МОН - промените продължават (3)

  • 51 008
  • 746
  •   1
Отговори
# 165
  • Върху лъчите на Слънцето.
  • Мнения: 2 127
[quote author=maria77bg link=topic=1121304.msg39028497#msg39028497 date=156337756

За мен разковничето за некачественото образование е именно ниското заплащане на учителите. Но решението не е редно да е в частни школи по всички предмети за подготовка за НВО.
                  А за мен не е там! Познавам съсловието много добре и мога да кажа,че 100 пъти по-високо да е заплащането някои учители просто не са за там!Мисля,че всеки веднага може да си спомни поне 5,които за нищо не стават.Това за съжаление е истината.Ако един човек реши да стане учител само поради високо заплащане мислите ли,че наистина ще бъде добър?
[/quote]
Само да допълня: и има сърцати учители, които си вършат работата, независимо какво е заплащането им.

# 166
  • Мнения: 1 905
"половин работен ден" - с това не съм особено съгласна.

# 167
  • Майничка
  • Мнения: 13 898
....Заплатата на учителите не е ли е около 1000 лв? Колко да е добра тази заплата, особено ако човек живее в София? Вярно, че имат огромни ваканции, половин работен ден, много обучения и разни бонуси, но търпят огромен стрес, отговорност, шум и разправии с невъзпитани деца и още по-невъзпитани родители.

Стартова брутна. Има добавки за стаж, квалификационни степени, проекти, лекторски и т.н. Огромните ваканции на практика е почти невъзможно да се използват ефективно като почивки, половината работен ден е градска легенда, а обученията са в извънработно време. Точно тези митове карат младите колеги да се отказват. Плюс  изброените от теб негативи.

# 168
  • Мнения: 5 425
1200 е стартовата на касиерка в ЛИДЛ. Качеството​ ще бъде изравнено от пазара.
А после и за 5000 - след 10 години най-рано...

# 169
  • Мнения: 8 589
                              Стартова заплата за учител - 920 лв.От тук нататък друга стартова заплата за старши,главен у-л,ПКС, прослужено време,ДМС,диференцирано и др.добавки за документация,деца със СОП.Може и да съм пропуснала нещо.Всеки от нас помни поне няколко учители , на които заплатата не им е повлияла на преподаването и са любими.По мое време на някои им викахме "цербери" толкова строги и взискателни бяха,но до ден днешен математиката ми е любима и се чудя как така не я разбират,химията,географията,историята - също.
                             Оправданието със заплатата просто не хваща дикиш! Поне в моите очи.Имах случай ,в който се сблъсках с пълна неграмотност на учител на внука.Естествено ,че отидох при директора и ....половината у-ще се събра да го оправдава.Само,че всеки учител знае ,че тестовете си имат ключ и ако не можеш да го провериш сам ползваш ключа.За съжаление всички си мислеха,че съм отишла за 6-цата на внука.Целта ми беше съвсем друга,но .....трябваше да се защитава имиджа на у-щето.
                             Младите колеги,не се отказват поради натовареност /даже се справят отлично с бумащината / , а поради ненормалните условия на труд и отношението на общество и родители към тази професия.При нас дойде умно,начетено и отговорно дете и......беше наругано от родител,дето няма и 1/100 от образованието  и културата му.Как да остане? Е,не се удържах и ..... набързо се справих с нахалника,но детето плачеше и дали ще остане учител не се знае.

# 170
  • Мнения: 5 425
... и за да съм съвсем ясен, нормалната заплата няма да направи от лошия учител добър, но мизерната заплата е накарала способните млади хора да бягат от професията в тих ужас. Изключенията​ потвърждават правилото.

# 171
  • Мнения: 1 359
Извинявам се предварително, ако повтарям някого, но не забелязах да се разглежда този аспект и си позволявам да обърна внимание.
Смятам, че не може с един и същи изпит да се оценяват училищата/образователната система и учениците. В самото начало на въвеждане на НВО декларираната идея беше всяка година да се провеждат стндартни тестове, с които да се откриват проблемите и да се вземат мерки за решаването им. На някого му хрумна гениалната идея същите изпити да се използват за кандидатстване и целият процес взе рязък завой. Настоящото положение всички го знаем. Анализ на проблемите в отделните училища и в образованието като цяло никой не прави, а и при сегашната постановка той става все по-невъзможен - изпитите всяка година са с различна трудност (т.е. несъпоставими резултати), високите резултати обикновено са плод на паралелно обучение извън училище и пр. Освен всички проблеми, изброени в предишните страници на темата, този "проектодокумент" отново изцяло пренебрегва въпроса за какво всъщност служат НВО. Личното ми мнение е, че НВО са важни и необходими, само ако някой добие визия как точно да ги съставя и анализира, за да открива и решава проблеми в образованието като цяло; а приемът в профилираните у-ща трябва да се остави изцяло в ръцете на самите у-ща. Механизмът в момента (който не виждам да се променя в цитирания документ) води до кандидатстване не толкова в името на определен профил, колкото на бягство от "обикновените" училища и масовото им обезкръвяване откъм любознателни деца и ентусиазирани учители. Поголовното въвеждане на профили и невъзможността едно дете да НЕ избере профил след 7/10 клас (както и очевидната невъзможност всички тези профили да бъдат подплатени с качествено обучение в съответните области) също е проблем, чиито последици тепърва ще сърбаме, но да не отклонявам темата.

# 172
  • Мнения: 9 005
За мен фактът, че не можеш да не си избереш профил, е много съществен недостатък на сегашната система. В момента около мен има доста деца на възраст шести - осми клас и повечето от тях споделят, че искат да си учат всички предмети и на този етап нямат желание да учат някой с по-голям хорариум спрямо другите. Някои дори нарочно избират паралелки с РИЧЕ, а не такива с ИИЧЕ, защото, цитирам "Не искам в осми клас да уча само английски, искам да имам всички предмети".

# 173
  • Мнения: X
За мен фактът, че не можеш да не си избереш профил, е много съществен недостатък на сегашната система.
Не е задължително да си избираш профил. Можеш да отидеш в професионална гимназия.

# 174
  • Мнения: 5 053
За мен фактът, че не можеш да не си избереш профил, е много съществен недостатък на сегашната система.
Не е задължително да си избираш профил. Можеш да отидеш в професионална гимназия.

Ами ако след пет години ти дойде на акъла, че не искаш да се занимаваш с професията изучавана в професионалната гимназия.. Няма яснота със сигурност дали ще имаш възможност да учиш нещо за което си нямал профилиращ предмет. Ако може да ползваш оценката от свидетелството до десети клас, тогава какъв е смисъла на профилите? Може би, за да си по подготвен при приемния изпит във ВУЗ? Или пък дали ще имаш право? Ако е така пак има ощетени. Самата аз съм с три професии, просто в различни етапи на живота имах различни интереси.

# 175
  • Мнения: X
Достатъчно съм коментирала този въпрос още откакто нормативните документи бяха проекти. Нямам намерение да го правя пак, въпреки че съм си запазила на специално място едно о тизчерпателните мнения. Който се интересува, ще се порови във форума и в наредбите и ще почете.

# 176
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...Ако един човек реши да стане учител само поради високо заплащане мислите ли,че наистина ще бъде добър?
Ако има по-добър от него, ще му се наложи да е добър, иначе изпада, заради конкуренцията, която се трупа заради по-високата заплата.

# 177
  • Мнения: 8 589
...Ако един човек реши да стане учител само поради високо заплащане мислите ли,че наистина ще бъде добър?
Ако има по-добър от него, ще му се наложи да е добър, иначе изпада, заради конкуренцията, която се трупа заради по-високата заплата.
                  А ако няма по-добър ?Тогава какво става? Практиката ми показва,че мотив - само голяма заплата ,не те прави учител. Още при студентите пезагози се вижда кой с какъв мотив е постъпил във ВУЗ-а! Идват на практика с такива познания,с които по мое време и двойка нямаше да ти пишат.При това повече от половината работят на доста по-високи заплати и дипломата им ще се окаже  само един документ ,които ще отразява единствено степента на образованието им.Единици са завършващите педагогика,които имат намерение да работят като учители.Знаещите и можещите се реализират в други професии.Не е трудно с една ,две следдипломни квалификации.

# 178
  • Мнения: 3 546
Вижте сега, извън София цитираните цифри на заплати далеч не са най-клетото възнаграждение, което може да се получава (не коментирам дали стигат парите за нормален живот).  Така че,  липсата на мотивация на тази база, не издържа, предвид алтернативите. Проблемът го виждам в това, че не оставят учителите да работят. С тези бюджети и коткане на всеки ученик, оставиха учителите да ги разиграват изтрещели родителки и откъм налагане на ред и дисциплина, и откъм учебен процес. И много от тях го подкараха като тока - по най-малкото съпротивление.
Не съм съгласна с преекспонирането на стреса им обаче като оправдание. Който има безстресово работно място, да сподели, че да си профилираме децата овреме, като ги насочим към тази професия. Стрес има навсякъде плюс липсващата екстра да се оправдаеш с ниско заплащане и стрес, за да не си свършиш работата като хората.
Знам и че свободното време не е толкова много, колкото си мислят хората отстрани, но си е дооста повече от това на хората с 9-5 ч работно време и 20 дни годишна отпуска.

# 179
  • Мнения: 5 053
Никъде където е учил синът ми учителите не са позволявали родители да им се месят. Но те са изключение, защото самите учители правиха такива поразии, че заслужаваха да отидеш с адвокат в училище. На тях и от директора не им пукаше. По този въпрос когато говорих с една по разбрана учителка от същото училище, нейното мнение беше, че няма учители и едва ли не директора се чуди как да ги запази, затова си затваря очите за индевателствата им към някои деца.
Да ви кажа честно аз съм много за изпит на края, така няма да е всичко в ръцете на такива учители. Единствения ми проблем за НВО тази година беше едната дата. Ако може да има две дати щеше да е супер.

Общи условия

Активация на акаунт