Медицински университет - тема 2

  • 45 125
  • 738
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 279
Абсурдно е това мислене, че това колко добър лекар ще станеш зависи най-много от един кандидат-студентски изпит като си на 18. Избийте си я от главата тази глупост, моля ви, нелепо е.

Познавам много хора, които макар да са платено, четат и знаят повече от други, които са влезнали с висок бал.

Освен това, практикуването на лекарската професия не включва почти нищо от материала за КСК, освен анатомия и физиология на човека от биологията. КСК е просто едно сито, чиято цел е да отсее хората, които не искат да полагат усилия.

"Познавам много хора"....Ами не ще да са много. Точно тия с високия бал си се справят чудесно. Сигурно има и изключения. Не искат да полагат усилия казвате, ами не е само до усилия. Имате ли представа какви деца има вътре, с фотографска памет,умни, и тези дори не полагат извънредно много усилия.

# 91
  • Мнения: 186
Естествено, че не е само до усилия, но ако не си положил усилия да се запознаеш с формата на изпита и конспекта, няма да те спаси фотографската памет.

В следването имаме по 60 изпита, със сигурност кандидат студентският не е най-важния от тях.

# 92
  • Пловдив
  • Мнения: 4 728
Медицината не е зубърска наука. Медицината е логика, мисъл и талант. Да можеш да правиш взаимовръзки, да можеш да мислиш, да имаш сръчна ръка и бърза мисъл, а не да бъдеш папагал. Но приемният изпит класира точно това. Наизустяването. Сбъркано е всичко още от приема. Има умни деца, които помнят и отсяват житото от плявата и могат да мислят. Но не им приляга да зубрят наизуст. Моето се амбицира, за да ми докаже, че може да учи наизуст и го направи и каза, това го мога, но не е за мен. Ситото трябва да е първите две години. Да влезе, който иска, но да излезе този, който наистина става за това. Но! Това, в България, няма да се получи. Освен това, в АГ специалността, в най-голямата университетска болница в Южна България, не се оперира лапароскопски, епидуралните упойки са екзотика. Няма условия да научиш нищо. Нищо! Има конгреси, обучение и прочие други възможности, не е само болницата в голям град. Търсиш, дерзаеш, учиш, надграждаш и ако наистина стоваш за това, и нямаш 100 годишни лекарски традиции в рода, ще успееш. Но това са единици. Другото е средно и под средно ниво и системата му е виновна. Познавам лекар, над 60 годишен, не спира да учи и да надгражда. Това се учи цял живот и няма общо с университета, който си завършил.

# 93
  • София
  • Мнения: 6 653
А доколкото за оставане в България, като човек завършил 2024 и познаващ повечето от 200 човека курс. Това ходене в чужбина е силно преекспонирано. От една шепа хора (4-5 човека), които познавах с мераци за чужбина, повечето си намериха вече работа тук. Не казвам, че всичко е песен, но положението е доста по-добре отколкото преди 10 години.

разкажете малко повече за специализациите сега?
аз намерих списъка на държавната поръчка за специализации за 2024 и той не е радостен - само нископлатени места в малки болници.
https://clinica.bg/27181-388-mesta-za-lekari-specializanti

останалите как се оправят?

# 94
  • Мнения: 16
Абсурдно е това мислене, че това колко добър лекар ще станеш зависи най-много от един кандидат-студентски изпит като си на 18. Избийте си я от главата тази глупост, моля ви, нелепо е.

Познавам много хора, които макар да са платено, четат и знаят повече от други, които са влезнали с висок бал.

Освен това, практикуването на лекарската професия не включва почти нищо от материала за КСК, освен анатомия и физиология на човека от биологията. КСК е просто едно сито, чиято цел е да отсее хората, които не искат да полагат усилия.

"Познавам много хора"....Ами не ще да са много. Точно тия с високия бал си се справят чудесно. Сигурно има и изключения. Не искат да полагат усилия казвате, ами не е само до усилия. Имате ли представа какви деца има вътре, с фотографска памет,умни, и тези дори не полагат извънредно много усилия.

Искам да оборя няколко мита, които изглежда са доста дълбоко вкоренени.
№1 Висок бал на КСК изпити не е равно на добър бъдещ лекар.
КСК изпитите са просто едно сито. Там се вкореняват отвратителни навици от сорта на зубрене без разбиране и учене за да се вземе изпит, не за да се оставят трайни знания. Много хора с пълно 6 по биология горят адски по анатомия, защото могат да изброят структурите, но когато асистента ги накара да покажат нещо по кадавър не могат. КСК-то единствено диктува кой ще влезне в университета, не кой ще е добър студент.
№2 Това с усилията също не съм съгласен. Първо феномен като фотографска памет не е подкрепен от науката и второ материалът е толкова много, че колкото и да си умен освен ако не си постоянен през семестъра и не учиш почти цял ден през уикендите, постоянно шестици няма да имаш. Колкото и да си умен този материал изисква много време за научаване, преговор и т.н., а предмети по анатомия са основани на факти с по-малко логика за разлика от физиология примерно и без повтаряне няма как да стане.

# 95
  • Мнения: 186

разкажете малко повече за специализациите сега?
аз намерих списъка на държавната поръчка за специализации за 2024 и той не е радостен - само нископлатени места в малки болници.
https://clinica.bg/27181-388-mesta-za-lekari-specializanti

останалите как се оправят?

Специализациите се разделят общо взето на 3 варианта:

1.Държавна поръчка, като тези от статията. При тях държавата плаща за обучението на специализанта, понякога покрива и заплатата му. Лечебното заведение е пуснало заявка до министерството и те могат да одобрят или да откажат. Тези си получават заплата и се назначават със спечелване на конкурс. Обявяват се 2 пъти в годината.

2. Специализация, финансирана от лечебното заведение. Болница има нужда от специалисти по Х специалност, съответно си финансира обучението им и им плаща заплата. Тези си получават заплата и се назначават със спечелване на конкурс, както горните. Могат да се обявяват по всяко време, стига болницата да има нужда от специализанти.

3. Тристранен договор: Тук нещата са по малко по-различен начин. Имаме Х болница, която има нужда от специалисти по дадена специалност, но няма акредитацията да обучава такива. Съответно тя се договаря с болница У, която има акредитация, да им обучат специализанти, като болница Х се ангажира със плащането на таксите и заплатата на специализанта(ако има такава), а болница У се ангажира единствено с това да го държи на работа и да го обучава, но не му плаща заплата. Обикновено подобни договори са с обвързване после за работа известно време в болница Х. Често се налага и по време на специализацията да се работи и в двете болници, като заплата плаща само болница Х. Тук обаче, не е нужно обявяване и спечелване на конкурс, може да се наеме всеки, по преценка на болницата, която плаща.

Всички конкурси по т1 и т2 по закон се обявяват в съответното областно РЗИ и имат едномесечен срок за кандидатстване. Конкурсните изпити са по конспект за съответната специалност, и нивото е малко по-високо от това което се учи в университета. Има разни правила за балообразуване, но това зависи от болница до болница.

В крайна сметка, места се обявяват по 2 причини, 1. ако дадена болница има нужда от хора, или 2. ако вече си имат човек, който работи там или са си го харесали и искат да го зачислят като специализант. Тоест възможно е да си "имат човек", но по закон всичко трябва да бъде с конкурс.

Ето пример за раздела за следдипломно обучение в столичното РЗИ, като гледам има в момента 20-30 места за специализанти. https://srzi.bg/bg/post/mesta-za-specializanti-9567

Едит: друго, което щях да забравя. По принцип болница може да те наеме като лекар без специалност и да работиш в някое отделение, като ти плащат заплата и вършиш работата на един специализант, но за да се зачислиш за специализация трябва да мине конкурс.

# 96
  • Варненска клюкарка
  • Мнения: 16 303
Ох колко буквално приемате нещата с високия бал на входа  на университета. Учене наизуст не означава да се помни мястото на всяка запетайка, а възможността за запомняне на терминологията, която  в университета е на всяка крачка и няама как да повториш нещо прочетено  по някоя от дисциплините, ако не си запомнил терминологията наизуст. В този смисъл на хора които не могат да учат по този начин им е много трудно нататък и бързо губят интерес, когато започнат да натрупват двойка след двойка. Примерно няма как да се съчини и възпроизведе нещо със собствени думи съдържащо имена на белтъци, аминокиселини, клетки, стави, кръвоносни съдове- всичко това се учи наизуст, иначе няма как да се възпроизведе на изпита. Описанието на елементарна патология отново изисква терминология. Нервна система като част от Анатомия е термин до термин, няма как да свърже човек 2-3 думи, ако преди това не е запомнил нещата наизуст - ако можеш да си ги повториш сам без да ги четеш, ще разбереш и "какво е искал да каже авторът" в този смисъл говорим за учене наизуст. На кой му пука за биологията в университета, тя ще ви се види песен в сравнение с останалото, което предстои, тя е просто начин да се види доколко някой е склонен да полага усилия. За химията на КСК пък кой е казал че се зубри, това се учи с разбиране, тя е като математиката - или разбираш или не. Невъзможността за запомняне води след себе си влачене на изпити от първите курсове до края на обучението, има хора които влачат по 3 изпита, после какъв лекар ще стане от това, та той не се е справил с базовото ниво и повярвайте, нататък няма да стане по-добре. Русалката няколко пъти е обяснявала в предната тема какво се случва със студенти които не могат да си вземат изпипите в Германия, нали техните университети смятаме за еталон за качество в образованието, а там компромиси няма, ако на дадените 3 възможности за взимане на изпита не се справи, студентът не просто излита от университета, но и завинаги от тази специалност на територията на Германия, по-умни от нас са преценили че явно с тези възможности за учене няма да става по-добре, съответно няма да става за тази работа, а не като тук да подаряват изпити в края на следването. Също така един човек който няма достатъчно знания, а нивото на знания в началото се показва от оценките, дори няма да усети колко е ниско нивото на преподаване, ако някой преподавател не се старае достатъчно. А нивото на преподаване е по-важно от всяка база, лъскавини и прочие.
Някой спомена кадврите.... първите 2 години в Бургас дори нямаха такива, тези които имат колеги прехвърлени от  от там са се наслушали доста по въпроса.Чудя се в Русе дали ще имат, а изпитът по анатомия е световен стадарт, как са си го взели някои практическия можем само да гадаем. Това все едно някой преподавател да се мъчи да преподава цигулка и да обяснява на подопечните си какъв красив звук вади иструмента и колко са елегантни линиите му, докато им го показва на картинка....
Бройката в сегашните приеми трябва да се редуцира поне с 30%, а не да се отварят още университети.

Последна редакция: вт, 21 яну 2025, 15:48 от Беллора

# 97
  • Мнения: 279
За съжаление МУ София предоставя безкрайни възможности за влачене на изпити…И който влезе рано или късно завършва. Германия е друго нещо,да.
Ами как ще имат кадаври веднага,като подготовката им отнема понякога 2 години! На какво ще се обучават първите в Русе?

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 19:50 от mam

# 98
  • Варна
  • Мнения: 3 648
За съжаление не само МУ София...
А Беллора е обяснила прекрасно! За който желае да не си заравя главата в пясъка и самозалъгва.

# 99
  • Варненска клюкарка
  • Мнения: 16 303
Има фирми които са специализирани в подготовката на   учебни материали за университетите, в т.ч. и на учебните мумии и не е нужно някой тук да ги подготвя.
Не само в София и във Варна си ги влачат и другаде също и не е честно спрямо тези, които учат...Ужасна практика е това, но като приемат хора без стабилни  навици за учене, положението ще е такова. В българските академични среди не са привърженици на идеята за фунията.

ПП Някой беше писал назад че във Варна нямат Хигиена, това не е вярно,  по предмета  се държи държавен изпит, просто в София и Варна.дисциплините са именувани по различен начин.

# 100
  • Мнения: 186
За жалост е така, с достатъчно постоянство може да завърши човек дори да не е особено умен и начетен. По принцип има лимит колко изпита можеш да влачиш не можеш да запишеш в следващия курс, но можеш да се явяваш на доста поправки. Мисля, че ако 2-3 години не успееш да запишеш губиш студентските права. 6ти курс можеш да запишеш само ако си си взел всичко.

# 101
  • Мнения: 532
Аз ще дам малко информация относно влачене на изпити и кой кога си губи студентски права в МУ-София. По правилник студент може да запише условно с 2 невзети изпита, но не може да запише с невзети изпит от предохма година (например 3 курс не може да запише с изпити от 1 курс). При повече от 2 невзети изпита студентът прекъсва и запазва студентски права в срок от 1 година (т.е ако кандидатства същата година се връща същия курс). Това може да стане само веднъж, в цялото следване, т.е ако втори път прекъсне не запазва студентски права и при следващо КСК почва от 1 курс.
А сега внимателно за Факултета по дентална медицина и Факултета по фармация. Студентите нямат право да записват курс с невзети изпити по специалните предмети, т.е за да запишат следващия курс не могат да влачат специални изпити и трябва да ги вземат на редовна, поправителна или ликвидационна сесия. И за периода от цялото следване имат право да се явят само 6 пъти на тези изпити. При държавните изпити за ФДМ, ако 6 пъти не можеш да вземеш един изпит прекъсваш и почваш отначало от 1 курс.

# 102
  • Мнения: 504
По правилник студент може да запише условно с 2 не взети изпита, но не може да запише с не взет изпит от предходната година (например 3 курс не може да запише с изпити от 1 курс). При повече от 2 не взети изпита студентът прекъсва и запазва студентски. Това е така и в МУ Варна.

# 103
  • Мнения: 9 641
Във ФФ записването в горен курс е с 3 изпита, не с два.
Иначе другото е така.
Максимум 6 пъти може да се явиш на конкретен изпит, ако те скъсат и шестте пъти, отпадаш.

# 104
  • София
  • Мнения: 19 925
6 пъти  и за държавен ли? Уау, доста е това. То така може да си откараш 10+ години...

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 22:53 от Просто русалка

Общи условия

Активация на акаунт