Частни училища-информативно-дискусионна тема 45

  • 41 861
  • 753
  •   1
Отговори
# 645
  • софия
  • Мнения: 5 148
Амели,
Не си права. Ако език се учеше до 13 години, сега нямаше да се налага да плащаш за АК! Joy
заядливко
ще се направя, че не подклаждаш спор
(но не мога д се сдържа - наистина ли мислиш, че за единия език ги плашам...)

# 646
  • София
  • Мнения: 20 068
EliG, не претендирам за правота, но смятам, че в случаите, когато в гимназията друг език е първи (френски, немски, испански), а не английският, децата излизат масово с два сертификата на  ниво С1 (някои и С2 имат по английски) в края на гимназията, някои дори и с трети, обикновено става дума за руски на ниво около В1-В2. И е обяснимо, до 7 клас  децата са учили английки в школи, частни училища и на уроци, а в гимназията надграждат наученото навън. А основния език учат интензивно в училище. Обратното,  тоест пак два пъти С1, но при първи английски, не е невъзможно, да, но е доста по-трудно и по-рядко срещано.

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 13:15 от пенсионирана русалка

# 647
  • София
  • Мнения: 1 780
Амели,
Не си права. Ако език се учеше до 13 години, сега нямаше да се налага да плащаш за АК! Joy
Ами не е така. Съгласна съм с всичко описано от Анди как осъзнато става след седми клас ученето на език, но и си е точно така, както са го написали и тези, подкрепящи тезата, че децата учат интуитивно преди това и това знание остава за дълго. Само по-дъртите от вас като мен се сетете как и след 20 години неползване на руския не ви е грам усилие да четете, разбирате, че и да го подкарате говоримо с някое и друго запъване (и без контра с тва, че бил близък до нашия - на нас може така да ни се струва, но хванете който и да е милениъл, който не е имал изобщо досег и ще видите как бърчи нос, че нищо-нищо не хваща). А се учеше навремето най-активно в по-малките класове, добавено с многото руско облъчване по телевизия и околни места Simple Smile Остава си наученото системно в детството и още как. И не, не влиза така навътре, както ученото аналитично след 13-14 години.

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 13:25 от Milenita

# 648
  • София
  • Мнения: 4 106
Амели, така е, аз не отричам, че децата учат лесно и интуитивно. Но и нивото, което могат да постигнат е разговорен език и гледане на филми. А за да кажеш че поназнайваш един език това е много малко познание. Ето и Русалка е написала подвърждение - колкоти и да са учили до 7 клас след това ученето продължава, паралелно вече с нов език. Все пак в езиковите гимназии влизат масово деца без да знаят езика, изключва АЕГ, пък финишират със сертификат. Иначе краен срок за учене на език няма, както и ако не се използва се забравя, не всичко разбира се. Но не е като карането на колело, и 10 години да не си карал се качваш и потегляш. С езиците не е така.

# 649
  • софия
  • Мнения: 5 148
Русалката в права за обратните варианти, но то е защото масата все пак се осланя на най-малкото съпротивление и второ -на навика. В малките градове все още най-престижно е да те приемат в най-желаната паралелка и обикновено това е английски.
Аз също смятам, че гимназията е идеалния период (даже е трябвало и по-рано) за втори ( и по възможност трети) език.
Единствено не съм съгласна с нея за борбата за сертификати..... все ми е тая. Езика да се ползва, другото вятър...

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 13:33 от Амели

# 650
  • София
  • Мнения: 20 068
Нямам идея, Амели, къде прочете за борба за сертификати.. Simple Smile За доста голяма част от децата сертификатите и по двата езика са нужни. Избрали са какво смятат да следват и избраното изисква сертификат и по немски примерно, и по английски. Едната ми дъщеря учи всички математически дисциплини на немски, а всички икономически - на английски.
Скрит текст:
Ако решат паралелно  с ученето да работят - също им трябва често английския, удостоверен с хартийка като ниво. Ако  другата ми дъщеря нямаше примерно сертификат по английски редом с немския, нямаше по време на следването да може да работи към университетския езиков център като координатор на Тойфел. Нямаше да може да кандидатства и за чуждестранния семестър в Корея, изискването е още на старта при подаване на документи, преди всякакви кръгове със себеседвания и сие. А и човек да е решил да следва в  Нидереландия примерно (след завършена немск или френска гимназия), щом в края на гимназията има опцията да се яви на изпит за сертификат по немски, за който на всичкото отгоре в случаите с немските училища е  имал и 3 години системна подготовка, защо да пропусне.. Винаги може да му влезе впоследствие в употреба, наистина е доживотен, не като САЕ и СРЕ, дето уж са, ама не съвсем..

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 13:35 от пенсионирана русалка

# 651
  • софия
  • Мнения: 5 148
Амели, така е, аз не отричам, че децата учат лесно и интуитивно. Но и нивото, което могат да постигнат е разговорен език и гледане на филми. А за да кажеш че поназнайваш един език това е много малко познание. Ето и Русалка е написала подвърждение - колкоти и да са учили до 7 клас след това ученето продължава, паралелно вече с нов език. Все пак в езиковите гимназии влизат масово деца без да знаят езика, изключва АЕГ, пък финишират със сертификат. Иначе краен срок за учене на език няма, както и ако не се използва се забравя, не всичко разбира се. Но не е като карането на колело, и 10 години да не си карал се качваш и потегляш. С езиците не е така.

тук с нищо не съм съгласна Sad
относно подчертаното, не знам за кой път става дума в тоя форум и вече се чуствам извънземна (и сам войнът е воин) постоянно да казвам, че не съм съгласна. Имам толкова силни примери пред очите си, че или аз и примерите сме от някакво уникално днк на извънземен вселенски напредничав разум или вашата теория, че език не се научава трайно и дълбоко издиша от всякъде. От специално днк и вселенски разум не съм.

не виждам, и подчертавам - не виждам  с какво последващото учене в гимназия омаловажава наученият език до встъпване в гимназия. не случайно дадох ученето на Български Език като пример. Все пак до момента на учене на граматика - подлогг, сказуемо и сие, времена  и всякакви подобни ученикът владее достатъчно добър български език достатъчен за доста повече от филми, нали? Или не? Същото е и с чужд език - това, че задъбават в конкретика и стават все по-добри, не отрича знанията преди това. Пък то крайна степен на научаване едва ли има...

Руслаке, верно ли? Според теб всеки учил език, после борави с него на ниво изискващ сертификат? Моля ти се...
Аз говоря за общия случай, а иначе естествено, че на който му е нужен сертификат ще си го додрапа... Ама засега, познай -обратен частен случай- на моята племеница пък никой не и иска сертификат за ....момент -4те езика, с които борави ежедневно, включително изработвайки програмите за желаещите да се възползват от обучение по китайски.

моля ви се, уточнете дали говорим принципно или конкретно. Ако е конкретно - трябва да получат три сертификата  или ако е принципно - да научат някакви езици...Аз си говоря за принципното учене на езици...Може би затова не съм по темата и като такава се извинявам и излизам от нея. И без това няма какво повече да кажа Simple Smile

Прекрасен ден от мен!

# 652
  • София
  • Мнения: 20 068
Амели, ЕлиГ попита нещо и аз отговорих на база наблюденията си над децата ми и техните съученици. Че и подчертах, че не претендирам за правота по принцип. И специално тези ми лични наблюдения показват, че не е кипяла  в нито един момент какавато и да е  борба за сертификати.. На немския се явяват просто по дифолт в 12 клас, глупаво е да си пропуснеш шанса, предоставен ти от немска страна на финала, дори и да не смяташ веднага да го ползваш за следване или работа.  Тогава за каква борба иде реч, готвят се за един единствен сертификат  по английски извън училище.. Каква чак пък борба е това при една плавна подготовка  4 години поред? Че и по старата система специално две езикови в София почваха втория език английски директно от ниво В2.. Та курс беше необходим само за формата, малко преди изпита. Отмятат го обикновено като задача в 11 клас и в 12-ти се концентрират над друго - подготовка за  приемни изпити, гонене на отлична диплома (на когото му трябва), направа на  задължителни стажове и практики (на когото му изискват), доброволческа дейност. Това са ми наблюденията, това споделих.

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 13:51 от пенсионирана русалка

# 653
  • софия
  • Мнения: 5 148
Ох, Русалке, като зациклиш на някоя дума и като вземеш че го отнесеш лично... Моля ти се, нищо лично не влагам. Даже не смятах, че визираш и твоите си деца, нали преди това говореше нещо за два сертификата Ц1 пък други сертификати.... Та затова... даваш принципен пример за ползите от дадена ситуация, и аз така го възприех - принципно.
Пък иначе естествено, че ако си стигнал до единия изпит и нямаш против да се явиш...воала, твоя воля.
Малко се загубих в разговора... накратко - продължавам да твърдя, че език се научава (добре, по вашите критерии не за сертификат) и в детска възраст и то за ползване повече от гледане на филм.

# 654
  • София
  • Мнения: 20 068
Аз някъде да съм казала, че НЕ се научава (казваш по вашите критерии, аз моите по точно този въпрос не помня да съм ги изразила в тази дискусия конкретно).. Къде, ако да? Аз зациклям, ок, а ти недочиташ. Laughing Единственото, което лично АЗ съм казала за малките е, че  не са съвсем сравними нива С1  при един седмокласник и един зрелостник най-вече заради липсата на необходимата база у по-малкия за дискутиране, писане, четене с разбиране на  по-завързани теми, с далеч по-специфична лексика заради недостатъчния все още набор от знания и инструментариум И по други науки....Те нещата са навързани все пак. На един гимназист в 11 -12 клас ще му се падне примерно текст за социална политика, мигрантски потоци, интеграция, икономическа глобализация...Какво може да коментира един шесто/седмокласник по тези теми на който и да е език, дори на бг? Едно голямо нищо и то не защото няма много добри езикови познания за възрастта си..Всяко нещо просто идва с времето си.

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 14:11 от пенсионирана русалка

# 655
  • София
  • Мнения: 4 106
Eеее, Амели, 4 езика включително китайски е много далеч от средностатистическия случай, който обсъждаме. И аз не съм съгласна да се приравнява майчиния език с такъв, който учиш дори по 10 часа в училище, освен ако училището не е подобо на Френския лицей. И дори и тогава спецификите на езика се научават след 13 г възраст. Ц1 в 7 клас е различно от Ц1 в 11-12 клас. Вероятно влагаме различно разбиране в понятието 'да знаеш език' (казано условно разбира се). Иначе и моето голямо чрез дуолинго мина А1 и 2 на друг език за половин година от скука, но и според него и според мен - знае някакви елементарни неща по езика и никога не би споменала, че знае този език.

# 656
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 840
Относно сертификатите, имам CAEи Goethe C1- досега никъде не съм ги ползвала Simple Smile) и двата ги взех, за да имам документ за езика за всеки случай, но досега всички интервюта проверяват езика в реално време, после я го занесеш, я не. Може и да ми потрябва някой ден и си седи в CVто, но поне на ранна възраст не бих стресирала детето с явяване, не виждам за какво ще му е... Виж състезания е друго, ако остане състезателен тип ще го поощрявам. Но може и да си променя мнението и да го пратя на сертификат за спорта.

# 657
  • Мнения: 6 382
Изхождайки от затруднения на едно дете с английски в малките класове стигна разговорът до обобщение, че език се учи след 7 клас.
Никой не претендира, че езиковата зрялост на 13 и на 18 г. е една и съща. Чужд език се учи и надгражда цял живот. Ако го използваш активно. Наученото в ранна възраст е интуитивно. Особено ако е стартирало достатъчно рано и с подходящите методи. Наученото бавно и постепенно не е едно и също с наученото за една година. Това важи както за математиката, така и за английския. Wink
Наученото по английски до 7 клас лесно се надгражда, изучавайки И втори основен чужд език. Wink

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 19:23 от Fancy

# 658
  • София
  • Мнения: 20 068

Наученото по английски до 7 клас лесно се надгражда, изучавяки И втори основен чужд език. Wink

Че аз точно това написах, Фенси. За да  си позволят два сертификата, упоменатите в поста ми деца разчитат очевидно на базата до 7 клас с единия, който надграждат навън.  А не тепърва да почват на 13 и да гонят от АВ усвоояването на два езика тепърва. И точно затова масово с по два сертификата, без никакво напрежение и борба, са точно избралите за основен език в гимназията не английския, а друг..Но Амели някак ми приписа неказано нещо, че език се учи само от 13 нататък..

# 659
  • софия
  • Мнения: 5 148
Eеее, Амели, 4 езика включително китайски е много далеч от средностатистическия случай, който обсъждаме. И аз не съм съгласна да се приравнява майчиния език с такъв, който учиш дори по 10 часа в училище, освен ако училището не е подобо на Френския лицей. И дори и тогава спецификите на езика се научават след 13 г възраст. Ц1 в 7 клас е различно от Ц1 в 11-12 клас. Вероятно влагаме различно разбиране в понятието 'да знаеш език' (казано условно разбира се). Иначе и моето голямо чрез дуолинго мина А1 и 2 на друг език за половин година от скука, но и според него и според мен - знае някакви елементарни неща по езика и никога не би споменала, че знае този език.
точно така, различно понятие влагаме.

За мен способността да се говори по мигрантски въпроси е далеч, отвъд ц1 сертификатите и смея да твърдя, че е тема за определен интелект и интереси. Което няма нищо общо с владеенето на език. Има общо с разгръщането и обогатяването на личността.
Между другото познавам не едно дете в 5 клас, които съвсем добре говорят по теми отвъд представите на един възрастен за способностите на възрастовата им група.
Моята дъщеря например никак не одобряваше  ( и до ден днешен е така) когато без да иска някой възрастен я заклеймяваше какво може и не може самоизхождайки от "ох, тийнейджъри".
Не знам какви деца познавате, но петокласниците и седмокласниците около мен са доста будни и адекватни деца.

Общи условия

Активация на акаунт