и порасналите хора, за тях също важи), наравно с чувството да си неискан. А често може да си неискан, ако не можеш нещо/си неумел. Дали ще косиш трева, ще събираш яйца, ще береш липа за чай, ще помагаш за правене на компоти, на сладко, ще цепиш дърва на бабите в квартала, ще пренесеш въглищата на самотна жена с кофи и т.н., ще бъркаш цимент, ще поливаш градината или ще създадеш градина пред блока - всичко това е физически труд, който се трансформира в персонално самочувствие и полезност. Страдащото самочувствие и чувството, че си неполезен са сред основните фактори, които водят до това и до онова.
Като пратите 8-годишните да копат, седнете и почетете малко, че иначе е ужасно тъжно да гледам как се оплюва нещо, което е АБВ-то в толкова сфери на живота - трудът.

Последна редакция: пн, 01 юли 2019, 15:06 от Маpи

# 543
  • Мнения: 29 605
Ама, добре, бе....труди се, копай, бери, плеви, живей, както ти харесва. Ние не желаем. Защо вадиш от десет кладенеца вода, за да ни доказваш нещо си?!?  newsm78  Peace

# 544
  • Мнения: 1 673
Ама, добре, бе....труди се, копай, бери, плеви, живей, както ти харесва. Ние не желаем. Защо вадиш от десет кладенеца вода, за да ни доказваш нещо си?!?  newsm78  Peace

Защото е смешно в 21 век майки да питат във форум за майчинство " А защо детето ми трябва да може да работи". Друго, с което мога да съм полезна?

# 545
  • Мнения: 29 605
Не си ми изобщо полезна, благодаря!

Но щом ти носи утеха това да "отваряш очите за истината" на майките, добре....

Всяко дете намира своя път и работа. Не е задължително да е на нивата. Ако на теб ти харесва, моля. Никой не те спира нито теб, нито детето ти.

# 546
  • София
  • Мнения: 12 374
Моето работи и изкарва пари. Съжалявам, че не я пращам на нивата още в ранни зори, за да е хепи потребителката Мари, но това е положението.

# 547
  • Мнения: 9 487
Скрит текст:
Амhttps://www.bg-mamma.com/?topic=855590.27660, добре, бе....труди се, копай, бери, плеви, живей, както ти харесва. Ние не желаем. Защо вадиш от десет кладенеца вода, за да ни доказваш нещо си?!?  newsm78  Peace

Защото е смешно в 21 век майки да питат във форум за майчинство " А защо детето ми трябва да може да работи". Друго, с което мога да съм полезна?


Не трябва. Хубаво е да може. Със сигурност смятам да пропусна обучението на нивата за детето.

# 548
  • Мнения: 1 673
Само ниви и копане са ви в главата...
Мислех си, че повече неща сме учили в училище от едните Белчо и Сивушка.
Но по-простичко не мога да ви го обясня.
Който иска - разбрал е.






# 549
  • Мнения: 29 605
И може да пропуснеш квалификациите относно майките, несъгласни с мнението ти!

# 550
  • София
  • Мнения: 12 374
Мари, ти говореше за копане, пране на килими във вирове и бране на овошки. Отговаряме в твоя тон. Ако под аграрните дейности си скрила някаква дълбока метафора, сори, не сме я разбрали.

# 551
  • Мнения: 9 487

Мислех си, че повече неща сме учили в училище от едните Белчо и Сивушка.


Точно от тях разбрах, че изобщо не желая такъв живот. Нито за мен, нито за детето.

# 552
  • Мнения: X
Мисля, че някой трябва да се върне в 5 и 6 клас и да почете биология. И история. И... разни други неща.

# 553
  • Мнения: 1 673
Белла Дона,
като сме заговорили за книги - а представи си някой мамин милионер да се запише на тузарски круиз и да стане така, че да свърши на необитаем остров... И да не е чел Робинзон! Ни колиба ще стъкми, ни жито ще отгледа, ни кози ще опитоми... Язък, язък...

# 554
  • Мнения: 9 487
Белла Дона,
като сме заговорили за книги - а представи си някой мамин милионер да се запише на тузарски круиз и да стане така, че да свърши на необитаем остров... И да не е чел Робинзон! Ни колиба ще стъкми, ни жито ще отгледа, ни кози ще опитоми... Язък, язък...

Аз съм чела Робинзон Крузо. Два пъти. Не мога да стъкмя колиба, нито да опитомя коза, нито да паля огън с кремък.

Общи условия

Активация на акаунт