Холограма,ако знаеш нещо по въпроса,разкажи го...
...Един въпрос: защо, когато младоженецът отива да вземе булката от дома й трябва да бута вратата и да плаща? Вижда ми се адски тъпо...
То хубаво, ама, ако знаете колко е дълъг списъкът с обичаи и обреди на една истинска едновремешна българска сватба...
Хем обичаи преди, след и на самата сватба.
Пък и различни за различните краища на страната.
Само думичките, с които се наричат всички действащи лица в една традиционна сватба ще запълнят цяла страница.
То са „засевки”, играчи, кръстници, подкумници, заложник (за него вече си бъбрихме – човека с петела)...
То е засяване (през три сита), то е замесване (на медник и кравайче), то са китки, венци, вода с босилек в нов котел, просо в нов сахан (за да ръси и хвърля булката), то е бръснене на момъка, пребулване на момата, „захранване” на младите (от кръстницата, от свекървата), то са сватбени гатанки (желанията на кума, които трябва да се разгадават напр. , когато кумът заговори за кибрит, ще го нарече „рилския манастир с калугерите”

То е опрощаване на младите, които трябва и да мълчат — да "говеят" на кръстника и семейството му...
За „брачното съставяне” да не говорим сега, че нали се видя колко ужасени потребителки се изказаха за чаршафа (венчалната риза), сякаш ще им искат с полиция да спазят този обичай на сватбата си и всички ще слушат дали зетят ще гърми и ще чупи ли гърне в първата брачна нощ.
За „плащанията” (пак "кофти бг традиция")...
В ритуала те не са много истински. Като изключим парите за „бащино право” или пък „глобата” за родителите на момата, ако зетят не гръмне и съответно – няма как да счупи гърнето (т.е. няма какво да оповести).
Другите „плащащи” на сватбата правят това символично: когато сватбата влиза у момини (да вземат булката) кръстникът „заплаща”, момините засевки му поднасят пита с цяла сварена кокошка, покрита с нов пешкир (поднасят му я със специални песни), кръстникът „купува” кравая...
Кръстницата пък „плаща” заедно със зетя и един музикант на засевките и влизат при булката (точно тук зетят настъпва булката по десния крак, изправя се от дясната й страна (във фолклорните представи винаги дясното се свързва с мъжкото начало, докато лявото е женски символ). Двамата пият вино от чаша, където зетят е пуснал една пара, но не изпиват всичкото вино — булката излива остатъка до стената, а като дойде и кръстницата момините засевки запяват на пребулване...) Пребулва кръстницата, ама това си е цяла отделна тема.
Да кажа и за даряването, при което толкова възмутително викал човека с петела (както разбрах от горните постове).
Това точно даряване (при което „се вика”) става при посрещането на младоженците в къщата на зетя. Ама не вика заложникът.
Тука в центъра на събитията са свекъра и свекървата.
Сватбата спира пред къщата, но булката не слиза от колата (ама не в смисъл на „мерцедеса”, а на каруцата).
Единият от музикантите извежда от къщи свекървата. Тя носи в ръце две запалени свещи и играейки пред младите, кръстосва ръце, като запалва едно повесмо, закачено нарочно навън.
След това тя се прибира и започва даряването (харизването).
Кой какво дарява на младите високо съобщава единият от музикантите или побащимът.
Понякога „бележи" даровете на стената или на оградата. Свекърът сваля булката от колата. А пък, ако тя слезе сама, подкрепяна от него, старае се да не се хваща за ритлите...
Ама много станаха обясненията. Като знам темата, може да няма кой да чете.
Ако пък се обадят желаещи, ще им кажа кои ритуали лично на мен са ми най-интересни. Както аз ги знам – щото например за ритане на менче от булката не знам, знам, че тя ръси с босилек от ново котле, но пък на филмче добре стои как задига поли и с чисто новата си обувка обръща менче - да й върви по вода или да гадае по цветето, дето ще излезе от него какво ще е първото дете (и това не знам да го има в автентична традиция)...
Тогава мога да разкажа и защо в някои съвременни сватби бутат вратата на булката, за да влязат, пък и други работи – до изчерпване на запитванията...