Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 32

  • 122 507
  • 1 059
  •   1
Отговори
# 900
  • Стара Загора
  • Мнения: 2 313
Благодаря ти re_ge за доброто обяснение. За съжаление в България не съм открила добри специалисти , с които да работим. Моето мнение е, че е сензорна + емоционална нужда. Защото той си говори с тях, разказва им , играе . Все едно е приятелче. Наскоро си дадох сметка, че много му липсват приятелчета. Постоянно го водим на места където може да си играе с деца, но няма много близки приятели , такива с които да изгради по-дълбока връзка. И виждам , че вече много му липсва. Това ми е голяма тема  също, как да му намеря аз приятели, като децата , които са в норма на наши приятели просто го отбягват.Могат да дойдат веднъж да играят с него, но толкова.
Съвсем скоро бяхме на почивка там в хотела си намери едно -две деца които се търсеха по площадките да играят. Бяхме в чужбина и съответно те не се разбираха(езика) , но се заиграваха много добре. В България обаче това почти не ни се случва. Децата на неговата възраст си го отбягват, защото им е странен.

# 901
  • Мнения: 15 768
А психолог? Индивидуални, групови сеанси? Не ходите ли?

В България обаче това почти не ни се случва. Децата на неговата възраст си го отбягват, защото им е странен.

Не можем да обвиняваме децата, естествена реакция им е, на десет години все още са далеч от компромис, емпатия и разбиране. Дори родителите да ги карат да играят със "странно дете" пак няма да се получи. Попаднах наскоро на един материал завършващ с изречението, че децата от спектъра имали проблеми в интеракциите само с връстници. Подчертавам - връстници. С по-малки или пък по-големи им се получавало по-добре. Намирам съвсем логично обяснение - по-малките ги разбират заради дефицити и изоставане, те не са толкова претенциозни, а по-големите са по-зрели, както казах вече говорим за приемане, разбиране и емпатия.  Мисля, че ако някой може да ви помогне е психолог и може би е добре да е мъж. Те играят една такава доста положителна менторска роля.

# 902
  • Стара Загора
  • Мнения: 2 313
Работим , разбира се. От 5 години посещава център за работа  с деца. Работи с психолог и в група с други деца. Като по-малък ходеше на логопед , това ни бяха първите стъпки. С високофункциониращ Аутизъм е и късно си дадохме сметка за реалното състояние.Преодолява една трудност, след това изниква нова ситуация и така. Това с пипането и манията за върхове ни е ново от няколко месеца. Преди беше единствено водата. Да търси постоянно  да играе с вода.Това с водата  продължава все още .

# 903
  • Мнения: 15 768
Работим , разбира се. От 5 години посещава център за работа  с деца. Работи с психолог и в група с други деца. Като по-малък ходеше на логопед , това ни бяха първите стъпки. С високофункциониращ Аутизъм е и късно си дадохме сметка за реалното състояние.Преодолява една трудност, след това изниква нова ситуация и така. Това с пипането и манията за върхове ни е ново от няколко месеца. Преди беше единствено водата. Да търси постоянно  да играе с вода.Това с водата  продължава все още .


Водата е сензорна стимулация. В това няма съмнение. Пипането си е чиста физическа нужда- няма какво да го заобикаляме с недомлъвки. Поставят го в психологията на едно място със съня и храната, така че с него ще трябва да работите, повтаряте, потретвате. То си е в сила за всички деца. Просто научаването да бъде приемливо на приемливи места  става с повече усилия при спектралните.

И наистина е така както казах , вие не преодолявате (в смисъла който влагате) , вие пренасочвате, затова бъдете внимателни - нищо не изчезва, просто се трансформира. Крайната цел е трансформация в нещо социално приемливо. Като пример - той може да продължава да си говори с върховете, но да го прави наум ( като всички нас, които често си говорим наум) , така, че никой да не разбере какво се случва в главата му. Той ще се научи да маструбира, но просто ще осъзнае че трябва да го прави насаме, в стаята си или в банята. Груб пример, надявам се разбираем.  

Aко работите с психолог то той е първия към когото трябва да се обърнете. За всяко нещо което ме е притеснявало при детето аз съм питала психолога, както и ако и той да забележи нещо което го притеснява по време на сеанс - се обръщаше към мен. Бяхме заедно може би 7 години. Последните три години
( 2,3,4 клас) Синът ми беше един път седмично на индивидуална и един път седмично на групова терапия, така че се виждахме с психолога така да се каже постоянно, комуникирахме постоянно, сверявахме стратегии, ако се предприемаше нещо то се придържахме към него - и ние и той. И до сега се чуваме като приятели. Вашият психолог трябва да анализира и да ви даде съвет.

Аз, като един лаик, мога да предположа, че имате нужда от емоционален отдушник. Всеки от нас има, примерно често децата имат някой " въображаем приятел" който запълва някакви нужди ( вашите върхове) . Подобно - често хората си говорим на ум ,  някои се занимават с бродерия , други с фотография, трети колекционират марки , четвърти са алпинисти - всички сме различни - всичко това са емоционални отдушници - част от тях тясно  свързани И с физическа активност ( предполагам работят в комбинация  адреналин и  допамин).

Трябва ви хоби, разбирам че ви трябват и приятели, но второто трудно става насила, няма как да сприятелиш някого планирано. Затова, може би трябва да се съсредоточите в търсене на хоби първоначално. Бих предложила примерно да се опитате да се пренасочите се към нещо ,   което емоционално благоприятно го разведрило - например към изкуство -  инструмент, рисуване, пеене, писане на стихове, писане на разкази. Може да е колекциониране на нещо, може да е някаква физическа активност, където все пак да комуникира с деца.  

Свързано с върховете би могло да бъде примерно от онези катеренета на стена - хем ще е връх, хем с други деца хем с физическа активност. Аз поне не виждам смисъл да се изкореняват някакви самостимулации ако те могат да бъдат градивни. Във вашия случай привличането към върхове може да стимулира повече физическа активност ( походи, екскурзии) което ще осигури както казах и адреналин и допамин и така да понижи емоционалната нестабилност. Няма да коментирам ОКР. Мисля че не сте там, защото би трябвало да е съпроводена с тревожност а вие не пишете за такава..

Не познавам детето, не знам какво може да го влече, гадая, но знам че организацията на свободното време е трудно за такива деца като нашите, на тях често им липсва  въображението в онзи смисъл,  освободеността, креативността и експанзивността на децата в норма и за тези неща-хобита им трябва малко помощ и побутване и ориентация  от родители, смяна ако избраното се окаже неподходящо, насоки...

Последна редакция: нд, 27 авг 2023, 02:00 от _re_ge

# 904
  • София
  • Мнения: 559
Здравейте. Майка съм на момиченце на 3 години и половина, което от скоро е диагностицирано. Вербална е, проблемът е, че голяма част от думите не ги използва функционално, все още е с памперс. Посещава логопед и ерготерапевт. Посещава и частна детска градина. И тук идва проблемът. Имам чувството (а и логопедът мисли така), че се гледат детски. Проведох среща с тях, те отричат. Но е факт, че има английски думички, които се появяват, а ние не пускаме филмчета. Усещам, че не се чувства добре в тази среда и съответно и аз като родител не се чувствам ок. Логопедката ми каза, че най-доброто за нея е някаква форма на обучение, в която половината от деня се занимават с нея специалисти. Изобщо има ли такива места, които съдействат за интеграцията на такива деца? Аз самата виждам, че когато я гледам вкъщи и посещаваме логопед и ерготерапевт, има най-голям напредък. Просто на този етап не мога да си позволя да напусна работа.

# 905
  • Мнения: 3 063
Благодаря ви за коментарите. Явно не съм достатъчно настоятелна и това е начина. Просто на този етап няма промяна въпреки, че постоянно му обяснявам.

При моето дете е зацикляне на дума/фраза, ако гледа каквото и да е и се фокусира в една секунда, сцена и започва с прецизна точност да я превърта. Моята професионална работа е свързана с редакция на аудио клипове и се замислих, че той има изключителна точност, която аз съм научила с години опит.
Лошото в тия фиксации и нон-стоп повтарянето, което побърква и обяснения не работят, логопедката ми казваше “вадете го от тези състояния”, казах й как точно да стане, години в повтаряне и нищо.

# 906
  • Мнения: 15 768
Нещо което се надявам да е полезно за всички.
Извадка е от книга на двама американски автори ( лиf, макaкеn) и касае премахването на памперса. Става въпрос за спектрални, но според мен важи за всяко дете.
Аз лично виждам много разумни неща в написаното, има и неща които отбелязвам , че няма да сработят на всяка цена, все пак това е процес в който няма как да се случва според всички предвиждания и затова да има стриктен менюал .. всеки родител трябва да прояви малко анализ и импровизация.  


ОБУЧЕНИЕ ЗА ПОЛЗВАНЕ НА ТОАЛЕТНА
КОНТРОЛ НА ТАЗОВО - РЕЗЕРВОАРНИТЕ ФУНКЦИИ

Всичко родители мечтаят за деня, в който детето им ще махне памперса и ще се научи да ходи само в тоалетната. Това е огромно удобство и  облекчение! Тази самостоятелност ще способства и по-бързата интеграция, защото на много места не биват приемани деца, ако все още са на памперс.
За да може едно дете да бъде обучено да ползва тоалетна, то трябва да бъде съзряло, психически да е готово за тези постижения. Ако започнете по-рано, преди постигането на тази психическа зрялост , е възможно просто да не успеете. Смята се, че на 24 месеца детето има потенциала да контролира нуждите си, но е възможно и да са окаже, че  е прекалено рано за конкретното дете, което би довело до голямо разочарование и за родителите и за детето, заради очакванията към него. Много от децата се научават изключително бързо да ползват тоалетната, стига родителите да са имали нужното търпение да изчакат тяхното съзряване. Децата в норма лесно се учат наблюдавайки, но децата с РАС както знаем нямат добро споделено внимание, не  наблюдават, не имитират и съответно при тях наистина трябва да се почака докато не настъпи тази своеобразна психическа готовност.

ГОТОВНОСТ ЗА ОБУЧЕНИЕ ЗА ПОЛЗВАНЕ НА ТОАЛЕТНА
Децата в норма могат да започнат да бъдат обучавани на навици за ползване на тоалетна на около 2 г. или 2 години и половина. Преди тази възраст пак е възможно да постигнете успех, но по-вероятно е да се провалите.
Още преди да започнем да учим едно дете да ползва тоалетна, трябва да отчетем наличието на следните важни фактори:
    1. Детето трябва да достигне не само физическа  възраст, а и определено израстване на психиката. Това означава, че то трябва да се е научило да се стиска в рамките на час или час и половина и да осъзнава какво е стискане и какво изпускане.
    2. Детето трябва да може да дава знаци ( вербални, невербални)  на възрастния, когато му се пишка и  да умее да показва, че иска да изпразни пикочния си мехур.
    3. По правило, след напикаването детето трябва да не харесва чувството за мокрота и да показва на възрастния, че иска да бъде подсушено, да му се сменят дрехите.
    4. Трябва да бъдат контролирани и сведени до минимум процесите на непослушание и истерии, понеже това проблемно поведение изключително силно забавя развитието на детето и ще пречи на усвояването на тези навици.
    5. Детето трябва да е в състояние да седи послушно на гърнето поне 15 минути. Ако това не е възможно, то значи детето още не е готово за овладяване на тези умения.
    6. Ако и да има самостимулации при детето , те трябва в никой случай да не обсебват вниманието  и да пречат на концентрацията дотолкова, че да препятстват готовността за приучаване към гърне.  Ако детето е постоянно заето в самостимулиране, то може да не отбележи , че му се ходи в тоалетната.
    7. Детето трябва или да може напълно самостоятелно да съобщи, че има позиви за някаква нужда или самО да може да намери къде е помещението на тоалетната. Както  и да е в състояние да се справи с всички действия около изпикаването – да може се събува, обува, избърсва, мие ръцете.

ОБОРУДВАНЕ
Съветваме ви да НЕ купувате столче-гърне или гърне/цукало. Целта ви е да научите детето да ходи в която и да е стандартна тоалетна , т.е. всякакви приспособления може само да затрудняват или препятстват този процес. По-добре купете специален адаптор , който се слага върху тоалетната дъска на възрастните. Така ще направите условията много по-комфортни и ще подпомогнете  детските успехи. Купете и специално ниско столче, степенка, което да подпомага достигането до тоалетната чиния и комфортното седене , без висене на крачетата. Помагайте  по-специално на момченцата да се научат в началото да пикаят седешката и освен това в този вариант да не опикават себе си или пода. Можете да закупите и специално приспособление, което препятства пръскането наоколо (deflector shield) .
По принцип, всички деца трябва да започнат обучението за малка нужда седейки. Това ще опрости и двата процеса - дефекация и пикане, които често протичат паралелно. Едва след като усвоят умението да пикаят седешката, момченцата лесно се научават да пикаят стоешката – наблюдавайки мъжете в семейството. Трябва в този случай да бъдат обучени да не свалят гащетата си до пода, което ще ги подпомогне при използване на обществени тоалетни.


ПОЛЗВАНЕ НА ГРАФИК ЗА ВОДЕНЕ В ТОАЛЕТНАТА
ГРЕШКИ И ПОДХОДИ
А) Обучението да се ползва тоалетната става много по-лесно, ако детето се води там по разписание. Това е от една страна помощ, а от друга - първа стъпка към самостоятелност. В началото, отговорността за това, кога детето ще отиде в тоалетната, пада на рамената на възрастния. Вече на по-нататъшен етап, воденето по разписание в тоалетната подпомага детето да стане самостоятелно и да я посещава по собствено желание.
Целта на разписанието е детето да бъде научено да върши малката и голямата работа, когато го водят в тоалетната и слагат да седи на тоалетната чиния, а при всички други обстоятелства - да се стиска. В началото препоръчваме то да бъде водено в тоалетната на всеки 90 минути. Ако обаче детето не се изпишка по разписание, след 90 минути, то нека бъде заведено в тоалетната следващия път само след 60 минути. При успех обаче ( изпишкване)  - следващото посещение пак ще е след 90 минути.
Б) Честа грешка, която допускат родителите, е да водят детето в тоалетната на 30 минути ( прекалено често!) Макар, в този случай детето да не се напикава, този период е прекалено кратък и детето просто няма да се научи да се стиска. Помнете, че именно това е важната задача, детето да се въздържа докато не попадне в тоалетната. По време на обучителния процес, то се научава да се стиска и за голямата и за малката нужда, а това е базата на самостоятелното използване на тоалетната. Разбира се, ако детето самО изяви желание да отиде там, вие веднага изпълнявате и много бурно подкрепяте и награждавате. А ако и свърши работата, изпадате в бурен възторг , хвалите го и още повече награждавате ( стимулът трябва да е с по-голяма ценност от стимула само за посещение!) .
В) Още една грешка е детето да бъде водено в тоалетната единствено и само, когато показва, че има нужда, но се стиска. Това формира зависимост от решението на възрастния и пречи на бъдещата самостоятелност. В този случай често ще се случват и разни „мокри неприятности“.
Г) Трябва да бъдете много последователни ! Детето разчита, че вие ще го водите в тоалетната по разписание  и ако вие не сте стриктен и не спазвате разписанието, или както казахме се ориентирате основно по знаци че детето се стиска, няма бързо да постигнете напредък.
Д) когато по разписание дойде времето за посещение на тоалетната, сложете детето да седне на адаптора, поставен върху тоалетната чиния. Всеки три минути му давайте някакъв стимул, защото седи послушно и не става. Може заедно да пеете, да разлиствате книжки, да дадете някаква играчка. Но е важно и детето да не се увлича в играта, иначе целта на ходенето в тоалетната се изкривява. Ако детето свърши нещо, то нека бъде много бурно подкрепено и с похвали и със стимули. Подборът на някакви специални стимули само за тази цел ще бъде от голяма полза, това ще подчертае значимостта на събитието. Внимавайте обаче да не уплашите детето с бурните си реакции. След като се случи изпикаването, изведете детето и го оставете да се занимава с каквото се е занимавали преди това и изчакайте да минат 90 минути. Като изтече този период трябва отново да заведете детето в тоалетната. Ако този път то поседи 15-тина минути на тоалетната чиния, но не свърши работата, го вдигнете и пак го изпратете да се занимава със свои си неща, като ще го върнете в тоалетната вече след 60 минути, а не след 90.
Е) ако междинно се е случила някаква неприятност и детето се е напикало се налага следната корекция :
ПРОЦЕДУРА НА КОРЕКЦИЯ при напикаване : трябва детето ви помогне да оправите нещата след случката , НО НЕ ГО ПРЕВРЪЩАЙТЕ В НАКАЗАНИЕ! Нека детето участва активно, като вижда и усеща естествените последствия от случилото се.  Някои деца приемат това като стимул ( искат да се занимават с помагане и за да има за какво да помагат вършат работата не там където трябва). Ако е така, то се откажете от помагането. Като приключите с почистването трябва да заведете детето няколко пъти от мястото , където то е свършило неправилно работата, до тоалетната. Бъдете емоционално неутрални, не натяквайте, не обвинявайте – детето се учи и от грешките си.
Ж) ако се окаже, че прекалено често се случват написаквания, съкратете срока за водене в тоалетната по разписание ( да е за по-кратко от 90 минути) и така докато, не стигнете до времето при което тези междинни напикавания по време на периода, когато детето трябва да упражнява някакво стискане, не се случват. В последствие, когато вече определите времето на периода за водене до WC (разписанието) и почнете да постигате чести успехи в стискане и после изпикаване в тоалетната,  започнете полека да увеличавате продължителността интервала.
З) когато започнете това обучение , ПРЕСТАНЕТЕ ДА СЛАГАТЕ НА ДЕТЕТО ПАМПЕРСИ, ОСВЕН ПО ВРЕМЕ НА СЪН (нощен и следобеден).
И) Даже да излизате навън не слагайте на детето памперс. В противен случай вие го обърквате и по този начин проваляте възможността за успех. Ясно е,  че на никого не е приятно да сменя изцапани дрехи, но много често провалът в опитите се дължи именно на това, че на детето по този начин биват изпращани напълно непоследователни сигнали – един път може да пикае на гащите заради памперса, а друг път не.


Продължавам в спойлер.

Скрит текст:
УВЕЛИЧАВАНЕ НА ИНТЕРВАЛИТЕ В РАЗПИСАНИЕТО ПО ВОДЕНЕ В ТОАЛЕТНАТА
Ако детето се напишква да кажем не по-често от един път на ден, а в останалите интервали по разписание се справя със стискане и изпишкване в тоалетната, то това означава, че може полека лека да увеличавате интервалите в разписанието. Ние предлагаме да добавяте всеки път не повече от 15 -30 минути. Целта на това удължаване е детето в един момент да започне да ходи в тоалетната самостоятелно, което е естествен резултат от горната процедурата.

ФОРМИРАНЕ НА НАВИЦИ ЗА САМОСТОЯТЕЛНО ПОСЕЩЕНИЕ НА ТОАЛЕТНАТА
Когато детето започне успешно да се справя с използване на разписание ( родителят го води по разписание за малка нужда, детето пишка в тоалетната,  а междинно успява да се стиска) , можете да преминете към обучение за самостоятелно посещение на санитарния възел.
Методиката е много проста. Изчакайте, когато идва времето за водене в тоалетната по разписание. Когато това се случи просто сложете детето да седне на столче до тоалетната чиния . По- добре детето да е въобще без дрехи. Продължавайте му давате някакви стимули всеки 3 минути за това , че седи послушно на стола и се стиска. Всъщност вие чакате детето да стане и САМО  да се премести на тоалетната чиния! Ако това се случи, викайте „Браво!“, хвалете, наградете подобаващо. Ако това не се случи и има напикаване, сдържайте емоциите си! Използвайте процедурата за корекция с почистването, минимум натякване. Минимум внимание на това което се е случило. Следващият път по разписание отново го сложете на столчето ДО тоалетната.
В НИКОЙ СЛУЧАЙ НЕ ПРЕМЕСТВАЙТЕ ВИЕ ДЕТЕТО НА ТОАЛЕТНАТА ЧИНИЯ! ТО ТРЯБВА ДА СЕ СЕТИ САМО! Дори ако то не успява да седи спокойно на столчето до тоалетната чиния и по всякакъв начин демонстрира, че му се ходи, не му подсказвайте какво да направи, задължително се сдържайте! Причина за това е , че е възможно ако започнете да му подсказвате, детето може да развие зависимост от вашата подсказка и това ще препятства установяването на неговата самостоятелност. Бъдете търпеливи! Помнете че „неприятностите“ са част от процеса.
Още една грешка, която не бива да допускате е, че дори детето да започне да пикае седейки на стола- не трябва да му подсказвайте да  седне на тоалетната чиния! Както казахме това може да формира зависимост от насоки от възрастен! Освен това, в случай, ако сте го насочили да се премести на тоалетната чиния  след лекото пишкване - няма да има почистване на „неприятното“ нещо, в което активно да участва детето и то може да не разбере, че е свършило нещо нередно. Затова, като пикае на стола -  нека пикае до край – не охкайте не ахкайте, не правете тъжно лице. Затова казахме детето може да е голо. По принцип, под стола, можете да сложите леген, хавлия, парцал. Тъй като детето се е изпикало и ви е помогнало в почистването като корекционна процедура, следващият път, след 90 минути по разписание, отново го сложете на стола до тоалетната чиния.
Ако се случи така, че детето в един момент самО става от стола и се премества на чинията -  закрепете го още няколко пъти (използвайте и похвали и стимули). Едва когато почти постоянно детето става от стола и се мести на тоалетната чиния, където пикае,  започнете да отдалечавате стола от тоалетната чиния. Сложете на детето и един кат дрехи- само слипчета или боксерки. От тук нататък в опитите си по разписание последователно отдалечавайте стола от тоалетната чиния и постепенно обличайте още катове с дрехи ( като при всички опити детето трябва да се справя само – по разписание сложено на столчето да става от него и да отива в WC-то, да събува и сяда на чинията и да върши малката работа). Когато столчето на детето в крайна сметка се окаже извън помещението на тоалетната и то е напълно облечено – може да се смята че сте завършили успешно дадения етап. Крайният вариант е седене да кажем на диван или на стол в детската  стая, после отиване в тоалетната по разписание, което максимално се приближава до естествената обстановка.
АКО МЕЖДИННО СЕ СЛУЧИ „НЕПРИЯТНОСТ“ (почти със сигурност ще има такива!) СЕ ВРЪЩАЙТЕ НА ПРЕДХОДЕН ЕТАП!


ПРОВЕРКА ДАЛИ ГАЩИТЕ СА СУХИ
При този, завършващ етап вече не ВИЕ водите детето в тоалетната. То трябва да ходи самостоятелно там да пишка, като междинно се стиска. Много важен негов стимул е ЧЕ  междинно то Е СУХО, а не е напикано. За да може това, че не се напикало, да бъде за него подкрепа или стимул с голяма ценност (одобрение на родителя!), редовно проверявайте дали се е напикало. Питайте го дали му е сухо бельото, научете го как да се самопроверява. В началото интервалът между проверките може да е 15 минути. Ако детето е сухо, много искрено го похвалете! Дори можете да му дадете неголям материален стимул, но запомнете, че този стимул трябва да е с по-малка ценност от стимула, който детето ще получи за това че отива в тоалетната по собствена самоинициатива и успешно ходи там, а не на гащите.
Ако се случи „неприятност“ следвайте методиката за корекция описана горе ( връщате се на предходен етап и отново го закрепвате) . Постепенно можете да увеличавате времето за самопроверка на бельото за сухост ( 30 минути, един час, 3 часа и т.н.). По същото време интензивността на подкрепата/стимулите трябва да бъде понижавана, първо - чрез премахване на материалния стимул, после  - чрез понижаване на интензивността и накрая – чрез  премахване на устната  похвала, както е на естествено ниво.
ИНТЕНЗИВНО ОБУЧЕНИЕ ЗА САМОСТОЯТЕЛНО ПОЛЗВАНЕ НА ТОАЛЕТНА
 Родителите често предпочитат да започват веднага от интензивно обучение за самостоятелно ползване на тоалетна. Както казахме детето към този момент трябва да физически готово и да е достигнало психологическа зрялост. То трябва да е усвоило и редица задължителни навици като – да умее да седи на тоалетната чиния, да се стиска и да бъде сухо за около 60-90 минути, да може да покаже, съобщи със знаци, че му се ходи в тоалетната, да умее само да намери къде е тоалетната. Разликите между интензивния подход и този описан в предходната част е именно в интензивността на обучението. Ако всички фактори са налице може да постигнете целите за кратък  период от време - обикновено родителите се справят в рамките на три дена ( включват почивните дни с някой празник преди и след тях).
Препоръчваме седмицата преди началото на интензивното обучение да давате по-малко за пиене на детето и да престанете да използвате любимите му  стимули. Така, детето ще прояви желание по време на обучението да пие повече и именно от тези любими напитки. Съответно, ще му пишка по-бързо, ще има повече възможности да се стиска или да се напикава. Както и липсата на любимите стимули седмицата преди това и предоставянето им точно по време на обучение -  ще го направи много по-изпълнително.
Интензивното обучение може да бъде разделено условно на два етапа:

Етап 1
Целта е да постигнете разбиране от страна на детето, че за пикаене трябва да се ходи в тоалетната и че там човек върши нуждата ( голяма и малката). Сложете го на чинията направо без дрехи. Давайте му някакви напитки или го хвалете всеки 3 минути, за това че не става и много послушно седи. Ако се изпикае, шумно го похвалете, ръкопляскайте, викайте браво! След това дайте на детето възможност да излезе и да поиграе 10 минути, след което отново го заведете в тоалетната.
Няма да имате напикавания, защото детето седи на тоалетната буквално всеки 10 минути.  Обикновено отнема до 2 часа детето да разбере, че е добре когато пишка в тоалетната чиния. Показател, че успешно сте завършили Етап 1 , че детето седи на тоалетната чиния и чака кога ще му се припикае. Освен това , когато пишка го прави на правилното място - съответно упражнява контрол върху това събитие. Детето очаква и трябва да получи и похвала и малък стимул.

Етап 2
Целта е да се развие самостоятелност. Приложете методиката „ Формиране на навици за самостоятелен посещение на тоалетна“ . Сложете детето на стол до чинията без дрехи и търпеливо чакайте. НЕ ПОДСКАЗВАЙТЕ, НЕ НАСОЧВАЙТЕ! Следвайте методиките на подкрепа и стимулиране, и коригиращата методика в случай че има „неприятности“. Помнете, че те са важна част от обучителния процес! Без съмнение ще имате успехи, но ще имате и напикавания! Етап 2 се смята за завършен, ако вашето напълно облечено дете, което седи някъде далеч от тоалетната, стане и отиде там за да се изпишка, когато му се пикае.
 
Етап 3
Целта е да бъдат обобщени усвоените навици! Въведете проверката за сухост, като постепенно увеличавате периоди в които питате детето дали е сухо.

ДА СЕ ПОДСКАЗВА ИЛИ НЕ!
Разбира се че не трябва да подсказвате на детето, че трябва да отиде в тоалетната за да не развие зависимост от вашето подсказване. Но животът не е само черно и бяло, от време на време вероятно детето има нужда от вашите подсказки. Винаги има изключения. Ако на детето не му се получава да се научи по тази методика, колкото и стриктно да я спазвате, можете да опитате да давате подсказка с минимално ниво на намеса ( жестове, поглед, леко насочване) . По този начин ще ускорите обучението,  щом детето не се справя толкова бързо.
ВАЖНО Е ПРИ УСПЕХИ КОЛКОТО СЕ  МОЖЕ ПО-БЪРЗО ДА СЕ ПРЕМАХНАТ ВСИЧКИ ПОДСКАЗКИ, ЗАЩОТО В ПРОТИВЕН СЛУЧАЙ ДЕТЕТО ЩЕ ПРИДОБИЕ ЗАВИСИМОСТ И НЯМА ДА СЕ НАУЧИ НА САМОСТОЯТЕЛНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА ТОАЛЕТНАТА.

ТРУДНОСТИ ПРИ ОБУЧАВАНЕ НА ДЕЦАТА НА ДЕФЕКАЦИЯ
Трябва да отбележим, че обучението с малката нужда изглежда като значително по-лесно за усвояване от ходенето по голяма нужда. Тук присъстват доста повече фактори като: диета, честота, съпътстващи болки и дискомфорт Или много често -  просто борба за контрол над ситуацията. Ако нещата се проточват и нямате успех с този процес, обезателно трябва да бъде проведено медицинско обследване за да бъдат отхвърлени някакви медицински причини.
За да може борбата с дефекацията да е по-успешна е добре да се запасите  с много специални стимули. Ако успеете да привлечете детето да участва в подбор на тези стимули , да направите търсенето и покупката/получаването изключително вълнуващо събитие и за детето включително, това може да подпомогне ефективността на процеса.
Разположете стимула на видно място. Тук вече говорим за „подкуп“ стратегия. Съобщете на детето, че ако то свърши голямата нужда на предвиденото място ще получи този желан стимул. Предвидете най-силните си стимули за първия път, когато ще има успешно изхождане и още няколко също толкова силни стимула , които да подкрепят всичко случващо се още няколко последователни пъти. Трябва да отбележим, че добре опакованите и превързани с красива панделка стимули впечатляват децата много повече.
Ако се случи „неприятност“, дръжте се максимално неутрално и следвайте коригиращата методика за „неприятности“. Напомняйте на детето, че ако опита може да получи желаният стимул. На всяка цена сдържайте емоции, не показвайте раздразнение или злоба ако нещата не се случват според очакванията ви. В противен случай или ще предизвикате борбата за контрол на ситуацията или ще ескалирате нивото й, ако вече такава е на дневен ред.

ПАМПЕРСНИ РИТУАЛИ
Децата често измислят ритуали свързани с дефекацията. Обикновено това се проявява във вършене на голямата работа основно ВЪВ памперса или на гащите, криейки се от възрастните. Ако това се случва на вашето дете,  не се притеснявайте- повечето деца правят именно така! За да премахнете този ритуал ви трябва време и търпение. Началната стъпка е, когато детето иска да му дадете памперс/гащи, защото му се ходи по голяма нужда, да му давате такива единствено и само ако сте заедно ВЪВ тоалетното помещение и така то да върши работата на памперса/гащите намирайки се в тоалетното помещение. Така ще можете да го научите после да изхвърля изпражненията си от памперса във тоалетната чиния.
След като усвои тази стъпка, следващата е да му сложите памперс , а то да седне както с него на тоалетната чинията. Предварително отрежете отдолу дупка така, че през памперса детето да върши работата направо ВЪВ тоалетната чиния. Постепенно увеличавайте размера на дупката и така до момента до който нуждата от памперс ще отпадне.

ОБУЧЕНИЕ НА НОЩНО ХОДЕНЕ В ТОАЛЕТНАТА
Задължителни пристъпвайте към тази програма само ако детето е усвоило ходенето до тоалетната през деня. Докато усвоявате дневните нужди, през нощта и по време на следобедния сън , можете да слагате на детето памперс. Нощното посещение на тоалетната  е много по-различно от дневното! Дневното посещение е обвързано с нашата воля, докато нощното ходене в свързано с нашите рефлекси. Когато децата стават да пишкат нощем, това е защото им се пишка толкова много, че се будят, защото имат чувство че ще се напикаят. Има деца обаче, при които това не се случва и те си се напикават, защото не успяват да се събудят, дори да им се пикае.
За да си помогнете купете Mower Bell and Pad device ( Аларма срещу напикаване- вид будилник). Устройството подава сигнал, когато на чаршафа капват няколко капки урина. Будилникът буди детето и по този начин у него се формира асоциацията да се буди, когато пикочният му мехур е препълнен. Вероятно ще трябва да му помогнете да стигне до тоалетната, да  смени гащите и да почисти след „алармата“ . След завършване на всички дейности , детето се връща в кревата.
Понякога алармата не е достатъчно силна за да събуди детето. Ако то не се събуди значи все още няма изработен рефлекс. Затова увеличете силата на звука.
Тази методика работи успешно във всички случаи. Възможни са обаче и неуспехи, като анализът показва че те може би се дължат на недостатъчна мотивация. Показател за това е, ако детето се напикава рано сутрин, а не през нощта, вероятно защото не му се става и ходи в тоалетната а силно му се пикае. Тук можете да повдигнете мотивацията използвайте стимули както в раздела за дефекацията.

СЛЕДОБЕДНА ПОЧИВКА И СЪН
Ако детето все още не се научило да контролира нощното напикаване, то няма как да очаквате че то ще се справи с напишкването и по време на следобедния сън. Затова, трябва да махнете памперса за следобедния сън, когато махнете и нощния памперс. Ако стабилизирате нощното ходене в тоалета, то вече ще можете да премахнете и памперса за следобедния сън.

# 907
  • Мнения: 43
Споделям един пост от фейсбук групата

Здравейте, родители!

През последните месеци се занимавах с разработка на приложение с ПЕКС карти, за да мога да помогна на невербалните деца от спектъра в комуникацията им. За да подобрявам функционалностите му, имам нужда от хора, желаещи да го тестват и да ми дават обратна връзка.

Приложението е качено в Google Play и може да бъде свалено от следния линк:

[https://play.google.com/store/apps/details?id=com.obecto.pecs](https://play.google.com/store/apps/details?id=com.obecto.pecs&fb … c_PsP8gUGNe9eNn7Q)

За обратна връзка с мен използвайте някоя от връзките:

[https://www.linkedin.com/in/petar-petrov-0b8219230/](https://www.linkedin.com/in/petar-petrov-0b8219230/?fbclid=IwAR3 … tPiekar8nsST2F6v4)

[https://www.facebook.com/pepi.ppetrov/](https://www.facebook.com/pepi.ppetrov?__cft__
  • =AZXmlCrvD_WoPdF5dFbXYhId8kMZPfQlxt6B3bmOYiuf7u_GggiQX936ebO9rjkYnCPj5Z4cD_di7JUthZ15V_I10nYrmLnhG25AxQa2GhBvsGm29gJl1Fmcig4zbltuWF0zdrXJIGqWOzTPRev92q94&__tn__=-UK-R)

или ми пишете на имейл pepi_petrov@outlook.com.

Вашето мнение е ценно за мен! Моля, споделете го.

Благодаря предварително за отделеното време!

# 908
  • Мнения: 15 768
Благодаря!
А някакви отзиви имаше ли?

# 909
  • София
  • Мнения: 1 874
Здравейте, дайте идеи за подходящи занимания за тийнейджъри. Извън училище, в какви терапии, занятия и развиващи дейности участват вашите пораснали деца?

# 910
  • София
  • Мнения: 16
Здравейте, дайте идеи за подходящи занимания за тийнейджъри. Извън училище, в какви терапии, занятия и развиващи дейности участват вашите пораснали деца?
Аутистите могат участват в абсолютно същите дейности, като връстниците си. Все пак заниманията не се делят на аутистични и невротипични. И защо търсите терапии и развиващи дейности? Вие, госпожо нали разбирате, че живота на аутистите не е само терапии и развиващи дейности?! Ние сме хора, като всички други! Имаме си свои интереси, хобита и мнения. И как така ВИЕ ще решавате с какво да се занимава детето ви?! Това си е негов личен избор. То САМО трябва да вземе решение. Достатъчно е голямо, вече е тийнейджър. И защо мислите за него, като за "пораснало дете". Вашето дете вече не е в детска, а в юношеска възраст. Аутистичните тийнейджъри не са " пораснали деца", а тийнейджъри, които просто имат уникален начин на мислене. Ние също растем и се развиваме.

# 911
  • Мнения: 15 768
Здравейте. Майка съм на момиченце на 3 години и половина, което от скоро е диагностицирано. Вербална е, проблемът е, че голяма част от думите не ги използва функционално, все още е с памперс. Посещава логопед и ерготерапевт. Посещава и частна детска градина. И тук идва проблемът. Имам чувството (а и логопедът мисли така), че се гледат детски. Проведох среща с тях, те отричат. Но е факт, че има английски думички, които се появяват, а ние не пускаме филмчета. Усещам, че не се чувства добре в тази среда и съответно и аз като родител не се чувствам ок. Логопедката ми каза, че най-доброто за нея е някаква форма на обучение, в която половината от деня се занимават с нея специалисти. Изобщо има ли такива места, които съдействат за интеграцията на такива деца? Аз самата виждам, че когато я гледам вкъщи и посещаваме логопед и ерготерапевт, има най-голям напредък. Просто на този етап не мога да си позволя да напусна работа.

От много време искам да отговоря но ми е много трудно да формулирам отговора, защото виждам че вие сте все още прохождащ родител. Използвате фразата  " не използва думите функционално" опишете какво имате предвид за да сме сигурно че сте го казали по предназначения. Вербален не означава детето да казва думи или звуци извън контекст. Вербален означава да осъществява комуникация чрез вербална реч. Примерно вижда ви на хладилника и вижда че вадите торта. Казва "торта" защото желае торта - това е вербално дете. Друг пример. Седи и играе с играчки, повтаря - торта торта, това е невербално дете. ние можем да предположим че то си мисли за торта, това няма как да бъде проверено какво точно за тортата го вълнува. Нещо такова.

Проблемът не е в това дали гледат филмчета или не и въобще малка грижа ви е какво точно правят в тази градина. вие не се концентрирате към най-важното :
- защо детето е на памперс - какво сте опитвали до сега
- как му е поведението
- има ли споделено внимание, изпълнява ли команди
- как е  в сферата на авторитетите, бори ли се контрол над дадена ситуация ( иска да стане на нейната) - вие как реагирате на такива , а на тръшкане?


Проблемът е в това че с детето ви трябва да опитате да направите нещо кардинално, за да има някакво подобрение в ситуацията. По принцип в състояние като вашето, когато все още нищо не е известно за възможностите на детето и някакви специфики ( вие не пишете нищо а това са важни подробности - примерно може да имате ДЦП може епилепсия, може умствено изоставане с аутистични вторични симптоми ) , вие сте бяла дъска. Някой някога си ви е поставил диагноза ( това направо е за раазстрел) на дете на възраст когато въобще не може да се говори със сигурност за Разстройство от Аутистичния спектър. А ако ви кажа че моето дете беше като вашето с такава диагноза, а сега  няма диагноза и той е в нормално училище като нормален гимназист.

Вие говорите за интеграция, но детето ви не е повдигнато до ниво интеграция , която имате предвид . Ние всички искаме децата ни да са приети и интегрирани, но сега си представете вашето дете в една нормална ДГ, което всъщност е интеграцията. В какво се състои тази негова интеграцията ? да присъства тялом? това за вас достатъчно ли е? Предполагам не.

Цялостен център където да се занимават с детето половин ден не мисля че има някъде. Това е много скъпа услуга, не знам в момента и с кого трябва да работите , поведенчески терапвет, специален педагог, ерготерапевт. При вас трябва да се говори за интензивна терапия, която в началото трябва да е индивидуална, до повдигане на някакво ниво на уменията за учене ( усвояване на умения, за внимание, следване на команди, изпълнение на задания ) И стабилизиране на поведението ( предполагам че имате поведенчески проблеми) . И от там вече ще говорим за пренасяне на тези умения в детската градина на други обществени места за да може да стане интеграцията.

А до тогава всеки родител разкарва детето си по специалисти, ежедневно. И работи на домашно каквото правят специалистите. Всичко това е какво казах интензивна терапия на вашата възраст. Мисля че за 30 часа седмично се говореше. ( съчетано специалист и затвърждаване с родител).

Стана дълго , предполагам ще имате още въпроси.

# 912
  • София
  • Мнения: 559
Благодаря сърдечно! Да, прохождащ родител съм. Под “функционално” точно това имах предвид - когато иска вода, да каже, че иска вода. До скоро ни носеше шишето с водата директно при нас, без да обели и дума, а знаем, че знае думата, защото в други случаи я употребява на място. Вече иска вода, конкретни храни, които обича, да излезе на площадката, да отиде до магазина и други подобни. Няма придружаващи състояния като епилепсия например. Опитите с памперса са до следния етап - стои на гърне, но не върши нищо там. Демонстративно понякога се изпишква до него. Дразни я, когато е твърде напишкана или наакана и показва, че иска да бъде сменена - например отказва да тръгне, без да преоблечена. Със сигурност ще имам въпроси, но и за това се включих в темата. В темата се повдигат доста въпроси и ще ми е полезно да я следя.

# 913
  • Мнения: 15 768
Щом говорин за самообслужване това ще ви е полезно,
Мисля че точно тук не съм качвала този материал , качвах го в групата на труднопроговарящите.

Това е от книга на Р@н Лiф и Дж@н М@кензи
Към ПОВЕДЕНЧЕСКИ СТРАТЕГИИ НА ОБУЧЕНИЕТО И ПРОМЯНА ЗА ПО-ДОБРО
ПОВЕДЕНИЕ ПРИ ДЕЦАТА С АУТИЗЪМ

ОБУЧЕНИЕ ЗА ПОЛЗВАНЕ НА ТОАЛЕТНА
КОНТРОЛ НА  ТАЗОВО - РЕЗЕРВОАРНИТЕ ФУНКЦИИ

Всички родители мечтаят за деня, в който детето им ще махне памперса и ще се научи да ходи само в тоалетната. Това е огромно удобство и  облекчение! Тази самостоятелност ще способства и по-бързата интеграция, защото на много места не биват приемани деца, ако все още са на памперс.
За да може едно дете да бъде обучено да ползва тоалетна, то трябва да бъде съзряло, психически да е готово за тези постижения. Ако започнете по-рано, преди постигането на тази психическа зрялост , е възможно просто да не успеете. Смята се, че на 24 месеца детето има потенциала да контролира нуждите си, но е възможно и да са окаже, че  е прекалено рано за конкретното дете, което би довело до голямо разочарование и за родителите и за детето, заради очакванията към него. Много от децата се научават изключително бързо да ползват тоалетната, стига родителите да са имали нужното търпение да изчакат тяхното съзряване. Децата в норма лесно се учат наблюдавайки, но децата с РАС както знаем нямат добро споделено внимание, не  наблюдават, не имитират и съответно при тях наистина трябва да се почака докато не настъпи тази своеобразна психическа готовност.

ГОТОВНОСТ ЗА ОБУЧЕНИЕ ЗА ПОЛЗВАНЕ НА ТОАЛЕТНА
Децата в норма могат да започнат да бъдат обучавани на навици за ползване на тоалетна на около 2 г. или 2 години и половина. Преди тази възраст пак е възможно да постигнете успех, но по-вероятно е да се провалите.
Още преди да започнем да учим едно дете да ползва тоалетна, трябва да отчетем наличието на следните важни фактори:
    1. Детето трябва да достигне не само физическа  възраст, а и определено израстване на психиката. Това означава, че то трябва да се е научило да се стиска в рамките на час или час и половина и да осъзнава какво е стискане и какво изпускане.
    2. Детето трябва да може да дава знаци ( вербални, невербални)  на възрастния, когато му се пишка и  да умее да показва, че иска да изпразни пикочния си мехур.
    3. По правило, след напикаването детето трябва да не харесва чувството за мокрота и да показва на възрастния, че иска да бъде подсушено, да му се сменят дрехите.
    4. Трябва да бъдат контролирани и сведени до минимум процесите на непослушание и истерии, понеже това проблемно поведение изключително силно забавя развитието на детето и ще пречи на усвояването на тези навици.
    5. Детето трябва да е в състояние да седи послушно на гърнето поне 15 минути. Ако това не е възможно, то значи детето още не е готово за овладяване на тези умения.
    6. Ако и да има самостимулации при детето , те трябва в никой случай да не обсебват вниманието  и да пречат на концентрацията дотолкова, че да препятстват готовността за приучаване към гърне.  Ако детето е постоянно заето в самостимулиране, то може да не отбележи , че му се ходи в тоалетната.
    7. Детето трябва или да може напълно самостоятелно да съобщи, че има позиви за някаква нужда или самО да може да намери къде е помещението на тоалетната. Както  и да е в състояние да се справи с всички действия около изпикаването – да може се събува, обува, избърсва, мие ръцете.

Останалото слагам в спойлер
Скрит текст:
ОБОРУДВАНЕ
Съветваме ви да НЕ купувате столче-гърне или гърне/цукало. Целта ви е да научите детето да ходи в която и да е стандартна тоалетна , т.е. всякакви приспособления може само да затрудняват или препятстват този процес. По-добре купете специален адаптор , който се слага върху тоалетната дъска на възрастните. Така ще направите условията много по-комфортни и ще подпомогнете  детските успехи. Купете и специално ниско столче, степенка, което да подпомага достигането до тоалетната чиния и комфортното седене , без висене на крачетата. Помагайте  по-специално на момченцата да се научат в началото да пикаят седешката и освен това в този вариант да не опикават себе си или пода. Можете да закупите и специално приспособление, което препятства пръскането наоколо (deflector shield) .
По принцип, всички деца трябва да започнат обучението за малка нужда седейки. Това ще опрости и двата процеса - дефекация и пикане, които често протичат паралелно. Едва след като усвоят умението да пикаят седешката, момченцата лесно се научават да пикаят стоешката – наблюдавайки мъжете в семейството. Трябва в този случай да бъдат обучени да не свалят гащетата си до пода, което ще ги подпомогне при използване на обществени тоалетни.

ПОЛЗВАНЕ НА ГРАФИК ЗА ВОДЕНЕ В ТОАЛЕТНАТА
ГРЕШКИ И ПОДХОДИ
А) Обучението да се ползва тоалетната става много по-лесно, ако детето се води там по разписание. Това е от една страна помощ, а от друга - първа стъпка към самостоятелност. В началото, отговорността за това, кога детето ще отиде в тоалетната, пада на рамената на възрастния. Вече на по-нататъшен етап, воденето по разписание в тоалетната подпомага детето да стане самостоятелно и да я посещава по собствено желание.
Целта на разписанието е детето да бъде научено да върши малката и голямата работа, когато го водят в тоалетната и слагат да седи на тоалетната чиния, а при всички други обстоятелства - да се стиска. В началото препоръчваме то да бъде водено в тоалетната на всеки 90 минути. Ако обаче детето не се изпишка по разписание, след 90 минути, то нека бъде заведено в тоалетната следващия път само след 60 минути. При успех обаче ( изпишкване)  - следващото посещение пак ще е след 90 минути.
Б) Честа грешка, която допускат родителите, е да водят детето в тоалетната на 30 минути ( прекалено често!) Макар, в този случай детето да не се напикава, този период е прекалено кратък и детето просто няма да се научи да се стиска. Помнете, че именно това е важната задача, детето да се въздържа докато не попадне в тоалетната. По време на обучителния процес, то се научава да се стиска и за голямата и за малката нужда, а това е базата на самостоятелното използване на тоалетната. Разбира се, ако детето самО изяви желание да отиде там, вие веднага изпълнявате и много бурно подкрепяте и награждавате. А ако и свърши работата, изпадате в бурен възторг , хвалите го и още повече награждавате ( стимулът трябва да е с по-голяма ценност от стимула само за посещение!) .
В) Още една грешка е детето да бъде водено в тоалетната единствено и само, когато показва, че има нужда, но се стиска. Това формира зависимост от решението на възрастния и пречи на бъдещата самостоятелност. В този случай често ще се случват и разни „мокри неприятности“.
Г) Трябва да бъдете много последователни ! Детето разчита, че вие ще го водите в тоалетната по разписание  и ако вие не сте стриктен и не спазвате разписанието, или както казахме се ориентирате основно по знаци че детето се стиска, няма бързо да постигнете напредък.
Д) когато по разписание дойде времето за посещение на тоалетната, сложете детето да седне на адаптора, поставен върху тоалетната чиния. Всеки три минути му давайте някакъв стимул, защото седи послушно и не става. Може заедно да пеете, да разлиствате книжки, да дадете някаква играчка. Но е важно и детето да не се увлича в играта, иначе целта на ходенето в тоалетната се изкривява. Ако детето свърши нещо, то нека бъде много бурно подкрепено и с похвали и със стимули. Подборът на някакви специални стимули само за тази цел ще бъде от голяма полза, това ще подчертае значимостта на събитието. Внимавайте обаче да не уплашите детето с бурните си реакции. След като се случи изпикаването, изведете детето и го оставете да се занимава с каквото се е занимавали преди това и изчакайте да минат 90 минути. Като изтече този период трябва отново да заведете детето в тоалетната. Ако този път то поседи 15-тина минути на тоалетната чиния, но не свърши работата, го вдигнете и пак го изпратете да се занимава със свои си неща, като ще го върнете в тоалетната вече след 60 минути, а не след 90.
Е) ако междинно се е случила някаква неприятност и детето се е напикало се налага следната корекция :
ПРОЦЕДУРА НА КОРЕКЦИЯ при напикаване : трябва детето ви помогне да оправите нещата след случката , НО НЕ ГО ПРЕВРЪЩАЙТЕ В НАКАЗАНИЕ! Нека детето участва активно, като вижда и усеща естествените последствия от случилото се.  Някои деца приемат това като стимул ( искат да се занимават с помагане и за да има за какво да помагат вършат работата не там където трябва). Ако е така, то се откажете от помагането. Като приключите с почистването трябва да заведете детето няколко пъти от мястото , където то е свършило неправилно работата, до тоалетната. Бъдете емоционално неутрални, не натяквайте, не обвинявайте – детето се учи и от грешките си.
Ж) ако се окаже, че прекалено често се случват написаквания, съкратете срока за водене в тоалетната по разписание ( да е за по-кратко от 90 минути) и така докато, не стигнете до времето при което тези междинни напикавания по време на периода, когато детето трябва да упражнява някакво стискане, не се случват. В последствие, когато вече определите времето на периода за водене до WC (разписанието) и почнете да постигате чести успехи в стискане и после изпикаване в тоалетната,  започнете полека да увеличавате продължителността интервала.
З) когато започнете това обучение , ПРЕСТАНЕТЕ ДА СЛАГАТЕ НА ДЕТЕТО ПАМПЕРСИ, ОСВЕН ПО ВРЕМЕ НА СЪН (нощен и следобеден).
И) Даже да излизате навън не слагайте на детето памперс. В противен случай вие го обърквате и по този начин проваляте възможността за успех. Ясно е,  че на никого не е приятно да сменя изцапани дрехи, но много често провалът в опитите се дължи именно на това, че на детето по този начин биват изпращани напълно непоследователни сигнали – един път може да пикае на гащите заради памперса, а друг път не.

УВЕЛИЧАВАНЕ НА ИНТЕРВАЛИТЕ В РАЗПИСАНИЕТО ПО ВОДЕНЕ В ТОАЛЕТНАТА
Ако детето се напишква да кажем не по-често от един път на ден, а в останалите интервали по разписание се справя със стискане и изпишкване в тоалетната, то това означава, че може полека лека да увеличавате интервалите в разписанието. Ние предлагаме да добавяте всеки път не повече от 15 -30 минути. Целта на това удължаване е детето в един момент да започне да ходи в тоалетната самостоятелно, което е естествен резултат от горната процедурата.

ФОРМИРАНЕ НА НАВИЦИ ЗА САМОСТОЯТЕЛНО ПОСЕЩЕНИЕ НА ТОАЛЕТНАТА
Когато детето започне успешно да се справя с използване на разписание ( родителят го води по разписание за малка нужда, детето пишка в тоалетната,  а междинно успява да се стиска) , можете да преминете към обучение за самостоятелно посещение на санитарния възел.
Методиката е много проста. Изчакайте, когато идва времето за водене в тоалетната по разписание. Когато това се случи просто сложете детето да седне на столче до тоалетната чиния . По- добре детето да е въобще без дрехи. Продължавайте му давате някакви стимули всеки 3 минути за това , че седи послушно на стола и се стиска. Всъщност вие чакате детето да стане и САМО  да се премести на тоалетната чиния! Ако това се случи, викайте „Браво!“, хвалете, наградете подобаващо. Ако това не се случи и има напикаване, сдържайте емоциите си! Използвайте процедурата за корекция с почистването, минимум натякване. Минимум внимание на това което се е случило. Следващият път по разписание отново го сложете на столчето ДО тоалетната.
В НИКОЙ СЛУЧАЙ НЕ ПРЕМЕСТВАЙТЕ ВИЕ ДЕТЕТО НА ТОАЛЕТНАТА ЧИНИЯ! ТО ТРЯБВА ДА СЕ СЕТИ САМО! Дори ако то не успява да седи спокойно на столчето до тоалетната чиния и по всякакъв начин демонстрира, че му се ходи, не му подсказвайте какво да направи, задължително се сдържайте! Причина за това е , че е възможно ако започнете да му подсказвате, детето може да развие зависимост от вашата подсказка и това ще препятства установяването на неговата самостоятелност. Бъдете търпеливи! Помнете че „неприятностите“ са част от процеса.
Още една грешка, която не бива да допускате е, че дори детето да започне да пикае седейки на стола- не трябва да му подсказвайте да  седне на тоалетната чиния! Както казахме това може да формира зависимост от насоки от възрастен! Освен това, в случай, ако сте го насочили да се премести на тоалетната чиния  след лекото пишкване - няма да има почистване на „неприятното“ нещо, в което активно да участва детето и то може да не разбере, че е свършило нещо нередно. Затова, като пикае на стола -  нека пикае до край – не охкайте не ахкайте, не правете тъжно лице. Затова казахме детето може да е голо. По принцип, под стола, можете да сложите леген, хавлия, парцал. Тъй като детето се е изпикало и ви е помогнало в почистването като корекционна процедура, следващият път, след 90 минути по разписание, отново го сложете на стола до тоалетната чиния.
Ако се случи така, че детето в един момент самО става от стола и се премества на чинията -  закрепете го още няколко пъти (използвайте и похвали и стимули). Едва когато почти постоянно детето става от стола и се мести на тоалетната чиния, където пикае,  започнете да отдалечавате стола от тоалетната чиния. Сложете на детето и един кат дрехи- само слипчета или боксерки. От тук нататък в опитите си по разписание последователно отдалечавайте стола от тоалетната чиния и постепенно обличайте още катове с дрехи ( като при всички опити детето трябва да се справя само – по разписание сложено на столчето да става от него и да отива в WC-то, да събува и сяда на чинията и да върши малката работа). Когато столчето на детето в крайна сметка се окаже извън помещението на тоалетната и то е напълно облечено – може да се смята че сте завършили успешно дадения етап. Крайният вариант е седене да кажем на диван или на стол в детската  стая, после отиване в тоалетната по разписание, което максимално се приближава до естествената обстановка.
АКО МЕЖДИННО СЕ СЛУЧИ „НЕПРИЯТНОСТ“ (почти със сигурност ще има такива!) СЕ ВРЪЩАЙТЕ НА ПРЕДХОДЕН ЕТАП!


ПРОВЕРКА ДАЛИ ГАЩИТЕ СА СУХИ
При този, завършващ етап вече не ВИЕ водите детето в тоалетната. То трябва да ходи самостоятелно там да пишка, като междинно се стиска. Много важен негов стимул е ЧЕ  междинно то Е СУХО, а не е напикано. За да може това, че не се напикало, да бъде за него подкрепа или стимул с голяма ценност (одобрение на родителя!), редовно проверявайте дали се е напикало. Питайте го дали му е сухо бельото, научете го как да се самопроверява. В началото интервалът между проверките може да е 15 минути. Ако детето е сухо, много искрено го похвалете! Дори можете да му дадете неголям материален стимул, но запомнете, че този стимул трябва да е с по-малка ценност от стимула, който детето ще получи за това че отива в тоалетната по собствена самоинициатива и успешно ходи там, а не на гащите.
Ако се случи „неприятност“ следвайте методиката за корекция описана горе ( връщате се на предходен етап и отново го закрепвате) . Постепенно можете да увеличавате времето за самопроверка на бельото за сухост ( 30 минути, един час, 3 часа и т.н.). По същото време интензивността на подкрепата/стимулите трябва да бъде понижавана, първо - чрез премахване на материалния стимул, после  - чрез понижаване на интензивността и накрая – чрез  премахване на устната  похвала, както е на естествено ниво.
ИНТЕНЗИВНО ОБУЧЕНИЕ ЗА САМОСТОЯТЕЛНО ПОЛЗВАНЕ НА ТОАЛЕТНА
 Родителите често предпочитат да започват веднага от интензивно обучение за самостоятелно ползване на тоалетна. Както казахме детето към този момент трябва да физически готово и да е достигнало психологическа зрялост. То трябва да е усвоило и редица задължителни навици като – да умее да седи на тоалетната чиния, да се стиска и да бъде сухо за около 60-90 минути, да може да покаже, съобщи със знаци, че му се ходи в тоалетната, да умее само да намери къде е тоалетната. Разликите между интензивния подход и този описан в предходната част е именно в интензивността на обучението. Ако всички фактори са налице може да постигнете целите за кратък  период от време - обикновено родителите се справят в рамките на три дена ( включват почивните дни с някой празник преди и след тях).
Препоръчваме седмицата преди началото на интензивното обучение да давате по-малко за пиене на детето и да престанете да използвате любимите му  стимули. Така, детето ще прояви желание по време на обучението да пие повече и именно от тези любими напитки. Съответно, ще му пишка по-бързо, ще има повече възможности да се стиска или да се напикава. Както и липсата на любимите стимули седмицата преди това и предоставянето им точно по време на обучение -  ще го направи много по-изпълнително.
Интензивното обучение може да бъде разделено условно на два етапа:

Етап 1
Целта е да постигнете разбиране от страна на детето, че за пикаене трябва да се ходи в тоалетната и че там човек върши нуждата ( голяма и малката). Сложете го на чинията направо без дрехи. Давайте му някакви напитки или го хвалете всеки 3 минути, за това че не става и много послушно седи. Ако се изпикае, шумно го похвалете, ръкопляскайте, викайте браво! След това дайте на детето възможност да излезе и да поиграе 10 минути, след което отново го заведете в тоалетната.
Няма да имате напикавания, защото детето седи на тоалетната буквално всеки 10 минути.  Обикновено отнема до 2 часа детето да разбере, че е добре когато пишка в тоалетната чиния. Показател, че успешно сте завършили Етап 1 , че детето седи на тоалетната чиния и чака кога ще му се припикае. Освен това , когато пишка го прави на правилното място - съответно упражнява контрол върху това събитие. Детето очаква и трябва да получи и похвала и малък стимул.

Етап 2
Целта е да се развие самостоятелност. Приложете методиката „ Формиране на навици за самостоятелен посещение на тоалетна“ . Сложете детето на стол до чинията без дрехи и търпеливо чакайте. НЕ ПОДСКАЗВАЙТЕ, НЕ НАСОЧВАЙТЕ! Следвайте методиките на подкрепа и стимулиране, и коригиращата методика в случай че има „неприятности“. Помнете, че те са важна част от обучителния процес! Без съмнение ще имате успехи, но ще имате и напикавания! Етап 2 се смята за завършен, ако вашето напълно облечено дете, което седи някъде далеч от тоалетната, стане и отиде там за да се изпишка, когато му се пикае.
 
Етап 3
Целта е да бъдат обобщени усвоените навици! Въведете проверката за сухост, като постепенно увеличавате периоди в които питате детето дали е сухо.

ДА СЕ ПОДСКАЗВА ИЛИ НЕ!
Разбира се че не трябва да подсказвате на детето, че трябва да отиде в тоалетната за да не развие зависимост от вашето подсказване. Но животът не е само черно и бяло, от време на време вероятно детето има нужда от вашите подсказки. Винаги има изключения. Ако на детето не му се получава да се научи по тази методика, колкото и стриктно да я спазвате, можете да опитате да давате подсказка с минимално ниво на намеса ( жестове, поглед, леко насочване) . По този начин ще ускорите обучението,  щом детето не се справя толкова бързо.
ВАЖНО Е ПРИ УСПЕХИ КОЛКОТО СЕ  МОЖЕ ПО-БЪРЗО ДА СЕ ПРЕМАХНАТ ВСИЧКИ ПОДСКАЗКИ, ЗАЩОТО В ПРОТИВЕН СЛУЧАЙ ДЕТЕТО ЩЕ ПРИДОБИЕ ЗАВИСИМОСТ И НЯМА ДА СЕ НАУЧИ НА САМОСТОЯТЕЛНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА ТОАЛЕТНАТА.

ТРУДНОСТИ ПРИ ОБУЧАВАНЕ НА ДЕЦАТА НА ДЕФЕКАЦИЯ
Трябва да отбележим, че обучението с малката нужда изглежда като значително по-лесно за усвояване от ходенето по голяма нужда. Тук присъстват доста повече фактори като: диета, честота, съпътстващи болки и дискомфорт Или много често -  просто борба за контрол над ситуацията. Ако нещата се проточват и нямате успех с този процес, обезателно трябва да бъде проведено медицинско обследване за да бъдат отхвърлени някакви медицински причини.
За да може борбата с дефекацията да е по-успешна е добре да се запасите  с много специални стимули. Ако успеете да привлечете детето да участва в подбор на тези стимули , да направите търсенето и покупката/получаването изключително вълнуващо събитие и за детето включително, това може да подпомогне ефективността на процеса.
Разположете стимула на видно място. Тук вече говорим за „подкуп“ стратегия. Съобщете на детето, че ако то свърши голямата нужда на предвиденото място ще получи този желан стимул. Предвидете най-силните си стимули за първия път, когато ще има успешно изхождане и още няколко също толкова силни стимула , които да подкрепят всичко случващо се още няколко последователни пъти. Трябва да отбележим, че добре опакованите и превързани с красива панделка стимули впечатляват децата много повече.
Ако се случи „неприятност“, дръжте се максимално неутрално и следвайте коригиращата методика за „неприятности“. Напомняйте на детето, че ако опита може да получи желаният стимул. На всяка цена сдържайте емоции, не показвайте раздразнение или злоба ако нещата не се случват според очакванията ви. В противен случай или ще предизвикате борбата за контрол на ситуацията или ще ескалирате нивото й, ако вече такава е на дневен ред.

ПАМПЕРСНИ РИТУАЛИ
Децата често измислят ритуали свързани с дефекацията. Обикновено това се проявява във вършене на голямата работа основно ВЪВ памперса или на гащите, криейки се от възрастните. Ако това се случва на вашето дете,  не се притеснявайте- повечето деца правят именно така! За да премахнете този ритуал ви трябва време и търпение. Началната стъпка е, когато детето иска да му дадете памперс/гащи, защото му се ходи по голяма нужда, да му давате такива единствено и само ако сте заедно ВЪВ тоалетното помещение и така то да върши работата на памперса/гащите намирайки се в тоалетното помещение. Така ще можете да го научите после да изхвърля изпражненията си от памперса във тоалетната чиния.
След като усвои тази стъпка, следващата е да му сложите памперс , а то да седне както с него на тоалетната чинията. Предварително отрежете отдолу дупка така, че през памперса детето да върши работата направо ВЪВ тоалетната чиния. Постепенно увеличавайте размера на дупката и така до момента до който нуждата от памперс ще отпадне.

ОБУЧЕНИЕ НА НОЩНО ХОДЕНЕ В ТОАЛЕТНАТА
Задължителни пристъпвайте към тази програма само ако детето е усвоило ходенето до тоалетната през деня. Докато усвоявате дневните нужди, през нощта и по време на следобедния сън , можете да слагате на детето памперс. Нощното посещение на тоалетната  е много по-различно от дневното! Дневното посещение е обвързано с нашата воля, докато нощното ходене в свързано с нашите рефлекси. Когато децата стават да пишкат нощем, това е защото им се пишка толкова много, че се будят, защото имат чувство че ще се напикаят. Има деца обаче, при които това не се случва и те си се напикават, защото не успяват да се събудят, дори да им се пикае.
За да си помогнете купете Mower Bell and Pad device ( Аларма срещу напикаване- вид будилник). Устройството подава сигнал, когато на чаршафа капват няколко капки урина. Будилникът буди детето и по този начин у него се формира асоциацията да се буди, когато пикочният му мехур е препълнен. Вероятно ще трябва да му помогнете да стигне до тоалетната, да  смени гащите и да почисти след „алармата“ . След завършване на всички дейности , детето се връща в кревата.
Понякога алармата не е достатъчно силна за да събуди детето. Ако то не се събуди значи все още няма изработен рефлекс. Затова увеличете силата на звука.
Тази методика работи успешно във всички случаи. Възможни са обаче и неуспехи, като анализът показва че те може би се дължат на недостатъчна мотивация. Показател за това е, ако детето се напикава рано сутрин, а не през нощта, вероятно защото не му се става и ходи в тоалетната а силно му се пикае. Тук можете да повдигнете мотивацията използвайте стимули както в раздела за дефекацията.

СЛЕДОБЕДНА ПОЧИВКА И СЪН
Ако детето все още не се научило да контролира нощното напикаване, то няма как да очаквате че то ще се справи с напишкването и по време на следобедния сън. Затова, трябва да махнете памперса за следобедния сън, когато махнете и нощния памперс. Ако стабилизирате нощното ходене в тоалета, то вече ще можете да премахнете и памперса за следобедния сън.


P.S. щом дъщеря ви има следните умения:
- разбира че е напикана и това я дразни
- прави го ДО гърнето, но не и когато седи на гърнето - това означава че чудесно контролира тазово-резероварните си функции
значи сте напълно готови. Това, което тя прави ( да пикае ДО но да седи върху гърнето без да пишка) е борба за контрол над ситуацията. Мисля че се получава същото като при голямата нужда ( тип памперсни ритуали)

P.S. Ако детето може да каже че иска вода не трябва да му се дава преди да каже вода, дай вода, искам вода, жаден съм или каквото и да е други вербални изражение. Трябва да престанете "да я разбирате толкова добре", защото така тя няма никакъв стимул да се научи да комуникира.

Последна редакция: ср, 20 сеп 2023, 00:13 от _re_ge

# 914
  • някъде в орбита...
  • Мнения: 2 972
lily_flower321, радвам се за вас. Но и аз съм с едно подрастващо, и един ден пораснало, дете вкъщи. И ще е дете до края на живота си, просто защото развитието и разбирането вървят така. Естествено е да търся и аз занимания за моето. Щото може да изглежда като тийн, ама нужда от наглеждане и насоки ежедневно ще трябват дори като е на 40г или 60г.

heartseasee, чудя се до колко детето има проблем с demand avoidance. Прилича на моето хлапе, и въпреки че все още има редовно епизоди на "борба", положението много се подобри при нас след насочена работа (и с детето, но и с нас). Предполагам си го премислила, де.

Общи условия

Активация на акаунт