Защо Румъния вече не е на една река разстояние от България?

  • 10 787
  • 247
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 5 372
за българския дух, дето бил неоптимистичен,  все написано така, сякаш от нас не излиза  ценно съучастие, незаменимо присъствие и принос, а само чакаме отвън
Според моите наблюдения е точно така. Заобиколена съм от хора, които оправдават апатията и бездействието си с това, че сме малка държава, от която нищо не зависи, и чакат някой отвън да оправи положението. Чакаме Дядо Иван общо взето. И ако в международно отношение може би наистина България не е кой знае какъв фактор, то вътре в държавата разбира се, че именно от нас зависи. Обаче е по-лесно да мрънкаш колко си зле, без да положиш усилие да промениш това, да чакаш някой друг да свърши работа.

# 181
  • Мнения: 9 152
dariVale,  и на мен ми мина през мисълта, че може да е тролска публикацията.... но започнах да се обвинявам в помисли, защото ако беше трол, щеше да бъде изтрит, предполагам.
bell_87, съгласна съм, затова много съществено е как си играем картите. Има хора, които се поддават на внушения. Може би те още не са чели достатъчно или се водят по повърхностните течения, оттам се правят погрешни заключения, погрешни сравнявания и забравяме за корените си. А те са жилави. И точно песимизмът е този, който ни дава трезвост и предпазливост.

# 182
  • Мнения: 5 372
Все чакаме някой отвън, защото е по-лесно друг да свърши работата, друг да вземе решение и да носи отговорност, а ние само да сме недоволни. Прави ни впечатление например колко е чисто и подредено в някоя друга държава, и въздишаме как тук никога няма да бъде така. И в същото време не спираме да цапаме и разхвърляме.

# 183
  • Мнения: 2 969
"Румънеца" нито от политика, нито от география и икономика разбира.
Факт е, че България е на второ място по растеж в ЕС след Румъния от присъединяването си.
България фалира 1996та година, а тая графика мери от 2000та година, едва няколко години по-късно, та затова изглежда голям растежа, всъщност нищо не показва.

Не можете да промените тези:
- България е по-отдалечена от центъра на ЕС, така че износът е по-малко конкурентен.
Турция или Китай понеже са много по-близо. Не разстоянието е проблем, а липсата на магистрали. Магистралата от Ниш до българската граница сърбите я пуснаха преди повече от 5 години, изградена с пари от българските еврофондове. А от българската страна, където е няколко пъти по-къса още не могат да я построят.

- Румъния има над 3 пъти повече хора, така че е най-малко зависимата от износ балканска страна поради размера на вътрешния пазар.
Зависимост може да има от вноса, избоса генерира приходи. Всички силни икономики са експортно ориентирани.
- Докато теренът на Румъния е труден за изграждане на инфраструктура, заради планините и хълмовете, България има още по-труден терен за същата цел.
Да, то щото Алпите са в България, а Швейцария е плоска и без никаква инфраструктура... Close

- България имаше нещастието най-богатият ви съсед Гърция да влезе в дълбока рецесия точно когато можехте да използвате богат съсед. Сега най-богатият ви съсед е Румъния, но това е само за кратко време. Предишната ви инфраструктура обаче е изградена предимно към Гърция, а не към Румъния, което допълнително възпрепятства търговския ви потенциал.
И каква е тая инфраструктура изградена към Гърция? Магистралата дето щеше да е готова за олимпиадата в Атина ли? И как България е щяла да спечели от "богатството" на Гърция, като икономиката на Гърция е фокусирана в туризма, а не в производството? Ще преместим Акропола ли?
Евтините полети на Райънеър допринасят за туризма в България много повече от цялата тази въображаема инфраструктура, макар че ако някога завършат магистралата и това ще помогне. Ама до тогава мутрите няма да са оставили небетониран курорт. А то само с асфалт туризъм не става.

Ето какво МОЖЕТЕ да промените:
- симпатия към Русия. Първо, никой, който се опитва да бъде в две лодки едновременно, всъщност не е в нито една от тях. По-вероятно е да паднете в езерото между тях. Трябва да изберете едно - или Русия, или Запада, и след това да се придържате към него и никога да не поглеждате назад. Проблемът е, че който е близо до Русия, живее в бедност и изостаналост. Най-доброто, което можете да направите, е да спрете тази симпатия към тях и да начертаете своя път, може би заедно с нас, към Европа и Запада.
Ох, тая лоша Русия за всичко е виновна! Горките германци с техните 2 северни потока колко страдат. И колко зле е да купуваш евтин газ и уран, много по-добре е да плащаш двойно и тройно.
Къде е тая зависимост от Русия извън крясъците по площадите и по телевизията? Политиците са зависими от тоя дето им плаща, без значение националността. Одобрените от посолството "харвърдци" да не би да подобриха нещо?
И защо да трябва да прегръщаме когото и да било и да избираме от кого да сме зависими?

Глупостите за Северна Македония добре, че са ги изтрили. От тяхно членство в ЕС България може само да губи. Ще са конкуренция за евтините кол центрове. Печалба може да има за Германия и Франция, които имат развита индустрия и могат да изнасят производства към по-евтини държави. България е сред тия евтини държави и само може да ѝ се подбие цената за нискоквалифицирания труд.

Последна редакция: вт, 20 юни 2023, 12:18 от bboiko

# 184
  • Мнения: 172
Ами то магистралата не минава през населени места. От кои селища е далеч? Обществения транспорт какво отношение има към износа?

За износ първо трябва пътища, второ да се произведе нещото, че да се изнася, а за производството трябват хора.
От съображения за икономическа ефективност производствата се правят там, където има пътища - за докарване на хора да работят и за откарване на продукцията за износ.
Ако тези хора нямат удобен транспорт да стигнат до производството, то те зорлем се преселват,  селищата се смаляват, намаляват услуги, стоки, което води до безработица и принудително преселване на хората. Ако няма хора - какво производство и какъв износ?
Добрата транспортна свързаност е решаваща.
Така че една магистрала от София до Варна е ОК, но ако селищата си стоят без никакъв транспорт и с пътища, дето не можеш да видиш асфалта, все тая че на 5-10-20 км от селището има нова лъскава магистрала.

# 185
  • Мнения: 4 949
Доколкото съм пътувала по магистрала (понеже ние на север такова нещо почти не сме виждали), магистралата си върви, до нея има довеждащи пътища. Всъщност второкласните и третокласните пътища нямат зависимост за качеството според това дали са на север или на юг - има хубави и лоши и от двете страни на Стара планина.
Ако се говори за производство тип завод, индустрия - важното е да има транспорт за готовата продукция. Има и програми за подкрепа на специализиран транспорт за служителите, не е в това проблема. Честно казано, бих предпочела да пътувам между Свищов и Белене или между Бяла Слатина и Кнежа, отколкото да минавам ежедневно по път като тоя между Пловдив и Пазарджик, където само отгоре не минава някой да те изпреварва. Пътят Русе-Бяла е адски натоварен, буквално е адски, а магистрала Русе-Търново или поне скоростен път и модерен жп транспорт сериозно ще го облекчи.

От 1944 г. насам има тотално, целенасочено неглижиране на дунавските градове. И това продължава да тежи не само на региона, не само на връзките ни с Румъния, това тежи на цялата страна. Не може да се развиват неравномерно регионите и да се очаква цялата държава да е добре.

# 186
  • Мнения: 9 445
България никога не е фалирала. Тази забележка е към ббойко.

Към Каттт. Първо трябва да се привлекат инвеститори,а после се строят пътища.

# 187
  • Мнения: 41 909
България никога не е фалирала. Тази забележка е към ббойко.

Да, не е официално, защото за държавите няма процедура за фалит. Но отказът от плащане на задълженията, макар да се казва различно, си е именно фалит, доколкото е приложимо за държава, разбира се.

# 188
  • Bucharest, Romania
  • Мнения: 34
Цялата ми публикация я няма, за да се коментира съдържателно и смислено.
 Разстоянията днес са лесно преодолими и не са този фактор, който са били предните векове.  Свикнали сме със стока от Азия, Индия и къде ли не, а тук се коментира отдалечеността ни от центъра на ЕС?!
Сериозно?
И излиза, че от центъра на ЕС могат да  пристигат/ се внасят стоки в посока България, но в обратна посока сме непреодолимо отдалечени?
За нещастието ?! ни да сме съседи на Гърция, защото вече не била богата?! , за лодките, за българския дух, дето бил неоптимистичен,  все написано така, сякаш от нас не излиза  ценно съучастие, незаменимо присъствие и принос, а само чакаме отвън.

Разстоянията имат значение. Ако можехте да произвеждате нещо с огромно конкурентно предимство, те не биха го направили, но за генеричния износ това не е така. Ще ви дам един пример:

https://economie.hotnews.ro/stiri-auto-24788210-josephine-payne- … erg-bicicleta.htm

Статията е интервю с директора на завода на Ford в Крайова, Румъния. В интервюто тя казва: „Ford губи десетки милиони евро с транспорта. Ford изнася над 100 000 автомобила годишно с влак. Най-дългите влакове имат над 700 метра и превозват над 700 автомобила.“ След това тя се оплаква, че влакът до унгарската граница изминава 400 км за 26 часа, като се движи с много ниска скорост, а когато стигне, губи още 9 часа, защото не сме членове на Шенген. Тя казва още, че това е проблем за тях и че това са десетки милиони евро, които биха могли да бъдат инвестирани във фабриката, ако проблемът бъде решен.

Сега си представете, че сте дори по-малко конкурентни от това, защото при преминаване на границата от Румъния към Унгария има много по-малко проверки, отколкото между България и Сърбия. И тогава има още по-лошо: когато износът влиза в Шенгенското пространство извън ЕС, от Сърбия. Това разстояние, което изглежда малко, означава загуба на милиарди годишно.

=========

Уточнение за всички: разбирам как става въпросът с Македония. Да, те са виновни за всичко, разбирам го. Бяхме в подобна ситуация с Молдова преди много години, когато те твърдяха, че „молдовският“ език не е същият като румънския (въпреки че разбирахме 100% от речта и имахме същата граматика), а комунистическият молдовски президент беше правейки всякакви подстрекателски декларации. Ние просто ги оставихме, предложихме гражданство на молдовци, които го искаха и които можеха да докажат, че семейството им е живяло в Кралство Румъния между 1919 и 1938 г. и в крайна сметка нещата се оправиха, сега имаме много близки отношения. Днес президентът на Молдова дори обмисля обединение с Румъния, но тя каза, че няма достатъчно подкрепа за това (все още, въпреки че подкрепата нараства). Можете да видите нейното интервю тук: https://www.digi24.ro/stiri/externe/ce-spune-maia-sandu-despre-u … suficient-2364595
Това имах предвид с решаването на проблемите. Остави ги, истината е като маслото във вода - винаги изплува на повърхността накрая.

Що се отнася до останалото, мога да ви уверя, че съм румънец, с гордост. Защо да лъжа за това? Не е като казах, че съм от Норвегия, Исусе. Simple Smile

# 189
  • Пловдив
  • Мнения: 14 879
Та дори и от Норвегия да беше казал(-а), че си, да не е Юпитер... Хората си сменят местоживеенето. Да речеш, че няма румънци, живеещи в България... аз дори веднъж направих ПТП с една. Wink
Разбира се, че всеки може да се прави във форум на какъвто не е, но лично аз не видях нищо особено подозрително.
Нашите собствени приказки си ги знаем наизуст до втръсване, чуждата - условно казано, тя също не е една - не ни е толкова позната и затова е интересна. Радвам се, че се включи.

# 190
  • Мнения: 9 152
Bianca_Ro, благодаря за интервюто с директора на завода на Ford в Крайова, но няма да го погледна.
Това е частен случай, който си има своите специфики. Сам си цитирал, че освен влаковият превоз, Шенген е проблем. Т.е. нещата са многопластови!
Както написах и по- напред, смешно е в 21 век да се набляга на разстоянията като решаващ фактор в рамките на ЕС!
ЕС има толкова изнесени европейски производства в страни на други континенти!
Отделно стока от ЕС и от целия свят идва в България ежедневно. Не сме в Шенген и не сме в центъра на Европа, но ето, че идват. Странно??? Внасят се, продават се. Или?
Пак ще напиша ясно и точно- нищо ни няма на разположението!
Географското разположение на България е благословия.
През вековете е било успешно използвано!
Било е и апетитна и хапка и са се водели войни за териториите ни.
 Ние сме на кръстопът между изтока и запада, имаме море, имаме река Дунав, имаме чудесни условия за търговско сътрудничество. Не е разположението ни ключът от бараката!

# 191
  • Bucharest, Romania
  • Мнения: 34
Катерица, не че става невъзможно да се изнася, просто става по-малко рентабилно. Баща ми е шофьор на ТИР и е частен собственик на фирмата, която има с още един съдружник. Знам нещо за транспортните разходи.

Ето как е: ако изпращате някакъв продукт, който или е с много висока стойност, или от който другият пазар, до който доставяте, наистина има нужда, тогава транспортните разходи не са основен проблем, защото или потребителите на този пазар, или компанията, която извършва вносът от техния край ще поддържа разходите.

Проблемът е, че не всеки износ е такъв. Някои от тях се конкурират на много тесни пазари, където само малко увеличение на цената означава голяма загуба на обем на продажбите. Представете си, че изпращате домати например. Цената на тон домати е 150 евро, топ. ТИР може законно да превозва само 22 тона стоки (40 тона ограничение за ТИР-ове в ЕС, от които 16 тона е ТИР и още 1,2 тона гориво). Продавате вашите домати за 3300 евро. Да кажем, че сте извършили предварително опаковане, опаковане в щайги, сортиране и да кажем, че тези дейности са увеличили стойността с коефициент 2, така че 6600-7000 евро на пратка. Помислете, че ТИР изразходва приблизително 1 литър дизел за всеки километър и плащате на шофьора на час. Ако вашият шофьор трябва да шофира още ден или два, това увеличава разходите. Ако например се опитате да изпратите вашите домати в Германия и това ще ви струва около 3000 евро за вашия ТИР, това означава увеличение на цената с 50%. Но вашият немски клиент може да купи домати от Испания, които идват по-евтино, по магистрали, в Шенген без граници, идват по-бързо, пътуват по-малко. Така че дори конкурентоспособността на труда ви в България да е по-висока, пак не можете да се конкурирате там, защото накрая продавате по-скъпо.

За някои продукти това няма значение. Те все още ще бъдат търсени на пазара на местоназначението, независимо от транспортните разходи, или можете да ги произвеждате на толкова ниски цени, че транспортните разходи няма да имат значение. Или са нетрайни и скоростта на транспортиране няма значение и можете да ги изпратите по море. Но това, че сте по-далеч от мястото, където е най-големият пазар с най-много пари, все още намалява броя на продуктите, които можете да продадете, както и техните количества.

Разбира се, България е красива и благословена, но това не означава, че трябва да си заравяте главата в пясъка за определени реалности, които съществуват. Смятате ли, че е чудо, че Румъния е вторият търговски партньор на България след Германия? Ние не сме най-богатият пазар в ЕС, нито вторият по големина, имаме много повече търговия със съседите точно защото транспортните разходи са много по-ниски и нашите компании могат да бъдат много по-конкурентоспособни, отколкото когато продаваме надалеч. Това важи за всяка икономика в света.

И да, разбира се, липсата на достъп до Шенген има значение. Ние губим 10 милиарда евро годишно заради това, а България губи още 4 милиарда. Но Шенген е още един проблем, който допринася за същото нещо: разстоянието. Мислихте ли как ще върви българският износ, когато и двамата ни приемат в Шенген тази или другата година? Те няма да минат през Сърбия, те ще минат през Румъния и ще направят допълнителни 700-800 км в сравнение с една индустрия, която се намира в Западна Румъния.

Тази текст: https://www.economica.net/au-inceput-lucrarile-la-fabrica-nokian … tru%20autoturisme.
говори за финландската компания Nokian Tyres, която прави инвестиция от 650 милиона евро в град Орадя в западна Румъния. Защо мислите, че са избрали това място, а не друго? Защо не Яси? Защо не Галац? Или Русе, или Добрич, или Търговище или Търново? Просто: защото транспортът оттам ще бъде много по-евтин.

Географското ни положение може да е добро в бъдеще, като се намираме между изтока и запада, но в момента не е страхотно, поради което и Румъния, и България са по-бедни от Чехия или Словения. Това е най-вече защото изтокът не произвежда почти нищо ценно, освен природните ресурси. Надявам се, че ще дойде време, когато нашата позиция най-накрая също ще работи в наша полза.

# 192
  • Мнения: 9 152
Нищо не си зарявам!
Съжалявам, но колкото и дълги да са ти публикациите, не можеш да ме убедиш в тезата си и с аргументите си!

# 193
  • Мнения: 172
То затова и соца се срина икономически, а не от война или друг проблем. Икономиката се управлява политически, но си има закони, които не могат да се пренебрегват.

В прав текст се каза, че ако транспортът до някъде си трае 2 дни вместо 1 ден, стоката се оскъпява и по-трудно се продава в сравнение със стоката на някого, който не му се налага да чака два дни и неговата е по-евтина.

# 194
  • Мнения: 9 445
Значи според вашата логика,салатата айсберг внасяна в България от Испания,трябва да е два пъти по-скъпа от българската такава? Да ама не.
Преди няколко дни на почивка по морето си купих опакован сандвич от ж.п.гарата в Бургас. Гледам на етикета,че е произведен в...Ихтиман!!! Това е на другия край на България. Но цената му е същата като на сандвич/хамбургер/пица приготвени в самия Бургас.

Общи условия

Активация на акаунт