Дзен

  • 1 950
  • 28
  •   1
Отговори
# 15
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Безпрепятствената взаиморазтворимост на нещата е основната идея на Дзен .... всички изказвания са едновременно истинни и неистинни .... Шаошан все пак е бил поет  Laughing ......
 Все пак истината и неистината се съотнасят единствено до човека ...никой друг не се интресува

# 16
  • Мнения: 2 792
 В белия облак недъзи не се виждат, което не означава че няма, стига да ги потърсиш, стига да искаш да ги потърсиш, красотата обезоръжава...
   Каквото и да подхванем винаги стигаме да Айнщайн, човекът е синтезирал света в една фраза "Всичко е относително" Амин!!!
 Дори го е доказал, а е бил обявен за бавно развиващ се и проблемно дете, но „В белия облак няма да видиш и следа от недъзи”.
  Сори за намесата обичам дзен, но отдавна не съм се ограмотявала по въпроса, така че си пиша за моето дзен усещане...

# 17
  • Мнения: 5 877
Истините и неистините са на земята, между хората, вдигни очи към облака (т.е. извън света, в който живееш) и няма да ги виждаш.
Но тълкуването не е дзен, хубаво ти казва Чандрето.

# 18
  • Мнения: 25 641
Хайде де, кога ще стигнете до мотоциклета, че ми се изчака чакалото?   jumpuu

# 19
  • Монреал
  • Мнения: 1 469
Моля Ви да ми помогнете с тълкуването на една дзен притча, че трябва да пиша курсова работа, а дзен ми е мъгла... Crazy

Веднъж един монах попитал Шаошан: „Имаш ли такова изказване, което да не е нито истинно, нито неистинно?” Шаошан отвърнал: „В белия облак няма да видиш и следа от недъзи”.

Това е надявам се на помощ! Hug  bouquet

 Thinking
Истинно е твърдението, защото в белият облак тоест мъгла не може да се види нищо.
Неистинно е, защото недъзите може да са си там, но ти просто не ги виждаш.
Е не знам, аз така го разтълкувах....

# 20
  • Мнения: 1 080
Аз си го тълкувам така - белия облак - чистата душа ,следователно от нея не може да извира лъжовност .А кое може да бъде нито истина нито неистина в едно изказване - за мен почти всичко .Защото истината е точка в пространството ,която може да бъде погледната от много страни .

# 21
  • Мнения: 70
Момичета страшни сте - цели "дзенки"  Laughing
Благодаря, който още нещо се сети да пише! Hug

# 22
  • София
  • Мнения: 1 075
Трудно е миличка да разсъждаваш като китаец. Тайнствено и непонятно е.
Все едно десет години да изучаваш геометрията на Евклид
и след това да се опитваш да учиш геометрията на Лобачевски.
Донякъде  Rolling Eyes Но мене точно това ме превлича тайнственото и непонятното Peace Laughing

Така и трябва Wink)!
Най-добрият, за който мога да се сетя, се казва Иво Димитров. Той е истински специалист в областта на будизма изобщо и го ценя изключително за познанията му. Аз не мога да съм от голяма полза, защото не знам достатъчно, а и не е в кръга на преките ми интереси Wink
Ако се интересуваш, ще го помоля да ти помогне и ще ти дам телефона му на лични.

# 23
  • Мнения: 70
Моля който се сеща за още нещо да пише, че утре трябва да предам работата си!! Hug Praynig Praynig Praynig

# 24
  • Варна.
  • Мнения: 1 101
дай после да я прочетем всички, сигурно ще те оценим по-високо  Hug

мотоцикъли няма да има, явно темата сВърши

# 25
  • Мнения: 70
Нямам нищо против да ви предоставя темата си но не знам как да го направя - как да я вмъкна Rolling Eyes

# 26
  • София
  • Мнения: 268
И ако онова, що става пред очите ни,
поражда най-лъжовни слухове,
то още по-сигурно това се случва
отвъд осемте дебели ката бели облаци

            Уеда Акинари
            (1732-1809)

Противно на представата, която понякога си създаваме, “дзен” не е “откъснато” явление, монада, която бихме могли да разглеждаме изолирано, като да речем черният хумор или бикоборството. Дзен е един от уроците, които Азия извлича от будизма, и каквито и свободи да си е извоювал след това, той остава свързан с това откровение.
    Японската дума дзен идва от китайската чан,  самата тя изопачена форма на санскритската дума дхяна, която означава медитация. След като медитирал дълги години, Буда Шакиямуни”преминал през огледалото” и се пробудил за един неизразимо хармоничен свят, в който противоположностите били примирени, различията заличени и който нашите дефиниции естествено не могат да предадат...
Медитирайте и се пробуждайте, оглеждайте се в себе си, но без нищо да спира живота ви – това взел дзен от будизма. Нужен ти е пръст, за да посочиш луната, но онзи, който вземе пръста си за луна, като стрела ще отлети право в ада.
   Между V и VІ век тези идеи били пренесени от индийски монаси в Китай и били много добре приети от даоистите. Дао също проповядвала, че нашият ум е смутителят, който застава между нас и живота, че ние сме жертви на собствените си категории и че само простодушният или детето могат да усетят хармонията, която цари в нещата, и “да плуват по течението”. Двата начина на мислене се обединили и дали началото на Чан, китайският дзен-будизъм, който разцъфтял невероятно при династията Тан (през VІІ-Х век). За да се научат да освобождават духа си, послушниците в манастирите трябвало да решават съвършено безсмислени гатанки (на японски коан), които очевидно нямали логичен отговор. Всеки отговор, който намирисвал на научен урок, на “втора употреба”, на индуктивно разсъждение, бил посрещан със свирепо ръмжене, шамар или здрав удар със сопа. След това идвало пробуждането (сатори)-когато послушникът бил лишен от всякакви ориентири, придобити навици и от така опасния мираж на схващанията и думите – отговорът на коана се набивал сам на очи – далеч по простичък от всичко мислимо, понякога абсурден.
   В Япония дзен се настанява през ХІІІ-ХІV век, за да учи едно трагично общество, ръководено от най-различни забрани и учения, на изкуството да се отдаде на действието, да се освежи и да се отпусне. Дзен не е паснал на японците. Вместо да се бори с конфуцианството, той го увенчал.
   Мненията за това какво точно е дзен, са най-различни: религия, терапия, средство за освобождаване, школа за характера. Реакция на китайската духовност срещу индийската, кардинално лекарство срещу конфуцианския формализъм, който убивал. Според Х.Р.Блайт, дзен е най-голямото съкровище на Азия, най-великата интелектуална сила в света.

Белият облак може да бъде символ на онова състояние, което старите римляни наричат “panta rei” – всичко тече, всичко се променя. Визуално: сега  белият облак е със съвършена форма, след секунда – не е. Това прави изказването истинно сега, неистинно - в следващия миг.
Можеш да попощиш и израза “няма да видиш” – не “няма”- което те отпраща към субективните възприятия, не към обективното съществуване на материята.

# 27
  • Мнения: 412
...сега се зачетох по-внимателно в целия диалог.
Вярно, че курсовата работа сигурно е вече предадена
и белият облак е надлежно анализиран  Simple Smile
и все пак...
Ш. дава отговор на въпроса, а не извежда поисканото твърдение..
"Имаш ли такова изказване, което е..."
"Всичко, което съм казал, съм го казал на място." е превода на белия облак  Wink
т.е. "Не ме карай да се ровя в това, което вече съм казал, то е минало, то е като облак - било е, но не е оставило следа. Следователно (макар че при думата следователно трябва да очакваш удар със сопа  Laughing) всичко, което вече съм казал не е нито истинно, нито неистинно"  Wink

# 28
  • София
  • Мнения: 268
А, и Чипси - честито бебе, да ти е живо и здраво! Сори за спам-а, Таня Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт