Как да науча детето да смята?

  • 283
  • 7
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2 915
Здравейте, малкият ми син е на 5 годинки и забелязвам, че не може да смята добре. Батко му не сме го учили да смята и сам сякаш си знаеше поне до 10-20 не сме имали проблеми. С малкия обаче нещата не стоят по същия начин. Той е много добър в множества, добре брои, знае смисълът на прибавяне и изваждане на плюс и минус, но не може да го прави. Дали да ползваме пръсти и предмети в началото, за да е нагледно и да му е по-лесно?

Това, което засега добре прави е да свързва цифри с брой обекти, да свързва множества с обекти, в които има равен брой предмети, да сортира по големина, да сравнява числа. Но ми се ще поне до 10 да може да смята...Благодаря за  съветите предварително.

# 1
  • Мнения: 5 001
Скоро ми попадна статия, че смятане с пръсти до 7 годишна възраст даже е полезно за развитието на детето.

# 2
  • Мнения: 2 305
+1 с лаурентин

Аз съм чела, че не може да се смята, докато детето не започне да го прави наум. Всичко преди това е просто броене и е важно да разберат принципа на събиране и вадене, както и какво е по-голямо и по-малко.

На 5 години според мен не е нужно да могат да смятат, а да се опитват.
С дъщеря ми процедирах с моливи и кестени, сметалото се препоръчва след  като започнат да учат десетиците, иначе може да се объркват.

# 3
  • Бургас
  • Мнения: 3 940
Принципът е от нагледно- образно към абстрактно мислене. Ползва пръстчета, после те отпадат, заменяйки се с вече стабилна количествената престава и свързването на броя с конкретната цифра. При някои деца отнема повече време. За смятането е важно да може да брои и в обратен ред.  Първо до 5, после до 10. Ползвайте нагледни материали, качването по стълби, асансьор и от. игри с броене/изброяване.

# 4
  • Мнения: 1 917
Значиии, много е важен стимула. Моят на 3-4г не можеше да смята, но ако някой го питаше колко бонбона (ШОКОЛАДОВИ!) ще има, ако му дадат няколко човека (5 примерно) и той после изяде 2/3 и после пак му дават... е тогава как се смяташе безгрешно не мога да ви опиша....

# 5
  • Мнения: 15 972
на 5 г. смятането се свежда от 1+1. Едва предучилищна става по програма количествено познаване на числата до 5 и смятане в тези рамки. но не с числа а с примери. Имам един бонбон и мама ми дава още един. МЕчо има един буркан мед, медунка му дава още един.
Има деца на които математическото им е в кръвта, но има такива за които концепцията събирам изваждам ( вземам или давам) е много сложна за осъзнаване , особено на 5 г. Особено пък изваждането Затова бих посъветвала фокус върху 1+1 и то в реални житейски примери. имаш, давам и т.н. Тогава даже пръсти не ви трябват освен в отброяване.

Казвате че количествено разбира,  въпросът е дали наистина разбира ( Дай ми моля те два бонбона. Сложи тук една вилица и т.н. ). Може само да брои като стихче, или да отброява. Примерно имам един бонбон, ти ми даваш още два. Колко имам - детето отброява бонбните - един два три. Това не е точно събиране, защото детето не си представя това като операция. то просто отброява.

Последна редакция: чт, 27 ное 2025, 22:22 от _re_ge

# 6
  • Мнения: 2 915
Благодаря за идеите, той може да събира и вади с 1 и с 2, но с 3 не може, например 4+3, там вече си трябват пръсти/бонбони (хехе). И на мен ми направи впечатление, че от от 10 до 0 му е трудно да брои. Трудно му е и да брои през 2, нищо, че може да събира +2.  Ще  го тренираме и това.
Аз самата със сигурност съм смятала до 20 на 5/6, но и големият ми син, който си има други проблеми, смяташе много добре на 5 години без да сме го учили. Но малкият определено знае какво значи събиране/изваждане, разбира го, прави го с кестени/камъчета/пръстчета, просто не може да смята наум все още. Също така и двамата добре разпознават брой обекти без да ги броят. Не знам защо, но това се смята за важно в Германия за математическите способности Simple Smile) Или поне тестват децата преди да тръгнат на училище дали могат да разпознават  колко обекта  са в множество без да ги броят и се смята за проблем, ако детето не се справя с до около 5.  Та малкият ми син и той добре разпознава множество топчета до около 5-6 без да ги  брои колко са.
Засега ще работим с разни нагледни материали...да видим. Щом е полезно.

# 7
  • Мнения: 15 972
То и в БГ е на мода металната аритметика, но и тя не е за всеки. Освен това е едно калкулаторно смятане от което не вижда от голяма  полза.  Детето на позната 5 клас, по курса на метална смята логаритми, но не осъзнава интерпретацията им. Прилагането на всичко математическо  в реалния живот ми се вижда много по-полезно от тези купища, задачи за, време. Напомня ми състезанията по четене и че ако зададеш ба детето елементарен въпрос по текста, въпреки че го е прочели детето не може да отговори.
Примери  подобни на "4+3" в Бг са в материала от 1 клас, т. Е за деца между 7 и 8 години. До 5 е материал за предучилищна. Но в бг предучилищна та е голям параван. Така че  голяма част от децата  усвояват събиране, изваждане до 10 за половин година, и с преминаване и до 100  за още половин. което означава че на възраст между 7 и 8  те са умствено узрели, но на 5г. все още може да не са. То не е въпрос детето да научи събирането наизуст. А за наум - някой деца отнема много време да се научат . Други никога не стават добри и смятат на лист. Децата са различни, възможностите им също.

Общи условия

Активация на акаунт