На 5 години в първи клас?

  • 25 022
  • 485
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: 13 192
Покойната ми майка беше начална учителка в продължение на 38 години,вкл и в соц време и след "демократичните промени". Освен нея, в масовия случай в рода ни жените са учителки, аз съм една от малкото, която не е. От споделени впечатления, годините в България, когато е било задължително тръгване на училище от 6г възраст, е отчетено на държавно ниво като грешка.  Не мога да си спомня кога е било задължително, но масовото тръгване на деца на училище от 6г е прието като неуспешен експеримент.
За конкретни деца може да е успешно. За масовия случай не е.

За мен (лично мнение) терминът "ограбено детство" е в сила с това, че: една година по-рано се "гърбиш" над бюро, една година по - рано съкращаваш времето за игра (помислете колко се играе в ДГ и с какви съоръжения и колко в училище), една година по-рано краката ти са целодневно в обувки и така до пенсия тн.

При добра ДГ интелектът се развива достатъчно и без училище. В градината на детето ми, а и в моята по динозавърско време се отглеждаха растения, правеше се календар с температурни промени, учеха се песни и танци(в кое училище напр, ще се научи какво е "Тиролски танц" със съответната носия), правеха се драматизации по приказки, събраха се кестени и се обясняваш защо, учеха се стихове и се правиха рецитали, учеха се букви и цифри. Детето ми четеше малко над 5г,защото в ДГ едно момченце си носеше енциклопедия и моето нали любопитно, се е вряло в другото и се научило. В първи клас четеше като второкласник, това при официалната диагностка, при все че започна с набора си и да, на 6г,просто защото е роден след септември. На първото състезание(коледното) изкара само 4 точки по-малко от тези за медал, без да се е налагало да брои до 100.

Не подценявайте детската градина, при добра организация се дава изключително много на децата. Особено спектаклите, тържествата, занимания с природни материали също развиват интелекта. Всичко е много индивидуално, въпросът е да не се втурнат родителите в едно неразумно състезание щом X, Y, може, значи и моето може. Училището дава едно, детската градина друго, интелектът се развива по безброй начини.

# 361
  • Мнения: 1 314
То пък да се сравнява директно първи клас в училище в една и друга държава без да се сравни учебния план е безпредметно.
За българското училище седем  години си е ок. Пък който иска да чете и пише, никой не го спира. После даже няма да му стига времето,например в пети клас, за всички интересни неща.

# 362
  • Мнения: 12 909
Абе каква игра, масово са по таблети и телефони...
Изобщо не играят, както играехме едно време.
До 10г какво точно помнят от тоя игри?!
Много по-ценно им е времето след 15+, вместо на 5 🙄
И това спане в градината е ужасно, не знам до кога ще го има още като практика...
Сега децата масово израстват по-бързо, сравнено с преди 15-20-30г... Да не говорим с няколко поколения назад... Толкова е силен информационният поток сега, няма как да не попиват.

# 363
  • Мнения: 9 115
Аз не съм против ранното започване на образованието, даже го приветствам. Нека всички да са набори обаче. Другото ми е като да пратиш 16-годишен с 18-годишни в казармата. Може и да оцелее, ако е силен физически и умен, но не е много сигурно.

# 364
  • Мнения: 394
Аз не разбрах как точно сте избегнали коловоза и калъпа, като сте се хвърлили с пълна сила в тях по-рано. Това за мен е точно обратно на избягването им. Иначе съм абсолютно ЗА всеки да преценява според собствените си виждания и индивидуалните особености на детето си.
Прескочи една година в ДГ. Т.е. една година по-малко в стандартизираната система на обучение.

Ако има възможност, ще прескочим и още някоя - но това няма как да го планираме. Ще видим детето как ще се развива. Миналия месец мина 2/3 от математиката за втори клас без да го карам. Но този месец реши, че искал да учи български за втори клас. Аз български не виждам смисъл да го уча и му отказвах. Ще го изчакам да му дойде пак мерак за математика и ако има късмет след време може по-рано да влезе в МГ. Но, както казах, няма как да го планираме.

Както писах - това не е нищо ново под сълнцето. През 80-те в нашата провинциална МГ имаше т.н. експеримент "изпреварващо обучение" - учениците завършваха средно образование 2 години по-рано (на 16г). Познавам хора, които минаха през това и го намират за много добро решение. Уви, незнайно кога този образователен експеримент е приключил и сега за него се сещаме само тези, които през 80-те сме ходили на училище в тази провинциална МГ.

Не мисля, че едно дете трябва да е гений за да приключи със стандартизираната образователна система на 16г. Но и не е за всяко дете. То това е и ролята на родителя - да прецени доколко подобно излизане от коловоза е смислено за конкретното дете.

А иначе, повечето постове за "загубеното детство" не ме изненадват. БГ сме и рекордьори в късното започване на на училище. Май само още една страна в ЕС започват на 7г. Също и сме сред нациите в които децата най-късно напускат дома. Бебешорим децата.

Другото е, че с всичкия си индивидуализъм и нихилизъм ("всеки сам си прецения" , "кой ще ми каже на мен?") го има и масовия стаден рефлекс. В родителската Вайбърска група на сина ме разпнаха на кръст защото попитах дали не може синът ми да си тръгне по-рано от училище в сряда (последния час е "по интереси") и да отиде на айкидо. Маса възмутени постове (както и в тази нишка но по повод ранното тръгване на училище). Разбрах, че няма смисъл да я диксутирам там темата - писах на класната посочвайки член от Закона. Тя пратила имейла на директорката. И - voila - оказа се, че няма проблем да си тръгне по-рано от училище като замени часа "по интерес" с нещо, което действително го интересува. Но човек трябва да се опитва, да пита и, понякога, да натиска. Просто много родители не го правят. И даже намират повод за възмущение ако някой все пак се опита да го прави. На кратко - всеки сам решава доколко ще следва калъпа и доколко ще се опитва да излезе извън него.

Последна редакция: сб, 15 мар 2025, 22:27 от N_ik

# 365
  • София
  • Мнения: 19 926
Dincho,  не че нещо, ама  един на седем и  друг седемгодишен (или на 6 и 6, все тая) могат физически да се отличават толкова много.... Единият да е с  глава и нещо по-висок и поне  10 кг по-тежък от другия. Съвсем реален случай. В първи клас на   тогавашната ми шестгодишна  девойка  (твоят син тогава още не беше  в този клас)за миг се стреснах при строяването на класовете в двора на 15.09. В  отреденото място за нашия имаше девойка, която приличаше поне  на  четвъртокласничка и като ръст, и като тегло. Тя и до седми си остана така - една от най-високите сред целия клас, не само сред момичетата.  Моята, хем не е ниска, изглеждаще буквално като мравка до нея. Броени дни по-късно от самата майка на момичето, разбрах, че е също шестгодишно, по-точно на шест и половина, тоест само с  6 месеца по-голямо.  Всичките   7+ годишни момичета също бяха значително по-дребни,  немалко от момчетата - също. Тя не беше бойна тази девойка, но да речем, че условно беше - при желание би ступала  повече от половина  клас от раз, без грам значение кой на колко е.
Бибит,  във въпросния клас бяха, ако правилно  помня, 6 момичета на различни етапи на 6 години  към 15.09 в 1 клас. В седми клас всичките  6 (може и някое да пропускам) имаха отлични резултати  и на двете НВО . Та определено не  е изоствал класът с тях, даже беше този с най-висок успех сред май 4 паралелки във випуска. Имаха най-строгата класна в периода 5-7 клас, която хем ги държеше здраво, хем всячески защитаваше интересите им,  хем и английския на  сериозно ниво учеха (нещо, което в  квартално ОУ  се случва веднъж на милион години сигурно). Дори само заради този късмет си е заслужавало напълно тръгването на 6...

Последна редакция: сб, 15 мар 2025, 22:42 от Просто русалка

# 366
  • Мнения: 9 115
Русалка, аз изобщо не съм против ранното обучение, даже съм твърдо за, но да са на една възраст сравнително.
Не бих изпратила 5-годишен  със 7-годишни. Струва ми се нечестно и изобщо не говоря за пропиляно детство и липса на игри.

# 367
  • София
  • Мнения: 19 926
Да,аз те разбрах, но имах предвид, че възрастта  също не гарантира еднакви физически  данни... Сигурно си спомняш описанотоот мен момиче. Ми беше по-едро от половината момчета през всичките 7 години, за девойките да не говорим...

# 368
  • САЩ
  • Мнения: 180
Не трябва заради "калъпа и коловоза" умните и будни деца да бъдат затлачвани от системата!
Системата е направена за да регулира и унифицира. Системата трябва да покрива нуждите на средностатистическия стандарт, но не трябва да стопира и излишно губи времето на онези деца, които могат да вземат материала за по-кратко време.
Интересно е, че системата се стреми да осигурява комфорт на деца със специални нужди и по-бавноразвиващи се, но не прави нищо за онези, които вървят на по-бързи обороти.
Учениците не минават в по-горен клас в зависимост от способността да натрупват знания и нивото на заученост, а вървят напред "по възраст".  Някакво разделение се случва едва след 7-ми клас, когато учениците могат да кандидатстват в специални училища.
Аз лично, по соца, на 5г. (6 ненавършени) бях в предучилищна група в училище. На 6г. (7 ненавършени) бях в 1-ви клас. Изобщо не мисля, че детството ми е било ощетено с нещо, ощетено бе само времето ми, прекарано в началното училище, тъй като ми бе скучно от преповтаряне на материал отново и отново заради по-несхватливите съученици.
В чужбина, където съм, в началното училище има само деца от 5 до 10 години, т.е. малки деца. Имат големи външни детски площадки и вътрешни зали за игра. Имат часове по творчество всеки ден, игри всеки ден. Никакво детство не им е ощетено, напротив!
Училищата тук се делят по години (5-10г.)(11-13г.)(14-18г.) Няма ги тези смесени училища от първи до десети клас, където учат първолаци и големи младежи. Децата са много по-защитени, емоционално и социално, ако са обкръжени от другарчета на своята възраст, съответно училищата са много по-пригодени за съответната възрастова група.
Пак ще повторя, че личното ми мнение е, че децата трябва да започват у-ще от 6г. Детските градини не трябва да изземват функцията на предучилищното обучение, защото 1) не всички деца могат или искат да посещават детски градини 2) детската градина трябва да си е детска градина, с други правила, атмосфера и възрастова група на малки деца

# 369
  • Мнения: 1 314
Пак ви казвам , че и вие се повтаряте
Това, което в чужбина наричат училище ( при 5г) като условия и ниво може да отговаря на предучилищните групи в нашата детска градина. Айде айде петгодишните в чужбина с по-добро психофизиологично развитие .
Въпрос на терминология.
Утре ще пуснат една наредба, че предучилищните групи в детската градина са училище и хоп тръгваме на пет.( Но същността на обучението ще е същата) И сега има такива групи в училищата.

Още от първи клас има състезания, не само
по математика) впоследствие и олимпиади. Никой не пречи на едно дете да се явява и там наистина се искат усилия. Я да видим едно дете с две години по малко ( освен ако не е супер гениално) се явява на поредица от състезания) . Нивото за олимпиади и състезания никак не е ниско.

# 370
  • Мнения: 15 773
По стечение на обстоятелствата в университета, точно в нашата група се "струпаха" няколко млади студенти (от двата пола)  от градско елитно училище , по някаква съвременна изпреварваща програма (в периода от 5-11 клас са пропуснали общо два класа били са цял клас деца ). Наричахме ги "дечковци". Разликата от само две години ( те са били на 16 ние на 18 )  беше не очевидна, а направо очевадна. Не говоря интелектуално, а социално, емоционално, поведенчески. Накъм завършване , след пет години, се поизравнихме. Мисля, че във въпроснито училище не повториха експеримента с изпреварването. Вероятно има деца за които това е възможно, виждали сме "ранно съзрели", но от  гледна точка на психика, пък и към интелект (има си нивата на съзряване от гледна точка на психологията на детското развитие) , а във върастта 5-7 и моторика - понякога година две са от огромно значение. Не че няма да оцелеят едните и другите, но тези (дето заради възрастта изостават на фона на масата по някое направление )  могат да формират и очаквания към себе си като към несправящи се, а не като към недорасли.

# 371
  • Мнения: 2 142
Multimedia, ми то никъде по света няма точно училища за напреднали. Ако има, то са единици, изключения. А теоретично и тук в България ученик може да вземе две години за една, скоро гледах репортаж за едно такова момче, мисля с химия се занимаваше и беше станал студент на 16 или 17. На който му се занимава, може да го направи.
Иначе по-надарените деца масовото училище не ги спира да се развиват с дейности извън него.
В днешно време школи, курсове и всякакви извънучилищни занимания да искаш.

# 372
  • Мнения: 4 307
Има училища за "напреднали" по света.
Едното което познавам е във Франция.
Цялата образователна система е съобразена с интелектуалното развитие на децата, което повярвайте, е много различно.
 В тези у-ще,  от първи клас се учи философия, на пример.

Децата влизат с предварително направено изследване, което трае 4-5 дена. Там се изследват 5 капацитета + емоционална зрялост.
Най често 5те капацитета са на много високо ниво, но емоционално са дечковци, поради което се отхвлрли практиката да прескачат класове и да бъдат отделени от връстниците, просто се прави спецялна програма за тези деца ( в държавните у-ща никой не се занимава) и обучението е съобразено.

Цялото развитие на тези деца е различно. На моменти човек усеща че те смятат за глупав, защото нямаш бързината или информацията която имат те.
В друг момент са деца, несигурни и засрамени за нещо дребно като да поздравят непознати хора.

Последна редакция: нд, 16 мар 2025, 09:37 от Eli..........

# 373
  • София
  • Мнения: 15 166
Нелепо е само българските деца да завършват училище на 19 години. Пусто детство, при положение, че всички ходят на детска градина, в която учат така или иначе.

# 374
  • Мнения: 2 142
Аз казах - вероятно има училища за "напреднали", но са единици. Едва ли в тях има място за всички по-изявени деца, каквито има във всички масови училища. Затова те си се занимават отделно с това, което ги интересува.

Общи условия

Активация на акаунт