Седмокласници 2020/2021 - Черешката на тортата - (28.06 - 04.07)

  • 93 095
  • 1 639
  •   1
Отговори
# 1 140
  • Варна
  • Мнения: 2 456
Честит Джулай морнинг, момичета Simple Smile Пращам усмивки и ведра енергия от морето на всички!
Рали, поздравления за Ивайло и чудесното му представяне на изпитите! Сигурна съм и че концертът е бил истински празник. И мисля, че не е пресилено като наричаме "гении" твоите момчета. Такива млади хора прославят България и на тях разчитаме да са лицето ни пред света.
И се включвам в разговора за насочването на децата и подредбата на желанията им. Твърдо вярвам, че трябва да им се даде цялата информация и те ще си вземат решенията по най-добрия начин. Колкото и да са неориентирани, когато имат информация какво означават всички тия съкращения и като са наясно какви са приликите и разликите в съответните учебни планове, ще си подредят приоритетите. Напоследък имам възможност да общувам с приятели на дъщеря ми. И да, има такива, които "да не похабят бала" искат да пишат на първо място МГ, а самите те признават, че не им се учи математика и че им е трудна, че оценката е постигната с много усилия. Има и такива, които тотално не са ориентирани какво означава професионална паралелка, каква е разликата между ЕГ и ГПЧЕ, какво е профилиращ предмет, как (и дали!) могат да се преместят "ако не им хареса"... Мисля, че ролята на родителя тази година беше да събере и предостави тази информация на детето, за да може сега решенията да са улегнали и да няма лутане в последната минута. Ясно е, че накрая точките определят къде може и къде не може да влезе детето, но с едни и същи точки винаги има избор между поне две адски различни опции и който е оставил решенията и разговорите "за след като излязат резултатите" сега е в незавидна позиция.

# 1 141
  • Мнения: 3 546
Моят син категорично не иска математика и компютри.Иска езикова гимназия. Аз си познавам детето и смятам ,че точно НПМГ по би му паснала на способностите  ,  но няма дори да се пише в подредбата . Той специално е учил само англ. език и си мисли , че да учиш немски и/или  френски е също толкова лесно. Очаквам лек шок в първи срок при него , но избора а негов , и трябва да поеме отговорността за него. Опитах се деликатно да му обясня , че езиците не са му сила , но той е категоричен , а ми се струва голям да се налагам
Е те, това е казус, red violet.
Наистина последната дума трябва да е тяхна.
Сега въпросът е как родителят да подходи. Колко плам да вложиш да обясниш, че немският и френският са различни от английския, че мат. гимназия не изключва научаването на език и т.н.
Щото нали се сещаш, че ако не дай боже не се почувства добре със своя избор, може и да каже: "не можа ли да ми обясниш по-добре". И ще ти е двойно гадно  - хем, че не се чувства добре, хем, че си го предвидила и не си го избегнала.
Непоискан съвет - накарай го съвсем непринудено да ти обясни защо иска френски/немски. Ако единствените аргументи са от вида, че приятел X и У ще са там и познавам Z, който каза, че е готино в това училище, поговори по- надълго и нашироко с него.
А може и той да е прав, кой знае.
Мисълта ми е, че не е лесно. Има и доза шанс тук.
Дано са доволни децата.

# 1 142
  • В светлината на слънцето
  • Мнения: 8 168
Момичета, дали съм разбрала правилно - в момента за избрания профил  са посочени например 3-ти и 4-ти пофилиращ предмет История и География/само примерно/. Ако в гимназията има други профилиращи такива/например Математика/, то в 10.клас може да избере от тези, другите, нали? Малко объркано го обясних, но останах с впечатлението, че конкретна паралелка не трябва да се описва сега, само защото трети и четвърти профилиращ предмет не го "кефят" сега

Правилно си разбрала. В 10 клас избират между всичките изброени от училището, а те обикновено са достатъчно много. Може би са единици училищата, при които от самото начало има фиксирани 3 и 4 профил. Даже им дават избор за поправка. Моята дъщеря първо бе писала история и география, но след един ден смени географията с бел. И на други места дават втори, да го наречем, шанс.

# 1 143
  • София
  • Мнения: 3 943
В някои гимназии не дават достатъчно избор. Профилите се определят от наличността на учителите.
Може да се окаже, че има профил биология с БЕЛ и друг химия с БЕЛ, но да няма биология с химия, което би било по-разумно.

Освен това не е 100% сигурно, че детето ще попадне в искания профил. Може да има повече желаещи и да има класиране по успех.

# 1 144
  • София
  • Мнения: 5 164
Освен това не е 100% сигурно, че детето ще попадне в искания профил. Може да има повече желаещи и да има класиране по успех.
Както и да има малко желаещи и да не се сформира група.

# 1 145
  • Варна
  • Мнения: 2 456
Както и да не са обвързани един с друг двата профилиращи във втори етап. Предлагат се, да кажем: за трети - физика, химия, БЕЛ, а за четвърти - биология, география, АЕ. И детето може да избере физика и АЕ или пък химия и география. Мисля, че зависи от училището как ще ги предложи - дали обвързани по двойки или ще даде избор на различни комбинации. Ако греша, моля да ме поправят по-знаещите, защото така съм обяснила на дъщеря ми, може да съм я подвела.

# 1 146
  • София
  • Мнения: 540
Аз да попитам за  профилираните и професионалните паралелки, кое според вас е по- добре. В езикова гимназия, която ни интересува в нашия град има такава специалност от тази година. То е хубаво да получиш и бонус професия, но това не е ли за сметка на езика, понеже езиците са дадени като 3 и 4 основен предмет.

Не разбирам добре въпроса Ви, за да мога да дам смислен отговор. "В езикова гимназия, която ни интересува в нашия град има такава специалност от тази година." - Какво е "такава" специалност? Ако е ЕГ и езикът е даден като интензивно обучение,  значи ще се учи достатъчно и ако детето е съвестно, ще го научи добре. Ако е разширено обучение и вече е учило този език (обикновено е така с АЕ) - също.
С професионалните паралелки има тази особеност, че в 11 и 12 клас си учат специалните предмети и придобиват професия (което е добре), но пък нямат профилиращи предмети и липсата на хорариум може да е проблем при кандидатстване за висше образование в чужбина (засега у нас не е). У нас обаче има университети,  които искат резултат от матура по предмета Х за дадена специалност и ако детето няма часове в 11 и 12 клас по този предмет, то няма да има право да се яви на такова ДЗИ. Така че просто съобразете избора си сега с дългосрочните планове, доколкото има такива. И с желанията/уклона на детето, разбира се. Успех!

# 1 147
  • София
  • Мнения: 16 335
Малко уточнение - дори и да няма часове по този предмет в 11-ти и 12-ти клас, може да се яви на трето ДЗИ по него, но ще е върху материала от ООП.

# 1 148
  • Мнения: 4 535
И ние както бяхме сигурни какво искаме( той), сега сме разубедени (аз) Laughing
Винаги е искал програмиране в МГ, но сега се опитвам да му обесня, че ако реши да се занимава с нещо друго, различно от програмиране , ще му е много трудно, защото 11 и 12 клас се учат само специални предмети.Но той е категоричен, че това иска. Изобщо не съм мислила, че дори и като видя резултатите ще продължавам да не спя вечер Laughing

# 1 149
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 42 046
кристина, има тема за паралелната вселена. може би там ще има информация и за "втородивизионните" учлилища, които те интересуват.

не го приемай като гонене, само споделям нещо, което аз лично разбрах вчера .

# 1 150
  • София
  • Мнения: 3 943
Добре, The Invisible, ами ако го запишеш в езикова, че да може да си избере профил в 10ти клас. Той си избира биология и химия, за да учи за зъболекар, обаче в 12 клас решава, че иска да ходи в Холандия да става инженер, защото гаджето ще ходи там?

Ами няма как от сега да им планираме живота. Да учат каквото искат, път после да се оправят.
Силно ме съмнява българските университети да спрат да приемат деца, които не са учили някой предмет в 11ти и  12ти клас. Та нали МОН измислиха тая система. Университетите са на тяхно подчинение, така че ако имаха за цел да ограничават студентите, щяха да са го обявили вече.

# 1 151
  • София
  • Мнения: 3 078
И аз вчера разбрах за темата за училищата под топ 10 и трайно се пренасям натам ( тук си поглеждам от носталгия).
Грета, нашето МОН не иска да ограничава студентите, а университетите, така че от тази гледна точка очаквам всякаква безумна регулация да се пръкне - няма просто да закрият университети, но няма и да ни оставят толкова много, ще има промени, лошото е, че все са на парче и с много неизвестни.

# 1 152
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 42 046
някой пусна декларация от МУ, че ако няма хорариум или изобщо няма биология и химия през 11 и 12 клас, ще вземат оценките от 10. може би и другите ще постъпят така.
и пак не ми се вижда справедливо.
това което се знае със сигурност е, че сега нищо не се знае със сигурност. Sad Sad Sad

# 1 153
  • София-Младост
  • Мнения: 24 097
Темата някак рязко се измести, стигна до 12 клас, сатове, дафове, чудеса...леко да забавите темпото...Има време до 12-ти клас, пак щесе вълнуваме. Но нека си изживеем първо седми:)
Ходих да гледам работата по БЕЛ, за малко да не ме пуснат, защото съм без детето. Направиха ми кратък проблем...но ме пуснаха.
Тезата му е много зле, само 0.5 точки има.
Преразказа 23/35.
За пропуснатите кавички на 24 въпрос не е санкциониран.

# 1 154
  • София
  • Мнения: 16 335

Ами няма как от сега да им планираме живота. Да учат каквото искат, път после да се оправят.
Силно ме съмнява българските университети да спрат да приемат деца, които не са учили някой предмет в 11ти и  12ти клас. Та нали МОН измислиха тая система. Университетите са на тяхно подчинение, така че ако имаха за цел да ограничават студентите, щяха да са го обявили вече.
МОН не са я измислили тази система, а реципират западни образователни модели. Що се отнася до университетите, те имат академична автономия и сами решават условията си за прием - МОН там не може да се меси. Едва ли ще ограничат приема спрямо профилите скоро, но в бъдеще може да го направят - пак по западен образец.

Общи условия

Активация на акаунт