СЕДМИ КЛАС - часът на истината - ИЗПИТНА ТЕМА (12.06 - 18.06)

  • 137 589
  • 1 587
  •   1
Отговори
# 600
  • София
  • Мнения: 16 199
Хъм, и аз съм от динозаврите, но не помня по наше време да е имало като понятие ОЛВ. Теми се наричаха тогава.

# 601
  • Мнения: 56
Аууу страшен вариант, няма що!

Нали виждаде в АК какво се случва на така нареченото им есе.
Тази година деца, оценени от трима учители, които се занимават именно с подготовка за писане на есе оценяват две деца многократно( толкова познавам отблизо, а иначе има и други примери) за минимум 10-12%, а на изпита анонимните оценители между 2-4%. Деца с ниски оценки при подготовката за есе, ниски оценки на преразкази и тези (т.е. все пак очевидно имат проблем в изказ и изразяване) имат по над 14%.
Дори не можеш да си видиш работата и да разбереш с какво толкова не си "фитнал" на оценителя. Получаваш стандартен отговор "Не е разбрана темата". А всъщност децата подробно разказват какво са писали и е очеизвадно, че темата прекрасно е разбрана.
И къде според Вас е проблемът? В децата или в критериите за оценка? Или и в двата фактора? Не е истина колко се неглижира способността за изразяване и аргументация на лично мнение. Защото това е в основата, твърде много анализирахме "какво е искал да каже авторът". С насаждане на готови "нечии" твърдения.

# 602
  • Мнения: 9 488
И да не забравяме, че НВО сега е за всички... Хайде да не се връщаме 25-30 години назад. Знаем, че когато ние... бяхме най- и по- и още по-.
2013 изпита беше НВО + втора част, със сумираната/обобщена оценка се кандидатсване... Обща средно трудна част, тежка втора за "разслояване" и НВОта по природни и по обществени науки... Работеше и приема не беше с космически резултати, защото имаше разслояване дори в най-високия сегмент... Защо всяка промяна е "надолу", обяснение нямам.

# 603
  • Мнения: 1 108
Ние също учехме отговор на литературен въпрос в гимназията, а не преди седми клас. Викахме му "писане на тема" - увод, теза, доказателство, заключение.

Когато видях, че сега пишат само тези, бях много възмутена. Очаква се от деца , седми клас, в тезата да напишат:
    - кой е авторът, кое произведението (това го пишехме в увода);
    - да си изкажат тезата, която сега не е никаква теза, а нещо назубрено (защото тезата е твърдение, което после следва да докажеш и може да е съвсем самостойно, лично съждение);
    - да посочиш изразните средства (което правехме в доказателствената част)
    - да направиш извод.

И всичко това да го натъпчеш в 3-4 реда Simple Smile Дефакто са набутали развиване на литературен отговор и са го кръстили "теза". Simple Smile И после се чудим, че масово младежи са на етап "иска каже, не може говори". Ми, като чакат някой да им даде книжки с тези за наизустяване, така ще е Simple Smile Кой, за каквото е учѝл Simple Smile

Аз не съм имала НВО, имах изпит за влизане в гимназия.

Последна редакция: ср, 14 юни 2023, 20:17 от mimimost

# 604
  • София
  • Мнения: 3 806
Аз явно съм от динозаврите Simple Smile. На моя изпит по БЕЛ за прием в гимназията писах преразказ с елементи на разсъждение точно върху Една българка. Другата възможност беше върху "До Чикаго и назад" - частта с Ниагарския водопад.
Току виж в една година сме кандидатствали - аз писах преразказ с елементи на разсъждние за Ниагарския водопад. Но тогава целият изпит беше това - нямаше тестови въпроси, тези, али-бали. Ако трябва да съм честна нашият вариант по ми допада, защото полудявам с някои т.нар. тестови въпроси.

# 605
  • Мнения: 6 332
Аууу страшен вариант, няма що!

Нали виждаде в АК какво се случва на така нареченото им есе.
Тази година деца, оценени от трима учители, които се занимават именно с подготовка за писане на есе оценяват две деца многократно( толкова познавам отблизо, а иначе има и други примери) за минимум 10-12%, а на изпита анонимните оценители между 2-4%. Деца с ниски оценки при подготовката за есе, ниски оценки на преразкази и тези (т.е. все пак очевидно имат проблем в изказ и изразяване) имат по над 14%.
Дори не можеш да си видиш работата и да разбереш с какво толкова не си "фитнал" на оценителя. Получаваш стандартен отговор "Не е разбрана темата". А всъщност децата подробно разказват какво са писали и е очеизвадно, че темата прекрасно е разбрана.
И къде според Вас е проблемът? В децата или в критериите за оценка? Или и в двата фактора? Не е истина колко се неглижира способността за изразяване и аргументация на лично мнение. Защото това е в основата, твърде много анализирахме "какво е искал да каже авторът". С насаждане на готови "нечии" твърдения.

В липсата на ясни изисквания към съдържанието на "есето", публични и ясни критерии за оценка и наличието на непрозрачност в оценяване и резултати. Абе генерално казано - кандидатстваш и стискаш палци да ти се падне готин и щедър оценител. Когато всичко това е налично, за мен "изпитът" не е обективен и честен.
Затова и всякакви опции за съчинения и аргументирани тези, есета и т.н. не са вариант за оценяване на седмокласниците, при целите, които има НВО 7 клас. Да провери грамотност и знания. Това е вариант при големи деца и вход за Уни, особено топ университетите ползват подобни писмени работи, за да преценят интелект, широта на кръгозора, обща култура и т.н.

Хайде, хайде...едно време що зубрене падаше на така наречените "теми". Че и имаше ксерокопирани вариантите на някои топ учители и се разпространяваха апокрифно.

# 606
  • София
  • Мнения: 5 246
Без такива готови теми, не можеше да влезеш. Само те бяха достатъчно по правилата за да не те скъсат . Мразех темите . Преразказ за мен специално е 100 пъти по- добре.

# 607
  • Мнения: 3 134
Събрах смелост и питах моето дете каква е птицата..гарван била..що ли питам..
Ей, разсмя ме.

# 608
  • Мнения: 7 330
Знаем, че когато ние... бяхме най- и по- и още по-.

Ох. Онзи ден една позната като ми каза това клише как сме били първи по образование и в добавка "добре, че вредихме детето в гениалното..." Диабет получих.

# 609
  • София
  • Мнения: 6 264
Успокоих се, че не само моят е забравил каква е птицата - писал просто птица. Не смея да питам дали е уточнил, че в обичайното си състояние е препарирана. Преразказите не са му силната страна, дълго е мислил как точно да го напише, едва му стигнало времето. За тезата също не вярвам много точки да му дадат. На тестовата част открихме две грешки.
Математиката е още по-страшна.

# 610
  • Мнения: 837
Аз "кандидатствах" 1993 г. Стандартно се падаха преразказ с елементи на разсъждение и отговар на литературен въпрос. На мен ми се падна тест по български и подробен преразказ на разказ на Елин Пелин, който бях чела (винаги съм го обичала) , но не се учеше в училище. Умряха от мъка, че цяла учебна година учих разни анализи, а до ден днешен ненавиждам литературата.
За мен проблемът в сегашния формат на НВО е, че грамотността на децата, която според мен е основен проблем, не се застъпва достатъчно. Както и това, чу не могат да се изразяват. Преразказът е ок, но не е критериите за оценяване. Редакцията на текст трябва да е по-голяма, т.е. текстът да е по-голям, и да има редакция и на смислови грешки. Аз съм прост математик, надявам се, че сте ме разбрали.

# 611
  • Мнения: 1 217
Е, като си говорим  смешки вече, моето момче вика : “ Ми аз моята теза си я харесвам как я написах, ама дали на тия от мон ще им хареса…… Ама ако не им хареса,  да си я напишат те” 😂

# 612
  • София
  • Мнения: 5 246
Правилно! Нека вярва в силите си, детето!

# 613
  • Мнения: 349
БЕЛ мина, какво очаквате да бъде по математика в петък? Нашата учителка по математика каза, че едва ли не всичко очаква.

# 614
  • София
  • Мнения: 5 246
Очаквам да е трудно. Така по - лесно се пресяват децата. Очаквам да има задачи по трудност по- скоро тип помагала и допълнителни сборници отколкото учебник. За моето дете специално очаквам, че няма да се справи за по 2 мин. и нещо на задача от 1 модул, не защото не знае, а защото не може да е бърз и никога не е бил бърз.

Общи условия

Активация на акаунт