Упадъкът на "западната" култура

  • 9 478
  • 187
  •   1
Отговори
# 165
  • Paris, France
  • Мнения: 14 161
Не може да се сравнява високоскоростната ЖП мрежа на Франция и Испания с ЖП мрежата на България, която до 1990г беше прилична, но след това я напуснаха и направо унищожиха. Мрежата в Испания влиза в експлоатация около 1991г, във Франция през 1981г. През 1990г нямаше никакви супер бързи влакове в Испания, френският им еквивалент нямаше 10г, а България я тресеше такава криза, че само влакове и бяха кусура.  За пръв път се качих на такъв влак във Франция през 1990г. Сега френската и испанска ЖП мрежа са свързани и е много удобно. От Париж до Барселона стигаме за около 6.30ч, не повече от 7. За съжаление билетите обикновено са по-скъпи от самолетните, обаче.

Испания е на второ място след Китай по дължина на ВС мрежа.

Спрете да сравнявате Испания, Англия, Франция, които са били индустриализирани, колонизаторски държави и все още са лидери в много области с малка България, която има друго местонахождение, история и много малко население! 3 милиона работещи не могат да финансират супер бързи влакове, на които няма кой да се качва. В Испания и Франция се изливат много повече туристи, а и населението е голямо.

България никога няма да стане втора Испания или Франция. Няма и нужда.

Виждам бъдеще в свръхбързите влакове. Един ден, в далечно бъдеще може да се построи такава линия като част от нов, модерен Ориент експрес или европейска мрежа, но не виждам как може да се поддържа и да е рентабилна такава линия от София до Варна, примерно. Броят пътници не оправдава поддръжката.

Пътувала съм много с влакове, по цял свят и българските отпреди 1990г не ми се виждаха по-мръсни или лоши от тези в останалата Европа, където също съм пътувала преди 1990г. Оттогава не съм се качвала на български влак и не зная какво е положението.

# 166
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 361
Хубави са си бавните влакчета, гледаш си уникалната природа навън и се кефиш. В България теренът не позволява високоскоростни влакове, а и няма нужда от тях. В другите държави хората живеят в един град а работят на 300км, това са ни съвсем чужди неща. А и цените няма да са вървежни, колко ще са мераклиите за 100-200-300лв билет?
Някой оглеждал ли се е край Сточна гара, терените на жп завода се застроява с бокове ... въпреки че на това място е имало над 100г. тежка и много мръсна индустрия ... кой е санирал парцелите и къде ще живеят тези хора там ?   
Не е нужно да ги санират, каквото е под земята няма как да ти скочи в апартамента, такава практика има в развити държави като САЩ, върху сметище и една педя земя, отгоре ти е двора, нормални неща. Ако се разболееш съдиш който ти падне и ставаш милионер, все си на печалба, капитализъм и индивидуализъм в пълен разцвет, без разни либерални регулации ограничаващи правата на бизнеса дето е строил върху сметището😁

# 167
  • Мнения: 6 895
Не е нужно да ги санират, каквото е под земята няма как да ти скочи в апартамента, такава практика има в развити държави като САЩ, върху сметище и една педя земя, отгоре ти е двора, нормални неща. Ако се разболееш съдиш който ти падне и ставаш милионер, все си на печалба, капитализъм и индивидуализъм в пълен разцвет, без разни либерални регулации ограничаващи правата на бизнеса дето е строил върху сметището😁
не е вярно
Nevena Virolan българия е на трансферни пътища и непрестанно минават стоки север - юг  и от запад и изток . Няма да е зле да се разкарат тировете от тесните пътища през населени места и тесни проходи  . Но ще трябва да се градят наново разпределителни гари извън населените места и да се прекарват нови трасета , защото сега като видях какво е край Пловдив например и как от десетки коловози са останали 2 ... а Пловдив е в центъра все пак .
Но не са само влаковете  жп то и техиката, които си разсипахме.

# 168
  • Мнения: 2 484
Не може да се сравнява високоскоростната ЖП мрежа на Франция и Испания с ЖП мрежата на България, която до 1990г беше прилична, но след това я напуснаха и направо унищожиха.

Дадох предостатъчно примери за нашата жп мрежа какво е и какво е било, но явно, че споря с радиоточка!

Далече съм от радиоточка, но пътят Пиза-Флоренция го изминават около 10-15 милиона туристи всяка година, а Русе-Плевен едва ли я ползват и 2 милиона годишно, а и са близо до Дунав за превоз на стоки.

Строеж на нова ЖП линия, за високоскоростен влак едва ли е оправдано за Русе-Плевен към сегашния момент.

Колко високоскоростна? Ами тази, за която писах от Русе към Г.Оряховица? Искърското дефиле? Има отделни участъци между Г.Оряховица и Плевен, както и от София към Пловдив, които са за 120км/ч., но това е нищо на фона на общата картинка. В Италия дори не се чува характерното тутуп-тутуп.
Не разбрах какво са унищожили от нашата жп мрежа? Тя в развитието си не е мръднала май повече от 60години!
Ако говорим за унищожение, през 1991г. бяха унищожени повечето вътрешни самолетни линии чрез десетократно вдигане на цените!

Последна редакция: вт, 16 яну 2024, 21:15 от vl

# 169
  • Мнения: 1 186
bella-ciao, благодаря за фермана, казвам, че част от състава е променен, но нищо не се прави за скоростта.

# 170
  • Мнения: 971
Относно БДЖ - разсипаха го няколко поколения генерални директори, слуги на 1-2 партии. Не е ли конфликт на интереси например да имаш така да кажем познати с автобусни или спедиторски фирми и да си министър или да теглиш кредит след кредит и да закриваш/приватизираш предприятия.. Навсякъде в Европа железниците са печеливши, само не и унас, а дори водят и до трагедии като Хитрино. Общо взето преди и по време на комунизма е било престижно да работиш и ползваш железниците. Иначе превоза на пътници и товари с електричество би могло да спести много време и парникови газове, но не и с тази инфраструктура, персонал и управление бих казал. Нарязаха и разпродадоха колко линии и предприятия.. и е цяло чудо, че Родопската - последната теснолинейка все още е жива и привлича туристи, учени, обикновенни хора, режисьори и ентусиасти.

Последна редакция: вт, 16 яну 2024, 21:39 от Нърд

# 171
  • Мнения: 2 484
Относно БДЖ - разсипаха го няколко поколения генерални директори, слуги на 1-2 партии. Не е ли конфликт на интереси например да имаш така да кажем познати с автобусни или спедиторски фирми и да си министър или да теглиш кредит след кредит и да закриваш/приватизираш предприятия.. Навсякъде в Европа железниците са печеливши, само не и унас, а дори водят и до трагедии като Хитрино. Общо взето преди и по време на комунизма е било престижно да работиш и ползваш железниците. Иначе превоза на пътници и товари с електричество би могло да спести много време и парникови газове, но не и с тази инфраструктура, персонал и управление бих казал. Нарязаха и разпродадоха колко линии и предприятия.. и е цяло чудо, че Родопската - последната теснолинейка все още е жива и привлича туристи, учени, обикновенни хора, режисьори и ентусиасти.

Самолетът беше престижен и удобен, а влаковете мизерни. Над 100полета от Русе до София имам. А първият ми полет беше от Варна до Русе. Първата самолетна линия е още от 20-те от София до Варна през Русе.

# 172
  • Paris, France
  • Мнения: 14 161
Зависи. Ако Македонците или Гърците например заритат за украинското зърно или други произведени там продукти ... като кока-кола например ... т.е. ако има бизнес в тази посока може пък да им потрябва и линия. Но сигурно ще я електрифицират индийски инженери. Те са в момента таскфорса на запада.

Високоскоростните линии превозват основно хора и бързо развалящи се стоки, които не биха издържали бавен превоз. Житото и кока колата се транспортират по-бавно, защото бавният превоз изразходва по-малко енергия.

Самолетът може да е бил престижен и удобен, но цената на горивото е била ниска. Превозът с влак на дадено тегло е 10 до 12 пъти по-ефективен енергийно от превоза на същото тегло със самолет.

Аз пък обожавам старите влакове, дето правеха такър такър. Обикаляли сме Европа с такива. Преди 1990г и в Швейцария и Италия обикновените влакове тръскаха по същия начин.

Грешно е да се сравнява сегашната, модерна, западноевропейска ЖП мрежа с българската отпреди 40 или 50 години.

През 1990те и английските влакове не бяха много различни. Някои даже бяха по-разнебитени от българските по соца. Тук пишете млади хора, но аз съм пътувала в английски влак, в който температурата беше сходна с тази навън и от купето се слизаше направо на перона. Към средата на 90те изчезнаха тези вагони. В република Ирландия също не бяха цвете по онова време, а ЖП системата им беше брутално разбита в края на 1950те.

Полет Варна Русе и да има, никога няма да си го причиня в днешно време. Докато ида на летището, докато регистрирам багажа, мина скенери, покибича час и се кача в самолета, ще съм стигнала отдавна с автобус, кола, мотор. Около 200 км е разстоянието.

# 173
  • Мнения: 2 484
Зависи. Ако Македонците или Гърците например заритат за украинското зърно или други произведени там продукти ... като кока-кола например ... т.е. ако има бизнес в тази посока може пък да им потрябва и линия. Но сигурно ще я електрифицират индийски инженери. Те са в момента таскфорса на запада.

Високоскоростните линии превозват основно хора и бързо развалящи се стоки, които не биха издържали бавен превоз. Житото и кока колата се транспортират по-бавно, защото бавният превоз изразходва по-малко енергия.

Самолетът може да е бил престижен и удобен, но цената на горивото е била ниска. Превозът с влак на дадено тегло е 10 до 12 пъти по-ефективен енергийно от превоза на същото тегло със самолет.

Аз пък обожавам старите влакове, дето правеха такър такър. Обикаляли сме Европа с такива. Преди 1990г и в Швейцария и Италия обикновените влакове тръскаха по същия начин.

Грешно е да се сравнява сегашната, модерна, западноевропейска ЖП мрежа с българската отпреди 40 или 50 години.

През 1990те и английските влакове не бяха много различни. Някои даже бяха по-разнебитени от българските по соца. Тук пишете млади хора, но аз съм пътувала в английски влак, в който температурата беше сходна с тази навън и от купето се слизаше направо на перона. Към средата на 90те изчезнаха тези вагони. В република Ирландия също не бяха цвете по онова време, а ЖП системата им беше брутално разбита в края на 1950те.

Полет Варна Русе и да има, никога няма да си го причиня в днешно време. Докато ида на летището, докато регистрирам багажа, мина скенери, покибича час и се кача в самолета, ще съм стигнала отдавна с автобус, кола, мотор. Около 200 км е разстоянието.

Задавам въпроси, но отговори няма, а само празни приказки! Питах колко високоскоростни трябва да бъдат нашите влакове? Ясно е, че скоро няма да стигнат 300км/ч. Сегашната европейска мрежа я сравнявам със сегашната наша и разликата е колосална! Вече написах, че поне 60г. в Бг няма подобрения на жп линиите! И влошаване няма, всичко е замръзнало.....Но все пак са успели да съкратят пътуването от Русе до София чрез по-кратки спирания на гарите. Когато летях от Варна до Русе нямаше автобуси, а само влакове! И до София нямаше! Бензинът не беше евтин, а за керосина не зная.... Нашето семейство тогава се оказа без кола за известно време. Чувам, че пътуването от Русе до Пловдив било голям проблем.......От  Пазарджик до Шумен  също.

Последна редакция: вт, 16 яну 2024, 22:44 от vl

# 174
  • Paris, France
  • Мнения: 14 161
vl, не съм железопътен инженер, нито геолог, еколог или подобно, та да мога да ти отговоря конкретно с каква максимална скорост могат да се движат влаковете на терена на България. Празни са ми приказките, да, но толкова са ми знанията.

Дядо ми е завършил военно училище със специалност локомотивен машинист и после е надграждал с учене в същата сфера. Не е работил като машинист, за което много страдаше. Понеже работеше в системата, нощем му даваха да кара локомотива до Бургас. Знам от него, че веднъж влакът бил празен, някакви хора бързали за полет и подкарали със 100 или 120 или 150км в час, но не помня с точно колко, та беше пристигнал 2 часа преди часа, в който трябвало да пристигне. В днешно време биха го уволнили.

Няма подобрение от 60г, вярно е. През 60те бензинът е бил евтин и затова са решили да не строят повече ЖП. Имаше много товарни гари, заводски гари и изнасяха продукция с влакове. В началото на 70те става ясно, че населението скоро ще започне да пада и няма да има работна ръка. С краха и фиксирането на хиляди производства, с отпътуването на над милион млади хора ЖП е станала тегоба, може би.

ЖП транспортът е ефективен само при голямо количество хора и стоки. За 5, 10 или 20 човека горивото за бус или автобус е по-евтино за дадено пътуване + са по-мобилни.

За супер бързи влакове трябва сигурна електрическа мрежа. Зависи и цената на тока каква е.

Разсъждавам на глас.

# 175
  • Мнения: 2 484
vl, не съм железопътен инженер, нито геолог, еколог или подобно, та да мога да ти отговоря конкретно с каква максимална скорост могат да се движат влаковете на терена на България. Празни са ми приказките, да, но толкова са ми знанията.

Дядо ми е завършил военно училище със специалност локомотивен машинист и после е надграждал с учене в същата сфера. Не е работил като машинист, за което много страдаше. Понеже работеше в системата, нощем му даваха да кара локомотива до Бургас. Знам от него, че веднъж влакът бил празен, някакви хора бързали за полет и подкарали със 100 или 120 или 150км в час, но не помня с точно колко, та беше пристигнал 2 часа преди часа, в който трябвало да пристигне. В днешно време биха го уволнили.

Няма подобрение от 60г, вярно е. През 60те бензинът е бил евтин и затова са решили да не строят повече ЖП. Имаше много товарни гари, заводски гари и изнасяха продукция с влакове. В началото на 70те става ясно, че населението скоро ще започне да пада и няма да има работна ръка. С краха и фиксирането на хиляди производства, с отпътуването на над милион млади хора ЖП е станала тегоба, може би.

ЖП транспортът е ефективен само при голямо количество хора и стоки. За 5, 10 или 20 човека горивото за бус или автобус е по-евтино за дадено пътуване + са по-мобилни.

За супер бързи влакове трябва сигурна електрическа мрежа. Зависи и цената на тока каква е.

Разсъждавам на глас.

Хората не са количество, а токът няма цена!

Пътищата са пълни с камиони и леки автомобили. Фундаменталният въпрос е защо не са предпочели влаковете?   Моят отговор е заради времето. Каква е възможната максимална скорост по нашите железници? Според мен 140км/ч., но със сериозни подобрения на линиите. И не е важна само максималната, а и минималната! Какво е това на някои места 40, 50, 60км/ч.? Вече споменах къде е такава и защо е такава. И май скоро няма да се увеличи.......Добре разсъждаваш за супер бързите влакове, но за тях релсите са от изключително значение! Иначе вагоните ще дерайлират. Аз посочих експеримента със 160км/ч., но не вярвам скоро да бъде възможно да постигат на много места такава скорост каквито и вагони да внесат.
В северна Италия забелязах много заводи, които бяха точно до аутобана. Явно, че и там предпочитат да товарят продукцията на камиони.

Последна редакция: вт, 16 яну 2024, 23:41 от vl

# 176
  • Мнения: 6 919
Не времето е основното за да предпочетат автомобилния транспорт. С влак е удобно когато трябва да превозиш нещо на големи разстояния или в случаи когато трябва да превозиш големи обеми суровини от находище до производител или от производител до производител. В тези случаи си струва да има товарни гари в началото и в края. Ама никакъв смисъл да натовариш нещо на автотранспорт, да го превозиш 10-20 км до гарата, след това да го претовариш на влак, да го закараш на 300-400 км., да го претовариш пак на автотранспорт и да го закараш до крайния клиент. Дори и тези 300-400 км влака да ги взимаше за два часа пак не си струва.

# 177
  • Paris, France
  • Мнения: 14 161
Хората не са количество, а токът няма цена!

В транспорта хората се измерват количествено - в обем и тегло. Естествено, че токът има цена. Имам предвид електрическата енергия. Писах ток за да не си трия пръстите, ама нейсе. Електричеството има производствена цена, цена на пренос, складиране, потребителска цена. В средносрочен план цената може да скочи заради някакъв недостиг на ресурси, природно бедствие, война итн. Строежите на бързи ЖП линии изискват огромни вложения, проучвания и не се изплащат бързо. Не мисля, че някой ще тръгне да свързва Плевен с Русе с релси за супер бърз влак в държава с реално население под 6 милиона, още толкоз туристи и незначително материално производство.

А за максималната скорост в България - ами не е еднаква навсякъде. Зависи от терена, технологията за релсите, по които минава влака и по които тече и тока за него. Зависи от дължина и тегло на влаковата композиция, зависи от трафика и минималното разстояние между влакове от съображения за сигурност.

Някои от едновремешните ЖП линии са били пригодени за скорост до 150 км, но, както вече писах, спиране по гари, разстояние между влакове не е позволявало да има редовна линия. От началото или средата на 1970те имаше много бърз влак, който стигаше от София до Бургас за 4.30-5 часа, като в това време се включва и спиране по междинни гари. След това трафикът се е увеличил и поради добавяне на вагони не е било възможно да поддържа висока скорост. Возили сме се на него, такър такър. Чайка експрес се казваше.

Обединеното кралство е било Меката на железопътния транспорт. Някои хора имат релси и влакчета в дворовете на именията и къщите си. Има кралски влак, но ....... супер бърза ЖП мрежа няма. Не е като да нямат пари. Влакът между Лондон и Париж е супер бърз във Франция и почваше да се движи като охлюв като се излезе от тунела. Мъжът ми беше смаян като дойде с влак първия път и каза "Никога повече". От кумува срама направиха участъка до Лондон бърз, та да не се срамят пред милионите туристи и това е. Не мисля, че имат планове за бързи влакове.

В цяла Америка (северна и южна) няма такава мрежа. Никаква. Нукоя държава в Америка, дори богатите САЩ и Канада, няма супер бързи влакове. Имат си стари, железопътни мрежи, суууупер луксозни влакове за туристи, които са ум да ти зайде. Имат и мръсни и гнусни, в които и backpacker няма да се качи. САЩ, Канада, Мексико, Аржентина, Бразилия, Колумбия, Чили имат парите,  ресурсите и населението да построят такива, но засега не са видяли смисъл. Ми, да речем, че България в това отношение е като САЩ, Канада, Англия и Ирландия 🐸.

Румъния направи част от ЖП линиите си до 200км. Може би и в България ще се случи след време.

А за Индия - ами те са милиард и половина и досега хора се возят и накачулени в товарни вагони. Гъстотата на населението в Индия е 470 човека на км². В България е под 60 в момента. Бангладеш е 130 000 км², колкото България и Гърция, долу горе, с население 170 милиона и се увеличава и гъстота от 1165 човека на км².

В Индия започват да се движат влакове 3 десетилетия преди да тръгне влака Русе-Варна. От 1837г имат влакове, първо в Мадрас, където все още може да се види първата линия. В България тръгва влак през 1866г.

В Индия доскоро хора се возеха накачурени на товарни вагони. Може и още да се возят така.

# 178
  • Мнения: 6 895
Не времето е основното за да предпочетат автомобилния транспорт. С влак е удобно когато трябва да превозиш нещо на големи разстояния или в случаи когато трябва да превозиш големи обеми суровини от находище до производител или от производител до производител. В тези случаи си струва да има товарни гари в началото и в края. Ама никакъв смисъл да натовариш нещо на автотранспорт, да го превозиш 10-20 км до гарата, след това да го претовариш на влак, да го закараш на 300-400 км., да го претовариш пак на автотранспорт и да го закараш до крайния клиент. Дори и тези 300-400 км влака да ги взимаше за два часа пак не си струва.
Това важи не само за преместване на вещи, а и на семейсвта с деца и пр. Транспорта е удреден само ако живееш на началния пункт и се преместваш до крайния с 1 превозно средство. Започнеш ли да сменяш и чакаш ... забрави .
Затова не е толкова от значение колко бърз ти е влака. Имам позната , която живее в периферията на Париж. Карлсруе-Париж го кара за 2ч.30 мин. След това от гарата до тях още час и половина . Карлсруе-до тях с кола е 500км само аутобан и е 5ч. Та така с влаковете  , колите и населените места по света и у нас.

Последна редакция: ср, 17 яну 2024, 09:05 от bella-ciao

# 179
  • Мнения: 971
Имаше идея влакове да пътуват с 1000 км/ч, но 10 години нищо не се случи и Хиперлуп-а фалира. Та продължават да се промотират автомобилите/електромобилите/камионите. А с това не се подобрява чистотата на въздуха. Същото е и с кравефермите и консумацията на месо и т.н. Големите икономики в света имат най-голям дял в замърсяването на планетата. Мръсния въздух, вода, храна и др. убиват бавно, но сигурно.

Hyperloop One – краят на една утопия
https://technews.bg/article-156655.html

Последна редакция: ср, 17 яну 2024, 09:00 от Нърд

Общи условия

Активация на акаунт