Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 19

  • 66 539
  • 747
  •   1
Отговори
  • Мнения: 7 418


Стъпка за невидимите деца на България.  Сайт.
Страницата на майките във фейсбук.

Предните ни теми:

Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 18
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 17
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 16
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 15
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 14
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 13
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 12
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 11
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 10
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 9
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 8
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 7
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 6
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 5
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 4
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 3
Аутистичен спектър - обединена тема 2
Аутистичен спектър - обединена тема  

Клиника по детско - юношеска психиатрия „ Св. Никола”

СБАЛ Св. Наум - IV км

Час за ЕЕГ - СБАЛ "Св.Наум" -  02/97 02 149

Скенер СБАЛ "Св.Наум" - 02/97 02 300, 02/971 14 08



Диагностични критерии
На амер.психиатрична асоциация:

•   Критерии  DSM ІV.
А. Анормално или нарушено развитие, наблюдавано преди 3-годишна възраст, в поне една от следните области:
1)   Рецептивна или експресивна реч, използвана при социално взаимодействие.
2)   Развитие на селективни социални привързаности или реципрочни социални взаимодействия.
3)   Функционална или символична игра.
В. Трябва да бъдат представени поне шест симптома от (1), (2) и (3), като поне два са от (1) и поне по един от (2) или (3):
1) Качествено нарушение на социалното взаимодействие в поне две от следните области:
а) Липса на адекватно използване на очен контакт, изражения на лицето, пози на тялото и жестове за регулиране на социалното взаимодействие.
б) Липса на изграждане (съответно за умственото развитие и независимо от широките възможности) на взаимоотношения с близки и приятели, които включват взаимно споделяне на интереси, дейности и чувства.
в) Липса на социално-емоционална реципрочност, проявяваща се като нарушен или отклонен отговор на чувствата на другите хора, или липса на моделиране на поведението в съответствие със социалното обкръжение, или слаба интеграция на социалното, емоционално и комуникативно поведение.
г) Липса на спонтанно желание за споделяне на радост, интерес или постижение с другите хора (напр. липса на показване, даване или посочване на другите хора на предмети, които интересуват индивида).
2) Качествени аномалии в комуникациите, показани в поне една от следните области:
а) Намалено или пълна липса на социален език, който не се съпровожда от опит да се компенсира посредством използването на жестове или мимики като алтернатива на комуникацията (често предхождана от липса на комуникативно бъбрене).
б) Съответна липса на инициатива или поддържане на разговор (комуникативно разменяне) (на кавото и ниво да е развита речта), при който се отговаря реципрочно на комуникациите на другия човек.
в) Стереотипно или идиосинкретично използване на речта или идиосинкретично използване на думи или фрази.
г) Липса на варираща, спонтанна волева игра или (в по-малка възраст) на социална въображаема игра.
3) Ограничени, повтарящи се и стереотипни шаблони на поведение, интереси и дейности, показани в поне едно от следните:
а) Всеобхватна заетост с един или повече стереотипни шаблони на интерес, който е аномален по контекст или фокусиране, или един или повече интереси са аномални по тяхната интензивност и определено естество, или не са в тяхното съдържание или фокус.
б) Очевидно натрапчиво придържане към специфични нефункционални рутинни дейности или ритуали.
в) Стереотипни и повтарящи се моторни маниеризми, които включват пляскане с ръце или пръсти, или въртене или движения на цялото тяло.
г) Прекалена заетост с части от предмети или нефункционални елементи на материали за игра (като техния мирис, излъчван от повърхността им, или звука или вибрациите , които те предизвикват).
ICD-10.

Международна класификация на болестите:

•   Критерии ICD 10.
А. Общо шест от точки (1), (2) и (3), като поне две от (1) и по една от (2) и (3).
1.   Качествено нарушение в социалното взаимодействие, показано в поне две от следните:
а) забележимо нарушение в използването на множество невербални поведения, като очен контакт, изражения на лицето, пози на тялото и жестове при регулиране на общуването.
б) липса на изграждане на приятелски връзки, съответни за възрастта.
в) значително нарушено изразяване на удоволствие от щастието на другите.
г) липса на социална или емоционална реципрочност.
2.   Качествено нарушение в комуникирането, показано в поне едно от следните:
а) Забавено или напълно липсващо развитие на социална реч (без да се съпровожда от компенсиране с помощта на алтернативни начини за комуникиране, като жестове и мимики).
б) При индивидите с адекватна реч, значително нарушение във възможността да се започне и поддържа разговор с другите хора.
в) Стереотипно или повтаряемо използване на речта.
д) липса на различни спонтанни волеви игри или обществено-имитационни игри, съответни за възрастта.
3.   Повтарящи се и ограничени и стереотипни шаблони на поведение, интереси и дейности, показани в поне един от следните критерии:
а) непреодолима прекалена заетост с един или повече стереотипни и ограничени шаблони на интерес, които са аномални по интанзивност или по фокус.
б) очевидно натрапчива привързаност кам специфични рутини или ритуали.
в) стереотипни и повтарящи се двигателни маниеризми (напр. пляскане или извиване на пръсти или ръце, или сложни движения на цялото тяло).
г) натрапчива прекалена заетос с части от обекти.
Б. Отклонение или анормално функциониране в поне една от следните области, проявени преди навършване на 3-гоодишна възраст:
(1)   Социално взаимодействие.
(2)   Реч при изпозване при общуване.
(3)   Символична или въображаема игра.
Критериите са взети директно от ICD-10 /16/ справка тук


ЦЕНТРОВЕ ЗА РАБОТА С ДЕЦА АУТИСТИ:

Пумпелина

Център за приобщаващо образование

Логопедичен център "Логос"

Клуб "Слънчогледи"

Център за социална рехабилитация и интеграция на лица с проблеми … тистичния спектър - държавен

Холиста клиник

Карин дом

Дневен център за деца с аутизъм и специални образователни потреб … uot;Тацитус"

Стъпка за невидимите деца на България
Логопедичен сайт със справка на голяма част от логопедите

Полезни материали за деца от спектъра - блог с материали от всички майки Hug
СИД - Сензорно интегративна дисфункция. Сензорна интеграция.
Енциклопедия Аутизъм.
РАБОТА С ДЕЦА С АУТИЗЪМ.О. И. Ловаас
Методът на Ловас.От майки за майки.
АУТИЗЪМ.КРАТКА ЕНЦИКЛОПЕДИЯ
Стивън Оливър.РАЗБИРАНЕ НА АУТИЗМА
Игри с аутистични деца

Тестът "Погрешно вярване" (false belief test)
Чек-лист за нарушена комуникация в ранно детство
Аутизъм, теорията за Екстремния Мъжки Мозъкново
Голямата скука на човечествотоново


Други теми свързани с аутизма
   
аутизма проблем на 21 век

Специалисти по аутизъм в България  
деца с генерализирани разстройства
Тема за методите на Роберто Моралес

Диагноза аутизъм
Атипичен аутизъм
Аутизъм и разстройства в развитието
Защо се прави скенер при аутизъм?  
Творчески заложби /рисуване, ..../ при децата с ГРР, атипичен аутизъм
Деца с аутизъм
АУТИЗЪМ - ето една интересна статия и една книга
относно диагноза ГЕНЕРАЛИЗИРАНО РАЗСТРОЙСТВО НА РАЗВИТИЕТО
за майчетата на деца с аутизъм
   
autizum

Аутизъм,синдром на Аспергер
Аутизъм при малките деца
Аутизъм
Деца с аутизъм
Диета без глутен и казеин-мисия възможна
Диета без глутен и казеин - Трудния път към успеха
Диета без глутен и казеин - Трудния път към успехa 2
Правилната диета при аутизма - събрано  от двете теми
Биохимичен подход, диети
КЛУБ на майките с ДЕЦА с ГРР и АУТИЗЪМ има вече собствена интернет-страница

Теми, които имат връзка с аутизма

Какво можем да направим без пари за детето си
За страничните ефекти от ваксините...има ли пострадали дечица...  
Обучение с картинки в Ресурсния център
Специалната майка
   
Писмо на едно дете с увреждания до неговата майка


Благодарности на  Констанца за предоставянето и превода на следните материали:

Оценка, диагноза и третиране на стомашночревните нарушения при индивиди с ASD: консенсусен доклад.
Семантико-прагматично нарушение
Какво е ехолалията?  
"Предложение на амер.психиатрична асоциация за DSM V" :1. , 2. , 3.


Преводите на юл4е Heart Eyes систематизирани от [desi]   bouquet

Аутизмът – поглед отвътре
Темпъл Грандин,
д-р на науките, асистент – преподавател, Университет на Колорадо


Въведение
Липса на реч
Ритъм и музика
Сензорни проблеми
Близост-Отбягване
Машина за притискане
Мъчително безпокойство през пубертета
Лекарства
Бавно подобрение
Семейна история
Симптоми на сензорна депривиация
Директни идеи фикс
Визуализация
Визуализация-продължение
Изключителни умения

Недостатъци и умения

Как се научих да чета
Наставник
Кой ми помогна да се възстановя

ДЕСЕТ НЕЩА, КОИТО ВСЯКО ДЕТЕ С АУТИЗЪМ БИ ИСКАЛО ДА ЗНАЕТЕ

Част I-ва
Част II-ра

Митове за аутизма

Странна случка с куче през нощта – от Марк Хадън
Ерик Чен

Част I-ва
Част II-ра
Част III-та
Част IV-та
Част V-та

Бърз тест за деца на 18 месеца

КАКВО Е АУТИЗМЪТ?
НЕРАЗБИРАНЕ НА АУТИЗМА

ПРИЗНАЦИ НА АУТИЗЪМ
ПРИЧИНИ ЗА АУТИЗМАОБУЧЕНИЕ НА АУТИСТИТЕКАКВО ДА НАПРАВЯ, АКО СЪМ АУТИСТ

МИТОВЕ ЗА АУТИЗМА – ТЕОРИЯ НА УМА
Ерик Чен

Част I-ва
Част II-ра

100 лечения и терапии за Аутизъм Спектър нарушения

Информация за стволовите клетки

Линк 1 , втори, трети, четвърти има още много подобни - справка Гугъл

Аутизмът. Oтговори на най-важните въпроси -  Книга
Сензорен сайт
Как самостоятельно изготовить Flash Cards и тук, и тук, и тук

Деца индиго

The ABA Program Companion

Писане контур и тук и още идеи

Сайт за англоразбиращите
Donna Williams' Personal Space

Сайт за компютърни игри
 
Психично здравен сайт

Son-rise

програмата Son-rise http://www.autismtreatmentcenter.org/

Терапия с музика и животни
Холдинг терапия
Мама терапия
Аудио-Психо-Фонология.Д-р Томатис.
Applied Behavior Analises - АВА ново

Обучителни игри:
Образователни игри за изтегляне
Мини игри
Още много игри за изтегляне
Страницата на Марк(обучителни материали) ново

Писмо от Жени Попова - програмен асистент на деца с аутизъм  към специализирано училище в Канада.

Предавания:

Едни от нас - с участието на Calathea /15.01.2010г.
На Кафе с участие на Влади Цолова,Мина Ламбовска и др..06.02.2012 г.
Ирена Соколова: Децата с аутизъм са 10% от всички деца.ТВ Нова,с участието на Влади Цолова.
Цената на живота: Пъзелът на аутизманово

     Полезни връзки на руски език:ново

     Особое детство.Книга на аутистката Ирис Юханссон
     Жизнь других  предоставен от Констанца
     Несколько "НЕ" для семей, в которых есть ребёнок с осо … нностями развития от Констанца
     Аутизм и АВА терапия от Констанца

Последна редакция: чт, 11 окт 2012, 08:28 от Селма

# 1
  • Мнения: 7 418
    По-късно ще редактирам първия пост,като искам да добавя някои линкове....
    Ако имате предложения и пожелания относно това,моля пишете тук или на лични!  Hug

# 2
  • София
  • Мнения: 3 249
  bouquet Страхотно си я оформила   Hug

Преди доста теми някой беше пуснал линк към един филм - за дете аутист, на което взеха куче (мисля голдън ред ривър беше) и промяната вследствие присъствието на кучето. Тогава го гледах, а ми се иска отново да го гледам с мъжа ми. Почвам да се навивам за куче май...Та сещате ли се за кой филм говоря и от къде да го сваля евентуално. Благодаря предварително  bouquet

Последна редакция: чт, 02 авг 2012, 15:33 от Доника

# 3
  • София
  • Мнения: 2 351
Доника - After Thomas се казва филма. Има го по торент - тракерите.

Да се легитимирам в тази тема   Wink

# 4
  • Мнения: 7 418
  Момичета,материалите,които добавих този път отбелязах с "ново".
  Ако се сетите за други,които има смисъл да постна,казвайте!  Peace

  Катина,добре дошла!Отдавна не си се появявала!  Hug

# 5
  • Мнения: 2 140
Селма, страхотно оформление! Hug

# 6
  • Мнения: 4
Здравейте,момичета.За първи път пиша тук и се надявам да получа подкрепа и съвет,защото последно време никой не може да ме разбере..Ще се радвам да ме приемете към вас с моето дете,защото и ние вече сме с потвърдена диагноза Аутизъм.Дъщеря ми е на 4.5 години с диагноза Аутизъм.От няколко месеца наблюдавам,че е много нервна.Започна много често на думата Не/от моя страна/да крещи с висок глас.Когато отиваме в Мола да играем -още от вратата не иска да влиза,имам чувството ,че я плашат светлините и много хора.Започва да плаче и да ме дърпа за ръката да си тръгваме,а в същото време в парка /където също има много хора/се държи прилично.Най много че мъчи това крещене.Дали защото не говори още?Та въпросът ми е по-скоро към майките,които имат проблем подобен на моя.Какво да направя,аз самата се чувствам объркана?

# 7
  • Мнения: 36
mnogo 6e se radvam da mi pi6ete tai kato razbrax ot skoro 4e imam dete s aysti4en spektar i o6te niamam informacia po tozi problem a i mnogo se opla6ix ot tova koeto vidiax v niakoi saitove. o6te ne moga da poviarvam i iskam da se sprava s tova no mi triabva pomo6t ot roditeli na takiva deca.sinat mi e na 2 godini i 4 meseca ot 2 meseca znam 4e e s aysti4en spektar. blagodaria vi

# 8
  • Мнения: 63
 welcome, atanasovabg и djozi!
atanasovabg, самото дете ти показва какво да правиш.Води я там, където се чувства добре.Повече разходки навън. Hug
djozi, не прекалявай с информацията, която приемаш.Децата са пълни с изненади.Не се знае утре какво ще покаже, че знае. Wink

# 9
  • Мнения: 36
e nadiavam se da sme v po leka forma o6te ne sa ni opredelili na 17 avgyst pak sme na psixolog i toi 6e ni kaje poniakoga imam 4ystvoto 4e e normalen no ima izblici na gniav ili neznam i az kakvo no iska da iziade ne6to bilo to vodata kakto se kape ili pak divana ili ne6to koeto si vaobraziava 4e ima pred ystata my ox mola se po barzo da otmine vsi4ko i da zajiveem normalno

# 10
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Здравейте момичета. Отдали сме се на пълна почивка, нали е ваканция. От друга страна пък зачестихме посещенията при логопеда. Ванко напоследък има интерес към писането - пишем на компа, думичката я копира той, поосле търсим такава картинка в нета и си правим едни презентации от картинки и надпписи на предмети, на хора/ споменал е футболисти, исторически личности - Ботев и Левски, и сегашни  политици. Явно го кефи, и пише все по бързо, само дето напоследък е развил някаква нужда аз да потвърдя коя буква следва в думата. Седи и чака и не пише и повтаря  буквото, докато не му кажа да или браво.

# 11
  • Мнения: 13 807
Честита нова тема на всички!
На Селмаа благодаря за оформлението.

Относно темата за татковците искам да споделя че примерно виждам воочию как нашият татко влияе много положително на детето и то защо- защото аз съм като патерица, протеза която се опитва да е буфер, винаги си мисля че знам какво детето иска, какво може, какво го дразни,  какво яде какво не яде и други -нещо коетоизлиза че е абсолютно противопоказано да се прави.

Нашият татко ( той е приемащ и осъзнаващ състоянието на детето от самото начало ) дава на синът ни свобода и подхожда към него така сякаш е дете в норма и от него се очаква във всеки момент нещо ново. И трябва да споделя че поне в 70% от случите детето реагира така както аз не очаквам и то в добрият аспект на думата ( трябва да се адаптирам към факта че той вече е различен, много далеч от онова мълчаливо вглъбено и неадкеватно момченце което беше на 3-3,5 години ) . Понеже последните три месеца бях с други ангажименти и ги бях оставила на самотек , се оказа че така добре са се справили че и психоложката и другите специалистки забелязаха колко много се е променил синът ни в положителна посока. Направо си ми го и казаха...

И моето дете има заслужена почивка в момента, преди месец за пръв път откакто е подложен на терапии ( повече от две години ) осъзна, че местата на които го водим "да играе" всъщност не са игра ( съжалявам госпожо Монтесори че ще трябва да го пиша но е така - децата не са глупави и не можеш да ги излъжеш, че това е само игра!!! ) . На последното занятие с логопед каза - Хайде стига, не искам повече буквички...

Последна редакция: сб, 04 авг 2012, 01:21 от _re_ge

# 12
  • Мнения: 4
Хамелеон,Благодаря много. По вече разходки,но има определени места детето не иска да ходи-това ме измъчва.Всеки път когато искам да променя посоката/по принцип има голяма зрителна памет/,започва да реве и крещи.Надявам се и други мами се включат.

# 13
  • Мнения: 1 738
atanasovabg,
Със сигурност много майки ще се включат с отговори на въпроса ти. Това, че все още не са го направили, се дължи първо на отпускарския период и второ на това, че всички по-отдавна участващи във форума майки (аз съм от сравнително по-новите) са разказвали не веднъж за опита си с нещата, описани от теб.  Sad

Не се съмнявам, че много от нас ще ти разкажат за преживяванията си, но е добре едновременно с това да прочетеш нещо за сензорните нарушения при аутизма. Погледни например в изброените по-горе материали. Там има  превод на откъси от книгата на Темпъл Грандин. Като изпишеш в "Гугъл" "сензорно интегративна дисфункция", ще излязат много материали, между които и такива на майки от нашия форум. Simple Smile

Това, за което говориш, обикновено намалява с времето.  PraynigЗависи от формата на нарушението от аутистичния спектър и разбира се от индивидуалните особености на детето. При твоето детенче каква е точната диагноза - ГРР, детски аутизъм или някой от останалите подвидове? newsm78  Hug

# 14
  • Мнения: 36
neznam za vas no az ne sam po4ivala ot dosta vreme. e na6ia mal4ygan ne ni dava da gledame kompa iska si vnimanie i tova e mnogo trydno za6toto my omrazva mnogo barzo trae 5 minyti i posle iska drygo zabavlenie nadiavam se i viarvam v bog 4e 6te se opravi 4akam s netarpenie da mi kaje mamo . dneska se iadosa 4e ba6ta my otide sam s kolata i me zaxapa za ystnata 4ak krav mi pysna a toi se smee... posle se prava 4e pla4a naro4no i toi pak mi se smeee idva i me byta iska da mi vidi liceto... ox neznam kakvo da misla ......imam izpitanie i triabva da go preodoleia. newsm78

Общи условия

Активация на акаунт