Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 32

  • 16 317
  • 295
  •   2
Отговори
  • London
  • Мнения: 6 219


Важно!!! Споделено от Kezaja
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=513758.msg16805594#msg16805594

Предните ни теми

Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 31
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 30
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 29
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 28
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 27
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 26

Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 25

Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 24
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 23
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 22
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 21
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 20
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 19
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 18
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 17
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 16
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 15
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 14
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 13
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 12
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 11
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 10
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 9
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 8
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 7
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 6
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 5
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 4
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 3
Аутистичен спектър - обединена тема 2
Аутистичен спектър - обединена тема  

Клиника по детско - юношеска психиатрия „ Св. Никола”

СБАЛ Св. Наум - IV км

Час за ЕЕГ - СБАЛ "Св.Наум" -  02/97 02 149

Скенер СБАЛ "Св.Наум" - 02/97 02 300, 02/971 14 08

ДИАГНОСТИЧНИ КРИТЕРИИ DSM V с благодарности за превода на констанца ново



Диагностични критерии
На амер.психиатрична асоциация:

•   Критерии  DSM ІV.
А. Анормално или нарушено развитие, наблюдавано преди 3-годишна възраст, в поне една от следните области:
1)   Рецептивна или експресивна реч, използвана при социално взаимодействие.
2)   Развитие на селективни социални привързаности или реципрочни социални взаимодействия.
3)   Функционална или символична игра.
В. Трябва да бъдат представени поне шест симптома от (1), (2) и (3), като поне два са от (1) и поне по един от (2) или (3):
1) Качествено нарушение на социалното взаимодействие в поне две от следните области:
а) Липса на адекватно използване на очен контакт, изражения на лицето, пози на тялото и жестове за регулиране на социалното взаимодействие.
б) Липса на изграждане (съответно за умственото развитие и независимо от широките възможности) на взаимоотношения с близки и приятели, които включват взаимно споделяне на интереси, дейности и чувства.
в) Липса на социално-емоционална реципрочност, проявяваща се като нарушен или отклонен отговор на чувствата на другите хора, или липса на моделиране на поведението в съответствие със социалното обкръжение, или слаба интеграция на социалното, емоционално и комуникативно поведение.
г) Липса на спонтанно желание за споделяне на радост, интерес или постижение с другите хора (напр. липса на показване, даване или посочване на другите хора на предмети, които интересуват индивида).
2) Качествени аномалии в комуникациите, показани в поне една от следните области:
а) Намалено или пълна липса на социален език, който не се съпровожда от опит да се компенсира посредством използването на жестове или мимики като алтернатива на комуникацията (често предхождана от липса на комуникативно бъбрене).
б) Съответна липса на инициатива или поддържане на разговор (комуникативно разменяне) (на кавото и ниво да е развита речта), при който се отговаря реципрочно на комуникациите на другия човек.
в) Стереотипно или идиосинкретично използване на речта или идиосинкретично използване на думи или фрази.
г) Липса на варираща, спонтанна волева игра или (в по-малка възраст) на социална въображаема игра.
3) Ограничени, повтарящи се и стереотипни шаблони на поведение, интереси и дейности, показани в поне едно от следните:
а) Всеобхватна заетост с един или повече стереотипни шаблони на интерес, който е аномален по контекст или фокусиране, или един или повече интереси са аномални по тяхната интензивност и определено естество, или не са в тяхното съдържание или фокус.
б) Очевидно натрапчиво придържане към специфични нефункционални рутинни дейности или ритуали.
в) Стереотипни и повтарящи се моторни маниеризми, които включват пляскане с ръце или пръсти, или въртене или движения на цялото тяло.
г) Прекалена заетост с части от предмети или нефункционални елементи на материали за игра (като техния мирис, излъчван от повърхността им, или звука или вибрациите , които те предизвикват).
ICD-10.

Международна класификация на болестите:

•   Критерии ICD 10.
А. Общо шест от точки (1), (2) и (3), като поне две от (1) и по една от (2) и (3).
1.   Качествено нарушение в социалното взаимодействие, показано в поне две от следните:
а) забележимо нарушение в използването на множество невербални поведения, като очен контакт, изражения на лицето, пози на тялото и жестове при регулиране на общуването.
б) липса на изграждане на приятелски връзки, съответни за възрастта.
в) значително нарушено изразяване на удоволствие от щастието на другите.
г) липса на социална или емоционална реципрочност.
2.   Качествено нарушение в комуникирането, показано в поне едно от следните:
а) Забавено или напълно липсващо развитие на социална реч (без да се съпровожда от компенсиране с помощта на алтернативни начини за комуникиране, като жестове и мимики).
б) При индивидите с адекватна реч, значително нарушение във възможността да се започне и поддържа разговор с другите хора.
в) Стереотипно или повтаряемо използване на речта.
д) липса на различни спонтанни волеви игри или обществено-имитационни игри, съответни за възрастта.
3.   Повтарящи се и ограничени и стереотипни шаблони на поведение, интереси и дейности, показани в поне един от следните критерии:
а) непреодолима прекалена заетост с един или повече стереотипни и ограничени шаблони на интерес, които са аномални по интанзивност или по фокус.
б) очевидно натрапчива привързаност кам специфични рутини или ритуали.
в) стереотипни и повтарящи се двигателни маниеризми (напр. пляскане или извиване на пръсти или ръце, или сложни движения на цялото тяло).
г) натрапчива прекалена заетос с части от обекти.
Б. Отклонение или анормално функциониране в поне една от следните области, проявени преди навършване на 3-гоодишна възраст:
(1)   Социално взаимодействие.
(2)   Реч при изпозване при общуване.
(3)   Символична или въображаема игра.
Критериите са взети директно от ICD-10 /16/ справка тук


Сравняване на категориите, влизащи в диагнозата ГРР (PDD) в класификациите DSM и МКБ-10 (ICD-10) с благодарности за превода на констанца ново


Логопедичен сайт със справка на голяма част от логопедите

Полезни материали за деца от спектъра - блог с материали от всички майки Hug
СИД - Сензорно интегративна дисфункция. Сензорна интеграция.
Енциклопедия Аутизъм.
РАБОТА С ДЕЦА С АУТИЗЪМ.О. И. Ловаас
Методът на Ловас.От майки за майки.
АУТИЗЪМ.КРАТКА ЕНЦИКЛОПЕДИЯ


Тестът "Погрешно вярване" (false belief test)
Чек-лист за нарушена комуникация в ранно детство
Аутизъм, теорията за Екстремния Мъжки Мозъкново
Голямата скука на човечествотоново
Стая за игра според Son Rise
Преводът е направен от семейство Атанасови ново

Други теми свързани с аутизма
   
Аутизмът - проблем на 21 век

Специалисти по аутизъм в България  
Деца с генерализирани разстройства
Тема за методите на Роберто Моралес

Диагноза аутизъм
Атипичен аутизъм
Аутизъм и разстройства в развитието
Защо се прави скенер при аутизъм?  
Творчески заложби /рисуване, ..../ при децата с ГРР, атипичен аутизъм
Деца с аутизъм
АУТИЗЪМ - ето една интересна статия и една книга
относно диагноза ГЕНЕРАЛИЗИРАНО РАЗСТРОЙСТВО НА РАЗВИТИЕТО
За майчетата на деца с аутизъм
   
autizum

Аутизъм,синдром на Аспергер
Аутизъм при малките деца
Аутизъм
Деца с аутизъм
Диета без глутен и казеин-мисия възможна
Диета без глутен и казеин - Трудния път към успеха
Диета без глутен и казеин - Трудния път към успехa 2
Правилната диета при аутизма - събрано  от двете теми
Биохимичен подход, диети
КЛУБ на майките с ДЕЦА с ГРР и АУТИЗЪМ има вече собствена интернет-страница

Теми, които имат връзка с аутизма

Какво можем да направим без пари за детето си
За страничните ефекти от ваксините...има ли пострадали дечица...  
Обучение с картинки в Ресурсния център
Специалната майка
   
Писмо на едно дете с увреждания до неговата майка


Благодарности на  Констанца за предоставянето и превода на следните материали:

Оценка, диагноза и третиране на стомашночревните нарушения при индивиди с ASD: консенсусен доклад.
Семантико-прагматично нарушение
Какво е ехолалията?  
"Предложение на амер.психиатрична асоциация за DSM V" :1. , 2. , 3.


Преводите на юл4е Heart Eyes систематизирани от [desi]   bouquet

Аутизмът – поглед отвътре
Темпъл Грандин,
д-р на науките, асистент – преподавател, Университет на Колорадо


Въведение
Липса на реч
Ритъм и музика
Сензорни проблеми
Близост-Отбягване
Машина за притискане
Мъчително безпокойство през пубертета
Лекарства
Бавно подобрение
Семейна история
Симптоми на сензорна депривиация
Директни идеи фикс
Визуализация
Визуализация-продължение
Изключителни умения

Недостатъци и умения

Как се научих да чета
Наставник
Кой ми помогна да се възстановя

ДЕСЕТ НЕЩА, КОИТО ВСЯКО ДЕТЕ С АУТИЗЪМ БИ ИСКАЛО ДА ЗНАЕТЕ

Част I-ва
Част II-ра

Митове за аутизма

Странна случка с куче през нощта – от Марк Хадън
Ерик Чен

Част I-ва
Част II-ра
Част III-та
Част IV-та
Част V-та

Бърз тест за деца на 18 месеца

КАКВО Е АУТИЗМЪТ?
НЕРАЗБИРАНЕ НА АУТИЗМА

ПРИЗНАЦИ НА АУТИЗЪМ
ПРИЧИНИ ЗА АУТИЗМАОБУЧЕНИЕ НА АУТИСТИТЕКАКВО ДА НАПРАВЯ, АКО СЪМ АУТИСТ

МИТОВЕ ЗА АУТИЗМА – ТЕОРИЯ НА УМА
Ерик Чен

Част I-ва
Част II-ра

100 лечения и терапии за Аутизъм Спектър нарушения

Информация за стволовите клетки

Линк 1 , втори, трети, четвърти има още много подобни - справка Гугъл

Аутизмът. Oтговори на най-важните въпроси -  Книга
Сензорен сайт
Как самостоятельно изготовить Flash Cards и тук, и тук, и тук

Деца индиго

The ABA Program Companion

Писане контур и тук и още идеи

Сайт за англоразбиращите
Donna Williams' Personal Space

Сайт за компютърни игри
 
Психично здравен сайт

Son-rise

програмата Son-rise http://www.autismtreatmentcenter.org/

Терапия с музика и животни
Холдинг терапия
Мама терапия
Аудио-Психо-Фонология.Д-р Томатис.
Applied Behavior Analises - АВА ново

Обучителни игри:
Образователни игри за изтегляне
Мини игри
Още много игри за изтегляне
Страницата на Марк(обучителни материали) ново

Писмо от Жени Попова - програмен асистент на деца с аутизъм  към специализирано училище в Канада.

Предавания:

Едни от нас - с участието на Calathea /15.01.2010г.
На Кафе с участие на Влади Цолова,Мина Ламбовска и др..06.02.2012 г.
Ирена Соколова: Децата с аутизъм са 10% от всички деца.ТВ Нова,с участието на Влади Цолова.
Цената на живота: Пъзелът на аутизманово

     Полезни връзки на руски език:ново

     Особое детство.Книга на аутистката Ирис Юханссон
     Жизнь других  предоставен от Констанца
     Несколько "НЕ" для семей, в которых есть ребёнок с осо … нностями развития от Констанца
     Аутизм и АВА терапия от Констанца


     Тест АТЕС от Любознателна/Констанца
     Няколко теста от [desi]
     Справяне с проблемното поведение на децата: съвети към родителите на деца с Аспергер + 2 част от Констанца
     Разликите между разстройствата от аутистичния спектър и шизофренията  -  резюме/превод от DoctorAl

     Семантико прагматично нарушение  
     Игри с аутистични деца
     Разбиране на аутизма . Стивън Оливър
  
     Филм за аутизма - "Мозъкът на Юго"

# 1
  • Мнения: 47
Здравейте!
Нова съм сред вас. Имам син на 15г. и дъщеря на 7г и 6 мес. Дъщеря ми е аутист. Още не знам как е правилно да я представям - тя е с аутизъм, има аутизъм, е аутист, е аутистка. Как е правилно, прието как е?
Имам толкова много въпроси! Но тая вечер се появи нов. Как да и́ обясня състоянието и́? Тя е много будно, любопитно малко момиче. Все още не задава въпроси, просто защото ние съвсем скоро разбрахме за състоянието и́. Но знам, че скоро ще пита и ще иска да знае защо в училище учи по различен начин от другите деца.
Моля, кажете ми как да и́ обясня състоянието и́ и това какво се случва с нея? Вие как подходихте към децата си като разбрахте?

# 2
  • Мнения: 5 278
Хуманно. Детето ви е със аутизъм и аутизмът е спектър. Това не е единственото, което я определя като човек. (Както и жена не е единственото, което ме определя като седна зад волана.)

Няма нужда да задава въпроси или да я ограмотявате защо учи различно. Казвате - за всяко дете се търси начин как да научи материала най-добре и нейният начин е този. (Има една модерна професия в Америка - да си викнеш някой да подрежда у вас. Всичките, които са добри в това са с обсесивно компулсивно разстройство и до някаква степен от спектъра. Търсете нейният талант.)

Гледайте Love on the spektrum пи Нетфликс. Много е добро.

# 3
  • някъде в орбита...
  • Мнения: 2 724
Не е състояние, и нищо не се "случва". Всеки човек различно поема и обработва информация, намерили са най-добрия начин за нея (за сега).

# 4
  • Мнения: 11 633
Аз не мога да си представя как се пръква тази диагноза на дете на почти осем години. Това ми се струва абсолютно невъзможно, детето е ходили на градина вероятно, имало е учители. Дори родителите да не са запознати с проблеми и симптиматика, то учителите психолога, обществото щеше да ги забележат. Щеше да има коментари, родителите щяха да се усетят. Това дете до сега не е живяло и в памук. Аутистичното поведение няма как да остане незабелязано толкова години.

# 5
  • Мнения: 47
_re_ge, тя е ходила на психолог. Казано ни беше, че няма проблеми, че е игрива, че малко сме я разлигавили. От градината също настояваха, че си е добре, защото искахме съвет какво да правим с това, че не слуша, че не стои мирно и не изпълнява всичко, което и́ кажат.
Но мъжът ми чете някъде из интернет, че при някои деца аутизмът се проявявал по-късно. Ще правим второ обследване, пък дано каквото и да е - да е правилната диагноза/ заключение.

# 6
  • Мнения: 5 278
Около 3-годишна възраст вече се виждат признаците. От градината са били ... крайно несветнати.

Все едно да имам проблем с автоматика, да закарам колата си на механик, а той за първи път да вижда кола с автоматик.

Някой от вас двамата пил ли е алкохол по време на забременяването? А ти след това?

# 7
  • Сф
  • Мнения: 8 514
Аз не мога да си представя как се пръква тази диагноза на дете на почти осем години. Това ми се струва абсолютно невъзможно, детето е ходили на градина вероятно, имало е учители. Дори родителите да не са запознати с проблеми и симптиматика, то учителите психолога, обществото щеше да ги забележат. Щеше да има коментари, родителите щяха да се усетят. Това дете до сега не е живяло и в памук. Аутистичното поведение няма как да остане незабелязано толкова години.
Зависи. Моя близка ми е казвала, че е виждала,че детето и е по-различно, но мислила че ще израсте. Първо. Второ, мъжа и напълно е отричал да му има нещо на детето. В градината са били внимателни да речем и леко са намеквали само. Като стана време за първи клас направиха обследване в Св. Никола. Аутизъм е тяхната диагноза. И детето дори е в помощно училище. Значи смятайте за какво неглижиране иде реч. По принцип,по мои наблюдения най си зависи от родителите. Дали обръщат внимание. Много често ни от институциите, ни близки обръщат внимание и никой не иска да се меси и да говори на родителите, защото не им е работа. И затова към училищна възраст вече излиза
наяве , ако има някакво несправяне с поведение, учене и тн. И пак родителите си решават какво що. Моя роднина така, мина по тоя път с детето, заради училище и през Св Никола. Имаше някакви дефицити, мина през СОП детето , психолози,но като цяло израстна и вече е девети клас юнака и се справя. Така че не всичко е само черно или бяло. Но трябва да се работи, когато има проблем.Успех!
Стоила, защо не запишете в Св Никола обследване? Идете и в темата за ХАДВ тук. Мама  Ру е потребител,който откликва с адекватни постове и е по - спокойна тема като цяло. Simple Smile
Елфичка, не знам какво се опитвате да постигнете с тоя въпрос за алкохола???

# 8
  • Мнения: 5 278
Не да дразня Wink Игрива, не стои на едно място и не слуша има поне три обяснения. Едното е аутизъм, другото разстроена привързаност, третото е хиперактивност, четвъртото е фетален алкохолен синдром (който може да се получи и дори от малко пийване по време на зачеването не само от майката, но и от бащата). Може и да пропускам нещо.

# 9
  • Мнения: 11 633
Елфичка и аз не искам да дразня но това което са ви казали и вие сте възприели за истина  са пълни глупости. И десет пъти да е написано  няма да стане по-правдиво. С това ниво на битов шалкохолизъм 3/4 от населението на света  щяха да са с аутизъм. Особено пък в бг като голям производител и още по-голям потребител на алкохол. Аз пък трябва да съм най-големия карък защото със съпругът ми не консумираме алкохол ( и бира вкл) пък и двете ни деца са с проблеми ( ХАДВ голямото, малкото преминало през букет от диагнози и аутизъм в това число) . Преди 12-15 години ни обвиняваха че сме студени майки-хладилник, сега че сме алкохолици... Тенденциите в предположенията се сменят.

Понеже съм много в час с темата не исках да пиша че е преди всичко родителка грешка - неглижиране, отричане от там прекалено гостоприемна среда в градината та чак до незаинтересована. След като незнайно защо премахнаха необходимостта от покриване на критерии за първи клас, плюс поведенческа характеристика след ДГ, не виждам какво друго да се получи. Градината гледа да избута проблема от главата си, родителя и той смята че подобен проблем може да бъде израства. И нещата идват на дневен ред.
Няма обаче какво да ровим миналото. Истината е, че всичко е можело да бъде облекчено със своевременно мерки, но времето не може да бъде върнато назад. Затова този въпрос се повдига и повдига... Който попада на темата или има допирни точки с нея  трябва да озъзнае че в повечето случаи  нещата не се израстват, те се преодоляват с много работа.
В случая ако нещата бяха наистина супер сериозни говоря за аутизъм в чист вид а не поведение на дете от спектъра нещата  нямаше как да бъдат туширани до първи клас. То си има силно забележими поведенчески признаци  Затова каквато и диагноза  да поставят, бих казала че детето по-скоро е соп, което води до поведение от спектъра, отколкото обратното. За аутизъм абсурд, а толкова обичат да я слагат тази диагноза. Сякаш няма съвкупност от критерии в някакви количество, които трябва да бъдат покрити за да бъде поставена съответната Диагноза и я слагат на килограм в случаи когато няма цялостно обследване (като в св. Никола примерно) Но и само със соп да е детето, предстои много работа, а много активно участие на родителите . Успех!

Последна редакция: пн, 21 фев 2022, 11:04 от _re_ge

# 10
  • Мнения: 5 278
Аа, не геге. Феталният алкохолен синдром наподобява аутистични прояви, но не е аутизъм, друг проблем на развитието е.

Иначе съм съгласна - с всичко, което написа.

# 11
  • London
  • Мнения: 6 219
Момичетата обичайно диагностицират по-трудно. Аз лично познавам и по-големи от 7 годишни, без диагноза ....,но за мен е ясно, че са в спектъра. Очевидно е, но тук училището се задейства само, ако детето се нуждае от някакъв асистент, ако ли не....родителя ако не се нищо не правят. А родителя често предпочита да си затваря очите. Майката имам усещането, че изобщо не ще и да чуе.....а за мен е странно детето да е в непрестанен монолог и да не отговаря на въпросите ти. Видимо е с просто око, но....очевидно маскира добре и извън социалния елемент се справя, но това не го прави дете извън спектъра.

# 12
  • Мнения: 47
Не сме пили алкохол когато забременях. Детето беше планувано и дори започнах да пия комплексни витамини и фолиева киселина поне месец преди да зачена. А и не сме големи пиячи. Като се събираме с приятели по едно - две. Не сме от типа "ракията и салатата вечер". С първото дете нито кафето спрях, нито пиех витамини, пила съм алкохол като сме излизали. И е много кротко момче, спокоен е, никога не съм имала големи тревоги с него. За дъщерята внимавахме много защото вече бях прехвърлила 40, а мъжът ми 50. Ще минем на обследване и в "Свети Никола", но всичко по реда си.

Последна редакция: вт, 22 фев 2022, 03:36 от Стоила

# 13
  • Мнения: 5 278
Годините са си фактор. Няма как. Борете си се смело да получите абсолютно всичката помощ, която се полага на детето ви. Личният асистент е много важен също. Ще видите.

# 14
  • Мнения: 259
Здравейте! Синът ми е на 14 и половина. Диагностициран е със Синдром на Аспергер като беше на 9 години. Опонира, вироглав, живее си според неговата истина. Миналата година разбрах, че се увлича по LGBT движението, даже твърдеше, че страда от полова дисфория, че щял да се самоубие, ако не си сменял пола и те подобни щуротии. Ходихме при Николай Попов, какво са говорили не знам, но синът ми каза, аз повече няма да ида при него, защото " не му влизал в положението". Сменихме психоложката по препоръка на Попов, но и там е греда, защото той не иска да ходи, или ако иде й говори за политика и й замазва очите. Скоро тя ми сподели, че поведението му клони към психопатия и шизофрения. Съдим по рисунките му, които намирам, по това, което чат пат виждам на телефона му тайно. Снощи пак погледнах, докато беше в банята и останах потресена. Планувахме да отсъстваме от града с вторият му баща и брат му и той дал на някакъв 18 годишен (ако е на толкова изобщо, понеже той не го е виждал, както разбрахме впоследствие) точният ни адрес и го кани на секс с цветущи описания. Няма да описвам подробно разговорът и усилията да запазя самообладание, но до какви заключения стигнах. Първо- той не чувства грам вина затова, не осъзнава евентуални последици и както най- откровено сподели- не му пука как се чувствам аз. Отказва да дойде с мен нито при психолог, нито при психиатър. Мен, ако не ме понася, другите вкъщи направо ги мрази и не го крие. Спим с резета на вратите. Дайте ми някакъв съвет, знам, че дори да е за хапчета, трябва да му ги изпишат на него, но не е копче да го сложа в джоба си и да го заведа. Постоянно ми цитира какви права имал, как това било неговия живот и ако не искал да говори с мен пак има това право, за мен само задължения. Никой няма контрол над него ...

Общи условия

Активация на акаунт