Притеснения относно развитието на детето

  • 4 529
  • 27
  •   1
Отговори
# 15
  • Варна
  • Мнения: 25 345
И какъв е зорът на 10 месеца да казва осъзнато мама... До дете е, това, че едно се е научило да говори осъзнато на 1 година не значи, че трябва да тероризираме всички да говорят, дай като не може да каже вода да не му дам... Не всички се развиват еднакво, това би трябвало да е ясно. Ако виждаш, че има желание да говори да го учиш, ама само да ъ-ка и ти да откажеш да му дадеш вода докато не ти каже "искам вода"... малко ми иде излишен тормоз и за двете страни. Ако няма някакви проблеми детето ще си проговори. Ако има, то ще си проличи и от други неща, не само от ъ-кането.

# 16
  • София
  • Мнения: 8 040
Митове и легенди са, че децата не проговарят, защото всичко им се осигурява и не им се налага да използват думи.
Ако им е дошло времето и могат и искат да говорят, децата проговарят.
Ако имат затруднения и проблеми, колкото и да се държат жадни, няма да кажат.

# 17
  • Мнения: 42
Митове и легенди са, че децата не проговарят, защото всичко им се осигурява и не им се налага да използват думи.
Ако им е дошло времето и могат и искат да говорят, децата проговарят.
Ако имат затруднения и проблеми, колкото и да се държат жадни, няма да кажат.

А какви са другите ориентири дали всичко е наред с развитието на детето. Прочетох предишният ви коментар и той дъвчи добре, не се дави, няма проблем с храненето като цяло, дори вече иска да се храни сам с лъжица и успява, бих казала дори, че се цапа минимално, но по средата на храненето губи интерес или по-скоро започва нарочно да бърка в чинията и да изсипва на пода храната и тогава му взимам лъжицата и го дохранвам аз. Иначе мисля, че е добре с фината моторика. От 9-10-месечен реди от кръгчетата за нанизване, като се справя вече и с такива с доста мъничка дупчица. Взела съм му и една игра с нещо като мъниста за нанизване на връв и тях ги нанизва без помощ. Сортер също реди, но ми прави впечатление, че освен кръгчето другите фигури не помни къде трябва да се поставят, аз трябва да му посоча пръст съответния отвор, за да ги сложи, но той напълно сам Си ги намества и поставя. Иначе имитира, като се изкашляме или кихнем и той го прави или се опитва да повтори звука. Усмихва се като му кажеш, намига като му кажеш ( много смешно, с двете очи едновременно). Гледа от децата и прави същото, което мисля, че е добър знак. Днес едно по-голямо детенце си играеше все едно ремонтира количката си с един чук и когато го остави, моето дете взе чука и отиде и започна да прави абсолютно същото. Също така, ако му кажа да вземе лъжичка и да нахрани патето или друга играчка, го прави, но не знам дали това се брои за игра “наужким”, защото аз го инициирам, а не се сеща той сам да го направи. Но както казах освен ам-ам и мама и то когато е на зор и то някак не гладко произнесено, друго осмислено не казва. А всъщност и не-не-не започна да повтаря осмислено. Но не е като отговор на въпрос, а когато тръгваш да му взимаш нещо, което иска, или ако му давам още една лъжица, а той не иска да яде вече.

# 18
  • София
  • Мнения: 8 040
От описаното явно вече започва двустранна комуникация, произнася нещо, има лепет, няма проблем с храненето. Разбира значението на ролевите игри (храни животни). Това са нормалните фази на развитие. След около 6-7 месеца вече би трябвало да е включил и други думички, да се опитва да казва прости изречения (дай вода, топка падна и пр.), може да поиска да драска с моливи, да имитира дейности.  Не съм специалист, но ако се притеснявате, направете консултация и с логопед.

# 19
  • Мнения: 42
От описаното явно вече започва двустранна комуникация, произнася нещо, има лепет, няма проблем с храненето. Разбира значението на ролевите игри (храни животни). Това са нормалните фази на развитие. След около 6-7 месеца вече би трябвало да е включил и други думички, да се опитва да казва прости изречения (дай вода, топка падна и пр.), може да поиска да драска с моливи, да имитира дейности.  Не съм специалист, но ако се притеснявате, направете консултация и с логопед.

Благодаря ви. Simple Smile

# 20
  • Мнения: 30
И какъв е зорът на 10 месеца да казва осъзнато мама... До дете е, това, че едно се е научило да говори осъзнато на 1 година не значи, че трябва да тероризираме всички да говорят, дай като не може да каже вода да не му дам... Не всички се развиват еднакво, това би трябвало да е ясно. Ако виждаш, че има желание да говори да го учиш, ама само да ъ-ка и ти да откажеш да му дадеш вода докато не ти каже "искам вода"... малко ми иде излишен тормоз и за двете страни. Ако няма някакви проблеми детето ще си проговори. Ако има, то ще си проличи и от други неща, не само от ъ-кането.
в никъв слуей нямям предвид да не се дава вода на детето ако неможе да каже ,че иска в нашия случей беше,че не е жадно,а иска да я разлива само.Аз исказвам мнение по въпроса просто не задължавам никой да изпробва или прави нещата като мен.Всико добро желая на всички:)

# 21
  • Варна
  • Мнения: 25 345
аааа, ако ще разлива не давам, ако ще на 4 езика да ме моли Laughing Шегувам се, и през това се минава.

# 22
  • Мнения: 6 895
Има такъв период с разливане на вода, сок и др. течности. Даваш му един леген и да си налива там вода. Интересно им е как излиза от шишето, после става безформена и накрая се разлива, става мокро и тн. Учат причина и следствие, състояние на водата, предназначение на водата. Фина моторика - отваряне и затваряне на капачката. Може да се включиш в разливането като обясняваш за какво използваме водата, от къде идва, къде отива, изпозлваш нови думи - вода, мокро, студено, топло, капка, шише, капачка, наливам, разливам, напръска, намокри и прочее. Много хубаво занимание за възрастта около 1-1,6 г. Вярвай, така ще проговори по-бързо, отколкото ако не му даваш вода, защото не спелувало думата Joy

# 23
  • Мнения: 3 045
А ти самата говориш ли му много, обясняваш ли му кое какво е, какво точно правиш като извършваш накаква дейност? Аз на моето дете всичко му обяснявах, говорех му сякаш срещу мен стои възрастен човек, с който разговарям и очаквам реакция.
На две години правеше изречения от по три-четири думи. Сега е на три години и говори много, гладко и свободно, изразявайки се правилно.
На единадесет месеца казваше дай-дай, но не можеше с дума да назове какво точно иска, а започваше да свива ръка в юмруче. Щом пуснеше нещо на пода и казваше пана.
Имам и второ, на което сякаш по-малко говоря. Не знам за него кое как ще е с говора. На девет месеца е и си издава само звуци и казва тятя.
Познавам дете, което проговори на три години и сега си е много умен младеж.
Сравнението с другите деца е важно, но да знаеш, че може да те подведе. Едно, че всяко е различно и второ не се знае дали като обсъждаш уменията с майката тя е докрай искрена с теб.

# 24
  • Мнения: 42
А ти самата говориш ли му много, обясняваш ли му кое какво е, какво точно правиш като извършваш накаква дейност? Аз на моето дете всичко му обяснявах, говорех му сякаш срещу мен стои възрастен човек, с който разговарям и очаквам реакция.
На две години правеше изречения от по три-четири думи. Сега е на три години и говори много, гладко и свободно, изразявайки се правилно.
На единадесет месеца казваше дай-дай, но не можеше с дума да назове какво точно иска, а започваше да свива ръка в юмруче. Щом пуснеше нещо на пода и казваше пана.
Имам и второ, на което сякаш по-малко говоря. Не знам за него кое как ще е с говора. На девет месеца е и си издава само звуци и казва тятя.
Познавам дете, което проговори на три години и сега си е много умен младеж.
Сравнението с другите деца е важно, но да знаеш, че може да те подведе. Едно, че всяко е различно и второ не се знае дали като обсъждаш уменията с майката тя е докрай искрена с теб.

Говоря нон-стоп, буквално се чувствам като футболен коментатор и той наистина разбира всичко. АКо кажа, че отивам да взема шапката, За да му я сложа на главата, започва да се пипа по главата. Изпълнява команди, дори и по-сложни, не просто “седни” или “подай еди-кое си”. Разпознава животни, плодове, зеленчуци, показва ги в книжка като питаш кое кое е.

# 25
  • Мнения: 854
Моето момиченце е на 1г., също няма осъзнати думи. Понякога повтаря "кака", "баба", "тата", "дада", но не мисля, че ги свързва с някого или нещо. Братовчед й, който е с 5 месеца по - голям, използва страшно много думи. На нейната възраст търсеше майка си и дядо си с думичка, имитираше всички животни от стопанския двор. Вече знае дори имената и на котките ни, не само на роднините си.
Аз също правя грешка, че ги сравнявам и си създавам излишни притеснения.
Дайте шанс на детенцето си, изчакайте още. На мен ми звучи, че всичко му е наред.

# 26
  • Мнения: 26
Ще използвам темата , за да си задам и моя въпрос . Детето ми е на 1.9 месеца . Имах притеснения за развитието й , но едно по едно отпадат . На този етап това , което може е : показва къде е носа , косата, ушите , устата , зъбите , главата , очите , крака , ръце , пъп , корем , колена . Показва ги и на играчки . Различава много добре най- различни играчки животни . Казва как правят котето, кучето , змията ,прасето, кокошката , патето , кравата, овцата , казва за рибата , че плува ( плу) , казва цветя(цетя) , звезди ( дезди ) , краставица ( каси) , чао ( тао ),биберон(Биби),бебе,дай, браво , ела , коте ,пис пис, мамо, бабо ,кака, няма ,казва ух като се спъне или нещо падне ,  казва пий , когато иска да пие вода и "да яде , когато е гладна ,казва кога има ако и още други .Онзи ден каза : няма Бобо(бонбони) , дай дай
Изпълнява отдавна двустепенни команди като например : изкарай ми телефона от чантата и ми го донеси , вдигни шишето от земята и го сложи на масата , обърни се и кажи чао и други . Знае къде е горе , назад , отзад , зад теб .
Отговаря на някои въпроси с не : искаш ли вода , банан , попара , искаш ли да спиш с баба ..
Не може да нанизва рингове по големина , нито да вгнездява прости форми .
Плюшените играчки си ги нарежда легнали и си шепне на себе си : бау бау спи , папа спи . Гушка ги , милва ги , храни ги , дава им да пият вода .
До тук добре . Това , което ме притеснява обаче е , че казва някои думи , които не са съответно за ситуацията . Например ще изтърси кола , а там няма кола , онзи ден научи думата Барби ( баби ) , а малко по - късно през деня си играеше с едни малки кубчета - сяда върху тях и повтаря баби баби баби , до скоро след като казваше думата " няма " винаги след нея казваше и думата " чисти " и го казваше в ситуации , в които е излишна тази дума . Например кучето се прибира в колибата, няма го и тя казва : няма , чисти .
Постоянно си посочва краката и ръцете  и казва крака или ръце ..това се повтаря от много време насам и ми се вижда странно .
Имам чувството , че прави и повтаря нещата много заучено , не знам това спонтанно изтърсване на думи дали е нормално .
Ако има някой с опит ,ще се радвам да ми отговори ❤️

# 27
  • Мнения: 42
Ще използвам темата , за да си задам и моя въпрос . Детето ми е на 1.9 месеца . Имах притеснения за развитието й , но едно по едно отпадат . На този етап това , което може е : показва къде е носа , косата, ушите , устата , зъбите , главата , очите , крака , ръце , пъп , корем , колена . Показва ги и на играчки . Различава много добре най- различни играчки животни . Казва как правят котето, кучето , змията ,прасето, кокошката , патето , кравата, овцата , казва за рибата , че плува ( плу) , казва цветя(цетя) , звезди ( дезди ) , краставица ( каси) , чао ( тао ),биберон(Биби),бебе,дай, браво , ела , коте ,пис пис, мамо, бабо ,кака, няма ,казва ух като се спъне или нещо падне ,  казва пий , когато иска да пие вода и "да яде , когато е гладна ,казва кога има ако и още други .Онзи ден каза : няма Бобо(бонбони) , дай дай
Изпълнява отдавна двустепенни команди като например : изкарай ми телефона от чантата и ми го донеси , вдигни шишето от земята и го сложи на масата , обърни се и кажи чао и други . Знае къде е горе , назад , отзад , зад теб .
Отговаря на някои въпроси с не : искаш ли вода , банан , попара , искаш ли да спиш с баба ..
Не може да нанизва рингове по големина , нито да вгнездява прости форми .
Плюшените играчки си ги нарежда легнали и си шепне на себе си : бау бау спи , папа спи . Гушка ги , милва ги , храни ги , дава им да пият вода .
До тук добре . Това , което ме притеснява обаче е , че казва някои думи , които не са съответно за ситуацията . Например ще изтърси кола , а там няма кола , онзи ден научи думата Барби ( баби ) , а малко по - късно през деня си играеше с едни малки кубчета - сяда върху тях и повтаря баби баби баби , до скоро след като казваше думата " няма " винаги след нея казваше и думата " чисти " и го казваше в ситуации , в които е излишна тази дума . Например кучето се прибира в колибата, няма го и тя казва : няма , чисти .
Постоянно си посочва краката и ръцете  и казва крака или ръце ..това се повтаря от много време насам и ми се вижда странно .
Имам чувството , че прави и повтаря нещата много заучено , не знам това спонтанно изтърсване на думи дали е нормално .
Ако има някой с опит ,ще се радвам да ми отговори ❤


Не мисля, че мнението ми може да се сметне като компетентно, но все пак ще го споделя.
Според мен няма нищо притеснително, все пак децата в тази възраст тепърва научават езика, нормално е, когато са научили нова дума да я повтарят, за да я упражняват. Може да я повтаря и защото й звучи добре или забавно, да й харесва самата комбинация от двете думи. Не мисля, че е нещо странно или притеснително. А това за назоваването на ръцете и краката ми изглежда все едно иска да демонстрира, че го знае Simple Smile

Последна редакция: чт, 23 сеп 2021, 22:03 от Isor91

Общи условия

Активация на акаунт