Онлайн консултации с д-р Гергана Маркова, специалист по ранно детско развитие

  • 6 377
  • 87
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 2 677
Здравейте! Бебето ми е на 2 годинки, уча го да пляска с ръце, да показва колко голяма ще стане, да прави различни движения, да имитира животни, но трудно схваща и само се смее.
Моля дайте ми идей, с които да ангажирам вниманието му

# 46
  • Мнения: 37
Здравейте! Самуил ще навърши 2г. през Юли.
Буквално,преди седмица отказа адаптираното мляко и го замени с домашно кисело. Иначе похапва всичко.
Остава обаче "проблема" с памперса.
До сега никога не е вършил работа в гърне,а е изключително разбран и схватлив!
Има умения,които смея да твърдя,са за доста по-големи деца,но получавам отказ с гърнето.
Моля,дайте ми съвет,как по-лесно да го откажа от памперса.

Здравейте. Имам две дъщери. Голямата е на 4г и половина. Започнах да я слагам на гърне още от 7м възраст, но успехите дойдоха на много късен етап. Отделно и се изпускаше по малка нужда докато спи, до 4г възраст. Вече няма такива проблеми, но сега идва ред на малката ми дъщеря и не знам как да процедирам. След 3 седмици ще стане на 1г. Купила съм гърне , но все още не съм я слагала. Не може да върви все още. Как да процедирам с нея. Да започна ли да я слагам на гърнето или да изчакам? Закъсняла ли съм вече, като не съм и го показвала все още? Знам, че всичко е индивидуално, но ми се ще този път нещата да се получат по-лесно.

От каква възраст е подходящо да се учи да ходи на гърне?

Здравейте!

Разбирам Вашите предизвикателства с прехода от памперс към тоалетна. Сигналите и знаците, за които можем да следим, са както физически, така и когнитивни. Когато детето е стигнало до фаза, в която самостоятелно може да се съблече и облече бельото си или долна дреха, то това е един добър показател за неговата готовност или невро-моторна зрялост. Когато забележите, че детето може да изкачва и да слиза по стълби съвсем самостоятелно, без помощ и опора, това значи че развитието на неговия мозък е напът да развие вътрешен контрол на волево задържане и отпускане на отделителната система. Тук говорим за зрялост на мозъка, респективно тялото на детето, или така наречената неврологична зрялост.

Освен тези показатели важно е детето да има концепция за това как и къде се използва гърнето. Достатъчно е да му е обяснено и показано как функционира то, за какво служи и за това, че използваме гърнето само в тоалетната. Това е единственото място, където и възрастните ходят до тоалетна.
Затова възрастта, подходяща за адаптиране към гърне, е около 2 г., 2 г. и 4 месеца. до около 3 г. Като по-често е по-късно при момчетата. Ако имате други въпроси, не се колебайте да ме попитате!

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 09:58 от Рaдост

# 47
  • Мнения: 37
Здравейте! Моето дете е на 2 години и 8 месеца и от скоро започна да изговаря повече думи, но по - скоро по бебешки. Прави кратки изречения с две думи. Трябва ли да го заведа на логопед ?

Здравейте! Кога е крайният разумен срок, в който детето да започне да се храни самостоятелно? Също след каква възраст е повод за притеснение липсата на цели изречения, а само на отделни думи?

Здравейте!  Дъщеря ми тъкмо навърши 10 месеца. От два месеца се изправя сама по мебелите, стои много стабилна и вероятно скоро ще проходи. Проблем ли е ранното прохождане или е нормално ако бебето само дава признаци за такова и не е стимулирано допълнително с проходилки и тн?
Бих се радвала да ми дадете съвет и за баткото - на 2г и 9м, който все още говори на 'бебешки'. Знае всичко, много будно и умно дете е, но от инат ли не знам, не иска да повтаря думички, нарочно ги казва по неговия си начин. Дори и да знае думата и да съм я чувала от него, когато го накарам да я каже - отново я казва на 'бебешки'. Все още не е воден на логопед, тъй като знам, че това се прави след 3-тата година на детето. Това инат ли е? До кога се счита за нормално говоренето на 'бебешки' с думички, които само ние му разбираме? (От около година е без памперс и биберен, не пие адаптирано мляко и все още не ходи на ясла)
Благодаря предварително!

Здравейте! Детето ми е на 2 години и почти 5 месеца. Много обича букви и цифри до 10, даже бих казала, че ги знае почти всичките. Лошото е, че се затруднява да казва изречения. Трудно се разбираме в някои случаи. Да изчакам ли да навърши 3 години, за да го заведа при логопед?

Децата обикновено започват да произнасят първите си думи между 12 и 18 месеца, след което развиват свой речник и започват да формират прости изречения. Въпреки индивидуалното развитие, има някои общи указания, които могат да покажат кога е добре да се обърнете към логопед:

· Липса на прогрес в езиково-говорното и речево развитие.
· Неспособност да използва думи и изречения.
· Трудности с разбирането или използването на речта.
· Несъответствие във възрастта на развитие на речта.

Ако забележите тези признаци или имате въпроси, консултирането с логопед е препоръчително. Като експерт детско равитие, невромоторен консултант, доктор по логопедия използвам най-новите и работещи подходи и техники за детско развитие. Работим с екипа ми както за езиково-говорното и речево развитие на децата, така и невродвигателно. Така Вие разбирате как да се стимулира свободното движение на детето и как да си взаимодейства със света, за да активира речта и мозъчната функция.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 09:59 от Рaдост

# 48
  • Мнения: 37
Здравейте, синът ми този месец става на 3г. , говори много, но много често не изговаря пълните думи, а само последната част от тях. Напр. вместо костенурка, казва нурка, вместо катеричка - еличка/ричка и т.н. Това индикации за проблем ли е или просто е малък за пълно изговаряне на някои думи?

Също така често се оплаква, че го боли врата или гърба, трябва ли да се обърнем към специалист или това са болки на растежа?

Благодаря за въпроса Ви!

Когато дете на 3 години все още не използва цели думи или говори на бебешки, това може да бъде сериозно предизвикателство, което изисква внимание от специалист. В тази възраст децата обикновено трябва да имат значителен речников фонд и да използват различни думи и изрази. Не бих го нарекла проблем, а по-скоро предизвикателство. Добре е, че обръщате внимание върху това. Препоръчвам Ви да направите консултация, дори и да е само като превенция. С екипа ми работим едновременно върху езиково-говорното и невродвигателното развитие, координацията и моториката. Осигуряваме насоки и подкрепа, за да се улесни родителският опит и да се укрепи връзката с детето. Вярвам, че предизвикателствата в развитието на децата са възможности за растеж и усвояване на нови умения. Не се колебайте да ме попитате за повече информация, ако имате нужда.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:01 от Рaдост

# 49
  • Мнения: 37
Здравейте искам да попитам детето ми е на четири годинки проговори трудно на три годинки сега не знам от детска градина ли става това нещо от един път почна да заеква и като иска нещо да ми каже стиска устните докато ми каже се минат няколко секунди аз се опитвам да го изслушвам да не го прекъсвам повечето случаи иска да ми говори на ухото когато ми говори тихо на ухото и изговаря спокойно думите а когато сме с други хора много трудно изговаря думите напряга се като гледам дори му изпъкват жилите на вратлето благодаря предвари

Здравейте,

Относно заекването, което започва след 3 години, е важно да се изследва причината за това. Дали действително е заекване и ако е, какво е точно? Колкото по-рано започнете работа с логопед и невромоторен консултант, толкова по-бързо ще се преодолее и това няма да се превърне в комплекс, защото ще се предложат подходящи стратегии за подпомагане плавността на речта.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:01 от Рaдост

# 50
  • Мнения: 37
Здравейте, дъщеря ми е на 1г. и 4м. Ние сме билингуално семейство и и говорим на български, а бабите на турски. В момента изпълнява команди на двата езика, също така казва някои думички на български и на турски. Дали това е правилно или да и говорим само на единия език докато не проговори?

Здравейте, до каква възраст е нормално езиково изоставане при двуезични деца?

При двуезична среда е важно, до проговарянето на детето, майката да говори на матерен език и след това и тя може да започне да общува с детето и на друг език, който е част от семейството. Децата имат удивителна способност да усвояват няколко езика едновременно. Важно е обаче да се осигури достатъчно време за езиково взаимодействие на всеки от езиците и да се избягва смесването на езици в рамките на едно изречение. Нормално е да има някои леки закъснения при двуезична среда, но ако имате сериозни притеснения, не се колебайте да ми пишете и попитате.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:02 от Рaдост

# 51
  • Мнения: 37
Здравейте. От каква възраст бихте препоръчали да започне целенасочено обучение по чужд език? Не става дума за многоезична среда.

Здравейте,

Няма един отговор, тъй като това зависи от индивидуалните способности и интереси на детето. Важно е преди това детето да е проговорило майчин език. Много деца започват да учат втори език от ранна детска възраст, някъде около 3-та година и по-рано. Ученето на чужд език е добре да се осъществява чрез подходящи и игрови методи, които да бъдат стимулиращи и забавни за детето, които да поддържат интереса и мотивацията му.

Поздрави,
Д-р Маркова

# 52
  • Мнения: 37
Здравейте!  Дъщеря ми тъкмо навърши 10 месеца. От два месеца се изправя сама по мебелите, стои много стабилна и вероятно скоро ще проходи. Проблем ли е ранното прохождане или е нормално ако бебето само дава признаци за такова и не е стимулирано допълнително с проходилки и тн?
Бих се радвала да ми дадете съвет и за баткото - на 2г и 9м, който все още говори на 'бебешки'. Знае всичко, много будно и умно дете е, но от инат ли не знам, не иска да повтаря думички, нарочно ги казва по неговия си начин. Дори и да знае думата и да съм я чувала от него, когато го накарам да я каже - отново я казва на 'бебешки'. Все още не е воден на логопед, тъй като знам, че това се прави след 3-тата година на детето. Това инат ли е? До кога се счита за нормално говоренето на 'бебешки' с думички, които само ние му разбираме? (От около година е без памперс и биберен, не пие адаптирано мляко и все още не ходи на ясла)
Благодаря предварително!

Прохождането е нормално да се случи около 12 - 15 месец, като някои деца може да започнат по-рано, а други по-късно. Важно е да се помни, че всички деца се развиват в различни темпове. Ако възрастта, в която детето Ви започва да прохожда, изглежда необичайно ранна или късна, или ако имате други притеснения относно психо-емоционалното и двигателното развитие на детето, можете да ми пишете или да се свържете с мен за повече информация и среща.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:04 от Рaдост

# 53
  • Мнения: 37
Здравейте, д-р Маркова!
Въпросът ми като цяло обхваща голям период от развитието на детето - ходенето на пръсти. Чувала съм много майки да се оплакват от същото с децата си (някои дори и на 5-6 годинки все оше продължават да ходят така), но засега не съм срещнала някакъв добър съвет за научаването на детето да ходи на цяло краче. Дъщеря ми е на 2г и 6м, не ходи изцяло на пръсти - предимно като е боса и е в къщи, защото навън с обувките рядко съм я виждала да стъпва на пръсти. А от яслата казват, че си стъпва и така и така. Явно е на етапи този вид ходене от нейна страна.
Та въпросите ми са 2:
* До каква възраст е нормално (за детето) да ходи/стъпва на пръсти?
* И има ли някакви методи, упражнения или дори разговори, които да обяснят на детето, че трябва да си стъпва на цялото краче като ходи?

ПС: Наскоро ни подариха Орто пъзел, но дъщерята не иска да играе с него - да ходи по него - бързо губи интерес, колкото и да се опитвам да измислям игри с него, за да ходи отгоре му. Да продължавам ли упорството с такъв вид килим пъзел за да стъпва на цял крак?

Детето е на една година и половина, проходи нормално преди годинката.
Но от близо месец започна на върви само на пръсти.
С удобни и подходящи обувчици е, сменяме ги, но без резултат, продължава да ходи на пръсти.
Какъв съвет ще дадете в този случай?

Здравейте,

Ходенето на пръсти е често срещано при деца и се свързва с неинтегриран тонично лабиринтен рефлекс - първичен рефлекс, но може да има и друга причина. Важно е да стимулирате полезните движения и игри, които подпомагат интегрирането на първичните рефлекси. Ако имате въпроси или желаете по-детайлна оценка на развитието на Вашето дете, не се колебайте да се свържете с мен. Ще се радвам да бъда полезна със знанията и индивидуална програма, за да може детето Ви да не компенсира през ходенето на пръсти, а да има добър баланс, стойка, координация и добре развито вестибуларно сетиво.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:06 от Рaдост

# 54
  • Мнения: 37
Здравейте,
детето ми е на 7 месеца и от месец го поставяме в люлката , която е и проходилка за 20 мин.   на ден. Моля за вашето мнение относно използването на проходилки тип паяк или уокър,  който се бута?

Здравейте, предстои ни много скоро да станем родители. Разглеждаме много неща и четем доста по темата. Срещала съм много различни мнения относно проходилките тип паяци. Вярно ли е, че могат да навредят на моториката на малчуганите, ако се използват?

Като специалист в областта на детското развитие съм против използването им. Тези уреди ограничават свободното движение на детето и могат да забавят нормалния процес на учене чрез опит и грешка, както и интегрирането на рефлексите. За мен те не предоставят реална помощ за развитието на детето, а по-скоро могат да ограничат неговото пълноценно развитие. Стимулирайте свободното движение, не ограничавайте детето, дайте му свобода. Интелектуално знаем, че децата ни в крайна сметка трябва да се научат да се справят с житейските пречки и разочарования. Но не можем просто да оттеглим изобилието си от любовна загриженост; имаме нужда от вдъхновение, за да го пренасочим. Трябва да дадем на децата си предимството, от което наистина се нуждаят, подаръка от другата страна на монетата: радостта от „Направих го!“ „Направих го, сам/а. Ходя без помощ” е великолепното чувство за постижение, което децата жадуват от момента, в който се родят. Тези кратки моменти на постижение са основа на детето за самочувствие, любов към ученето, упоритост, въображение, независимост и силен ум. Не помагайте на бебето и детето и не ги затваряйте в клетка.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:07 от Рaдост

# 55
  • Мнения: 37
Здравейте, предстои ни много скоро да станем родители. Разглеждаме много неща и четем доста по темата. Срещала съм много различни мнения относно проходилките тип паяци. Вярно ли е, че могат да навредят на моториката на малчуганите, ако се използват?

Здравейте. Нашият бебо е на 5месеца и много обича да подскача на коленете ми. Не е ли много малък за тези неща ,а не обича да лежи по корем.

Не съм попадала на подобни изследвания, които да дават конкретен отговор на този въпрос. Болките в краката и коленете в по-късна възраст могат да бъдат причинени от различни фактори, като например растежни спазми, претоварване на мускулите и ставите и други.

Поздрави,
Д-р Маркова

# 56
  • Мнения: 37
Здравейте, имам момченце на почти осем месеца. Не може да стои все още самостоятелно седнал самичък, бихте ли ми казали какви упражнения е добре да правим, за да му помогна? Иначе откакто се научи да се обръща от гръб на корем, постоянно това прави. Държим го доста на пода и го слагаме седнал с подпора, правим масаж, но не съм наясно какво друго мога и трябва ли да правя. Благодаря!

На 8-месечна възраст някои деца все още могат да не са развили достатъчно сила и координация, за да стоят седнали самостоятелно. Важно е да разбера дали детето е стояло по корем, пълзяло ли е, опитва ли се да се лази. Сядането е вследствие от тези фази на двигателно развитие. Не подпирайте детето с възглавници. Оставете го повече на пода да лази, пълзи, търкаля и т.н. Едно от най-добрите решения е да се консултирате колкото се може по-бързо с невро-моторен консултант. Аз имам специализирано знание и опит и мога да предложа стимулиращи подходи и методи, които ще бъдат най-подходящи за Вашето дете. Може да се разработи персонализирана програма, която да подпомогне развитието на детето и да препоръчам подходящи стратегии за развитие. Оставам на линия за помощ и подкрепа.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:09 от Рaдост

# 57
  • Мнения: 37
Здравейте, въпроса ми е кога е удачно/нормално детето да започне да се храни самостоятелно и има ли повод за притеснение, ако не започне до 3 годишна възраст?
Здравейте! Кога е крайният разумен срок, в който детето да започне да се храни самостоятелно? Също след каква възраст е повод за притеснение липсата на цели изречения, а само на отделни думи?

Важно е да подкрепяме децата в процеса им на самостоятелност, включително и в областта на храненето. Като родители трябва да бъдем гъвкави и да следваме техния ритъм и интереси. Това означава да създадем подходяща среда, в която те могат да се изразяват и да развиват уменията си. Поддържането на положителна и подкрепяща атмосфера в дома помага на децата да се чувстват уверени и мотивирани да изследват и преодоляват предизвикателствата пред тях. Важно е да бъдем търпеливи и да даваме на децата възможност да учат и да растат в собствен темп, без излишно налагане на очаквания и изисквания.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:10 от Рaдост

# 58
  • Мнения: 37
Здравейте, дъщеричката ми е родена 1 месец преждевременно (термин 16.12.2023 г., раждане на 15.11.2023 г.). Като че ли забелязвам, че нещата които нейните връстници умеят да правят по отношение на двигателни способности, при нея се случват с малко закъснение. Знам, че всяко бебе се развива със собствено темпо, но нормално ли е преждевременно родените бебета да изостават със съответния период, с който са родени по-рано или развитието им трябва да си отговоря на реалните месеци, на които е детето?

За преждевременно родените деца важна е коригираната възраст по отношение на двигателното развитие, която отчита периода на преждевременното раждане. Това е по-точен показател за тяхното физическо развитие в сравнение с календарната им възраст. Коригираната възраст се изчислява, като се вземе предвид биологичната им възраст, коригирана за периода на преждевременност. Така можем да определим подходящите етапи от двигателното развитие и методите за тяхното подпомагане. Препоръчвам Ви да се работи по индивидуални програми за двигателно развитие. Аз и екипа ми разработваме такива програми. В случай че имате въпроси и мога да съм Ви полезна, не се колебайте да се свържете с мен.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:11 от Рaдост

# 59
  • Мнения: 37
Здравейте какви двигателни умения е нужно бебето да е придобило на 7-месечна възраст?

На 7-месечна възраст развитието на бебетата е индивидуално и може да варира значително. Важно е да се отбележи, че контролът върху главата е важен, както и способността им да се търкалят по пода и да пълзят като войници. В тази ранна възраст бебетата могат да започнат да използват ръцете си, за да хванат и манипулират предмети, което е важна стъпка за развитието на фините моторни умения. Също така, те могат да показват желание да се хранят със своите ръце и да изразяват предпочитания за храна. Бебетата могат да следят движението на обекти с очите си, да фокусират вниманието си върху предмети и да се интересуват от различни цветове и форми. Тези допълнителни аспекти от развитието са важни за общото развитие и благосъстояние.

Поздрави,
Д-р Маркова

Последна редакция: ср, 15 май 2024, 10:11 от Рaдост

Общи условия

Активация на акаунт