Проблеми при изплащането на болнични листове от НОИ

  • 97 303
  • 527
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 212
Здрасти и от мен, и аз имам нещо да споделя, ако може някой да даде акъл какво става ще се радвам, ако не - съм запланувала утре да ходя в НОИ и да видя какво ще ми кажат. Значи май месец сина ми беше болен и ползвах 3 дни отпуск, до ден днешен не са ми преведени пари за този болничен, счетоводителката каза че отдавна са подадени документите, единствено и били върнали някаква декларация в която тряба да се разпиша/понеже детето ми е навършило 7 години/ че е нямало кой друг да го гледа и затова аз съм ползвала болничен. И така, счетоводителката ме увери, че разписаната декларация и тя е подадена в НОИ. От август месец съм в болнични понеже съм бременна, тях започнаха да ми ги изплащат, а от м. май - нищо. newsm78.

# 16
  • Мнения: 71
Здрасти и от мен, и аз имам нещо да споделя, ако може някой да даде акъл какво става ще се радвам, ако не - съм запланувала утре да ходя в НОИ и да видя какво ще ми кажат. Значи май месец сина ми беше болен и ползвах 3 дни отпуск, до ден днешен не са ми преведени пари за този болничен, счетоводителката каза че отдавна са подадени документите, единствено и били върнали някаква декларация в която тряба да се разпиша/понеже детето ми е навършило 7 години/ че е нямало кой друг да го гледа и затова аз съм ползвала болничен. И така, счетоводителката ме увери, че разписаната декларация и тя е подадена в НОИ. От август месец съм в болнични понеже съм бременна, тях започнаха да ми ги изплащат, а от м. май - нищо. newsm78.

Ами пробвай да звъннеш директно в НОИ. Моя позната направи така (същия случай) и се оказа, че били забравили да го преведат.  #Crazy newsm78

# 17
здравейте на всички потърпевши, аз мислех че са забравили че съществувам. миналата седмица се обаждах в нои и не ми дадоха никаква информация, казаха ми лично да отида там с личната карта. аз не можах з-то няма кой да гледа малкия и им написах много хубав и-меил и незнам дали това ги накара да си размърдат задниците но тази седмица проверих и видях че са ми ги вкарали в интернет но не ми ги бяха превели.

# 18
  • Мнения: 288
ето какво сътворихме:

ПРОБЛЕМНИ МОМЕНТИ ПРИ ИЗПЛАЩАНЕТО НА ОБЕЗЩЕТЕНИЯ ЗА ВРЕМЕННА НЕТРУДОСПОСОБНОСТ

I. Издаване на болничен лист от лекар.
1.1. Пропуски и неточности при попълване на листа допуснати от лекаря.   
1.2. Правописни и други неволни грешки.   
1.3. Усложнена процедура за издаване на дубликат на загубен или унищожен болничен лист.   

Така и не беше проведена разяснителна кампания, за правата и задълженията на работниците/служителите. Получателите на болничните листове масово не предоставят пълна и точна информация на лекарите, бъркат се работодатели, адреси, имена. Издаването на дубликат на болничен лист става по доста усложнена процедура /молба, такса и т.н./ Липсва софтуер за издаване на болнични листове, които да намали възможностите за грешки и неточности.


II. Предаване на болничния лист на работодателя.
2.1. Масово не се спазват сроковете за предаване на болничните листове от работниците / служителите на работодателя, визирани в НЕР.   
2.2. Работниците/служителите масово нямат издадена дебитна карта и не представят заедно с болничния лист, често това става месеци след издаването на болничния лист.   

Така и не беше проведена разяснителна кампания, за правата и задълженията на работниците/служителите.Въпросите задавани в свободните интернет форуми го доказват по безусловен начин. Хората масово не знаят какво и как следва да се извърши и се доверяват на съмнителна неточна информация, защото достъпа до официална такава е затруднен. Дори и в случаите когато им бъде предоставена такава, това често става “на час по лъжичка” и лица се оплакват, че са посещавали офисите на РУСО по няколко пъти, докато получат нужното им.


III. Обработка на болничните листове от работодателя.
3.1. Въпреки, че вече са по скоро изключение, продължават случаите на некоректно попълнени данни при обработката на болничните. Все още има счетоводители, особено тези с по малка практика, които се затрудняват при подготовката на документите особено файловете за подаваните болнични листа.
3.2. Не са рядкост и случаите в които работодатели не ползват услугите на счетоводител и принуждават служителите си, сами да подават болничните листове в НОИ.
3.3. Счетоводителите бяха задължени да проверяват болничните листове, нещо за което те нямат никаква подготовка.   

Нямаме предложения, които да считаме за изпълними в този раздел. Практиката “по високи глоби, по малко нарушения” явно не работи не само в системата на социалното осигуряване /виж КАТ/


IV. Предаване на болничните листове от работодателя в РУСО на НОИ.
4.1. Масово не се спазват сроковете за подаване на болничните листове от работодателя в РУСО, 99% от работодателите го правят веднъж месечно.
4.2. Приемането на болничните листове става бавно и се натрупват големи опашки. Придружителните документи се връщат за несъществени грешки и нередности, напр.:
•   За лица нямащи право на обезщетение се изисква да се декларира банкова сметка;
•   РУСО не приема декларации с начислени възнаграждения,   

Нямаме предложения, които да считаме за изпълними в този раздел. Увеличаването на гишетата за обслужване в офисите на НОИ е за сметка на квалификацията на служителите им.


V. Обработка на входираните в РУСО на НОИ болнични листове.
5.1. Некоректност и неточности на базите данни  на НОИ.
5.2. Масово не се спазва срока от 30 дни за обработка на болничен лист.
5.3. Неяснота и пълно затъмнение за начините, етапите и сроковете за обработка, липса на работещ кол-център за справки.
5.4. Необучен, нелюбезен и често откровено враждебен персонал, извършващ проверките на телефоните на НОИ.   Ние нямаме предложения как НОИ да попълни и отстрани неточностите и “дупките” в базите си от данни.

Да се приеме регламент за обезщетяване с лихва на забавените над 30 дни обезщетения по болнични листове.
Да се изгради съвременен кол-център за връзка с НОИ и справки по предадените болнични листове. Служителите му да бъдат обучени за работата която им предстои, да се идентифицират при поемане на обаждане и разговорите да се записват.



VI. Изплащане на болничните листове от НОИ.
6.1. Забава на изплащанията за несъществени неточности, напр.:
•   Сменен постоянен адрес;
•   Сменена фамилия.
6.2. При болнични листове над 1 месец, същите не се изплащат наведнъж.
6.3. Липса на прозрачност, неточни изчисления на обезщетенията, справки за размера и начина на изчисляване на обезщетенията става само след молба на лицето.
6.4. Липсва норматив за обезщетяване на лицата с лихви за забава при изплащане на болничните листове.

Водещ идентификатор на лице за Република България е ЕГН. Нека проверките в базите на НОИ се извършват основно по него и разминаването в данните на лицата, които имат по променлив характер /адрес, фамилия/ не са основания за неизплащане на обезщетение.
При предаване на болничен лист за период над 1 м., същия да се изплаща за целия период по него наведнъж, освен ако от НОИ не очакват корекции по него.
За всека нередност, НОИ уведомява лицата писмено за констатираните нередности, нека по същия начин всяко лице да получава и писмо-справка за начина и размера на изчисленото обезщетение.

НОИ има система за разпределяне на приходите от получените глоби и лихви по ревизионни актове, нека от същия фонд са обезщетяват с лихва и лицата с неоснователно неизплатени обезщетения.


При въвеждането си т.нар. “нова система” за изплащане на болничните листове се рекламираше като: “спестяваща административни разходи на бизнеса”, “облекчаваща”, “да могат лицата с некоректни работодатели да получават обезщетенията си” и т.н. и т.н. На практика “лъснаха” същите стари и добре известни основни проблеми:
•   нередовно подаване на данни към персоналния регистър;
•   неплащане осигуровки от работодателите;
•   неточни и некоректни данни в персоналния регистър на НОИ.
Несъмнено реформата постигна и доста успехи в поставените и цели:
•   намаляване на общия размер на изплатените обезщетения;
•   получаване на сумите директно от лицата в неработоспособност.
Затова нашите предложения са следните:
•   Въвеждане на софтуер за издаване на болничните листове при самите им издатели, лекари и болници. По този начин ще се сведе до минимум вероятността от грешки при попълването им;
•   Предаване на издадените болнични листове освен на хартиен носител и на електронен такъв към поделенията на НЗОК, НОИ или НАП. По този начин с до НОИ ще пристига информация в готов за обработка вид директно “от извора” с максимален процент на достоверност;
•   Издадените на хартиен носител болнични листове да се съхраняват при работодателите, които да имам грижа единствено за деклариране пред НОИ на банковите сметки на работниците / служителите си;
•   За констатираните нередности в персоналния регистър да се уведомява не само лицето, а и работодателя му, заедно със срок за отстраняването им. В НОИ съществува база с данни за контакт с работодателите.

Смятаме, че предложените от нас промени ще спестят сериозни средства на бюджета, изграждането на един съвременен кол-център в само едно РУСО ще надхвърли сумата от 50000 евро. Сумата е направо огромна на фона на разходите за създаване и разпространяване на софтуер подобен на съществуващия /POPDOOICollect/, но с вградени контроли за входящите данни. И в момента за всички издатели на болнични листове /лекари и болници/ съществува задължението, веднъж месечно екземпляр от издадените от тях болнични листове да се предават на администрацията на МЗ. В последствие там така издадените болнични листове на хартиен носител се въвеждат в електронен вид за по нататъшна обработка, за което се правят допълнителни разходи. На лицата в неработоспособност, няма да се налага да се налага да “трасират” по няколко пъти между лекар, работодател, НОИ и т.н. Ще се изпълни обещанието за спестяване административните разходи за бизнеса, тъй като декларирането на банкова сметка в повечето случаи е еднократен акт.
Нашето мнение е, че по този начин и в комбинация с една разяснителна кампания подобна на тези на НАП, чрез пресата и информационни брошури, ще се редуцира до минимум социалното напрежение свързано изплащането на обезщетения за временна нетрудоспособност и ще се намалят разходите за административно обслужване, както на държавната администрация, така и на бизнеса.

# 19
  • Мнения: 2 388
Радо, мога ли това да си го принтна, че ни предстои среща с шефката на НОИ по проблемите?
Аз съм председателката на Сдружение настоящи и бъдещи майки. Ще ходим с Хриси (Клеопатра)къв края на седмицата

# 20
  • Мнения: 62
Здравейте и от мен. Аз искам да кажа, че малко небрежно се отнасят към болничните в НОИ, незнам може и аз да съм останала с такова впечатление. При мен се случи една много интересна ситуация. В болнични съм от началото на юни. Първо ми забавиха доста първия болниче, но ми обясниха че бил вкаран по-късно и затова се е забавил ОК примирих ссе с това, после започнаха да ми ги превеждат нормално всеки месец до един момент. През септември аз не получих нищо, а трябваше да ми превеждат болничния за Август, но уви нямаше нищо, званя в местното НОИ те ми казват на вашата фирма централата е в София и вие се водите към София, ОК званя в София, но уви неможеш да се свържеш, опитва две седмицо поред постоянно бях на телефона и за мое щастие се свързах след две седмици и какво ми казаха от там, че болничният ми е бил фалшив, не съвпадал с другите болнични Shocked, изпаднах в ужас е как така дотогава всичко беше ОК сега болничният ми е фълшив, а то какво се оказало, че те го вавели погрешно, но за да стигна до това заключение и да ми изплатят болничния ми бяха необходими връзки. Е това е нашата държава, подигравка със народа, а лошото е че точно тогава ми трябваха много тези пари, тъй като ме водят рискована бременност и съм си постоянно по лекари и специалисти, а там всеки търси пари, но аз нямаше от каде да ги дам, защото никой и на мен не ми даваше, бях стигнала до положение да загубя детето, защото нямаше как да отида на лекар и да си купя  необходимите лекарства. Е кажетеми това каквое?

# 21
Здравейте момичета. Предложенията са страхотни, и ако нямате нищо против, ще вдигна лекичко врява Simple Smile За първо време поставих само вашите предложения.
Надявам се да се има ефект Wink

# 22
  • Мнения: 2 388
Здравейте момичета. Предложенията са страхотни, и ако нямате нищо против, ще вдигна лекичко врява Simple Smile За първо време поставих само вашите предложения.
Надявам се да се има ефект Wink


  bouquet  bouquet  bouquet

# 23
  • Мнения: 62
Надявам се, някой да обърне внимание на тези искания, че наистина това са много важни въпроси и проблеми.

# 24
  • Мнения: 227
Искам да изкажа с цялата  си душа признателността си към Радо - RadoMit да ти се връща добрината,която прояви спрямо мен,да ти се връща - от добро и сполука  цял живот да не се отървеш,благодаря ти  Two Hearts

# 25
Зрдавейте отново  при мен възникна и друг проблем, преведоха ми парите но като проверих в Интернет сумата , която са ми пуснали  се разминава с 400 лв. по-малко сега какво да направя от банката ли да искам обяснение или от НОИ

# 26
 Rolling EyesПроблема не е само в Нои, когато и да позваниш ти дават отговор за всичко. Но първоначалното забавяне на парите просто е трошене на нерви, защото точно когато ми трябваха аз ги нямах и все чаках.Просто с тези болнични си вкарват автогол,определено се нуждаят от промени в системата.

# 27
Здравейте и от мен  Simple Smile.За първи път пиша в този форум,но и аз имам проблеми с болничните и изплащането им от НОИ.От три месеца съм в болнични поради бременност.Нямам големи закъснения при изплащането,но имам със сумите ,които ми изплащат.При положение ,че съм осигурена на една средно добра заплата първия месец ми изплатиха сума ,която може да се приеме за болнични за един месец.При изплащането на следващия сумата ми е почти на половина от тази на която ме осигуряват.И при мен като потърся информация по телефона започват да ми прехвърлят от номер на номер и докато някой номер не започне да не отговаря.Знам ,че когато има прекъсване на болничните се получава голяма разлика,но моите са без прекъсване newsm12 .
 Брагодаря за темата. newsm10

# 28
  • Мнения: 700
Аз също си изпатих с ненормалната система на изплащане на болнични от НОИ . Три месеца бях в неведение какво става. Работодателят не ми даваше информация. Изглежда чиновниците знаят, че с малко бебе няма да отидеш скоро да си търсиш правата и злоупотребяват.  Cry
Бях в Пловдив преди няколко дена по повод здравословен проблем с мъничето. Ходих в ДКЦ в съседство на НОИ и използвах възможността ...
Трябва да се ходи лично там на място. С телефони и посредници не става нищо. Разбрахме се със служителката отговорна за неизплатени болнични. Ставаше въпрос за дребна подробност.
Може би всичко е въпрос на човещина, която е в голям дефицит около нас.

# 29
  • Мнения: 1 069
Здравейте и от мен, аз до сега не се решавах да пиша, но вече не издържам. Търся телефон за оплаквания или евентуално за обяснение, защо служителките които отговарят за нашите болнични не си вдигат телефона. Ето накратко моите премеждия:

Имах проблемен болничен - този 45 дни преди термин (начална дата 27 юли), разбрах че е сбъркан на 1 ноември - дойде ми писмо от НОИ. До тук добре - оправих го и го върнахме. ОТ НОИ ми казаха че само той е проблемен и другите два са наред - т.е. 42 дни от болницата и изравнителния (който корегирахме заради първия).

Е ДА АМА НЕ - на 6 декември ми изплатиха болничния - 45дни преди термин, но след това нищо!

Няколко пъти успях да хвана 2 служителки, които ми казаха по телефона "Ми не виждам проблем в болничния ви, но не е удобрен" - ЗАЩО???????? Отговор "НЕ ЗНАМ"

Е въпроса ми е КОЙ ЗНАЕ???????? Кой да питам, към кого да се обърна?!?

Общи условия

Активация на акаунт