Частни училища - информативна тема 30

  • 32 548
  • 749
  •   1
Отговори
# 360
  • София
  • Мнения: 17 282
Sky, за ОТ: нямат занималня, денят е разделен на шест часа, 3 сутрин и 3 следобед, по един астрономически час. В рамките му учителката преценява как да разпредели работата и почивката, взимат материал, упражняват, работят самостоятелно, каквото трябва.

За присъствения ден - не съм готвила дъщеря ми, но те си работеха в градината и нямах  притеснения там за задачките, те си бяха супер стандартни за ПУК в ДГ. Притеснението ми беше от това, че дъщеря ми е (беше, по-скоро) безобразно срамежлива и изобщо не знаех как ще я оставя сутринта в класа и как ще се справи. Беше й се сторило интересно в часовете, по някое време една учителка я беше взела в отделна стая да поработят по материалите, но не го беше усетила като изпит. Обаче ми се обадиха по обяд да я взема, защото беше отказала да яде, от стреса натам й е избило. Лелките там й носили кроасани, бисквити, ама тцЪ Simple Smile Иначе беше спокойна и като отидохме да яде ми разказваше с интерес за деня и часовете.
Та там срамът не влияе на приема Simple Smile Дори ми разказаха учителките, по повод моите споделени притеснения, за първолаче момченце, което първите няколко дни в началото на деня отказвало изобщо да влиза в стаята, стоял си до вратата. Госпожата си преподавала на полуотворена врата и полека в междучасията влизал. Няколко дни и минало и заминало и това.

# 361
  • Мнения: 199
Благодаря за всички смислени отговори Simple Smile

Изначално сме се насочили към ОТ, просто търсим и други алтернативи. Реално за 2 месеца децата могат да се научат да четат, просто винаги съм си мислела, че това се случва в 1 клас. И че ако се случи по-рано поради родителска амбиция, после може детето да скучае в клас. Иначе знам, че по Монтесори още на 4 се учат сами, но за съжаление или не, образованието в бг не е по Монтесори. Пропуснахме момента с ПУК - решихме за още една година да спестим на децата ежедневния път сутрин и вечер, а кварталната ДГ, въпреки ниското ниво по МОН, не е лоша като среда (за разлика от училищата) и е само на 5 минути пеш.

А какво имам предвид, че не искам "скъсване от учене" - ами не искам училище, в което да се притеснявам, че ще ни изключат при по-нисък успех, а такова, в което ще помогнат да се преодолее проблема. Не искам децата вечер и в почивните дни да си доучват - не, че няма да се интересувам и да им помагам - просто, смятам, че това е време за семейството преди всичко, време за почивка и игра. Не смятам, че е нормално в 1 клас да се затвърждават знанията по математика с решаването на 3 сборника по математика (изключвам случаите, в които децата проявяват интерес и сборниците разширяват, а не повтарят ученото в клас). И си спомням моето начално образование - 4-5 часа сутрин, игра, 2 часа спорт и 2 часа занималня, в които учителката ни пишеше домашните на дъската. Не искам точно това - знам какво ми е коствало после да започна да уча самостоятелно. Но ако децата се занимават сами с домашните си под умерен надзор, мисля, че ще се получи добра основа. Бих добавила само език (нещото, което ми е липсвало на мен в началото). Смятам, че прекаленото учене, в един момент води до прегаряне. За мен, ученето трябва да е интересно, детето да има време да се задълбочи в областта, която му е любопитна. Докато аз съм учила не съм правила компромиси с оценките си, но не смятам, че децата ми трябва да са отличници на всяка цена. Искам да са щастливи и да имат времето и свободата да избират в какво искат да се задълбочат. Разбира се, за да се случи това, е нужна добра основа. За добрата основа е нужен, преди всичко, добър учител в началното училище, който да преподава с любов и внимание към децата и работата си, който да може да ги заинтригува. Другото - пример от семейството и помощ при нужда - ги имат.

Sky, много добре си описала какво търсиш и аз искам нещо такова, засега и ние сме се насочили към ОТ.
 Прави ми впечатление обаче назидателния тон на Анди по отношение на написаното от Sky, на какво се дължи? Може би някой ще ми обясни?

# 362
  • София
  • Мнения: 62 595
А, нищо, нищо, не ми обръщай внимание! Всеки намира това, което му трябва. Simple Smile

# 363
  • Мнения: 8 243
Благодаря за всички смислени отговори Simple Smile

Изначално сме се насочили към ОТ, просто търсим и други алтернативи. Реално за 2 месеца децата могат да се научат да четат, просто винаги съм си мислела, че това се случва в 1 клас. И че ако се случи по-рано поради родителска амбиция, после може детето да скучае в клас. Иначе знам, че по Монтесори още на 4 се учат сами, но за съжаление или не, образованието в бг не е по Монтесори. Пропуснахме момента с ПУК - решихме за още една година да спестим на децата ежедневния път сутрин и вечер, а кварталната ДГ, въпреки ниското ниво по МОН, не е лоша като среда (за разлика от училищата) и е само на 5 минути пеш.

А какво имам предвид, че не искам "скъсване от учене" - ами не искам училище, в което да се притеснявам, че ще ни изключат при по-нисък успех, а такова, в което ще помогнат да се преодолее проблема. Не искам децата вечер и в почивните дни да си доучват - не, че няма да се интересувам и да им помагам - просто, смятам, че това е време за семейството преди всичко, време за почивка и игра. Не смятам, че е нормално в 1 клас да се затвърждават знанията по математика с решаването на 3 сборника по математика (изключвам случаите, в които децата проявяват интерес и сборниците разширяват, а не повтарят ученото в клас). И си спомням моето начално образование - 4-5 часа сутрин, игра, 2 часа спорт и 2 часа занималня, в които учителката ни пишеше домашните на дъската. Не искам точно това - знам какво ми е коствало после да започна да уча самостоятелно. Но ако децата се занимават сами с домашните си под умерен надзор, мисля, че ще се получи добра основа. Бих добавила само език (нещото, което ми е липсвало на мен в началото). Смятам, че прекаленото учене, в един момент води до прегаряне. За мен, ученето трябва да е интересно, детето да има време да се задълбочи в областта, която му е любопитна. Докато аз съм учила не съм правила компромиси с оценките си, но не смятам, че децата ми трябва да са отличници на всяка цена. Искам да са щастливи и да имат времето и свободата да избират в какво искат да се задълбочат. Разбира се, за да се случи това, е нужна добра основа. За добрата основа е нужен, преди всичко, добър учител в началното училище, който да преподава с любов и внимание към децата и работата си, който да може да ги заинтригува. Другото - пример от семейството и помощ при нужда - ги имат.

Sky, много добре си описала какво търсиш и аз искам нещо такова, засега и ние сме се насочили към ОТ.
 Прави ми впечатление обаче назидателния тон на Анди по отношение на написаното от Sky, на какво се дължи? Може би някой ще ми обясни?

Анди няма назидателен тон а виждане което е на база опит.
Когато човек без опит тръгва да търси училище има едни изисквания. С течение на времето те се променят.
И когато търсим училище в което децата да играят основно, но въпреки това да излизат с чудесни знания. Просто има някой който се опитва да ни върне в реалността.

За ОТ - да споделя. Хич не ми се вижда да са лежерни и щастливи. Ако бяха такива нямаше 7 класниците им да ходят на училище и в събота когато се налага. Също така хич не ми се струва лежерно да взимат часовете по изобразително и физическо и да учат в тях по БЕЛ и математика /5-7 клас/.
Те са с достатъчни опит в подготовката за НВО за да са наясно, че без учене няма как да има резултати.

# 364
  • Мнения: 199
Не искам да влизам в спорове.
На мен ми се струва, че говорим за различни неща. Тук не става въпрос, децата да играят основно, а за алтернативно поднесено съдържание на учебния материал, така че те да проявят интерес и сами да търсят отговори на въпросите, за това да не са свръх натоварени, да имат време и за детство. А за играта - в Англия, в Испания, Норвегия и други много по-развити от България държави , училището не е тормоз и тегоба, а удоволствие.
Днес май е на мода да сме свръх амбициозни родители, който създават стресирани и нещастни деца.

# 365
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 738
Аз като ветеран вече в темата взимам пуканките Simple Smile)
И аз в началото се чудех защо като че ли всички ми се карат, пък все ми се обясняваше, че това е от силата на опита и да игнорирам тона, да търся съдържанието.
Донякъде може да е така и може искащите "алтернативност" родители да си бием главата после, но каквото не си вземеш от личен опит, друг не може да ти даде.
Аз съм в клуба на Скай на търсещите училище, където в началните класове е И забавно, не изключват за успех, не се стресират, добавям, че е важно да са навън при (почти) всякакво време и все пак не е на опашката на НВО. Не вярвам да е невъзможно, вероятно с уроци в 7ми клас, но то и в СС ходят на уроци.
ОТ на мен ми е далеч, иначе звучи прекрасно това, което Бърди пише, за отворената врата Simple Smile Макар че ако не пробием с "Азбуки", може да го видим, че нещо изборът уж голям, а не се оказва точно така...

# 366
  • Мнения: 912
Значи има едно нещо, което трябва да се има предвид. Хубаво търсите училище, в което  материалът да бъде поднесен по един определен начин - интересен, атрактивен, увличащ детето... Но това трудно може да стане в едно училище, което е регистрирано по смисъла на закона от МОН - това училище следва да прилага стриктно изискванията на учебния план, хорариум и т.н. Може до един момент да се поднася така материала. Освен това поднасянето на материала по този начин изисква да имате съответния учител, който владее това "изкуство". Т.е. трудно е в едно цяло училище да се постигне това, защото трябва всички учители да са на това ниво.
Когато децата станат четвърти, пети клас материалът започва да става по-тежък /особено в 5-ти клас и нагоре/.
Честно казано не мисля, че това да учиш, както ние учихме и да полагаш усилия в тази насока е толкова лошо. До известна степен ученето и дисциплината в тази възраст спомагат за изграждането на навици и отговорност към теб  и заобикалящата ни среда. Не всичко в този живот, с което ще се сблъскат децата Ви, ще бъде цветя и рози и не винаги животът им ще се развива по план, какъвто на тях им е изгоден. Не е полезно за самите деца да бъдат оставяни сами да се водят по това, което им е интересно и приятно. Може и да има отделни случаи на деца, които са родени с такива качества, че да могат абсолютно сами да определят правилния начин на учене и живот, но те са рядкост. Само споделям де...

# 367
  • София
  • Мнения: 10 825
Съвсем отговорно заявявам, че и в България, точно както в Англия, Норвегия и Испания, училището не е тормоз и тегоба. Особено пък до 4 клас. То не че после изведнъж настава голям тормоз, просто материалът става значително по-обемен и сложен и е нужно да се учи.
Не разбирам от къде сте останали с впечатление, че в което и да е от училищата у нас до децата стои учител-цербер и натиска детските главички към чина.

# 368
  • Мнения: 333
Еми изключването за под определен успех, разпределението на децата от втори клас на напреднали и не толкоз напреднали според теста в началото на годината, т.е. да видим кой не е учил през ваканцията, заявленията на психоложка от топ училище още на отворените врати, че не всички деца се справят с натоварването и подобни ми оставят такива впечатления

# 369
  • Мнения: 8 243
Не искам да влизам в спорове.
На мен ми се струва, че говорим за различни неща. Тук не става въпрос, децата да играят основно, а за алтернативно поднесено съдържание на учебния материал, така че те да проявят интерес и сами да търсят отговори на въпросите, за това да не са свръх натоварени, да имат време и за детство. А за играта - в Англия, в Испания, Норвегия и други много по-развити от България държави , училището не е тормоз и тегоба, а удоволствие.
Днес май е на мода да сме свръх амбициозни родители, който създават стресирани и нещастни деца.
Не знам какъв е вашият опит и с какъв вид училища, но  моя е следният Simple Smile
Децата ми учат в БГ и нямаме идея да се местим нито в Англия нито в Испания. По тази причина те трябва да покриват стандартите заложени в нашата програма. Ако не ми харесват на мен , Пенка или Иванка и искам да ги променя - се боря за депутатско място с идеята да прокарам нов закон и нова материал. До тогава спазвам законите на държавата в която живея.

За да може детето ми да покрие стандартите в случая НВО, то работи по определени учебници /хубави , лоши това е друга тема/. За щастие или за съжаление училищата се сертифицират от МОН и всички покриват една и съща програма с едни и същи стандарти.
Пример: В 1 клас имаш събиране и изваждане до 10. Тоест този учебен материал се поднаса на база темите в учебниците и накрая се гони определено ниво.

Относно интереса...той няма как да бъде постоянна величина! На едно дете му харесва физиката, на друго математиката, на трето физическото. Това са профилиращи предмети, които могат да се развиват и изучават на база интерес в гимназията. От 1  до 4 клас имаме ограмотяване на децата. Дали е интересно или не няма значение защото това са основни знания и умения които трябва да се усвоени.

Няма идея какво разбирате под свръхнатоварени деца - но материала на е толкова много та децата да  са натоварени. И около мен няма деца без детство. Зависи все пак вие какво разбирате и под това определение - тъй като виждам деца в хотелите чието не натоварено детство преминава на таблета и телефона. Лесен начин за родителство според мен. Simple Smile

Далеч съм от срвръхамбициозен родител, но се имам за отговорен такъв.

Нямам опит с Испания /но да кажа че тя не е страна с цветущо образувание, нито с такова в икономически аспект/, но в Австрия децата се разделят на знаещи и можещи в 4 клас. Тогава става ясно кой ще се присъедини към работническата класа и кой ще продължи към университета. И са малко родителите които влизат в спор с учителите. Бих желала да видя това разпределение към днешна дата в БГ. И каква ще бъде реакцията ви като родител когато ви кажат че детето ви ще бъде насочено към занаятчийско училище. Дали и тогава ще търсите интересният начин на поднасяна на информацията.


Еми изключването за под определен успех, разпределението на децата от втори клас на напреднали и не толкоз напреднали според теста в началото на годината, т.е. да видим кой не е учил през ваканцията, заявленията на психоложка от топ училище още на отворените врати, че не всички деца се справят с натоварването и подобни ми оставят такива впечатления
Понеже тук открих информация която ме навежда на мисълта, че имате предвид Питагор ще споделя моят опит Simple Smile
В последните три випуска няма дете, което да е изключено за нисък успех. Доколкото ми е известно в нашият клас има  деца които трудно се справят с материала. Решението да останат в училището е на родителите.

Изобщо разделянето на две групи по допълнителна математика няма нищо общо с ученето през ваканцията. Домашните за през ваканцията са еднакви за всички. И аз лично ги толерирам!
Разделението е точно с цел наваксване. Децата които се справят по-бавно да не се юркат по материала а да се върви с тяхното темпо. Децата които имат възможности и  желания да бъдат състезатели да вървят с по-бързото темпо. Разделянето на две групи е само за една учебна година. В останалите вървят заедно.

Предполагам ,че психоложката е наясно ,че някой деца са умишлено готвени за приемният изпит. След което те започват да изпитват затруднения при научаването на нов материал. С клас от 16 деца и достатъчно материал детето не може да бъде изчаквано твърде много време за да възприеме новият материал. И тогава се получава разминаване между очакванията на родителите /че детето е перфектно/ и реалността.

Последна редакция: пт, 22 ное 2019, 14:07 от Hope for Two

# 370
  • Мнения: 199
Благодаря на всички, които писаха по повод  мнението ми.
Признавам, че споделената информация много ме обогати, освен това ми създаде и прекрасно настроение в този мрачен,дъждовен ден.
Радвам се, че има позитивни и спокойни хора като Sky, Бърди и Пипи2013, което е очевидно от постовете им, с които може би ще се срещнем и ще общуваме в общо училище, кой знае?
Спокоен ден, дами!

# 371
  • София
  • Мнения: 62 595
Възможно е да звуча остро, но тези неща за алтернативното, за стресираните учещи деца, за окраденото детство... - нещо не им хващам вяра. В момента не е модно да си амбициозен, а е модно да си алтернативен, да не се мъчиш, детето да не се мъчи, всичко да е интересно и лесно. Хубаво човек да си вземе опита, но когато е родител не прави своите опити, а пряко влияе на настоящето и бъдещето на детето си. Все още в момента мислиш на ниво детска градина трета група - детето да не се напряга много, да е много време навън, да е интересно. В четвърта група нещата стават по-сериозни в сериозните детски градини и в ПУК в училищата и няма нищо алтернативна в обичайния материал, който детето трябва да покрие. Все пак говорим за деца в норма, за които се предполага, че активното внимание е зряло за възрастта, има обща култура и основни понятия за света и езика. Между другото, децата повече се стресират, когато бъдат оставени сами да се водят от интересите си, защото нямат точни ориентири. Дори до някаква степен децата обичат да им е трудно, защото така преодоляват себе си, затова и се състезават с останалите, искат да са първи, когато учителката зададе някакъв въпрос или бързат да направят поставените задачи дори с цената на неточно изпълнение. Те не са чак толкова безпомощни създания, колкото ние, майките си мислим при мисълта, че започват училище.

# 372
  • София
  • Мнения: 2 779
А, то много бяхме позитивни и спокойни хора преди децата да започнат училище. Хеле, пък като наближи 7-ми клас Joy

# 373
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 738
Анди, Съгласна съм с това, което казваш, но не мисля, че ЧУ, в които влизането не е като в Харвард и не изключват за успех, непременно оставят децата да блеят и правят каквото си искат. Това да има интересни допълнителни материали, да прекарат някой час навън, да редуват тежки с лежерни часове, не значи мързелуване и провалено бъдеще. Между СС и Валдорф има още десетки степени и нюанси на лежерност и алтернативност (не харесвам тази дума, но отнякъде тръгна).
Според мен средното ниво ЧУ пак са по-добри от кварталните ДУ, има повече внимание за всяко дете, надграждат МОН не само количествено, а и качествено. Има родители, които това търсим, а не да бъдем best of the best.

# 374
  • София
  • Мнения: 62 595
За изключване за успех нищо не казвам, защото не зная нищо по въпроса. Учебната програма включва определени задължителни учебни предмети за ПУк и всички класове нагоре и график на часовете се прави с мисълта за редуване на по-тежки и по-леки предмети. Също и материалите са достатъчно интересни или по-скоро шарени (дори за моя вкус са твърде интересни и децата се разсейват да ги разглеждат, вместо да се концентрират върху задачата), имат и задължително междучасия, през които са навън, както във всяко училище и детска градина, имат време за игра, все пак на ПУк часовете им са по 30 минути. Всички училища по МОН, независимо дали са частни или държавни трябва да се съобразяват с изискванията на програмата. Разликата между училищата е в това доколко сериозно се води подготовката, а това зависи от учителя, а за да постъпи едно дете подготвено в първи клас, то трябва не само да е минало материала за ПУК, а и да го е усвоило добре, което означава да е излязло от ПУК с математически понятия и елементарни сметни операции с обекти, да познават числата. За четенето - не е нужно да четат, обаче ако са усвоили езика като "усещане" на звуковете, познаване на буквите, добра памет и обща култура, четенето се получава много бързо в началото на първи клас, ако вече не е започнало в края на ПУК. А всичко това си иска учене, не само шарени картинки. Децата не са приведени по цял ден на чина в ПУк, но трябва да внимават и да слушат, да правят задачите. Ако се въртят на столовете, говорят постоянно, много бързат или твърде бавно работят, то по-трудно се получават нещата, но това не означава, че детето трябва да е с по-малко натоварване, ако е напълно в норма.

Общи условия

Активация на акаунт