виждам, че темата е повдигана многократно преди време и реших да пусна нова. Идеята ми е да събера впечатления и отзиви от повече родители , особено от гимназиален етап. И така : Защо е необходимо покриването на нормативи по ФВС в училище ? Каква е целта на дисциплината физическо възпитание и спорт в училище ? 2) Защо е необходимо покриването на набор от нормативи с оценка като т-тестове , хвърляне на плътна топка, бягане на 30 и 200 метра , хвърляне на 5/10 коша по баскетбол и т.н. 3) С какво покриването на тези нормативи допринася за физическото възпитание на децата и тяхното психично и личностно развитие , с какво подобряват развитието на тялото на подрастващите? След часовете по ФВС , когато има покриване на нормативи има случаи на припаднали деца, деца болки в корема , напрежение , виене на свят и други подобни, защото :
- при покриването на норматив като бягане например на 30 и 200 метра е изключителен стрес и рязко натоварване на тялото , дори и да е имало преди това някаква загрявка. Предполага се , че повечето от децата не са спортисти и това е изключителен стрес и рязко качване на адреналин , а колко са способни след един такъв час да бъдат изпитани или да направят успешен тест по друг предмет ?
- в повечето пъти децата са и психически разстроени, защото не са успели да се справят подобаващо, той като дори и учители по ФВС споделят, че спуснатите от МОН нормативи трудно биха се покрили за отличен , дори и от деца-спортисти, да не говорим, че тези нормативи са регламентирани отпреди Ковид пандемията и как биха могли като цяло децата да се справят с тях, след като 2 години учиха он-лайн в къщи ? В гимназията на моето дете , дори учителката по ФВС не може да покрие норматива за отличен по хвърляне на плътна топка…
Опитах се да получа отговор на тези въпроси от институциите , единственото , което успях да разбера е , че това са Държавни образователни стандарти , които са съвкупност от задължителни изисквания за резултатите в системата за предучилищното и училищното образование , като условията и процесите за тяхното постигане са посочени в чл.22 от Закона за училищното образование ( ЗУПО , с последна актуализация от 2016 г) , като един от тези стандарти е оценяването на учениците. Държавния образователен стандарт, свързан с оценяването на учениците се приема с наредба от министъра на образованието и науката. Друг е въпросът , че тези стандарти за часовете по ФВС сигурна се преписват всеки път като се актуализират само нормите, защото такива нормативи имаше още през 80 те години! Нищо не се е променило в тази сфера от тогава. В училищата в Германия например изобщо няма такива нормативи - играят колективни игри, което би помогнало на децата да се сплотят.