Кандидатстване с рисуване след седми клас - тема 9

  • 35 351
  • 787
  •   1
Отговори
# 720
  • Върху лъчите на Слънцето.
  • Мнения: 2 001
Едва ли хорариумите са проблем само на училищата към МК. В последните години имаше доста промени в образованието. "Умните" глави, които ни управляват, едва ли са мислили за тези неща. А защо не и да са го направили умишлено, за да не могат да заминават поне част от българчетата в чужди висши учебни заведения?!

# 721
  • Мнения: 14 000
Според мен ако на някого му се окажат цел специалности като “Индустриален дизайн” или пък дори “Архитектура” в чужбина, може и да е от значение! Просто изкуството няма да бъде полезно.
Мога да дам и пример със специалност “Изкуствознание”: за някои университети в чужбина не е достатъчно да си учил история на изкуството, от теб изискват да имаш някакъв хорариум от часове по предмет, свързан с творческо и критическо писане (може би хуманитарен профил?). За университет в България няма да има никакви пречки.

Точно това беше и нашата дилема когато детето трябваше да решава след 7 клас, защото имаше много висок бал на НВО и можеше да избере по желание. Каза ни го човек, който е завършил архитектура в чужбина,  но в последствие се е преориентирал изцяло към изкуство. Избрал е математическа гимназия след 7 клас заради архитектурата. Цитирам го "  архитектурата в момента не е изкуство по начинът по който аз си мислех.  Едни чертожници сме."
Моят син е ориентира към чужбина и тези въпроси за него са от голямо значение. Не иска въобще ХА.На нас ни беше супертрудно да му помогнем в решението след 7 клас , защото наистина е голям вододел- накъде ще поемеш в случая оказва голямо влияние върху бъдещето, колко и далечно да ни се струваше тогава.

Едва ли хорариумите са проблем само на училищата към МК. В последните години имаше доста промени в образованието. "Умните" глави, които ни управляват, едва ли са мислили за тези неща. А защо не и да са го направили умишлено, за да не могат да заминават поне част от българчетата в чужди висши учебни заведения?!

Абсолютно да. Проблем е и се разисква във всички отчетни теми по класове от 8 до 12 клас.
Това което научих от тези разисквания че пък чужденчетата са поставени пред още по-сериозно решение горе долу на същата възраст - дали ще продължават с бакалавриат и магистратура или ще спрат на професионално ниво, без учебно продължение след завършване на училище. Ако е второто, да стават бакалаври, магистри  заради хорариумите става невъзможно.

Последна редакция: нд, 02 юли 2023, 19:03 от _re_ge

# 722
  • Мнения: 173
Истината е, че към днешна дата дете завършило училище с рисуване има много по-големи шансове да учи нещо различно след това или да продължи в чужбина. Преди 20 и повече години единственият път за продължение на образованието е бил Академията. Сега има повече възможности откогато и да е било. Отностно броя часове по живопис и рисуване за Приложното си има логично обяснение. Приложното е училище от което излизаш художник със занаят. Затова се набляга на специалните предмети. Лично за мен то дава повече възможности за придобиване на знания и умения. За реализация - също. Пристрастна съм, признава си.

Ние като родители имаме за задача да подкрепяме децата си в техните мечти и цели! Да помагаме с каквото можем. А и пък  да не говорим, че дете на 13-14 години да има цели е повече от прекрасно. Повечето са малко "дреме ми".
Затова радвайте се на децата си и бъдете до тях!
А какво, ще стане? Къде и как, ще се реализират? 


"Човек е голям толкова, колкото са големи мечтите му!"

                                                                                             Чарли Чаплин

# 723
  • Мнения: 36
По принцип е така, фокусът е върху специалните предмети и затова според мен НГПИ дава малко по-незаменима подготовка спрямо изящните художествени училища. Но все пак не знам за ученик, който да е влязъл с желанието да НЕ рисува. Плюс че за почти всички специалности в Академията има изпит фигура, а да не говорим във висшето образование колко ще се сблъскват с това. Ако ти нямаш основата, ако не си имал късмета да попаднеш на правилния преподавател, могат изцяло да те откажат да продължиш.

Факт е, че художественото образование е обременено от формалности покрай МОНски изисквания, като същевременно оставам с впечатлението, че липсва и н методика за преподаване. Или поне не я прилагат. Повечето го карат на принципа "взимай молива и почвай". А уж са реализирани художници...
 
В момента всяко училище ти дава възможност да тръгнеш по какъвто път пожелаеш, но в рамките на българските ВУЗ-ове. Със сигурност спрямо преди вече го няма този задължителен преход към Академията след гимназията. Но според мен всеки трябва да направи ясен и съзнателен избор относно дали това ще е подходящата среда и къде се вижда накрая, особено ако има високи амбиции. Навсякъде има плюсове и минуси. Според мен училището определено подкрепя амбициозните деца в сферата на изкуството и ги поощрява.

Абсолютно съм съгласна, че трябва да подкрепите децата си в техните мечти, и се радвам, че разсъждавате по този начин.

Истината е, че към днешна дата дете завършило училище с рисуване има много по-големи шансове да учи нещо различно след това или да продължи в чужбина. Преди 20 и повече години единственият път за продължение на образованието е бил Академията. Сега има повече възможности откогато и да е било. Отностно броя часове по живопис и рисуване за Приложното си има логично обяснение. Приложното е училище от което излизаш художник със занаят. Затова се набляга на специалните предмети. Лично за мен то дава повече възможности за придобиване на знания и умения. За реализация - също. Пристрастна съм, признава си.

Ние като родители имаме за задача да подкрепяме децата си в техните мечти и цели! Да помагаме с каквото можем. А и пък  да не говорим, че дете на 13-14 години да има цели е повече от прекрасно. Повечето са малко "дреме ми".
Затова радвайте се на децата си и бъдете до тях!
А какво, ще стане? Къде и как, ще се реализират? 


"Човек е голям толкова, колкото са големи мечтите му!"

                                                                                             Чарли Чаплин

# 724
  • Мнения: 173
На мен пък точно това ми харесва на "вземай молива и почвай". Остават ученика сам да си изгради рисунката, а на финала казват къде е допуснал грешка. Рисуването е усет и по този начин стимулират точно това в ученика.

Дъщеря ми, за кандидат- гимназиалните изпити посещаваше школа по рисуване където предимно подготвяха кандидат - студенти. Имаше деца от различни училища - езикови гимназии, СГСАГ, НПМГ, но нито едно от Приложното или НУИИ. Помня, че едно момиче което се подготвяше за кандидатстване в чужбина беше казало на дъщеря ми, че хубаво прави, че от рано се е ориентирала да учи рисуване, защото тя завършвайки Немската ѝ е много трудно в подготовката. На тези деца, които завършват различни езикови и други училища им коства две години да се подготвят. Време, което струва скъпо и от финансова гледна точка и от гледна точка на лично свободно време.
Това е другата гледна точка за която си струва да се помисли.

# 725
  • Мнения: 173
На изпита в НУИИ днес са карали децата да си пишат имената, но не и входящите номера. Чудя се какво става, ако има съвпадение на имената?

# 726
  • софия
  • Мнения: 5 011
Какво разказват децата за изпита?
Много е вяла наистина темата. Други години голямо обсъждане падаше.
Спомням си една година на втора смяна такава буря се иви, че въпроса беше дали изобщо ще има светлина в ателиетата. Една година пък някакъв пожар имаше в близост и фърчаха пожарни… днес врмеро беше равно Simple Smile

# 727
  • sofia
  • Мнения: 8 958
Хорариумите и следването в чужбина касае всички професионални гимназии. Този проблем възникна с новата учебна програма, като първите завършили по нея са набор 2003.
На техния набор короната им разказа играта - то не беше рисуване по снимки, то не бяха проекти, вместо реална работа...баш в 10 и 11 клас.
Амели, с баща му го убедихме да запише в ТУ Инженерен дизайн (приемният изпит е рисуване). Спънка му бяха физики, химии и като го резнаха, даже не се яви на оставащите изпити за семестъра.
В НХА беше приет Индустриален дизайн, а сега е решил да си кандидатства неговата специалност - метал.

# 728
  • Once there was a Hushpuppy...
  • Мнения: 12 406
Ами, темата тръгна леко в друга посока..
А, днес сме изпълнени с надежда.

Иначе и следобед е имало гроздето, метален съд и белия куб.
Мойто дете пък изяло едно мини десертче, което сложих без да види. Изпил и водата, умрях да се смея. Иначе е способен и 5 часа да не пийне глътка. Обясни ми, че го е изял от стрес от рисуването на гроздето, и водата от стрес.....ха,ха... Рисувал е до последно, докато му издърпат листа. Също каза за имената, че са си писали на гърба, а отпред е имало печат с вх. номер (ама не бил сигурен).
Сега не може да заспи от превъзбуда, не му е минала откакто е излязъл.
Ще взема да му сложа две десертчета за изпита в НГПИ, ох, ще ме умори това дете.

# 729
  • софия
  • Мнения: 5 011
Мда, индустриалният дизайн не е за всеки. Трябва си определено техническо мислене. Даже не мислене ами влечение. Познавам (много бегло) едно момче, което отиде да учи такъв дизайн в Италия. Ми то всяка клетка на тялото му е дизайн ( пък за автомобилен да не говорим)
Преди години бях в един музей на дизайна( в Милано ли беше) е те тогава за първи път ми стана интересно да разглеждам дизайн през погледа на техниката ( и не само) в ежедневието.
За НХА ще си се справи, дано се почуства на място.
Hushpuppy, голямо вълнение струи от теб. Чак завиждам за емоцията. Силно ви стискам палци!

# 730
  • София
  • Мнения: 310
На изпита в НУИИ днес са карали децата да си пишат имената, но не и входящите номера. Чудя се какво става, ако има съвпадение на имената?

Не знам дали гафът с дъщеря ми не е бил в основата...Пропуск от тяхна страна и дублаж на деца на един номер. Там на момента са й дали нов номер, който обаче не е краен и съвпада с друг подобен. Утре ще звъня още рано сутринта, защото какви ли не сценарии си представих. Та според мен да има имена отзад сякаш е по-добре в случая.

# 731
  • софия
  • Мнения: 5 011
Аз мисля, че винаги си пишат имената отзад на листа и лепват отгоре правоъгълен лист.
Обикновено на гърба, долу в дясно.

Или това е било различно последните години?

Pimkie, дано това да е кусура при нея и всичко останало да е по вода и да се радвате на чудесна оценка!

Последна редакция: нд, 02 юли 2023, 23:29 от Амели

# 732
  • sofia
  • Мнения: 8 958
Той техническото мислене го има, ама дупката по базови предмети се оказа по-голяма, отколкото предполагах. Учат се физика, химия, математики, механика, програмиране....а както знаем, в нашите училища по тези предмети положението е слаб 4 😅
Бях го запознала предварително с учебния план, помощ с уроци предлагах -тцъ.

# 733
  • Мнения: 262
Хорариумите и следването в чужбина касае всички професионални гимназии. Този проблем възникна с новата учебна програма, като първите завършили по нея са набор 2003.
На техния набор короната им разказа играта - то не беше рисуване по снимки, то не бяха проекти, вместо реална работа...баш в 10 и 11 клас.
Амели, с баща му го убедихме да запише в ТУ Инженерен дизайн (приемният изпит е рисуване). Спънка му бяха физики, химии и като го резнаха, даже не се яви на оставащите изпити за семестъра.
В НХА беше приет Индустриален дизайн, а сега е решил да си кандидатства неговата специалност - метал.

Много интересна информация. Аз също разглеждах тази специалност в ТУ, но девойката категорично отказа да говорим за нея. И то без да съм й казала колко математика се учи.
По мое мнение всички опити да ги насочим към някаква професия, в която ще имат по-сигурна реализация са безпредметни. Никой не знае какви професии ще се търсят след десет години, светът се променя ужасно бързо.
И след десет години ще бъде много различен. Според мен единственият полезен ход е да ги подкрепяме в това, което истински им е интересно и им доставя удоволствие да правят с надеждата, че ще открият пътя си сами.

# 734
  • Мнения: 52
Металния съд днес в Изящното е шейкър за коктейли и чепка грозде (зелено) върху паралелепипед, но не гладък, а приличаш на обърната щайга/касетка. Имал е релеф. Хлапето е било на последния етаж от 14ч. и беше мега щастлива, че се заоблачило, защото щяла да се изпари от жега... Супер спокойно е било, 6 деца само в стаята, квестора бил супер любезен и дори като е предавала я окуражил и казал, че не разбира много, защото е учител по български, но много харесва рисунката и Simple Smile Доволна е от факта, че първо е бил този изпит, да и мине страха, защото си мечтае за Приложното... Може ли да ми кажете как стоят нещата със записването за второ/трето класиране, защото изчетох темите от 2020 накуп и вече ми е каша в главата от всичкото инфо. Ако примерно си приет по 5то желание в Приложното, но искаш да се пробваш за по-горно, подаваш ли на място в училището документи за второ класиране или автоматично участваш? И ако например се запишеш в приложното по 5то желание, можеш ли да подадеш за второ класиране в Изящното или не?

Общи условия

Активация на акаунт